Jump to content

Sig Sauer 1911 9mm


Sako.308

Recommended Posts

Jeg har en sånn. Digger den. Den er det den er, magbrønn er for liten til DSSN-skyting, og smådetaljer så den er ikke optimal til det. Til felt, perfekt. Bra avtrekk, kan sikkert bli bedre, men det er ikke det det står på liksom. Ikke hatt feilfunksjon (av noe slag) på ca 2000 skudd. Heller ikke med aftermarket (metalform) magasiner. Presis er den også. Kan bare anbefale.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Så er du fortsatt avhengig av en produsent og en importør om du av en eller annen grunn skulle trenge ny utdrager.

Kjøper du standard 1911'er har du et hav av deler å velge mellom.

 

Det blir for meg helt feil, noe av poenget med 1911'en er nettop deletilgjengeligheten

Link to comment
Share on other sites

Sitat

ikke låser deg til en enkelt leverandør om noe skulle ryke.

??? Er man ikke låst til en leverandør med så og si alle pistoler eller våpen, delvis untatt 1911 og Rem700? Skulle jeg argumentere mot denne pistolen, så er det jo at det er en gammeldags greie, og at det fins mange nyere og bedre konstruksjoner - men da er man jo låst til en leverandør...

Poenget for meg med en 1911, er vel at det er en 1911 (selv om den er i 9mm, slike burde egentlig være i 45), deler får en alltids kjøpt - om ikke PVAS/SIG hoster opp en utdrager nokså fort så vil det overraske meg mye

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, M67 skrev:

Er man ikke låst til en leverandør med så og si alle pistoler eller våpen, delvis untatt 1911 og Rem700?

 

Jo! Ikke uten grunn at skapet mitt er fullt av 1911'er og 700'er! Har vært et par M98 innom også.

Men, jeg innser at ikke alle er som meg, jeg vil ha god deletilgang og kunne gjøre det meste av service og reparasjoner selv, og da står man fort igjen med en tre-fire konstruksjoner som utmerker seg...

Link to comment
Share on other sites

Litt flere betraktninger.

 

Det første som slår meg er steike for en pris! Har våpen prisene gått så gjennom taket (lenge siden jeg har handlet noe nytt). For den prisen ville jeg sjekket den ekstra nøye - og vært sikker på at både hode og hjerte (og fruen som ikke kommer på ferie) er enig.

 

Jeg har en 1911 selv i 9mm (Colt) men SigSauer erfaringen min begrenser seg til prøveskyting av en annen sin pistol. Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med disse pistolene og siden jeg selv har lite så legger jeg til noen generelle observasjoner.

 

Så først det uunngåelige spørsmålet som alle stiller: Hva skal du bruke den til?

 

Hvis det er IPSC, så må du sjekke at lengden på støvdekselet er mindre enn 75mm (eller hvor langt det nå var) hvis du vil skyte classic – og det vil du vel med en gun som har Traditional i navnet. Selv om den pistolen der ikke er så tradisjonell som mange andre 1911.

For IPSC så er forsiktet OK. For felt så er et undercut sikte bedre. I og med at det er festet i et svalehale spor så kan det kanskje lett skiftes.

Personlig misliker jeg - som Evert - en kort utdrager som på denne (er den fjærbelastet og?). Utdrageren har en tøff jobb.  Men andre pistoler (bl.a Smith&Wesson) har også kort utdrager. Kanskje noen synes den er bedre – den er neppe billigere.

 

Jeg tror at ramme, sleide og løp er smidd – det synes jeg er fine greier. Jeg skal aldri eie en pistol som er støpt. Da blir det fiskesøkke. Hvis det ikke er en Ruger SA.

 

Sjekk at alle deler er utbyttbare med standard 1911 deler – dette er ikke selvsagt. Hvis noe ryker eller du vil oppgradere eller bare skifte noe så er det et hav av deler til 1911 pistoler, men jeg er ikke sikker på om Sig’en er bygget på eksakt samme lest som alle andre. F.eks så har jeg hørt at noen tidlige utgaver hadde Caspian ramme og hullene til pinnene kunne være feil plassert.

 

Andre ting å sjekke:

Er den tight og fin? Kjør sleiden frem og tilbake og vri og vreng når sleiden er fremme.

Kan du trykke ned løpet i kammerenden? Hvor mye? Skal være lite.

