Jump to content

Langholds rifle til dame


Andyy

Recommended Posts

Diskusjonen har utviklet seg en del, så nye spørsmål er lagt inn på bunnen av siden, du kan se bort fra innlegget under her nå. 

 

 

Hei.

 

Dama har fått litt sansen for rifleskyting og har nå tenkt på å kjøpe eget våpen. I begynnelsen kommer våpenet nok til å bli brukt på ca 100 meter hold på de nærmeste skytebanene for å lære seg å skyte rent teknisk, men hun ønsker å kunne konkurrere i fremtiden, gjerne da på langhold (Husker ikke hva noen av konkurranse formene heter). Budsjettet hennes ligger på under 30 000kr for rifle, optikk, demper og tofot. Hun er en liten dame på 163cm og 50kg så jeg er litt usikker på hvordan man skal gå frem når man leiter etter rifle. Når vi tittet rundt en del så fikk hun litt sansen for Bergara B14 BMP, hun likte mulighetene for å justere stokken ganske mye, noe som også kan passe meg godt da jeg kommer til å låne hennes rifle frem til jeg kan ta meg råd til en egen en i fremtiden. Jeg føler svaret på uansett hva jeg spør om her blir Sauer 200 STR så jeg vegrer meg litt for å starte denne tråden da hun syntes den er, ehm.. Mindre pen. Jeg har sett det finnes veldig mange kule stokker man kan sette de aller fleste rifler der ute så er jo en stor og forvirrende verden for oss når vi søker rundt. Hun har tidligere kun skutt med en sauer som er i 30-06 med demper og en BSA i 6.5x55 uten demper. Gikk fint å skyte med begge to, men riflene var alt for store for henne, spesielt når hun prøvde stående. 


Lager noen korte punkter så jeg klarer å få frem det vi er ute etter litt raskere så de som eventuelt leser skal slippe å lese en lang bok her.

-Rifle til dame som skal brukes til korte avstander i begynnelsen, men ønsker å konkurrere på lengre hold i fremtiden.

-Under 30 000kr for Rifle, optikk, lyddemper og tofot (Evt ekstra utstyr som trengs)

-Hun ønsker seg ikke en trefarget stokk, men har syntes noen mørkere laminerte stocks har vært fine. Foretrekker dog svart og kanskje litt tacticool look.

 

 

Det er garantert masse mer informasjon jeg burde gitt bort, men kommer ikke helt på hva mer jeg burde skrive. Bare spør om det er noe mer informasjon dere trenger om det er noen som kan være til hjelp :) 

Edited by Andyy
Link to comment
Share on other sites

Synes du blander inn stor og tung for en liten dame, og i tillegg stående skyting her. Så vidt jeg vet, foregår langhold kun liggende og oftest med tofot. Da skulle vel størrelse og vekt på rifla være mindre viktig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, nhd skrev:

Synes du blander inn stor og tung for en liten dame, og i tillegg stående skyting her. Så vidt jeg vet, foregår langhold kun liggende og oftest med tofot. Da skulle vel størrelse og vekt på rifla være mindre viktig.

Sant det, jeg kan som sagt ikke så mye om rifleskyting, jeg regnet bare med noe av det foregikk stående. 

 

2 minutter siden, Torf skrev:

STR JR..

Vortex PST gen 2

 Finnes det noen greie stokker til str jr da? Når man først skal investere en del penger i ett våpen er det greit man syntes det ser fint ut også :)

 

 

 

Minner meg veldig om da jeg skulle kjøpe min første pistol og spurte om tips på kammeret her alt. Da fikk jeg beskjed om at kun var pardini som gjaldt om du skulle skyte presisjon og utenom det skulle man ha cz 75 sp-01 shadow om man ville skyte production. 

Link to comment
Share on other sites

Kassa er identisk ja. Gikk 2 brukte sauere med diverse utstyr for  9K og 10K i dag på Finn.no, da har du også til brukbar optikk og faller det hele i fisk kan du selge våpenet videre uten tap.    Spede jenter i 14 årsalderen skyter jo uten støtte 350 dagen lang med str på 5.5kg så vekt er vel en vanesak. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bruker ikke de som skyter den stående dissa jakkene med belter, reimer og opptiving når de skyter? Blir jo hakket enklere da, men vekta er vell ikke det største problemet vi har med saueren, fikk jo det oppklart av nhd over her. Det går mer på at vi begge syntes den er "mindre pen" for å prøve å ikke fornærme noen her. Om vi får tak i en grei stokk til den er problemet løst da det tydeligvis er det beste alternativet til langholdsvåpen i hennes prisklasse:)

Link to comment
Share on other sites

SSG3000 er jo supre rifler, men til langhold ville jeg kjøpt en rifle med lengre pipe. Dersom rifla kun skal brukes på 100-400m eller noe slikt er jo den der et godt kjøp, men skal du lengre enn det er det lurt med ei pipe som er i alle fall 10cm+ lengre. Både for økt utgangshastighet, økt kruttforbrennelse, og mye mer stabil om en skyter sittende/stående.

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at ingen kommenterer på det tar jeg det som at Bergara B14 BMP ikke er noe å satse på?

 

trenger hun ikke tenke noe spesielt på lengde på kolbe osv når man ligger? En vanlig rifle vil passe selv til en lav jente?

Edited by Andyy
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du har litt for lite kunnskap om rifleskyting. Jeg skal prøve å systematisere det enkelt. Andre kan sikkert gjøre det enda mer detaljert.

En måte å se det på er å dele rifleskytingen i tre:

Langhold: Skjer liggende med tofot på avstander over 3-400 meter. Løpene er ofte lange og riflene tunge, men det gjør ikke noe. Selvsagt må kolbelengden stemme.

