Jump to content

Dårlig gjengejobb ?


StephanH

Recommended Posts

Har nylig fått en Tikka T3X levert fra kjent børsemaker. 

 

Fikk levert med en Hausken JD224.

 

Uansett hvordan jeg skrur på demperen så kommer skriften opp ned , på venstre side av børsa. 

 

På demperen står det M14x1 4H / 18mm 

 

 

Har børsemaker slurvet med gjengingen? Den går lett noen tørn, så stopper den å må ha litt makt før den fortsetter ned over gjengene.

 

Hvordan får jeg skriften rett?

Edited by StephanH
Link to comment
Share on other sites

At gjengene lugger er ikke bra, men det kan være så enkelt som en liten grad eller litt rusk. Start med å kjøre alt skikkelig rent, se etter grader/spon etc, ta et bilde om du er i tvil.

 

Hvilken vei teksten ender opp spiller vel ingen rolle? Ingen gidder å bry seg med slikt med mindre kunden krever det (og betaler ekstra).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, ignorant skrev:

Det ville være galemansværk, at begynde at justere på brøstning.

La oss ikke overdrive, kan en dreie gjenger så de løper med boringen kan en også gå inn og justere slikt. Ideelt er det kanskje ikke, og mer bry enn det er verdt (for de fleste), men det er absolutt mulig.

Link to comment
Share on other sites

Beklager å måtte si det, men det får da Være måte på tull. Hvor skrifta på demperen er må da være revnede likegyldig?? Hvor skal teksten ikke såkalt stå? Opp, ned, høyre eller venstre side?? 

 

Aldri hørt om lignende problemstilling.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Problemet er at når man betaler en sum for en tjeneste så bør BM ta seg bryet med å justere slik at teksten ikke står opp ned på børsa! Samtidig så er gjengene like treg som ei 90 års gammel bestemor på langrennski.

 

Men har snakket med en annen BM som tar på seg opprettingsarbeidet og fikser både gjengene OG at teksten står rette veien. 

 

Som han sa: Det handler om detaljer på en gjenstand man faktisk har betalt dyrt for.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, StephanH skrev:

når man betaler en sum for en tjeneste

Folk flest bryr seg ikke om dette, ergo er ikke dette inkludert i prisen hvis du ikke ber spesifikt om det. Noen få gjør det fordi de kan, de fleste gjør det ikke fordi de ikke må. Sånn er det bare.

 

At gjengene går glatt er derimot noe en skal kunne forvente. Det trenger ikke være noe alvorlig galt, en liten grad er nok. Men det er også litt sløvt å levere fra seg slikt arbeide. At du ser demperen er helt normalt, en slankere demper og/eller kortere løp vil hjelpe. Det beste og billigste er dog bare å ikke la det plage deg.

 

Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, StephanH skrev:

En annen ting, har de høyeste ringene fra Warne nå. Fortsatt vises delere av demper i nedre del av kikkert. Hva kan man gjøre for å bli kvitt dette ?

 

3 - 12 x 50 kikkert 

 

Dette er nok kun et problem på lav forstørring. Hvis du ser kikkerten på 12x er det noe merkelig på gang.

Link to comment
Share on other sites

Vi konkluderer herved med at gjengene er noe dårlig tilpasset. Hva kan jeg gjøre? Må jeg sende den ned til BM igjen? Den går fint noen tørn, så blir den trang, så går den fint, blir trang, sånn fortsetter den til den kommer helt ned.

Link to comment
Share on other sites

Alle dempere jeg har hatt med tekst på har stoppet med teksten rett vei. Det er en sånn ting av samme type som når du tror børsa ikke er gjenget når du får den tilbake - helt til du tar i enden og vrir ;)

Bruke rett børsemaker...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det kan høres ut som en grad eller et spon, gjør gjenger rene både innvendig og utvendig. Tips: Løpsbørste etc er effektivt på demper.

Så tar du på godt med olje og prøver igjen. En får gjerne en "løsgjenge" på skårne gjenger, den må gjerne renskes forsiktig med en nålefil. Om du ikke er nevenyttig lar du BM rydde opp i eget rot, det har du krav på som betalende kunde.

 

Dette med timing av tekst er det som man ser litt delte meninger om. Jeg tenker ikke over det, men så pleier ikke mine dempere å ha noe trykk heller. Og hva om jeg skulle bytte eller endre på noe, skal jeg virkelig ta meg bryet med å time det på nytt? Næh. Ellers takk. Andre mener dette betyr noe, da bør de også signalisere dette til BM på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, .204 Ruger skrev:

Går det ikke an å ønske skriften på demperen rett veg,

Og hva er rett veg? Om børsemaker ikke får det spesifisert før start på jobben så blir det som det blir. Noen vil ha skrifta opp, noen til siden, andre(som meg) driter i det. Da blir det vanskelig for børsemakeren å spå. Og da blir det som det blir.

