Jump to content

Recommended Posts

8 timer siden, Kammerherren skrev:

Jeg er veldig uenig med 1983...... Om jeg skulle valgt ville jeg lagt tilstrekkelig med penger i optikk som medførte at jeg fikk en kikkert som jeg kunne stole på også når det regner. Selv billige rifler kan gå godt og kan også drepe rådyr. Antall skudd ei jaktrifle har gått er strengt tatt ikke så viktig så lenge den er vedlikeholdt. Om pipa er helt utskutt så bør naturligvis prisen gjenspeile dette, men resten av børsa tåler mange løpsbytter. Skyter du mye blir løp forbruksvare. Å kjøpe ei ny rifle og en brukt kikkert blir feil for meg.

 

 

Så å kjøpe en brukt tysk kikkert er det samme som å kjøpe en kikkert som ikke virker i regn?

 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Kammerherren skrev:

Jeg er veldig uenig med 1983...... Om jeg skulle valgt ville jeg lagt tilstrekkelig med penger i optikk som medførte at jeg fikk en kikkert som jeg kunne stole på også når det regner. Selv billige rifler kan gå godt og kan også drepe rådyr. Antall skudd ei jaktrifle har gått er strengt tatt ikke så viktig så lenge den er vedlikeholdt. Om pipa er helt utskutt så bør naturligvis prisen gjenspeile dette, men resten av børsa tåler mange løpsbytter. Skyter du mye blir løp forbruksvare. Å kjøpe ei ny rifle og en brukt kikkert blir feil for meg.

Kosta vel ein del å skifta løp vel

Link to comment
Share on other sites

100% enig med Grevlingen, flere gode poenger her. (Tror det er første gang jeg skriver det......^_^) Jeg har selv flere lyddempere, noen pga rekyl og veldig kort pipe, andre fordi det var nice to have og salg...... Tror at en del nybegynnere i dag har fått et inntrykk av at selv en 6,5x55 har så frisk rekyl at en demper er mer eller mindre påkrevd. Dette er naturligvis bare tull. Muligens en konsekvens av at flere og flere velger særdeles lette våpen. Med normal vekt i jaktrifla har 6,5x55 så lite rekyl at det er lite eller ingenting å hente ved å sette på en demper. Et eller 2 skudd ute i marka under jakt vil normalt ikke være et problem for hørselen heller, men jeg skal innrømme at  selve lyddempingen ved en demper bare er av det positive.

 

Mix, jeg skjønner du følte deg tråkket på en sår tå, beklager det. ;) Noen elsker Blaser R93, andre elsker Tikka T3, jeg liker strengt tatt ingen av dem. (Min personlige mening). Mye annet fint der ute som blir totalt neglisjert pga de store leverandørene dytter ut veldig ensidig informasjon spesielt på nye kjøpere.

 

Om en dropper lyddemper, så kan en komme ganske langt med 10.000,-

Link to comment
Share on other sites

Både kikkertsikte og rifla må det nå gå ann å kjøpa brukt, er jo alltid ein sjangse med bruktkjøp men noken sjangsa må ein jo ta i livet. Prisen bør dog gjennspegla at da er nettopp brukt. Er ein fordel om ein kan sjå på rifla og ta ho i hende før ein kjøpe sjølvsagt. Ingen rifle på finn eller her har jo gått noke meir enn noken hundre skot.. Dei fleste rifle blir nå ståande i skapet da, men akkurat tikka t3 trur eg har ein tendens til å bli skutt mykje. 

Link to comment
Share on other sites

På lette rifle med full jaktladninga så er det ein del forskjell med og utan dempar mtp rekyl, da er da jo ikkje rå til å komma vekk ifrå, på jakt merke ein jo ikkje noke til da. På banen er får ein fort problem med mirage med dempar, passe kanskje best til meir stillesitande jakt i nærheita av bebyggelse? 

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, 1983 skrev:

 

 

Så å kjøpe en brukt tysk kikkert er det samme som å kjøpe en kikkert som ikke virker i regn?

 

 

Nei på ingen måte, men du ignorerer totalt TS sitt budsjett. Du får ingen ny Tikka T3, anstendig montasje og en brukt tysk kikkert for 10.000,-. Om du får til det, så er det en god handel.:-D

 

Can, ei pipe koster noen kroner, men da har du ei brukt kasse, brukt stokk og ny pipe. Prisen på ei rifle med utskutt pipe skal naturligvis ligge under en som har en anstendig pipe.

 

Om en følger med på Finn.no dukker det stadig opp fine brukte våpen til anstendige priser. Her for noen uker siden kjøpte jeg en fin lite brukt Kongsberg 393 i 6,5x55 med standard MC stokk, Millet stålmontasje, en billig kikkert og fin reim til 6500,- som jeg tenkte kona skulle få leke med. Kikkerten verdsetter jeg til lite, men tror den kan brukes et par år. Så kan vi heller kjøpe en bedre kikkert litt senere. Den som leter finner. 