Konkurranseskyting som i DFS: Her må du opp i klasse 3 før du skal skyte stående. Det klarer du tidligst det tredje året etter at du ble aktiv konkurranseskytter. Selv spinkle tenåringsjenter klarer å håndtere rifla i stående. Løpslengden er 74, 70 og 67 cm, og den korteste er selvsagt litt lettere og momentet (vekt x arm) blir mindre. I NSF er det øvelser som kun er liggende. Treposisjonsøvelsene er uansett ikke for nybegynnere.

Jakt: Her er kravet til presisjon langt mindre. De aller fleste rifler er bra nok. Mange, inkl meg selv, ønsker lette og korte våpen som er praktisk å ta med seg og som fungerer utmerket. Skytestillingen er ofte sittende på en stubbe/sten eller knestående. Liggende er sjelden grunnet kratt og gress. En bør beherske stående, men da bør avstanden være kort til moderat og dyret stå i ro. For superskyttere er det annerledes, men det handler ikke denne tråden om.

 

Jeg tror den Bergaraen er utmerket til din og dama di si langholdsskyting. Skal dere skyte DFS, kommer dere ikke utenom Sauer. Om dere også skal jakte, vil jeg anbefale å kjøpe en rifle til.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ikke kjøp GRS stokk til 200STR, for det ene har de en tendens til å sprekke, og for det andre er det presisjons og bedde-issues med den idiotiske, og ikke minst skjeve/assymetriske måten låskassa festes på. Det ligner mest på noe juks en har gjort i fart for fikse en feil. Med en ny feil...

Bergaraen er sikkert bra, men den er et ubeskrevet blad - (selv) jeg har ikke tatt på en engang. Spansk "billig"-rifle som importeres av ei bitteliten aktør i markedet - jeg holder ikke pusten... Da hadde jeg heller kjøpt en Savage eller en Howa, da vet en hva en får. Forøvrig så blir de sjelden fornøyde, de som kjøper rifler til presisjonskyting (som langhold er) etter utseendet.

 

Hun kan kjøpe en TRG22? Den er vesentlig lettere enn en 200STR? Men det er da nok småjenter som skyter sykt bra med store tunge STR, så vekta er neppe noen ulempe.

Om hun er så ny til skyting at hun trenger "å lære seg å skyte rent teknisk", så kjøp en 200STR med ombyggingssett, og en kjip kikkert - så det blir akkurat 30 000 ;)

En KKC stokk på Saueren går jo an, og 67cm pipa, eller kapp den ned til den blir liten ok - s blir det ikke ei stor tung rifle. En annen ting er jo at jenta vil LIKE vekta, siden det faktisk er litt rekyl i 6.5x55 når en er 163 og 50kg - sønnen min på 13 er forresten 162, og sikkert rundt 50kg, (trolig mindre, han er bygd som  et spett omtrent) har ingen problemer med å håndtere en 200STR hverken med originalstokk eller med McMillanstokk. Men han liker den bedre i 6XC enn i 6.5x55, siden den ligger mer i ro da.

Du vil ha mye igjen for å komme deg over at Saueren er stygg, til å begynne med - den er stygg, men den virker. Og for helt nye, så har den en nesten unik egenskap til rifle å være, den holder seg i verdi. Spar til et McMillan skjefte, eller et Jet?

Jeg har jo sagt dette 1000 ganger før, kom dere inn i et skytterlag, få instruksjon, lær å skyte, tren regelmessig, bli gode. Eller sitt hjemme og fortell hverandre om usexy rifler, belter og dresser som dere ikke liker - og bli - ikke så gode...

 

"The road to 1000 yards starts at 50 feet" , 

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, Cruiser skrev:

Du kan jo kjøpe 200str og grs stokk, da bør den kunne brukes av dere begge..


Der var det noen fine stocks ja, takk for den :) Det er bare de laminerte som fungerer sammen med 200str om jeg så riktig? 

Er det noe jeg kan sette på selv eller burde man får hjelp av børsemaker?

 

2 minutter siden, nhd skrev:

Jeg tror du har litt for lite kunnskap om rifleskyting. Jeg skal prøve å systematisere det enkelt. Andre kan sikkert gjøre det enda mer detaljert.

 

Takk for godt svar. Vi er rimelig nye til rifleskyting, jeg skøyt en del med rifle når jeg var ung, men det var i jakt sammenheng og det er mange år siden. Har null snøring på konkurranse skyting så godt du oppklarte litt her for meg. Hun ønsker vell bare en entry level rifle som man kan prøve seg på noen konkurranser med i fremtiden. Langhold syntes hun hørtes mest interessant ut av de tre, men det kan jo forandre seg når man prøver seg mer og blir mer erfaren. All min kunnskap av fra jakt sammenheng og det er ikke mye kunnskap jeg har derfra, har mye familie som jakter, men ingen som har noe interesse for konkurranseskyting så de er ikke stort til hjelp heller. 

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, M67 skrev:

 

 

Takk for svar. 

Jeg mener ikke vi nødvendigvis skal kjøpe en rifle etter utseende, men ønsker heller hjelp til å finne en god rifle som vi syntes så pen ut i tillegg. Tydeligvis virker det som 200 str er valget uansett hvordan jeg vrir og vender på det :) Hvordan er mulighetene for demper og tofot på den? TRG22 er godt stykke over det hun har å legge i det akkurat nå, men ser ut som ett knallvåpen. Så litt på tikka t3x modellene også, men der var det for mange alternativer jeg ikke forsto forskjellen på :) Hun er motivert på å trene masse og starte på korte hold, lære seg alt teknisk før hun begynner å drømme om lange skudd. Det er vell en positiv damer har med å lære noe nytt, de har ikke noe ego som står i veien for dem ;) 

 

PS hva er 6xc?

 

Og en ting til, om jeg plasserte tråden feil si gjerne i fra. Mulig den burde være i rifleforumet istedenfor langhold.

Edited by Andyy
Link to comment
Share on other sites

6XC er en patron. Den er ikke så veldig vanlig her i Norge, men bruker lettere kuler enn 6.5x55 (som er de facto standardkaliberet til langhold) og har følgelig litt mindre rekyl.