Hvordan sitter bushingen? Den skal være ganske tight mot sleiden. Og løp mot bushing skal være med minimal slark.

Sett sleiden i bakre stilling. Kan disconnectoren beveges mye frem og tilbake? Da er hullet for stort eller disconnectoren for lang og sleidebevegelsen går med rykk og napp. Hvis du er i tvil så ta ut rekyfjæren og beveg sleiden langsomt frem og tilbake. Du vil merke noe motstand mot disconnectoren men det skal være en relativt glatt bevegelse. Skråfiling av nederste del av støtbunnen kan hjelpe litt på dette.

Fjærhuset (er det stål?) og grepet er nettskjært ganske tett. Jeg har det samme og det kan være både godt og dårlig. På min pistol er det slik at hvis trekket ikke er 100pct så er det umulig å rette grepet  før første magasinskift – det sitter som limt. På den andre siden så skal det virkelig mye til at grepet forandrer seg dersom første fatningen er rett. Men kanskje Sig’en har rundet av nettskjæringen noe.

 

Enda mer:

Utfresingen til baksiktet er laget på bliigste måte. Det betyr jo ikke noe men ser litt plain ut.

Sleiden er serie70 type. Har den tennstempel sikring?

Du får med dobbelsidig tommelsikring.

Beavertailen ser ut til å være bra tilpasset.

Sideplatene har en utfresing for fjærhusbolten – tilsynelatende ingen big deal inntil du skal inn i leamikken. En detalj ja, men veldig bra for man blir fort trøtt av å skru av skjefteplatene hver gang, jeg har laget det samme på mine skjefteplater som ikke hadde det fra før.

Hvor mange magasiner følger med? Er det tre stk?

Det er vel bare Oslo Skytesenter som tilbyr prøving av våpen. Men har du muligheten til det så  ville jeg gjort det. Sjekk at våpenet virker som det skal med jevne utkast og anslag midt i primeren. Ta ut løpet og sjekk headspace.

 

Bottom line: Uansett så har jo M67 gitt en god anbefaling idet han (hun?) faktisk eier et slikt våpen.

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Sako.308 skrev:

Er kvaliteten så dårlig på Sig Sauer at en bør tenke seg om ? Og er behovet for reserve deler et stadig behov ?  Trodde Sig var et seriøst og annerkjent merke som er kjent for sin kvalitet.

Ja nå lærte vi forleden dag av Think! at Feinwerkbau limer siktene på løpet.

Jeg trodde at det også var et brukbart merke så overraskelser kan man få.

Link to comment
Share on other sites

I mange år har jeg vært blant de i landet med høyest aktivitet. På 10 år har jeg knekt en utdrager på et våpen. Tilgang på utdragere er ikke noe jeg vurderer når jeg kjøper våpen av seriøse produsenter.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Er kvaliteten så dårlig på Sig Sauer at en bør tenke seg om ? Og er behovet for reserve deler et stadig behov ?  Trodde Sig var et seriøst og annerkjent merke som er kjent for sin kvalitet.

Etter mitt syn er betrakningene til Evert å regne som helt ubegrunnet. 1911er generelt er vel litt kilne egentlig, og krever litt stell - ca alle jeg kjenner som har en 1911 har litt knot med den. Denne har vært helt uten problemer av noen slag.

Jeg og ca ALLE jeg kjenner (utenom jobbsammenheng) har flere våpen fra SIG, og jeg har ALDRI hørt om at noen har hatt problemer med å få tak i deler, og jeg har aldri hørt om utragere som har knekt på dem. Hverken rifler eller pistoler. Kvaliteten er overveiende svært bra. Dette er ikke amerikanske sparevåpen på sitt verste - slik mang en 1911 kan være, og Rem700 er.

 

De andre argumentene, hva skal du bruke den til, er den egnet osv - er langt mer relevante. Det er en pistol man har for å ha en 1911 (og da bør den egentlig være i .45... Alle bør ha ha eller ha hatt en 1911 på et tidspunkt, men mye er bedre egnet, til alt, idag. Vi er ikke i 1911 lenger. Akkurat som M98 er utdatert, så er denne det - men den er iallefall forbedret, og  laget etter moderne standard - formodentlig har SIG laga utvendig utdrager fordi den er bedre.

