Jump to content

Lang vs kort pipe?


Fury

Recommended Posts

Sitat

Er det et lurespørsmål? Lang selvsagt. Kan man skyte godt med en kort pipe? Helt klart. Kan man vinne? Helt sikkert, men med nok trening og riktig teknikk så mener nå jeg at lang pipe(70'ish cm) er bedre rett og slett.

Det er vel ikke uten grunn at folk har de pipene de har. De fungerer best til det de skal. Man kan skyte godt med kort pipe, men alle skyter bedre med lang. Nesten, som oftest, vanligvis - man kan finne opp unntak.

 

På BR-rifler er pipene 55-60cm, trenger ikke hastighet, og har vektbegrensning

Jaktfelt, 55-65cm, igjen, vektbegrensning, noen har lengre men blir da tynne

På LH/PRS, UNL, WTF-rifler som skal skyte 500+ er de 70-75cm, begrenset av hva en klarer å få med seg uten at det blir for tungvint (og av hva en får kjøpt)

DFS, som trenger siktelinje, hastighet (til felt) og rolig pipe, 67-74, med "så lang som du klarer å holde", som tommelfingerregel

 

Lang pipe gir mer hastighet, mindre rekylbevegelse, mindre/tregere bevegelse når en holder, og når en tar dårlige avtrekk. Kort pipe gir.. vel - kort pipe... Det har sine fordeler når en trenger det.

 

Sitat

Tenker her på liggende skytestillinger med tofot

Jeg kan ikke skjønne hvilke fordeler ei kort pipe eventuelt skulle ha? Torf kommer til å komme med løpstid og dens betydning ved stående skyting - og vil ha rett i det, men liggende med tofot, reim, uten støtte, wtf. - lang.

 

Jeg har to 308-piper, ei på 40 og ei på 70cm. Jeg har skutt meget godt på 500m med begge, men gi det hele 1000m og de 150-170m/s mindre utgangshastighet som kula her i det korte løpet får en hel del å si - på vindavdrift, og på kulefall. Og at det er mye vanskeligere å beholde siktebilde og stilling gjennom skuddet med den korte.

 

Sitat

Trur jeg må lese meg opp å prøve dette (langhold) før jeg eventuelt kjøper noe

Ikke overtenk det. Skyt med den rifla du har. Det viktigste er at du har et sikte som fungerer på de aktuelle holdene - som kan skrus nok opp (det sjekker du 1m fra våpenskapet - hvor mange klikk er det oppover til enden) og at det finnes egnet ammunisjon (igjen, ikke prøv å finne på noe "lurt", kjør std. det alle andre bruker, de bruker det fordi det virker), og at rifla tåler å bli skutt med, ikke klatrer, sprer, wtf. Så ser du fort hva folk bruker, og skjønner hvorfor. Og kjøper det du har lyst på. Rådet mitt er å basere kjøp på det du ser og opplever på banen, vente med å handle til du har litte erfaring.

 

300/338 magnumer brenner mye krutt og blir fort ubehagelige med korte piper pga. blåst og smell. + at rekylproblematikken er mer/verre, og at de gjerne blir brukt på ekstremhold, der en trenger all hastigheten en kan få (det er få som gidder å tvære med 300 og 338mag på hold under f.eks. 1000m). De er ille nok med lang pipe. Ikke start LH-karrieren med magnum.

 

 

K

Edited by M67
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kjempe bra skrevet @M67.

 

Tanken min i første omgang er STR200/SSG3000 i enten 6,5 eller 308w med et dugelig kikkertsikte.

Det blir nok ingen 300/338 før jeg har utviklet meg mye. Kostbart blir det også med disse kalibrene. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg har en umodifisert Sako 85 i 6,5 ... kanskje bare kjøpe noe bedre egnet optikk på den nå i begynnelsen?

Idag, så er det så mye å få kjøpt ferdig av "forkortelsesrifler" (STR, RPR, CTR, WTF...), ferdige langholdsrifler med alt klart, til folkelige priser - at det iallefall ikke er noen vits i å modifisere Sakoen. Går den bra/OK (skyter alle skuddene greit i DFS sin innertier er nok, og litt til).

Siktet ditt kan godt være bra nok til å begynne med, Min første famling i LH-skyting var med en mauser og et Tasco 3-9, og senere et dyrere Tasco 2.5-10x50. Jeg husker jeg traff ei 1x1m plate på 1000m og var overvettes fornøyd :)

 

 

Sitat

men han er en fornuftig og jordnær fyr som skriver veldig forståelig.