En 200STR kan ha demper selvsagt, alle rifler kan ha det. Og alle løpslengde mellom 40 og 75cm, 40 er det minste lovlige, og 75 det lengste du får kjøpt enkelt.

Ad størrelse og vekt Jeg sa ikke at min datter 10 også håndterer STRen relativt greit, og skyter knestående bedre enn de fleste i langholds-klubben her gjør, så det er ikke bare liggende som fungerer. Mye av det en lærer når en lærer å skyte, er å la rifla være støttet opp av skjelettet, ikke av muskler, og det fungerer veldig bra.

 

Når det kommer til valg av rifle, så er det viktigste for nybegynnere å kjøpe noe som virker og virker - og som "alle", kan fikse. Da slipper en problemer, og ventetid, og kan bruke tid og krefter på å skyte.

Egentlig hater jeg å promotere et bestemt produkt på denne måten, men STRen har enda en fordel, og det er når du kommer på skytebanen (med originalstokk og diopter da), og det er "instant cred". Du er umiddelbart med i gjengen, og slipper den der - "hvaslags sniperwannabe er dette" tankegangen som mange har om du blir sett 1. gang med ei Tacticool langholdsrifle.

 

Jr, (da han var 11) prikker inn treff på gonger på 530m

 

Fra treningsøkt på 300m på fredag.

IMG_5543.JPG

 

Vet|us trener til PRS, på 15m. Ikke lett å lære den karen å skyte ;)

IMG_5557.JPG

 

MiniØKH (dattra på 10) får instruksjon i knestående skyting. Fordelen med skyttervesenet er at mye instruksjon kommer fra folk som virkelig kan skyte. Instruktøren på bildet er en av de 20 eller så som har skutt fullt hus på senior (3 stillinger) programmet til DFS. En får gjerne litt bedre råd da, enn fra "onkel som har skutt noen elg men bruker 5 forsøk på storviltprøva hvert år " ;)

IMG_5466.JPG

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6XC er et kaliber.

Så skal jeg si noe som vanligvis ikke faller i smak hos nybegynnere som vil kjøpe med øyet enten det gjelder pistol eller rifle. Om du ønsker å bli god til å skyte, kjøp kaliber .22 LR. Det er et utmerket kaliber som jeg blir mer og mer glad i. Ammo er billig, og det er nødvendig for de fleste om en skal trene mye, og det er igjen nødvendig om en skal bli god.

En Sako Quad er fin å starte med. Du kan kjøpe på tofot og kikkert og trene "langhold", og du kan skyte liggende, knestående og stående. Blir dere fasinert av dette og ønsker å konkurrere, er (dessverre for deg) Sauer sannsynligvis det beste alternativet. Fikk min Sauer i kaliber .22 for snaut fire måneder siden. Jeg har blitt utrolig glad i den (faktisk forelsket). Jeg prøver å trene litt hver dag, og jeg håper at jeg i løpet av et par år skal nå et anstendig nivå. Trening er som doping - det er prestasjonsfremmende. Og en kommer ikke utenom mengde og kvalitet.

En billig løsning: Jeg kjøpte en Valmet Finnish Lion av en kar her på Kammeret for 1500 kroner. Fantastisk våpen om en vil lære seg å skyte, og bra nok til konkurranser i NSF. Presis så det holder :-)

Edited by nhd
Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, M67 skrev:

Du er umiddelbart med i gjengen, og slipper den der - "hvaslags sniperwannabe er dette" tankegangen som mange har om du blir sett 1. gang med ei Tacticool langholdsrifle.

 
Må bare spørre fort jeg, mulig jeg tolker ting veldig feil her, men er det et veldig "elitist" miljø i rifleskyting? 


Takk for godt svar fra begge to over.

 

 

Noen raske ting til her. Grunnen til at jeg lurer på det angående demper er fordi jeg har sett flere skytebaner ønsker at folk skal bruke dempere også er det ganske behagelig med litt mindre rekyl :) Bra skutt av sønnen din og, hva slags rifle brukte han der? Ser den reima over løpet på mange langholdsvåpen, hva slags effekt har den? Og til slutt, er det noe felles sted man kan leite etter skytekurs? 

Link to comment
Share on other sites

Det finnes vel knapt et sted med mindre "elitist"-miljø enn i DFS. Det er breddeidrett i ordets beste forstand.

Over løpet er det er "miragebånd". Når løpet blir varmt, dirrer lufta over det, og det blir vanskelig å se (og sikte). I DFS og NSF bruker en ikke demper. I jegerklassen bruker mange demper, men det er ikke av hensyn til andre skyttere, men av hensyn til egen hørsel (på jakt), og det gir mindre rekyl.

Edited by nhd
Link to comment
Share on other sites

For en( liten?) jente er de to viktigste tingene man skal ta hensyn til justerbar kinnstøtte og justerbar kolbelengde.

Kvinner er mye smalere i ansiktet enn menn og det er absolutt nødvendig at de kan justere opp kinnstøtten slik at de får god kinnkontakt slik at skytestilingen blir lik fra gang til gang.

Det samme forhold gjør seg gjeldende med kolbelengde, skal en liten og spinkel person finne seg til rette bak kolben må lengden justeres slik at hånden faller riktig inn i pistolgrepet. Pistolgrepet bør også være "bratt" slik at det ikke blir nødvendig å vri håndleddet for å få et behagelig grep.

Det M67 skriver skal du følge, det som er best og billigst er en Sauer 200str med rekruttskjefte. Om den er pen eller ikke er en vanesak, jeg synes at presise og funksjonelle rifler er pene. Det viktigste argumentet for Sauer er pris og salgsverdi. Ønsker du å skifte våpen senere får du tilbake det meste av investeringen for en Sauer. I tillegg er løpsskifte og kaliber bytte en enkel sak i en Sauer, for andre våpen er det en mye større kostnad. I utgangspunktet kommer sauer i 6,5, det er en suveren langholdspatron samtidig som den er av de billigste kvalitetspatroner du får kjøpt. Dermed får du råd til å trene mer. Saueren har skinne under forskjeftet, og alt mulig tilleggsutstyr som tofot, håndstøtte og reim kan festes der.