Spesifiser først og klag etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg beklager til trådstarter om han føler seg latterliggjort. Men ærlig talt, er dette noe å bry seg om? Og for å komme med en analog, hvis du hadde kjøpt ei rifle som var ferdig gjenget fra fabrikk, så ville det også ha vært helt bingo hvor skriften på lyddemperen havnet. Det finnes ingen felles standard, så vidt meg bekjent, for hvor en gjenge skal begynne og hvor lang den skal være.

For å være litt konstruktiv, så vil jeg anbefale at om du vil ha "rettet opp", slik at skriften står der du vil, så forlang å få fjernet den gamle gjengen og få en gjort en helt ny gjenge. Grunnen til at jeg sier dette, er at det ofte er vanskelig å spenne inn ei pipe 110% riktig, slik at brystningen er 90 grader på gjengeretningen. Et forsøk på å justere skriften til rett plass, uten å slå ei ny gjenge i samme prosess, kan gi deg et annet problem som er verre enn hvor skriften befinner seg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For noen så er faktisk det estetiske viktig.

 

 

Som håndverker så vet jeg meget godt hva yrkesstolthet er. Skulle sett den av dere som godtok å betale X antall kroner for at jeg skulle kommet hjem til dere å lagt fliser på badet. Hel flis innerst og halv flis mot neste vegg? Dere glemte jo å spesifisere at dere ønsket halv flis på begge sider. Ujevn silikonfuge? Hva så? Den gjør jo jobben sin. Dere burde spesifisert ønsket deres før jeg la fugen.

 

Lakkforskjell? Men det må du bare leve med, vi har fulgt lakkoden og nyansen, ikke vår feil at det ikke stemmer ( joda vi kan selvfølgelig rette opp i dette med å prøve en annen nyanse, men du burde spesifisert dette før vi satt i gang  )

 

Må vel bare innse at å komme som nytt medlem inn hit var en meget stor feil. Har heldigvis folk i omgangskretsen man kan spørre om ting istedenfor å latterliggjøres på ett forum der folk sitter bak tastaturet og skriver det første han/hun kommer på.

 

Takk for tilbakemeldinger fra dere. Noen var faktisk konstruktive, lærerike og ikke minst nyttige. 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Chiefen.v-2 skrev:

Kommer ikke T3x ferdig gjenget fra fabrikk?

 

Noe annet, om folk er misfornøyd med noe, hvorfor i alle dager tar en ikke bare kontakt med den en vil klage på?? Enda mer uforståelig, hvorfor betaler en noen andre for å rette opp den påståtte feilen???

Fordi, å sende løpet i posten tar meg iallefall 1 uke før den er tilbake igjen

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, StephanH skrev:

 

Må vel bare innse at å komme som nytt medlem inn hit var en meget stor feil. Har heldigvis folk i omgangskretsen man kan spørre om ting istedenfor å latterliggjøres på ett forum der folk sitter bak tastaturet og skriver det første han/hun kommer på.

 

Takk for tilbakemeldinger fra dere. Noen var faktisk konstruktive, lærerike og ikke minst nyttige. 

 

 

Her finner du alle mulige mennesketyper, og du må regne både roser og pepper :winke1:
Imidlertid er kunnskapsnivået hos en del på Phd-nivå, og få plasser får en så mye igjen for  brukt tid  som her (i våpen, skyte - og jaktsammenheng).
Så jeg anbefaler på det sterkeste at du biter i deg "fornærmelsene" og henger med, du vil helt sikkert ikke angre på det :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest T3mann

Uten å si og vite at dette er riktig i alle tilfeller, så tror jeg de fleste børsemakere sørger for at eventuell tekst på demper havner på klokka 3 posisjon. Var iallefall det på Tikkaen min og jeg husker at jeg ble litt imponert av nettopp dette og følte at det var godt handverk som hadde blitt gjort. Som trådstarter sier; yrkesstolthet. Handler vel om forventningen til hva TS har sett hos andre eller på andre egne våpen med demper. Uten at jeg vet hvor mange dempere han har sett med teksten rett vei. Vet bare selv at hadde demperen min lugget veldig under montering så hadde jeg ikke akkurat blitt mere imponert av å se at teksten ikke stod rett. Ville også lurt på om man kunne kalle det en dårlig gjengejobb...

 

Nok en gang; uten å vite så tror jeg dette var TS sitt utgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Bly skrev:

Nå ble jeg jammen meg litt i bedaringo.O Når jeg står og ser på bilhjulene mine så er skriften opp ned og på forskjellige plasser??:o

Men er sekskanten på mutrene linet opp da? 9_9

 

Over til temet I tråden: Jeg har sett mye rart av dempermontering, men lugging på gjengene og evt. skjevheter er ting som jeg ikke anbefaler noen å godta.

Retningen på skrift heller jeg nok mer mot en tanke om at dette kommer ekstra og må spesifiseres hvis man har spesifikke krav. Jeg vil nok også akseptere at en børsemaker tar seg litt ekstra betalt for dette.

Link to comment
Share on other sites

Kontaktet BM ang trege gjenger. Sa at jeg trodde man kunne gi demperen god fartså gikk den nesten av seg selv inn mot stopp.

