Jump to content

Rem700 som jeg ønsker å endre litt på


TB1

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har i dag en rem700 i 308 som jeg ønsker å endre litt på.

 

Rifla er bygget utifra en SPS tactical i 308 og er ikledd en AI stokk av typen ikke foldbar Shortaction. Jeg synes låsekasse glir veldig dårlig og den føles tung å "manøvre" Det føles billig og slarkete og bolten føles underdimensjonert i forhold til låskassen.

Hva er deres erfaringer på akkurat dette ? Jeg prøvde i dag en sauer 202 i bolthorn stokk i 6,5x55 og den føltes veldig annerledes. Mye mer behagelig å skyte med blant annet og lettere å manøvre.

 

Jeg har lyst til å bruke mere tid i framtiden på å trene langhold (100-1000m) derfor legges tråden i denne kategorien. Jeg vurderer å enten utbedre låskassa (om det lar seg gjøre) og kamre den om til 260rem eller å selge den og kjøpe en sauer 200str og bygge den om etterhvert. Bruker en vortex 6-24x50 PST og våpenet brukes også til jakt.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er finnes metoder for å stramme opp rem. 700-mekanismer, men det krever endel utstyr eller en omfattende maskinpark, og ikke minst, innsikt i mekanismen og kompetanse på bruk av maskiner/verktøy. Gjør et googlesøk på "blueprinting rem 700 action" 

Det varierer hvor omfattende folk velge å gjøre det, fra retting av fronanlegg og lapping av låseklakker, til meget omfattende remaskinering og oppstramming. Skal du fjerne slark mellom bolt og kasse er det mulig å få maskinert ned bolten, og montert en eller flere hylser på boltens utside, for å øke diameteren og fjerne spillet mellom kasse og bolt, men jeg vet ikke om noen i Norge utfører dette arbeidet.

 

De mer avanserte opprettings/oppstrammings-metodene er såpass omfattende at kostnaden fort kommer på høyde med en bedre låskasse....

 

I mitt hode er det enten slik at man lever med kassa som den er, med eventuell enkel retting av brysting/pipegjenger og lapping av klakker, eller så kjøper man noe annet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det føles billig og slarkete og bolten føles underdimensjonert i forhold til låskassen.

Det er nok fordi den er billlig og slarkete og underdimensjonert i forhold til låskassen ;)

 

Du kan rette opp en remingtonkasse så den blir like presis som hva som helst, det gjør ca. alle våpensmeder, selv om noen gjør det bedre enn andre. Rafdal er nok ikke et dårlig tips. MEN, den er da litt dyrere, men fremdeles slarkete, og følelsen er den samme.

Følelsen av kvalitet, hvis det er den du vil ha, får du ikke av å sminke en gris - som det egentlig er å hore opp Remingtonkasser eller Mausere, presisjon får du nok - men har du ødelagt for deg selv med å prøve noe som er mye bedre - så er det ingen vei tilbake. Man får kjøpt Remington "kloner", som er toppkvalitets kasser som har samme dimensjoner, og Sako-type utdrager, og som er rette fra før, og mye tightere og glattere, og de kan være veldig bra. Jeg har en, veldig bra.

Men hva skyter jeg med? Jo, Saueren.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan vel ikke klage på presisjonen. Jeg "treffer" der jeg sikter og om jeg skulle bomme så er det min egen feil.

Om jeg velger å selge denne rifla og skal kjøpe en ny så kunne jeg enten tenke meg å bygge om en sauer 202 str eller kjøpe en blaser r93. Budsjettet blir på rundt 35-40 000 når jeg er ferdig tenker jeg og kaliberet blir 6,5x55. 

 

 

Rifla jeg har i dag ser sånn ut: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=99286763&fks=99286763

Hva bør jeg få for denne ?

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sauer 200 STR og Blaser R93 er jo to ganske (veldig) forskjellige våpen. Saueren er laget for bane og Blaseren er laget for jakt. Å dra med seg en Sauer på reinsjakt høres tungt ut. 

Å skyte langhold med en Blaser går helt fint, men det er bedre å bruke en Sauer til det. Jeg har prøvd begge deler...

Link to comment
Share on other sites

Du får garantert mer igjen for rifla hvis du selger den komponentvis. Dvs stokken for seg selv, kikkerten for seg selv, etc. Selve rifla er nesten minst verd. Det er dessverre nesten ingenting som devaluerer komponenter så mye som når de er montert på en billig remington. Du får "bra" betalt for skjeftet og kikkerten. Demper har litt lite gjengesnitt. Kappet sps med 0.5"/20 går billig..

 

Hvorfor kjøper du ikke bare en std STR, monterer kikkert og skyter? Tacticoole skjefter treffer ikke bedre enn std-skjeftet. 

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, 1983 skrev:

Sauer 200 STR og Blaser R93 er jo to ganske (veldig) forskjellige våpen. Saueren er laget for bane og Blaseren er laget for jakt. Å dra med seg en Sauer på reinsjakt høres tungt ut. 

Å skyte langhold med en Blaser går helt fint, men det er bedre å bruke en Sauer til det. Jeg har prøvd begge deler...

 

Joda, det er riktignok to ganske forskjellige våpen til hvert sitt bruk. Iogmed at jeg skal bruke børsa til jakt også så er vel en sauer hakke vass å slepe etter seg over hardangervidda. 