Jeg skriver du flere steder, for når du får prøvd en Sauer på langhold vil du bli passe skytesugen, og det blitr nok et våpen for begge.

 

Lykke til for dere begge

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stygg eller ei, det beste tipset her må være å kjøpe en Sauer 200 STR junior. Lakker stokken svart, så er den sikkert taktisk å kul nok.

 

Og som M67 sier; styr unna GRS stokk til Sauer, den er dårlig laget også har den nok alt for tykt grep for små damehender

Link to comment
Share on other sites

nhd: Det var godt å høre. Virket bare litt sånn når jeg hører at om man ikke kommer med en 200 str så kommer mister man creds og kommer man med noe som ser tacticool ut blir man sett ned på. 

 

Per-s: Takk for godt svar. Dere begynner å overtale meg ganske godt nå, får se om det ikke blir en sauer på henne av like vell da. 

 

1983: Det var ett godt tips. Burde ikke være så alt for dyrt å få den lakket. 

 

 

En siste ting her. Er det noe sted man kan prøve en vanlig 200str og junior? 

 

 

Får komme tilbake senere med spørsmål angående sikte, demper og tofot jeg :) Kanskje best å finne ut av rifla først.

Link to comment
Share on other sites

Tofot er ikke nødvendig, det krever mye trening å få det til. Det går godt å skyte med støtte på en kasse, trekubbe eller en front rest. Bare pass på at det legges noe mykt mellom støtten og stokken på våpenet.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, M67 skrev:

Det er vel neppe noe sted det ikke går... Hvor er du?

 

K


Akershus

 

1 minutt siden, Per-S skrev:

Tofot er ikke nødvendig, det krever mye trening å få det til. Det går godt å skyte med støtte på en kasse, trekubbe eller en front rest. Bare pass på at det legges noe mykt mellom støtten og stokken på våpenet.

 

Forstår, da er kanskje det noen kroner spart der.

Link to comment
Share on other sites

Som vanlig skriver m67 langt og med mange gode poenger så lytt til de. Men hva mener dere/trådstarter med langholdsskyting? Konkurrere i? Hva har dere egentlig tenkt?

 

Virker ikke som dere har beveget dere på en skytebane overhodet,  Jeg bare undrer meg.  Ikke for å provosere men kanskje en tanke å starte en plass, møte opp på en trening arrangert av lokale skytterlaget, få enn innføring, gjerne med .22 så kanskje dere får noen tips før man handler våpen og utstyr? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, jkb skrev:

Som vanlig skriver m67 langt og med mange gode poenger så lytt til de. Men hva mener dere/trådstarter med langholdsskyting? Konkurrere i? Hva har dere egentlig tenkt?

 

Virker ikke som dere har beveget dere på en skytebane overhodet,  Jeg bare undrer meg.  Ikke for å provosere men kanskje en tanke å starte en plass, møte opp på en trening arrangert av lokale skytterlaget, få enn innføring, gjerne med .22 så kanskje dere får noen tips før man handler våpen og utstyr? 

 

 

Hvorfor virker det ikke sånn? Fordi jeg stiller spørsmål og ønsker å lære? Har skutt en del ganger med lånt våpen, men på en skytebane med bare jegere, men vi storkoste oss og føler vi har fått nok innføring til at hun føler seg klar for å kjøpe sitt første våpen. Kun skutt på 100 meter og det holder i massevis i begynnelsen. Grunnen til at jeg spurte her var fordi det høres veldig gøy ut å skyte på lange hold etter hvert og hadde vært kjekt å kjøpt ett våpen som kan fungere til det i fremtiden og. 

 

2 minutter siden, nhd skrev:

Ikke lakker stokken svart. Det er regler for dette i DFS, og kommer du utenfor disse får du ikke bruke den, og den taper seg mye i verdi ved salg. Sjekk reglene først.

 ok

Edited by Andyy
Link to comment
Share on other sites

Det er jo mange som ikke er klar over at så og si alle skytterlag (det er over 800 skytterlag) har både 15, 100 og 2/300m bane, og har rifler til utlån på trening. Skytterlaget (Kristiansand og Omegn) mitt har 25-30 utlånsrifler (egentlig flere, men nå telte jeg bare Sauer og Anschütz), vi har trening to ganger i uka med 15-25 rekrutteringsskyttere, altså ungdommer, eller voksne som ikke har egen rifle, eller skutt lenge nok til å delta på de vanlige treningene for voksne.

Typisk er det 2-3-4 instruktører på hver trening, og 1-2 av dem har instruktørutdannelse.

 

Om dere oppgir nærmere hvor dere bor så kan noen her peke dere til et bra skytterlag i nærheten, eler finne Diskusjonsside for Det Frivillige Skyttervesen - på FB. Eller dere kan kontakte Oslo og Akershus langholdsklubb (også på FB) - de er en gjeng trivelige og erfarne langholdsskyttere, men jeg er litt (egentlig nokså mye) i tvil om rekrutteringsopplegget deres for helt ferske skyttere.

Vi har hatt erfaringer med det her, og jeg finner at langhold ikke er optimalt å begynne med, det er en del ting en må lære før en oppnår så mye mer enn frustrasjon der - det er selvsagt svært stor forskjell på folk her, og på hvor fort man lærer. Men "brukerterskelen" er høy, og det er (svært) få som har glede av langhold uten å ha noe annet som "grunnstamme", hvor de har lært grunnleggende skyteteknikk. Og langholdsklubbene er sentrert om skyttere som skyter fra før, og som skal ha et ekstra tilbud på mange hundre meter - de har ikke 100m.

