Jump to content

Sprekk i kolba på hagle


StiHof

Recommended Posts

Heisann!

 

På fredag kjøpte jeg min første brukte hagle. En Beretta SP fra 97. Hagl var ikke mye brukt de siste åra, og når jeg skulle olje stokken, som var relativt tørr, oppdaga jeg en liten sprekk i overgangen mellom sikring og kolbe. 

Som bilde viser, er den ikke stor,

 men stor nok til å lure på om den må utbedres? Lite lyst til, hvis det kan ødelegge mer en reparere. 

Mer det noen som har synspunkter på dette? Har ikke skutt med den ennå, men har veldig lyst til å teste det nye familiemedlemmet. Vil ikke det før jeg er trygg på at det ikke skader kolben mer enn nå.

Tips og synspunkter fra noen med erfaring mottas med stor takk.

IMG_0529.JPG

Link to comment
Share on other sites

Klarer ikke å se utifra bildet om det faktisk er en sprekk eller åringene i treverket.

Jeg ville for min del IKKE tolerert en sprekk bak tange eller baskyle.

 

Du har garanti.- Om du mener dette virkelig er en dyptgående sprekke ville jeg tatt den til forhandler og fått hans uttalelse om dette.- Kolben må tas av for å være sikker.

 

Sprekker bak tange/baskyle på brytvåpen har dessverre en tendens å utvikle seg til det verre og må ikke bagatelliseres og evt ny kolbe er dyrt.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Håper dette ordner seg og at evt sprekke ikke er av alvorlig art.

 

Ellers oppstår sprekker ved enten dårlig tilpassing stål/treverk eller at det har blitt skutt (omfattende) med løst - dårlig tiltrukket skjefte.

Jeg har til gode å se dette på Beretta og har derfor liten tro på manglende innpassing av kolbe.

 

Kjøpte en gang en ny Simson 100 EJ hagle som viste seg ha denne feilen, liten sprekke bak tangen, knekte ene ejektoren også så fikk den byttet til Simson Mod 85.

Etter denne episoden er sprekk bak tange/baskyle noe jeg er meget obs på. Var jo tross alt en ny hagle.

 

Drillinger har ganske ofte denne "feilen", og resulterte i for meg et avbrutt kjøp av en brukt Sauer som ellers var helt etter ønske mht kaliber og stand.

 

La oss gjerne få høre hvordan dette går.

 

Mvh

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...