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, Torf skrev:

Du får garantert mer igjen for rifla hvis du selger den komponentvis. Dvs stokken for seg selv, kikkerten for seg selv, etc. Selve rifla er nesten minst verd. Det er dessverre nesten ingenting som devaluerer komponenter så mye som når de er montert på en billig remington. Du får "bra" betalt for skjeftet og kikkerten. Demper har litt lite gjengesnitt. Kappet sps med 0.5"/20 går billig..

 

Hvorfor kjøper du ikke bare en std STR, monterer kikkert og skyter? Tacticoole skjefter treffer ikke bedre enn std-skjeftet. 

 

Jeg vurderte også det før jeg laget annonsen. men på en annen side så tenkte jeg også at det var lettere å bli kvitt alt i en smell og starte på mitt neste prosjekt

 

Link to comment
Share on other sites

Selg alt LH-stashet til Remingtonen, bygg lettvektsrifle av den og bruk til reinsdyrjakt. Kjøp en 200STR og skyt langhold med den.

Det er like godt å innse at det er to vidt forskjellige bruksområder, og du får penger for stokken, ikke for rifla - og det er et greit våpen, så hvorfor ikke beholde den?

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, M67 skrev:

Selg alt LH-stashet til Remingtonen, bygg lettvektsrifle av den og bruk til reinsdyrjakt. Kjøp en 200STR og skyt langhold med den.

Det er like godt å innse at det er to vidt forskjellige bruksområder, og du får penger for stokken, ikke for rifla - og det er et greit våpen, så hvorfor ikke beholde den?

 

K

 

Joda, det er litt av den tanken jeg er på. Stokken har jeg lagt ut på forumet her sammen med tofoten.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både 200str og Remington 700. Her er det Saueren som blir stående i skapet. 

 

For 30-40.000 kommer du langt. 2700kr så har du ferdig retta kasse.  Men å gi seg ut på et slik prosjekt er tap hele veien...  Men du kan komme billigere fra det om du feks kjøper brukte stokker.

 

Jeg tok å kjøpte en utskutt 300 win mag. Sendte til hansen og fikk den rettet og montert to nye løp. Så nå er den i 300win mag + 6.5x55. Etter det har det blitt kjøpt inn litt stokker og ekstra kikkert og jaktpipe. Denne rifla kan på 15min bygges fra en strålende langholdsrigg 7,8kg til ei "lett" jaktrifle 4.5kg. 

 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, M67 skrev:

Selg alt LH-stashet til Remingtonen, bygg lettvektsrifle av den og bruk til reinsdyrjakt. Kjøp en 200STR og skyt langhold med den.

Det er like godt å innse at det er to vidt forskjellige bruksområder, og du får penger for stokken, ikke for rifla - og det er et greit våpen, så hvorfor ikke beholde den?

 

K

Dette må være det mest fornuftige du kan gjøre !

Link to comment
Share on other sites

"Lett" ;) 

 

I den prisklassen har man mye å velge i, men ville sett på en lettere kasse enn 200 STR hvis den skal brukes til begge deler. 

 

Sako/Tikka/Rem pluss en McMillan Hunters Edge, nytt løp og nytt avtrekk er en fin allrounder synes jeg. 

 

Men som sagt tidligere, lite poeng å dra med seg en langholdsrifle på reinsjakt. 

Ville hatt en dedikert langhold (dvs STR), og en skikkelig lettvekter type Rem Seven i 260 e.l.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg solgt deler av rifla. Har startet på et nytt prosjekt.

 

Jeg har kjøpt en brukt Blaser R8 så jeg gjorde ikke som dere råda meg til og kjøpe sauer str. Hadde absolutt ikke verdt et dumt valg men trangen for en Blaser var større og trua på at denne fungerer til jakt og noe langholdskytte er stor, så da ble det sånn.;)

 

Blaser r8 prof i 6,5x55 med 55cm pipelengde. Demper fulgte med. Jeg er nå på utkikk etter en kikkert som skal stå på denne.

 

Jeg jakter noe (ikke så mye som en veldig aktiv jeger) men jeg får tilbud om å være på jakt i ny og ne av bekjente. (Reinsdyr, elg og hjort.) Og planen er å komme meg mer ut på jakt.

Etter en prat med espen hos missioncriticaldesign så ville han anbefale meg en jaktkikkert som jeg kan skyte langhold(bane) med og ikke omvendt.

 

Jeg etterspurte en Schmidt & Bendter 3-12x50 PM 2 og han anbefalte meg å se på en zenith. Har dere noen andre forslag til hva jeg kan se på ? Jeg har aldri kikket igjennom en zenith og synes de er vanskelig å finne i noen nettbutikk (Kansje en grunn ? ikke vet jeg)

 

Kikkerten bør ha mulig for lav zoom (typ 3-15/18) FFP og utvendige tårn. Hva kan jeg se på ? Budsjettet mitt er satt til ca 20k.

 

(Har saga meg i pekefingern så kan hende det er en skriveleif her og der.)

 

Tips og synspunkter mottas med stor takk! 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Flere alternativer og velge mellom, her er di jeg hadde vurdert:)

 

Zeiss HT 3-12x56, Zeiss V8, Swarovski Z6i 2,5-15X56, Z8i, Leupold VX6 3-18X50, Kite 2,5-15X56 og Leica Magnus 2.4-16x56. Mange fine og lite brukt Premium sikter til salgs på Finn.  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...