 

Du har jo selv sagt 100m til å begynne med, så det er på plass. Til å lære seg grunnleggende teknikk, så trenger en ikke noe annet enn ei helt basic salongrifle, og 15, 50 eller 100m - og om du vil ha ei rifle til å plinke sammen med jegerene på 100m, kjøp ei rifle i 22LR, De er stort sett OK alle sammen, og pris/kvalitet henger nokså lineært sammen - du bare velger hvor på skalaen du vil være.

Det du antakelig ikke får i "jegermiljøet", dvs. de som ligger og skyter inn før storviltprøven (nå er jeg stygg, men mange kjenner denne igjen) er instruksjon som kan brukes til noe. Jeg har iallefall aldri sett noe sånt, og jeg er på temmelig mange storviltprøve-treninger (da slipper jeg å låse opp og stenge banen selv)

Holdningen til svært mange er jo også at "dette kan de", Man må prøve 5 ganger på prøva, men skyte, det kan de - iallefall i skogen... Instruksjon er som vann på ei gås.

 

Det er jo i Akershus NSF-rifle fins - Norges Skytterforbund, rifleseksjonen - de er bortimot ikke-eksisterende i resten av Norge, men på østlandet er det godt og aktivt miljø, som skyter på 50m med rifle, 22LR. Det kan være noe der. Se på face, igjen.

 

K

 

 

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Angående GRS skjefte må jeg si meg uenig i frarådelsen. Jeg har hatt det på min STR nesten siden de kom og den rifla har vært med meg på jakt i høyfjellet, ut i båt, i drag-bag på ATV'en osv og det er overhodet ingen problemer med skjeftet. Det var en produksjonsfeil på den når jeg fikk den som jeg måtte rette opp i men siden har den fungert utrolig godt.

Jeg har hatt med meg noen damer, noen større enn andre på skytebane som har skutt med den rifla og som plutselig treffer noe, som ser blinken godt i kikkertsikte(jeg har en dyr Zeiss, det hjelper) og som klarer å slappe av bak rifla fordi jeg enkelt med få håndgrep kan tilpasse kolbe og kinnstøtte der og da eller enda bedre jeg forklarer på 10 sekunder hvordan de selv kan tilpasse den og så ligger de der og prøver seg fram til de er fornøyd.

Du får også en annen GRS skjefte og det er Bolthorn i aluminium som ser skikkelig tacticool ut, men skytemiljøet er ikke noe annerledes enn alle andre "miljøer". Møter du opp på en bane med state of the art smelljern så forventes det litt også, akkurat som hvis du møter opp på Nordsleife i en Porche 911GTRRRRR. Ligger du å putre rundt i 3.gir hele banen blir det fort litt kleint. :-)

 

Et annet alternativ som ingen har nevnt er Tikka T3/T3x Tactial eller Super-Varmint. Begge deler er potente langholdsvåpen som i etterkant kan pimpes opp til det ugjenkjennelige feks sette på aluminium chassis med foldekolbe, skinner alle veier osv osv, ja du skjønner. En dønn standard T3 Tactical er rett ut av eska en meget presis og god rifle.

Klin på en Vortex HST kikkertsikte og du har fortsatt råd til en skikkelig harrytur etterpå.

 

Ellers: 200STR er vanskelig å komme utenom. Det er i scandinavia, et røverkjøp av en rifle som burde koste en formue. Den er tung, nyyyydelig boltgange(som Sauere flest), uslitelig låskasse, har billige deler, billige piper, utrolig presis, utrolig sterk/sikker, "alle" kan den på en DFS bane og har et fantastisk avtrekk. Personlig synes jeg STR'en er et nydelig våpen.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

 


Takk for meget utfyllende svar! Snakket litt med dama nå og hun virker veldig gira på å dra på noen treninger for rekruttskyttere. Hvor lenge holder man normalt sett på som rekruttskytter før man starter på vanlige treninger eller kan starte å skyte på egenhånd uten å lage egne dårlige vaner, om du forstår hva jeg mener? Gode instruktører høres kjempebra ut, jeg kjenner meg godt igjen i det du sier om jegerbanene, var ikke så alt for mye råd når vi spurte om tips utenom det helt grunnleggende. Vi bor i skedsmo kommune, har mulighet til å kjøre et stykke om det betyr bedre bane og treningstilbud, gjerne ett sted vi kan låne våpen under rekrutteringsperioden(?) om det kan kalles det. Tror ikke vi kommer til å kjøpe noe .22LR helt med det første, da kan jeg heller låne faren min sin som bare ligger i våpenskapet hans om vi bare skal bruke det til å trene på det grunnleggende. 

Takk igjen for svært utfyllende svar!

 

13 minutter siden, smaug skrev:

 


Det var godt å høre, syntes faktisk den stokken ser veldig fun ut og det gjorde hun også :) Hun treninger ikke noe super tacticool noe når hun kjøper, hun ville vell helst bare ha noe annet enn en trefarge, mer enn det var det ikke. 

Tikka t3x har jeg titta en del på, den ser veldig fin ut, men ble forvirret av alle variantene, kan titte mer nøye på de to variantene du nevnte der. 

 

Hvorfor er 200STR så billig i skandinavia som dere sier? Om det er en så super rifle er jo prisen ganske bra!

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hvorfor er 200STR så billig i skandinavia som dere sier?

Skyttervesenet har en avtale med SIG Sauer, så det er vel noen rabatter når de kjøper inn noen 100 i året. Men det viktigste er nok at DFS selger de videre til skyttere "uten" avanse.

Nyprisen idag er jo rundt 16-17k, så pris fra vanlig forhandler ville nok vært 25-30k

 

K

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

La dama finne ut av det selv.

 

Hva tror du jeg gjør her egentlig? Jeg er her per hennes ønske for å få hjelp av dere kunnskapsrike kammerfolk. Er ikke her for å bestemme for henne akkurat...