 

Her er svaret :

 

Da er det ikke tilpassede gjenger;) faren med det er at kula kan subbe i demper hvis den løsner, som igjen kan føre til ødelagt demper og 1m treffpunkt forandring.

Link to comment
Share on other sites

Godt håndtverk er noe man bør forvente. At gjengene lugger er ikke godt håndtverk. Og det er rart at børsemaker har sendt det fra seg. At teksten skal stå på en bestemt plass tror jeg at man må be om. Og at det kommer i tillegg til en god gjengejobb. Selv har jeg aldri lagt merke til hvor teksten på demperen står. Og jeg hadde satt mer pris på en god gjengejobb der teksten står opp ned enn en dårlig gjengejobb der teksten står rett.

 

Jeg er ikke børsemaker, men jeg trodde det var brystningen som skulle line opp demperen og ikke gjengene

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Ratel skrev:

Men er sekskanten på mutrene linet opp da? 9_9

 

Over til temet I tråden: Jeg har sett mye rart av dempermontering, men lugging på gjengene og evt. skjevheter er ting som jeg ikke anbefaler noen å godta.

Retningen på skrift heller jeg nok mer mot en tanke om at dette kommer ekstra og må spesifiseres hvis man har spesifikke krav. Jeg vil nok også akseptere at en børsemaker tar seg litt ekstra betalt for dette.

Hvordan skal en uviten person vite at man må be spesifikt om å få demper skriften kl 3? Helt ærlig, så trodde jeg at BM gjorde dette uten at man måtte be om det.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, StephanH skrev:

Helt ærlig, så trodde jeg at BM gjorde dette uten at man måtte be om det.

Som en lærer engang sa det: Dette er ikke religionsfag. Her skal vi vite, ikke tro.

 

OK, så du gjorde en antagelse som ikke holdt vann. Slikt skjer, neste gang er du litt mer nøye med å spesifisere hva du vil ha. Som du har sett er det mange meninger om dette, noen tar det for gitt mens andre ikke kunne brydd seg mindre. Jeg forventer at gjengene er korrekt skårne med god finish og fornuftige pasninger.

Dette med tilpassede gjenger mener jeg hører f*en til. Joda, det er litt mindre risiko for problemer om demperen har løsnet litt, men samtidig risikerer du å måtte betale for ny gjenging når du vil bytte demper. Det øker også risiko for treffpunktsendringer ved at munningen settes i spenn om det kommer litt rusk på brystningen.

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

tilpassede gjenger mener jeg hører f*en til

Det er jeg enig i.

Det er brystningen som skal styre demperen ikke gjengene. Gjengene skal være etter standard, og de skal trekke demperen mot brystningen. En korrekt gjenge vil sentre demperen midt i gjengen slik at kraften som holder demperen mot brystningen blir fordelt symetrisk rundt hele omkretsen. En feil gjenge som er trang, eller tilpasset som noen kaller det når de ikke kan gjenge, vil ikke selvsentre.  Da blir kreftene asymetrisk slik at løpet blir presset sidelveis med redusert presisjon som resultat.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Forutsatt at gjengene kan skrus sammen, hvordan kan de gjøre noe annet enn og sentrere seg? Det virkelige problemet oppstår først når brystningsflaten enten på dempere eller på løpet har feil vinkel i forhold til gjengene.

Problemet med en trang gjenge slik jeg ser det, er at den ikke tolerer litt urenheter.  Men det er jo heller ikke spesielt gunstig å ha ei gjenge som er så rom at kula river med seg frontbaffelen fordi lyddemperen har løsnet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke helt at du har klarhed over at et gjengejob, både bør og skal være et standardiseret job. Hvor der anvendes en standard ISO tolerance på gjenge dimmention. Dette standardiserede gjengeparti, kan så i fremtiden anvendes frit til alle kvalitetsdæmpere, uden yderligere tilpasning.
Om du kræver at der skal gøres job udenfor standard, må du være forberedt på, at alle andre dæmpere, vil skulle tilpasses individuelt. Hvorfor du ikke frit kan bruge og teste andre dæmpere, for funktion og bekvemmelighed.

Hvis ikke du kan leve med det, bør du anskaffe en dempertype, hvor gjengepartiet kan monteres i rigtig klokkeslæt, for at skriften står som du føler at have behov for.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt sympati med TS. Jeg gjenget også en børse der jeg registrerte at skriften ikke satt der jeg hadde forventet det. Men jeg slo det fra meg fordi jeg ikke hadde bedt om det. Ved neste gjenge jobb spesifiserte jeg det og fikk resultatet som forventet. Men som min jaktkompis sa da jeg bemerket at hans hagle hadde betraktelig mer gravering på låskassen enn min. "Det er ikke graveringen som dreper". 

 

Ikke ta harselas så alvorlig. Dette er jo et skriftlig forum og 100 % av tonefallet til avsender blir borte når han må skrive det ordene sine. Det er neppe så høytidelig ment. 

 

Ps. Dersom du vil se harselas så søk på "rakerev" (raving av revekjøtt...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...