Jump to content

Ny låskasse i hus Shilen DGA


Tomas

Recommended Posts

Enda ei flott låskasse som jeg så første gang for ca 40 år siden, og nå jaggu har i hus. Hva skal jeg bruke den til, primært vilt - rådyr og annet. At låskassa nok er laget for å kunne prestere mer presisjon enn standard låskasse er nok tilfelle. Så at det kan bli noe benkskyting ser jeg ikke bort i fra. Har blitt temmelig glad i 6 mm kaliber, selv om 308 sikkert også hadde vært ok på enda lengre avstander.

 

Har vel siktet meg inn på 6 mm XC med " tight neck kammer " for å få litt mer futt enn 6 mm BR som jeg har fra før. Åpen ovenfor andre forslag, det finnes vel korte patroner i hvertfall 6,5 mm som kunne passet. Dersom det kommer inn andr kaliberforslag, fint om Dere også fører anbefalt stigning, løpslengde.

 

Dersom jeg likevel velger 6 mm XC, bør anbefalt stigning være på 1:8 som for 6 mm BR? Tar for gitt at jeg vil benytte de tyngste kulene som ligger på 107 grain, eller finnes det enda tyngre? Kunne vært greit med både hel og blyspiss i samme vekt. Bruker nå 85 grain Nosler blyspiss til 6 mm BR Remington med stigning 1:10 ( feilbestilt stigning av børsemaker ), fungerer upåklagelig til rådyr. Lyddemper blir nok montert.

 

Anbefalt løpslengde for 6 mm XC, tykkelse, er det tull å flute løpet? Siden børsa også skal brukes litt til jakt, er det flott om den ikke veier over 5 kg med kikert ( blir nok en Vortex på denne, kan ikke ha Swarovski på alt ).

 

Trenger også litt tips om hvilket merke jeg bør kjøpe av utstyr for å frese hylsehalser, litt om pris er også ok. Sporet nok av noe i begynnelsen, men tar for gitt at jeg vil få best info fra Dere som driver med benkskyting derfor la jeg denne tråden hos Dere.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sikkert flere meninger om det, og jeg er ikke kompetent nok til å svare deg, men har visst nok blitt anbefalt denne teknikken. Mulig at jeg er langt ute på et for meg upløyd jorde, men noe skal man rote nesa i før man går i jorda selv.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Dropp fluting og ekstra verktøy for å frese hylsehalser

Han må vel få finne ut ting selv. Jeg kjenner en som har hørt alle disse argumentene for 30 år siden, men som allikevel prøver seg igjennom alle triksene med jevne mellomrom (dog sjeldnere og sjeldnere) . Og noen av dem funker, man må gjerne finne ut litt selv også ;) 

Flutede løp SER bra ut, det er argument godt nok av og til, stort annet er det ikke godt for tror jeg - ja jeg har hatt et par. Å dreie/frese hylsehalser er fullstendig meningsløst så lenge du ikke skyter fra solid anlegg, frontrest eller lignende, og allerede skyter samlinger godt under 10mm på 100m - da kan du kanskje lure de en mm eller to til. Og det er det som vinner BR-stevner, derfor gjør man det. Skyting type 500m UNL kan det ha noe for seg, i vindstille... Til jakt, og igrunnen all annen skyting der en har dårlig anlegg eller holder rifla selv - meningsløst.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 30.6.2017 den 8.43, 1983 skrev:

55-60 cm pipe bør være fint. Dropp fluting og ekstra verktøy for å frese hylsehalser, så har du spart inn nok penger for å få en Swarovski på toppen ?

Mulig at jeg " stjeler " Swarovskien fra min Ruger nr 3, så da er det problemet løst.

Link to comment
Share on other sites

På 30.6.2017 den 10.39, M67 skrev:

Han må vel få finne ut ting selv. Jeg kjenner en som har hørt alle disse argumentene for 30 år siden, men som allikevel prøver seg igjennom alle triksene med jevne mellomrom (dog sjeldnere og sjeldnere) . Og noen av dem funker, man må gjerne finne ut litt selv også ;) 

Flutede løp SER bra ut, det er argument godt nok av og til, stort annet er det ikke godt for tror jeg - ja jeg har hatt et par. Å dreie/frese hylsehalser er fullstendig meningsløst så lenge du ikke skyter fra solid anlegg, frontrest eller lignende, og allerede skyter samlinger godt under 10mm på 100m - da kan du kanskje lure de en mm eller to til. Og det er det som vinner BR-stevner, derfor gjør man det. Skyting type 500m UNL kan det ha noe for seg, i vindstille... Til jakt, og igrunnen all annen skyting der en har dårlig anlegg eller holder rifla selv - meningsløst.

 

K

Du har sikkert helt rett, kammeret er ikke satt enda, løpet ikke handlet inn, så dette er bare løse planer som blir endret etter hvert som dette modnes. Takker for bidrag til modningsprosessen. Tillater meg likevel å spørre, hva er vitsen med å ha ei låskasse som sannsynligvis er optimalt stiv, forhåpentligvis rett i tillegg ( dette bør nok sjekkes før løp monteres ), om en ikke  skal gjøre alt det andre minst like bra?

 

Tanken med flutingen at jeg kanskje sparte noen gram i løpsvekt, samt at det sikkert ikke skader løpets prestasjoner.

 

Helt enig at blir ikke differansen mellom et ordinært kammer og et " tight neck kammer " mer enn et par mm i spredning på 100 mm, så er det nok ikke det jeg er ute etter i skogen. Kjenner jeg meg selv best, så går vel de fleste skudden på banen, til trening, om jeg blir med på et BR stevne gjenstår å se.

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Tomas skrev:

hva er vitsen med å ha ei låskasse som sannsynligvis er optimalt stiv, forhåpentligvis rett i tillegg ( dette bør nok sjekkes før løp monteres ), om en ikke  skal gjøre alt det andre minst like bra?

Fordi alt hjelper? Med en god pipe og normalt gode laderutiner bør du få stabil og god presisjon med lite endring i treffpunkt med forskjellige ladninger. Det er faktisk verdt en del i seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Takk, fornuftig svar Erlend. Hadde en Sako Vixen i 222 Remington som jeg skjøt svært bra med, rådyr på over 150 mete,r gikk kun noen få meter etter skudd. Så avanserte jeg opp til 6 mm BR, ikke noe bedre skuddvirkning, men litt tryggere å skyte på lengere avstander. Så dukket plutselig denne Shilen kasse opp, noe jeg har kjent til over 40 år. Blir nok å bruke denne kassa til både jakt og baneskyting, gleder meg, men blir neppe ferdig før neste år, koster en del det her.

Edited by Tomas
Kom bare på noe mer å skrive om.
Link to comment
Share on other sites

Har en Vixen med tung LW pipe selv, den er en drøm sammenliknet med den gamle mauseren. Innskutt med 69SMK går 40Vmax kanskje 30mm over på 100m, 62 Partizan kanskje 15-20 under. Sideveis er det innenfor +/- 15mm. Så i praksis kan jeg bruke omtrent hva jeg vil av ammo uten å tenke på treffpunkt. Veldig behagelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...