Edited by Andyy
Link to comment
Share on other sites

Ang .22lr sett. Jeg har hatt en .22lr i skapet ca like lenge som jeg har hatt våpen, den har stort sett ikke vært i bruk for når jeg først dro til en skytebane dro jeg med meg et våpen av grovere kaliber. Så begynte jeg å skyte DFS og måtte selvsagt ha en Sauer i .22lr og nå er det uten tvil med .22lr jeg skyter mest. Så om dere har en 15m innendørsbane innen grei rekkevidde er absolutt Sauer et enda bedre alternativ siden hun kan skyte .22lr med samme våpen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bare en betraktning her.

 

Anette Thingbø er en av norges beste skyttere, uansett kjønn, og det er en drøss jenter blant toppskytterene - skytterkongen har blitt skytterdronning istedenfor, flere ganger. De fleste av damene er bygd som damer flest, litt mindre enn guttene, litt lettere, og sikkert ikke så fysisk sterke - men de skyter akkurat like bra.

anette.jpg

 

Åshild Halvorsen, og Åshild Sandvik er de eneste jentene jeg kan komme på som har deltatt i noen grad i de mer moderne langholdsdisiplinene (500m UNL og NM Langhold hhv.), alle tre bruker samme type våpen. Litt forskjellig konfigurasjon bare.

 

Det er ikke er forskjell rifle til dame og mann.

 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Litt off topic, men siden det allerede er nevnt. Hva angår GRS til STR 200 er det noen motstridende erfaringer kan jeg se.  Forstår at det har vært noe krøll med med sprekking, men er det verre/ vanskeligere å bedde inn en STR i en GRS enn i en originalstokk med godt resultat. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

men er det verre/ vanskeligere å bedde inn en STR i en GRS enn i en originalstokk med godt resultat. 

Selv om det går bra i mange tilfeller, så er det 2 til 3 separate "feil" på GRS stokkene, 2 av dem er særskilt for 200STR.

 

GRS generelt: GRS har, som alle andre som lager laminatstokker, slitt litt med kvaliteten på laminatet. Både treets styrke, retning, og liminga har muligens vært et problem. Resultatet er iallefall at laminatet sprekker i mellom lagene. I en riflestokk er dette på høykant, i lengderetning. Dette kan man se på alt mulig fra Rem 700 til S&L og mauser - stokkene sprekker der kreftene fra rekylen fordeles ut. Om de ikke er beddet, fort, om de er beddet rett, sjelden eller aldri.

 

Sauer 200STR er det ikke vanlig å bedde, og GRS har unnlatt den forsterkningen som er på originalstokkene (bak låskassa), og som gjør at de ikke sprekker. Saueren sender jo rekylen videre fra bakkant av kassa, ikke fra noen rekylklakk.

 

Sauer 200STR har den ene låskasseskruen gjennom pistolgrepet, men GRS har pistolgrepet ved siden av rifla - så for å få skruen der den må være, har de laget en "adapter", som en skrur fast i kassa, og som en så skrur låskasseskruen i. Dette er assymetrisk/skjevt, og selv om det oftest virker, så er det ikke optimalt. Ganske mange år med presisjonsskyting og forskjellige rifler har lært meg at symmetri er bra, og selv om den ikke kan oppnås vertikalt, så bør rifler i størst mulig grad være skrudd sammen symmetrisk horisontalt.

 

Igjen, alt dette virker som oftest, men det er kilder til at det IKKE virker, og det er noe en vil ha færrest mulig av på ei rifle. Og det er viktigere jo ferskere og jo mer uerfaren eieren/skytteren er.

Sitat

Det var en produksjonsfeil på den når jeg fikk den som jeg måtte rette opp i men siden har den fungert utrolig godt

Smaug og jeg kan sikkert fikse feil på ting, med litt erfaring, men en nybegynner forstår kanskje ikke engang hvorfor han ikke treffer når stokken har sprukket uten at det synes.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

+1 

 

Det er veldig vanskelig å rette på sine egne feil hvis du ikke vet om det er deg eller riflen som gjør feil. 

 

Samme med ammunisjon, finn en ammunisjon, eller få hjelp til å finne en, som går bra i riflen hennes/din, og hold deg til den. 

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen godtfolk

 

Tar å reviderer litt retningen og spørsmålene mine her jeg. Lært mye nytt her og ser nå at vi burde finne oss ett skyttelag med nybegynnertrening i området våres før vi skal starte å tenke på rifle til noen av oss. 
Det jeg nå lurer på da er om gode anbefalinger til steder med organisert trening for nybegynnere i området rundt Skedsmo? Vi er ikke redde for å kjøre litt for bedre trening. Syntes jeg hørte noe om at Blaker Skytterlag var bra, men det var fra en litt usikker kilde.

Hvor lenge må man regne med å trene før man kommer seg ut av nybegynner treningene?

Når pleier man å begynne trening med kikkertsikte om det er den retningen man ønsker å gå? 

 

Dama er svært motivert og ser ingenting i mot å starte fra bunn av, hun ønsker å lære seg grunnleggende først, vi bare trodde man måtte kjøpe seg rifle for å i det hele tatt kunne være med på noen treninger. Jo mer jeg leser så vurderer jeg å legge pistolen på hylla en liten periode jeg, høres gøy ut så blir nok med på nybegynner trening/kurs om vi finner noe i området!

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Når pleier man å begynne trening med kikkertsikte om det er den retningen man ønsker å gå? 

Det er en såkalt jegerklasse, som ikke har noe med jakt å gjøre, så det skal ikke være noe i veien for å begynne med kikkert med en gang. Det er dog ikke utenkelig at noen ennå sliter med å ta det innover seg ;) Kikkertsikter er stebarn i DFS. Det er også flere klasser, som "nybegynner voksen", - jeg kan forklare klassesystemet når jeg har bedre tid... Junior, Veteran, 5 klasser for voksne viderkomne som ikke er veteraner.

