Jump to content

Pulverlakkering av blykuler


mig16

Recommended Posts

Jeg har pulverlakkert noen pistol- og riflekuler, men har ikke rukket å teste dem enda. Forbausende enkelt å pulverlakkere. Er litt spent på resultatet da.

 

Noen som har erfaringer å dele? Tenkte spesielt på riflekuler ved høyere hastigheter.

Edited by mig16
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, BlackHillsRoy skrev:

Hei

jeg har tengt å begynne med det samme, men sliter med å finne noen leverandører.

Hvor fikk du pulveret ditt?

Hvilken type bruker du?

 

Har kjøpt på eBay, Kawasaki grønn, kostet ca. 180,- kr. for 450 gram. Leste på amerikanske fora at man hadde hatt mest suksess med rød og grønn. Svart bør man visstnok unngå. Kikket litt på YouTube, på FortuneCookie45LC og elvis ammo, to litt spesielle fyrer som åpenbart ikke gjør noe annet enn å lade og skyte. De har masse tips om pulverlakkering ved 'shake & bake' metoden. Man tar og hiver kulene og litt pulver i en plastboks (jeg bruker Sodd-boks), roterer og rister denne ca. ett minutt, og tar kulene ut. Jeg bruker tang og setter de en og en på et brett (de hiver de bare opp i et nett) og plasserer de i ovnen (eller gassgrillen ute hvis kona er hjemme :-)). Steker på ca. 180 grader i 10 min, så er kulene ferdiglakkerte.

 

Har kjørt fire-fem ladninger nå, og noen ganger blir det helt perfekt, andre ganger vil ikke pulveret sitte på kulene ordentlig. Da må jeg rotere de i boksen lenger, og være mer forsiktig når jeg tar de ut. Når det går bra ser kulene helt perfekte ut, med 100% dekning. Belegget er så seigt at det ikke går av selv om du slår på kula med en hammer.

 

Har skutt et 50-talls av de kulene også, og merker ingen forskjell i presisjon kontra 'vanlige' smurte blykuler. Ingen blying eller belegg i løpet.

 

Ser flere fordeler med dette. Hardheten på blyet er ikke så viktig lenger; man kan skyte i høyere hastigheter med mykt bly, uten at det blyer. Helsemessig er det en stor fordel også; man får ikke bly på seg når man håndterer ammunisjonen, og unngår blystøv når man skyter. En av årsakene til at jeg ikke skyter innendørs er faren for blystøv. Dette unngår man helt med pulverlakkerte kuler.

 

Skal forske mer på dette.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har du fått testen noe mer ? Er på hugget til å starte med støping av kuler i grøvere riflekaliber. Hvordan er det mtp blying i rifle...?

Ser at du har satt GC etter baking. Er de sizet før, eller etter ?

 

Hvor tykt blir coatingen ? Må/bør man ha expander ? 

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

På 5.8.2017 den 0.47, Ruger #1 skrev:

Har du fått testen noe mer ? Er på hugget til å starte med støping av kuler i grøvere riflekaliber. Hvordan er det mtp blying i rifle...?

Ser at du har satt GC etter baking. Er de sizet før, eller etter ?

 

Hvor tykt blir coatingen ? Må/bør man ha expander ? 

 

Hei!

 

Jeg har testet de pulverlakkerte kulene mine, og selve coatingen sitter bra på. Ingen blying selv i høyere hastigheter (har testet opp til 2200 fps / 670 ms). Har prøvd de både i min .357 magnum bøylerifle og i militær Mauser. Når det gjelder hastighet måler jeg de pulverlakkerte kulene til å være ca.10% raskere enn tilsvarende kuler som er smurt med Lee Alox, med akkurat samme ladninger. Det får meg til å tro at de sklir 'glattere' i løpet, noe som bør være bra også for løpet. Synes også å merke at løpet ikke blir like varmt, uten at jeg har målt det da.