Takk, mange takk, jeg prøver iallefall, men kan falle for fristelsen å være mer direkte enn enkelte tåler. Jeg jobber med det - å fortsette altså ;)

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Fury skrev:

Jeg har en umodifisert Sako 85 i 6,5 ... kanskje bare kjøpe noe bedre egnet optikk på den nå i begynnelsen? :)

Sett på en tofot og kjøp eller lag en god pøll(liten sandsekk) til å støtte under kolben. Hvis du enkelt kan få tak i ferdig ammo fra et skytterlag prøver du det ut. Skyt så tette grupper du kan på 100m for å se hva du kan forvente av presisjon. Skyt MYE og metodisk, ikke bare send av gårde en haug med kuler! 100m skyting er nyttig fordi det sier noe om deg og børsa, ikke så mye om alt det andre som vind, lavtrykk, høytrykk, sola, månen og alt det der. Jeg går ofte tilbake til 100m hold hvis jeg blir usikker på meg selv, børsa eller ammoen. Jeg vet at jeg skal fint klare 15mm samlinger eller bedre. Skyter du tette klyser på 100m er det lettere å si noe om hvorfor du ikke treffer det du skulle på 600m feks. I motsatt fall blir det umulig å være god på 600m hvis du har 50-60mm samlinger på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Det største problemet til nye LH-skyttere er at de ikke vet hvorfor de bommer, og en evt. spotter vet det heller ikke. Når du ikke vet om du traff en halv meter ned til venstre på grunn av en avtrekksfeil, vind eller dårlig ammo, så er det vanskelig å korrigere. Poenget er at det nytter ikke å lære seg å skyte på langhold, det bør du kunne fra før - ellers blir det bare rot. Nå må det sies at de fleste skyter såpass at det holder, men ikke alle. Men alle skyter bedre med langt løp i denne sammenheng, for å holde oss til topic ;)

Du må skyte så mye at du vet hvor dan du skyter, og du må kunne kjenne igjen et dårlig avtrekk, og vite hvor langt ut det antakelig dro. Bare da kan du separere ut det som er det største problemet på lange hold, vinden - og forhåpentlig lære noe om den. (I wish...) Jeg snakker om tradisjonelt langhold, der en ligger på maen og bruker tofot/støtte.

Derfor er Smaugs råd om 100m skyting veldig bra, og alterner gjerne mellom 100, 200 og 300, det er de holdene man oftest finner på skytebaner. Lader du så bruk 8-9g matchkuler, hvilken er likegyldig, ikke sprenglad. Kjøper du, så bruk det som skytterlagene bruker, bare ikke rekrutt, og ikke jaktmatch.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På ‎29‎.‎06‎.‎2017 den 15.31, Fury skrev:

Tanken min i første omgang er STR200/SSG3000 i enten 6,5 eller 308w

 

Nå skal jeg komme med en litt partisk uttalelse her..

Kjøp deg en 200 STR i 6,5 i første omgang.

Kikkert + tofot er kjekt og ha, og dersom du plutselig finner ut at du vil ha SSG 3000 "look" på børsa, så kjøper du en ny stokk.
Finner du ut at du vil ha 308Win løp, er det også veldig lett å få tak i på et senere tidspunkt.


6.5x55 er et utrolig fint langholdskaliber, og en 200STR er "noen" tusenlapper billigere enn en SSG.

Eneste forskjellen er jo materialet i stokken og at det er picatinnyskinne på SSG'en.. (og flammedemper)

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Sør-jeger skrev:

Er det noen som har en ide hva slags hastigheter man får med Lapua Scenar fabrikk ammunisjon, i et 50cm 6,5x55 løp?

 

Ser Landrø har 7, 2x8 og 9 grams ferdigladet ammunisjon. Men, tviler på den hastigheten som er oppgitt er med særlig kort pipe :)

 

med 8gram Scenar som er oppgitt til 920 m/s får jeg 830 m/s i 50cm løp. Du kan nok forvente tilsvarende tap på de andre. Lader jeg 8gram selv får jeg greit 870 i mitt løp, men da er jeg nok nært max om jeg vil gjenbruke hylsene mer enn et par ganger.

Link to comment
Share on other sites

Så bare at 6,5 Creedmore med 8 grams fabrikk ammo oppnår 850m/s i et 50cm løp, i en "kappetest"

 

Og 260 Rem Match ammunisjon, 130 grain oppnår 840ms i 50cm løp.

 

 

Selvfølgelig litt forskjell fra rifle til rifle.. 

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...