Lagsvåpnene har nok dioptersikte, og noe annet er egentlig helt unødvendig sålenge en skyter på svarte skiver med hvit bakgrunn - og det er stort sett det en gjør.

Lære seg å bruke siktet og justere det, så er det på plass når en finner ut at en skal ha sin egen rifle med kikkert på, og evt. skyte langhold. Det er en egen "langholds"-disiplin i skyttervesenet, feltskyting, og det er en utmerket innføring i langholdsskyting - og egentlig for viderekomne også. Er du god i det ene, så er du god i det andre. Iallefall er gode feltskyttere automatisk gode LH-skyttere, det er ikke like greit andre veien, men det hjelper en del.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut. Det er litt forvirrende for å være ærlig, men jeg begynner å få litt snøring på de forskjellige klassene nå, men trenger fortsatt litt hjelp. Som sagt er jo ønsket å skyte med rifle med siktet, om vi derimot må/burde trene på nært hold med diopter i begynnelsen går det fint, men målet er det samme uansett. Driver allerede med pistolskyting og orker ikke enda en skytesport med jernsikter på nære hold (Selv om jeg har sett dere skyter lenger enn jeg trodde var mulig med de diopter siktene i konkurranse). Så om det ikke finnes noen form for nybegynner kurs i feltskytting eller noen av de andre grenene med lengre holdt og kikkertsikte så prøver vi oss på en lokal klubbs nybegynnertrening om du fortsatt kan anbefale en i området. Jeg må beklage at jeg er ganske ignorant til riflesport da det eneste jeg har holdt på er skeet, trap og pistolskyting og alt det på ett hobbynivå. Min eneste rifleerfaring er fra lokale jegerbaner hvor jeg fikk inntrykket av at vi bare burde finne en bra rifle med optikk til dama og bare  starte å skyte på egenhånd, forstår nå at det kanskje er mindre optimalt ;) 

Edited by Andyy
Link to comment
Share on other sites

Klassene er vel:

100m, og finfelt (feltfigurer på 100m):

NU nybegynner ung, opp til 16 tror jeg, skyter kun liggende, kan bruke støtte

R Rekrutt 11-13 år, skyter kun liggende

ER 14-15 år, skyter kun liggende

J 16-17 år, skyter liggende og knestående

EJ 18 år, skyter alle tre stillinger

NV, nybegynnere over 16 år

V65 > 65, skyter kun liggende

V73 > 73, skyter kun liggende

 

200m og grovfelt (feltfigurer på ukjent hold <ca. 600m)

1, liggende, dette er den gamle "begynnerklassen" for voksne, og voksne begynnere kan velge denne istf, NV,

2, liggende og knestående, herfra og til 5 blir man flyttet etter prestasjoner

3, 3 stillinger -

4, 3 stillinger, de fleste voksne som har holdt på ei stund skyter her

5, 3 stillinger, eliteklasse

V55, liggende og knestående

Jeger, liggende, skyttere som ikke har avansert forbi kl. 1 kan velge jegerklassen, her er det fritt valgt våpen bare kaliber er <8mm, og våpenet ikke er halvautomatisk eller har rekylbrems, demper er lov, og optiske sikter. Diopter er faktisk ikke tillatt

 

Fordelen med NV kontra 1 eller jeger er jo at at man kan bruke 22LR, som er uendelig mye billigere og enklere, men man kan bruke 6.5 eller 308 også. Ulempen er jo at det neppe er særlig konkurranse, og at man er på 100m, og skyter finfelt.

Kl 1 eller jeger er de naturlige klassene å begynne i dersom man ikke har unger som skyter på 100m, eller absolutt vil bruke 22LR. Man kan uansett trene på 100m med 22LR. Disse to klassene er egentlig like, bortsett fra at man i kl. 1 bruker 200STR med dioptersikte. I Jeger er nok det beste våpenet 200STR med et type (langholds) kikkertsikte.

 

Sitat

Så om det ikke finnes noen form for nybegynner kurs i feltskytting eller noen av de andre grenene med lengre holdt og kikkertsikte så prøver vi oss på en lokal klubbs nybegynnertrening

Det er "nybegynner"-kurs i feltskyting de fleste steder hvert år (tror det er noe lagene er pålagt), og stang og felthurtig sentralt flere ganger i året, sporadisk lokalt. Greia med feltskyting, som all langholdsskyting, er at det forutsetter at man kan skyte. Folk som ikke har skutt NOE, vil som regel (men ikke alltid) trenge en sesong med jevn trening på 15 eller 100m for å ha noe der å gjøre.

Det er også vanlig med "fadderordning" der erfarne skyttere er med en eller flere "begynnere", og coacher dem gjennom feltstevner, vanligst mens vedkommende skyter selv.

Normalt har de fleste lag "skyteskole" for nybegynnere litt utpå høsten. Det kan være en fordel å finne et lag som har det.

 

Baneskytingen, og stillingstreningen danner grunnlaget for annen skyting, og siden jeg ser temmelig mange langholds, og DFS-skyttere i omløp - du må lære grunnlaget.

Erfarne pistolskyttere trenger ofte 1-2 treninger... siktebilde og avtrekk er på plass, og da er det ikke mye igjen. Samme med folk som skjøt i DFS som barn - selv om det er 20 år siden - avtrekk sitter ennå, og så er de der. Helt ferske kan slite litt med det der, og slite med å skjønne hvilken del av jobben det er som gjør utslaget - mange skylder da på dioptersiktet, mens det i realiteten er avtrekket de sliter med.

 

Uansett skal det ikke være noe i veien for å begynne med optikk fra dag en. MEN, det er en del (eldre) skyttere og instruktører som sliter litt med å ta dette inn over seg, siden det er nokså nytt. En grunn er også at de assosierer rifler med kikkertsikte med storviltprøve-kandidatene "jegere" (sånn sett er det dramatisk uheldig å kalle klassen jegerklasssen, men den heter nå det). "jegere" er et "skjellsord" mange steder, siden en relativt høy andel av de som skyter storviltprøva gjør bare det med våpene sitt i løpet av året, og forårsaker treff i en drøss ting som ikke skal treffes, generelt er på bærtur sikkerhetsmessig, overhodet ikke kan skyte, osv. Det er få i denne kategorien, men det er de man legger merke til, og mange eldre skytterlagsfolk får automatisk frysninger når noen kommer med noe som ser ut som ei jaktrifle av denne grunnen.