 

Det med GC er en liten utfordring. Jeg plasserer kulene på høykant med basen ned før baking (har prøvd både stekeovnen inne når kona er borte :D, og grillen ute, begge deler funker bra), på en metallplate. Baker i ca. 15-20 min, på ca. 160 grader. Når de er ferdige sitter de godt til metallplaten, og må brytes løs. Det blir da en liten kant nederst, og denne gjør det vanskelig å sette på GC. Det kreves litt sliping / pussing på hver kule for å få på GC, og noen ganger sitter ikke denne på ordentlig. Hvis den løsner i fart fyker kula langt forbi blinken. Jeg har derfor skutt en del uten påsatt GC, men må her også være nøye med å fjerne evt. kanter nederst, ellers blir presisjonen dårlig. Det er ingen blying selv uten GC.

 

Jeg sizer kulene etter pulverlakkering, og de sklir lett gjennom sizedien. Coatingen sitter bra på.

 

Har slitt litt med å få like bra dekning på kulene fra batch til batch, noen ganger blir det perfekt, andre ganger har de bare felter hvor pulveret ikke fester ordentlig. Har prøvd å coate de som er litt tynt lakkert flere ganger, men dette blir ikke bra. Belegget blir for tykt. Har enda til gode å finne en metode som gir like god dekning hver gang. Det beste hadde selvfølgelig vært å bruke proff pulverpistol, men jeg ønsker ikke å legge så mye penger i det. Litt av poenget er at det skal være billig og lettvint.

 

Fortsetter med å eksperimentere :).

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da er pulveret i hus....

bestillte fra eBay, var sikker på st jeg ble svindlet av selger...... så etter en mnd ca kom det i posten.....

fikk i mellomtiden hjelp til å finne et firma i Norge .... så nå har jeg dobbelt av alt...

 

ovnen ble bestilt fra jula.no 299,- må vel være akseptabelt i pris. Bestilte samtidig en sopp tørker som skal brukes til å tørke vaskede hylser 199,- må også være godkjent. Bylsetørkeren til brownell koster jo mere enn dobbelt og ser mindre ut på bildene.....

 

nå mangler jeg sån rist med fin maskerte hull til å legge kulene på, er det noen som har forslag på hva / hvor jeg kan finne dette????

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, BlackHillsRoy skrev:

Da er pulveret i hus....

bestillte fra eBay, var sikker på st jeg ble svindlet av selger...... så etter en mnd ca kom det i posten.....

fikk i mellomtiden hjelp til å finne et firma i Norge .... så nå har jeg dobbelt av alt...

 

ovnen ble bestilt fra jula.no 299,- må vel være akseptabelt i pris. Bestilte samtidig en sopp tørker som skal brukes til å tørke vaskede hylser 199,- må også være godkjent. Bylsetørkeren til brownell koster jo mere enn dobbelt og ser mindre ut på bildene.....

 

nå mangler jeg sån rist med fin maskerte hull til å legge kulene på, er det noen som har forslag på hva / hvor jeg kan finne dette????

 

Jeg ser at folk bruker netting fra bilvarehus som brukes til radiatoråpninger og ventilasjonshull på biler.

 

Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, BlackHillsRoy skrev:

Da er pulveret i hus....

bestillte fra eBay, var sikker på st jeg ble svindlet av selger...... så etter en mnd ca kom det i posten.....

fikk i mellomtiden hjelp til å finne et firma i Norge .... så nå har jeg dobbelt av alt...

 

ovnen ble bestilt fra jula.no 299,- må vel være akseptabelt i pris. Bestilte samtidig en sopp tørker som skal brukes til å tørke vaskede hylser 199,- må også være godkjent. Bylsetørkeren til brownell koster jo mere enn dobbelt og ser mindre ut på bildene.....

 

nå mangler jeg sån rist med fin maskerte hull til å legge kulene på, er det noen som har forslag på hva / hvor jeg kan finne dette????