Strengt tatt er ikke denne mitt beste våpenkjøp, men jeg liker den. Riflene mine liker jeg fordi de er presise og pålitelige, og det mest effektive man kan ha til de grenene jeg skyter - 1911en liker jeg fordi - den er en 1911. På samme måten som folk kjører choppere og cabrioleter, ikke for å vinne.

 

 

Sitat

Bottom line: Uansett så har jo M67 gitt en god anbefaling idet han (hun?) faktisk eier et slikt våpen

Alle har jo forskjellig smak, og selv om jeg eier og har eid mange våpen i min tid, så er det ikke mange pistoler (6stk tror jeg), og jeg skyter ikke mye med pistol. Likevel våger jeg påstanden at dette ER kvalitet. Jeg kjøpte den samtidig med en Ruger, og demonterte begge samme kveld. For å si det enkelt, Rugeren er no billlig støpt skrot med masse krokete blikkskrammel-deler inni - jeg måtte se 3-4 filmer på youtube, banne noe så inn i helvete, og så slå og banke, før jeg fikk banka den sammen igjen - mens 1911en kom fra hverandre og ihop igjen på gammel vane og det jeg huska fra Guns & Ammo jeg leste på 80-tallet... Det var nesten kos å pelle på den. Og imponerende fit&finish, også inni. Den er så tight som den strengt tatt kan være, og likevel virke.

En annen ting ad SIG og kvalitet er at jeg har 4 rifler fra SIG som jeg bruker 2-5 ganger i uka - SIG er utvilsomt noe jeg tør kjøpe uten å prøve.

 

 

 

 

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Uenig i m98 1911 sammenligningen,

 

1911/2011 er fortsatt det absolutt beste konkurransevåpenet imho. 

 

av alt jeg har er fortsatt en bushing barrel non ramped 1911 det mest nøyaktige jeg har ;) 

 

i ipsc er det det mest konkurransedyktige i open, standard og classic. 

 

 

hva utdragere angår har jeg kvelda en haug av de, men skuddantall og bruk spiller inn, også en haug løp og sleider... sååh... 

Link to comment
Share on other sites

Du får aldri en frelst 1911-tilhenger til å innse at de har mangler og er forbigått for lenge siden. Det er som med treskientusiaster eller vinylfreaker. Hadde en STI. Etter å ha glemt den hjemme på et stevne, fikk jeg låne en Pardini av en kamerat. Mandag lå bestillingen til Børselars i posten, og 2011 ble liggende i våpenskapet i mange år inntil jeg solgte den.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg forstår at mye handler også om smak og behag når det gjelder håndvåpen. Jeg har alltid vært litt tiltrukket av den og har lyst prøve meg på den for å høste litt erfaring- En gang 1911 betyr ikke alltid 1911. Men jeg tenkte vel at velger jeg en Sig 1911 så må det være litt kvalitet. Ser det er meninger om kaliber valg. 1911 bør være 45 acp og er nok enig i det, men som nybegynner tror jeg det kan være lurt å lære å beherske 9 mm på en god måte før en går over på 45 acp. En blir ikke stor gutt over natten på skytebanen. Hadde jeg hatt ubegrenset budskjett ved kjøp av pistol hadde jeg nok vurdert Sig Sauer P220 X-six

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok relativt glad i 1911, men jeg har både P226 og P220 X-six  i 9mm og 45 ;)

 

 

STI har endel ok i singel stack, men double stack seriene deres er i beste fall halvfabrikat, så har du hatt det skjønner jeg at du har hatt en dårlig opplevelse.

 

intersport har jo fått inn les baer nå... der snakker vi ok saker. 

 

9mm er vesentlig billigere, og lader du ikke, vesentlig bedre rekylmessig enn fabrikk 45. Jeg skyter 6 toms 1911 i milfelt vanligvis, da med 140-150 faktor... det er nesten 100 ned fra endel fabrikk :o 

 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, nhd skrev:

STI har endel ok i singel stack, men double stack seriene deres er i beste fall halvfabrikat

Som jeg har sagt det selv mange ganger: Halvfabrikat.

Joda, de trenger ofte litt justering for å bli skikkelig gode. Har blant annet sett feil linklengde med påfølgende linkbrudd etter noen hundre skudd på en 9mm Trojan.

Men maskinering og tilpasninger mellom ramme/sleide/løp pleier å være på topp hos STI, og det er det som egentlig teller.

Småjusteringer trengs fra tid til annen på det meste jeg har titta på av amerikanske 1911 som ikke er køståmm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...