 

"Min" bane er ikke "åpen", man må ha nøkler. siden jeg er instruktør og generelt jobber mye i laget har jeg jo det, og det hender jeg skyter utenom de oppsatte treningene.. For å trene, eller verifisere noe foran prioriterte stevner. Eller flere konkurranseskyttere gjør dette sammen, det er vanlig.

Etter "stående ordre" så skal man legge dette på lagets FB-gruppe, så folk som ikke har nøkkel kan få sjangsen til å være med. Men man kvier seg av og til. Et eksempel fra i vinter, jeg skulle følge 6 rekrutt og juniorskyttere rundt et feltstevne, og lørdagen før skulle vi ha innskyting og instruksjon - og siden disse er rimelig selvgående skulle jeg trene litt selv også. Jeg annonserte at banen er åpen.

Vipps, så kommer 10 "jegere", 2-3 stk som nettopp har kjøpt rifle med optikk og som har tenkt å begynne å skyte på egenhånd... ;) En hadde med "dama" som han stolt viste fram langholdsrifla til (aldri sett han på noen LH-bane, og ikke kunne han skyte... seriøst, dama var bedre) Det pekes i alle retninger, jeg må si ifra om visse sikkerhetsregler, en av rekruttene utrykker at hun vil hjem, siden dette er farlig. Hun vil ikke skyte mer. Jeg må passe på, så jeg kan ikke skyte... Jeg er gått fra instruktør for 10-16 åringene, til barnevakt for en gjeng 25-35 åringer - og om 30 år så er de samme 60, håndterer våpen på samme måte (og "har gjort dette i 30 år) - de kan fremdeles ikke treffe en ting, men de kan det. Ikke et engangstilfelle, selv om denne ene gangen var ekstremt.

Alle skytterlagsfolk som har vært med ei stund har sett dette, mange har sin skyteinteresse kun i DFS, og basert på slike inntrykk lukker de mer enn gjerne døra for alt "mistenkelig". Andre er mer åpne, men alle sliter litt med fordommene sine.

 

Sitat

 Min eneste rifleerfaring er fra lokale jegerbaner hvor jeg fikk inntrykket av at vi bare burde finne en bra rifle med optikk til dama og bare  starte å skyte på egenhånd, forstår nå at det kanskje er mindre optimalt ;) 

Nordmenn er jo født med ski på beina, og går ikke kurs for å stå på ski. Men ville du begynt med karate, eller jiu-jitsu - eller paragliding, uten å få instruksjon?

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hei igjen, ble litt tregt med svar, litt i feriemodus om dagen, men takk for nok et kjempebra svar!

 

Må bare spørre noe mer her jeg :) Om du skulle anbefalt den beste veien for oss å komme til våres mål som er skyting på lengre hold med kikkert, hvordan ville du da satt opp veien våres? Vi har som sagt ikke noe i mot å starte fra bunnen, men målet er uansett det samme. Lengre hold :)


Er det kun dfs som har rifleskyting? Veit jo om benchrest skytingen, men det er jo alt for lange hold for noen nybegynnere å starte på. Det finnes ikke noen annet forbund eller noe lignende som har skyting med kikkertsikte utenom jegerklassen i dfs og benchrest forbundet?

 

Er det noe sted på dfs.no eller lignende vi kan finne hvor det er nybegynnertrening/kurs/skyteskoler? Vi ønsker gjerne å starte så fort som mulig, da vi har blitt litt bitt av basillen begge to, men vil ikke lage for mange uvaner ved egentrening uten veiledning. Vi bor i skedsmo kommune om det skulle hjelpe noe da du tidligere sa du muligens hadde noen anbefalinger av klubber :)

 

Det som sagt ikke meningen å virke negativ til selve sportene DFS driver med, jeg har all respekt i verden for det, men det er ikke det vi har ønske om å drive med i fremtiden (diopter sikter og "nære" hold).

 

På 7.7.2017 den 8.58, Gent skrev:

Sauer str  :)  og en JET-01 chassis til ?  

Viktig å gjøre damen fornøyd ? 


Den så strøken ut! Noe stiv pris, men kanskje verdt det ;) 

Link to comment
Share on other sites

På FB "Kjøp og salg av skytterutstyr" ligger det en Sauer til 14.000.

 

Så til svar på ditt siste innlegg. Uansett hvilken type skyting du skal lære deg, er det noen grunnleggende ferdigheter du må tilegne deg. For rifle får du det enklest og best gjennom DFS. Du må få instruksjon bl.a. i stilling (inkl nullstilling), pusting, siktebilde og avtrekk. Skal du bli en god langholdsskytter, er vurdering av vind kanskje det vanskeligste. Da er det fint å lære dette i feltskyting i DFS.

Du trenger noen (ti)tusen skudd før du har automatisert rimelig gode avtrekk, og dette er tross alt enklere å lære enn å beregne vind.

Når du er ferdig med "grunnkurset" i DFS etter 2-3 år, kjøper du bare en skikkelig kikkert og en tofot til Saueren, så er du klar for langhold. Etter 4-5 år med dette, er du kanskje så kompetent at du er klar for de riktig lange avstander med .338 Lapua Magnum.  Det finnes dessverre ingen snarveier. En god hjelp er å lese alt du kan finne på Kammeret av det M67 har skrevet om rifleskyting, og så må du ut på banen flere ganger i uka.

PS: Anbefaler på det sterkeste å ha en utmerket rifle i .22LR for mengdetrening.  Lykke til :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...