Har du link til ovnen?

Hvor kjøpte du pulveret?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

her er en som ligner, kan være samme for alt jeg vet. https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholding/kjokkenmaskiner/hvitevarer/ovner/benkkomfyr-864017/.       Litt dyrere nå, men dog....

 

jeg bestilte pulver fra eBay linken øverst i tråden, det tok litt tid, men det kan også ha vært mitt lokale post kontor (les Coop, der er det mange feil.....)

 

jeg bestilte også fra et firma i Kristiansand, finner ikke linken men skal lete. Den ble anbefalt fra en her på forumet....

 

jeg har ikke fått prøvd dette enda..... mangler fortsatt risten..

Link to comment
Share on other sites

På 7.8.2017 den 7.45, mig16 skrev:

Det med GC er en liten utfordring. Jeg plasserer kulene på høykant med basen ned før baking (har prøvd både stekeovnen inne når kona er borte :D, og grillen ute, begge deler funker bra), på en metallplate. Baker i ca. 15-20 min, på ca. 160 grader. Når de er ferdige sitter de godt til metallplaten, og må brytes løs. Det blir da en liten kant nederst, og denne gjør det vanskelig å sette på GC. Det kreves litt sliping / pussing på hver kule for å få på GC, og noen ganger sitter ikke denne på ordentlig. Hvis den løsner i fart fyker kula langt forbi blinken. Jeg har derfor skutt en del uten påsatt GC, men må her også v

 

@mig16: Hvis jeg ser riktig, bruker du CTL312- 160- 2R til mauseren. Lee har en form beregnet på .32- kalber håndvåpen, 312- 100- 2R. Det er en "plain base"- form, altså ingen utsparing for bunnkopp. Kanskje den kunne egne seg for pulverlakkering? Den "lakkeringsgraden" på kulebasen blir jo da fjernet når du sizer, vil jeg tro- og du kan jo bruke den samme sizeren du har fra før. Hvis det funker, sparer man iallefall både gascheck og jobb.

https://www.titanreloading.com/lee-precision-reloading-equipment/lee-molds/bullet-molds/32-20-32-sw-long-32-colt-np/lee-dc-mold-311-100-2r

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, spindrift skrev:

 

@mig16: Hvis jeg ser riktig, bruker du CTL312- 160- 2R til mauseren. Lee har en form beregnet på .32- kalber håndvåpen, 312- 100- 2R. Det er en "plain base"- form, altså ingen utsparing for bunnkopp. Kanskje den kunne egne seg for pulverlakkering? Den "lakkeringsgraden" på kulebasen blir jo da fjernet når du sizer, vil jeg tro- og du kan jo bruke den samme sizeren du har fra før. Hvis det funker, sparer man iallefall både gascheck og jobb.

https://www.titanreloading.com/lee-precision-reloading-equipment/lee-molds/bullet-molds/32-20-32-sw-long-32-colt-np/lee-dc-mold-311-100-2r

 

Bruker CTL312- 160- 2R ja. Jeg har begynt å sette på gas check før jeg pulverlakkerer, da er de lettere å få på og sitter bra. Utfordringen da er at kulene må vaskes (med aceton) før de kan dekkes med pulver; ellers sitter ikke pulveret. Men å size de etterpå med koppen på går helt fint da, og graden forsvinner i sizedien.

 

Har i det siste slitt litt med at pulveret jeg har ikke fungerer så bra lenger. Litt usikker på hva det er; muligens har det tatt til seg fuktighet fra luften.

Link to comment
Share on other sites

Den største fordelen er kanskje at man slipper å bry seg om hardheten på blyet, og det blir ingen blying selv i høye hastigheter. Mindre løpsslitasje er også rapportert. Skyttere blir heller ikke utsatt for blystøv under skyting, og slipper å få bly på hendene når kulene håndteres. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...