Jump to content

Recommended Posts

Eg skal på reinsdyr jakt, Vi har hytte ved eit vann til jakten.

DVS fiske er ikkje prioritet og eg tenker også at man skal holde nede vekten på sekken så mye som mulig.

MEN eg er glad i fiske å det byr meg imot å ikkje ha muligheten til fiske når man er i setesdalsheiene med mange fine muligheter.

Kan ta med shimano smugler 6 delt og bruke denne veier jo litt ettersom eg må ha på tuben og slikt men ok.

Eg ønsker å gå tilbake til noe eg brukte for ei liten stund siden.

BOKS, dessverre har min tutgamle boks som har større diameter enn dagens hermetikk gått i søplen for 20 år siden.

For 15 år siden når eg reiste i millitæret så fant eg eit gammelt melkespann lokk som eg brukte med stort hell og tok opp kilos ørret med.

Melkespannlokket har eg fortsatt og det er massivt og veier fort 2kg :D Det er uaktuelt.

Så eg lure på om noen andre har noe tips til ein superlett boks som eg kan ha med i sekken :D å bruke som fiskeredskap. Må vere større enn ein vanlig hermetikkboks

Gjerne med riller på da senen legger seg fint der. Må ha mulighet til å sette ein trepinne inni boksen til handtak.

http://mm.dimu.no/image/022sA2rGuJnj?dimension=400x400

Fant eit gammelt dårlig bilde på nett av ein som bruker slik. 

Eg har brukt det selv, er ein flott fangstredskap. litt kilen på storfisk da bremsen kan vere vansklig å øve inn :D

Ellers så må man ha ein tur eller tre med trening først ellers så holder man ikkje stram nok line under innsveiving og senen ramler av boksen eller slike ting, men med trening så kaster man MEGET langt med denne redskapen.

Det gir også en veldig gange i sluken ettersom man fører snøret i sirkel rundt lokket/boksen som fisken reagerer på.

Ønsker større diameter og grunnere boks enn dette

kasteboks-w.jpg

Har fisket mye med kasteboks da jeg var ung. De gamle fiskebolleboksene er ikke å få tak i lenger, men da barnebarna skulle se hvordan vi fisket i gamle dager ble en turkasserolle løsningen.

Thorbjørn Tufte har gitt ut ei artig bok: Villmarksliv med Per fra Lappoluobal. Her er den bilder av Per Gaino som fisker med boks. Biblioteket skaffer deg boka. Har de den ikke skaffer de via fjernlån.

Skitt fiske!

Enig i at boksen er fenomenal å fiske med. Jeg fant gamle bokser i skogen og vannet ved siden av ei gammal hytte. Nå ser jeg det har kommet en i vårflommen, i bekken nedenfor huset. Hvis du veit om en plass det blei kasta søppel i "gamle dager", så ser jeg ikke bort fra at du finner deg en boks der.

Ja disse gamle fiskebolle boksene fikk vi ifra huset til bestefar.

Nå er eg 35 

Eg kan huske eg fisket med dette som ung. Og som 18-20åring brukte eg melkespann lokk. Egentlig samme greia bare de er mye tyngre.

Tru de gamle fiskebolle boksene var av aluminium og dermed meget lette. Samt at de hadde riller langs siden som senen la seg fint i.

Må nok inn i utstyrsboden å se om eg kan finne ei turkasserolle i lettvekt som eg kan lage til å bruke som fiskeboks.

1: som superlett utstyr på lange vandre/jakt turer der vekt har betydning

2: som nødutstyr under vanlig fisketur i tilfelle stangen knekker eller lignende.

Så skal eg oppom til onkel som bur der besteforeldrene mine var. Eg kan huske eit avis utklipp som hang på veggen som forbød fiske med boks da det var for effektivt :D 

Skal prøve å finne tilbake denne gamle saken. bare for morro.

Vet det finnes ''bøyler'' laget spesielt for kastefiske som tar mindre plass enn enn en boks.

Disse er neppe i produksjon lengre men det er sikkert mulig å lage selv eller finne på bruktmarkeder/butikker, de jeg har sett har en flat aluminiumslist med runde kanter som bøyle.

Pluss til boksen for oppbevaring av sluker innvendig og låsing av sena under transport hvis du finner ett lokk som passer.

Noe alla den på bildet...

Kasteboyle.jpg

På storhusholdnings kjøkken har de ofte større bokser, men da er det kanskje 5-10 liter vi snakker om. Men du kan jo sjekke det opp om du kjenner noen i det yrket.

14 timer siden, fluefiskern skrev:

Kjøp deg en orvis helios, med en lamson ula snelle. Da havner hele settet på under halv kg, med tube

Fantastisk fluestang! Men han kaster neppe sluk med en fluestang ;-).

On 6/25/2017 at 10:03 AM, DocHolliday said:

Slik som på tegninga.

Ja, dette er den riktige typen boks! :) "Umulig" å finne, men sett inn annonse i ALTAPOSTEN, så kanskje noen sender en til deg. Det er slik som på denne tegninga fisketuren blir mest behagelig for deg :)

Her er en lenke, som viser forskjellen. Den bekerste er den du bør få tak i. Avrundet bunn, stor nok diameter, lettvekt. https://images.app.goo.gl/C96ztCb6BKzEpxir7

Fiskebokser ble fabrikkprodusert i Norge for mange år siden. Har to sånne på hytta.

Edited by Röda_Lacket
Stavefeil

Litt på siden av spørsmålet siden det er mindre egnet redskap egentlig, men det var ikke uvanlig å fiske med flaske. Samme prinsipp som boks, men du holder i flaskehalsen og vikler sena opp på flaska. Langt mindre diameter så det er ikke like bra som ren fiskeredskap. 

Den store fordelen med flaske er dog at man da har med seg drikke også!

Hørtes ikke dumt ut ! En flaske Whisky med fiskeredskap montert !

Den tegninga til Jegerbombom ligner mistenkelig på en dorullholder............det der får en til å lage, selv med mange tommeltotter.