Link to comment
Share on other sites

TS skriver også at han kan bruke mer enn 10000,- om han kommer over en god handel. Tikka bruker meget gode montasjer også. Og med en brukt tysker på toppen er dette et solid våpen, og når man ser på bruktprisene til Tikka, så er disse skyhøye.. så om TS skulle selge børsa så vil ha få tilbake stort sett alt han har brukt

Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, 1983 skrev:

TS skriver også at han kan bruke mer enn 10000,- om han kommer over en god handel. Tikka bruker meget gode montasjer også. Og med en brukt tysker på toppen er dette et solid våpen, og når man ser på bruktprisene til Tikka, så er disse skyhøye.. så om TS skulle selge børsa så vil ha få tilbake stort sett alt han har brukt

Litt avhengig av hvilken T3 du ser for deg, så vil du raskt havne på et sted mellom 15-20.000,- for denne løsningen. Da begynner utvalget av brukte rifler med optikk å bli veldig bra. Dette anser jeg heller ikke som noen ubetydelig budsjettoverskridelse.

 

Edit: Jeg tror veldig mange har en ubegrunnet frykt for å handle brukt. Folk flest er forsiktig med utstyret sitt når de har betalt for det selv, og om de ikke er forsiktige med det så fremkommer det raskt i form av støtmerker i stokk, rust på stål etc. Denne typen våpen styrer du unna når du kjøper brukt. Om børsa ser pent brukt ut så er den etter all sannsynlighet det. Glem heller ikke at hjemmelading er noe en ganske liten prosentandel driver med. Det er utrolig mange som jakter litt storvilt på høsten uten at de synes det er gøy å skyte. Denne gruppa skyter ofte godt under 50 skudd i året. Da har du ei pipe i en del år....... Ei skikkelig kvalitetsrifle kan leve nesten så lenge du vil om du tar vare på den. Løp er forbruksvare.

Edited by Kammerherren
Link to comment
Share on other sites

Kam gjerne gå litt over 10 000 men 20 000 blir litt i dyreste laget akk nå. 

Som lærling som sparer til ny bil så er det ikke så aktuelt ;)

 

Jeg kvir meg egentlig med å kjøpe brukt, da jeg ikke har erfaring til å vite om prisen selger forlanger er det rifla er verdt, også vet jeg ikke hva jeg skal se etter ved kjøp så jeg ikke kjøper ihjelskutt rifle.

 

Har av den grunn altid kjøpt våpen nytt fra butikken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det er masse billige rifler som 

Ruger m77

Cz

Brno

Kongsberg 

Osv

 

Er dette bra rifler og hva er grunnen for at det er så billig?

 

Og denne interesserer meg veldig.. hva synes dere?

https://www.finn.no/95782214

 

Den blir jo da uten kikkertsikte men får jeg prutet ned til 7000 så kan jeg kjøpe bra sikte for rundt 6000 kanskje?

 

 

Også fikk jeg idag tilbud på en helt ny Tikka T3x med Nikko Sterling kikkertsikte  (husker ikke akuratt hvilket men var 50/56 lysåpning) og Atec Forest demper til 15.000 

Kal.308

Edited by Jaktgal95
Link to comment
Share on other sites

Dessverre 30-06?

 

En 30-06 med demper er ikke uhåndterlig, siden du er her på kammeret så antar jeg at du er over gjennomsnittlig interesert i jakt/skyting, har du tenkt på om du har lyst til å begynne å lade selv?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke vil ha 3006, så er det bare å kjøpe en tube med tålmodighet. Gjennomsnittlig etter eget øyemål, dukker det opp  5-10 våpen pr dag på finn. Ikke kjøp noe du egentlig ikke vi ha. Det blir dyrer i lengde, og da snakker jeg av egen erfaring :)

 

P-E

 

Link to comment
Share on other sites

Mer rekyl avhenger vel av ladning og prosjektilvekt, ikke hylsestørrelse? Og dfs tar 9,90 for både 308 og 30-06, mot fra 7,95 og oppover for 6,5. Det er bare å regne på hvor mye du har tenkt å skyte i året for å finne ut hvor mye ekstra du syns det er verdt å betale for 6,5.

 

Jeg hadde også tenkt meg 6,5, men når jeg regna på det kunne jeg kjøpe bra mye ammo for prisforskjellen jeg ende opp med. Jeg kjøpte 308. Men det er selvfølgelig et regnestykke og en vurderingssak. 

Link to comment
Share on other sites

Ligger en Howa i 6,5, med Meopta, til 8000 på finn.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=98342780&fks=98342780

 

Howa hadde vel problemer med presisjon i 6,5 en periode, eller var det bare rykter. Hvis denne, i tilfelle, ikke er fra den perioden, så framstår vel dette som et godt kjøp. Nå har jeg ikke oversikt over de forskjellige seriene til Meopta, men den er neppe dårlig uansett.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Jeffery skrev:

Nå har jeg ikke oversikt over de forskjellige seriene til Meopta, men den er neppe dårlig uansett.

 

 

Artemis er vel serien som ble avløst av Meostar. Artemis 2100 serien er vel aluminium kontra 2000 som er stål.Bruker selv en 1,5-6x42 med 4A retikkel til elgjakt og det fungerer aldeles utmerket.Meoprosiktene er ikke så gal de heller.Europeiske sikter er vel å foretrekke,men leupold er vel også verdt å vurdere.

Angående kaliber så er det vel egentlig hipp som happ om du velger 6,5,308 eller 3006.Forskjellen på rekyl er vel ikke allverden,å er vel mer avhengig av vekt og utforming på våpen,samt kulevekt,enn av hvilken hylse prosjektilet starter fra.Jeg ville fulgt med på finn,på alle tre kalibrene og valgt det tilbudet jeg synes var best.

4 timer siden, Jaktgal95 skrev:

Jeg ser det er masse billige rifler som 

Ruger m77  

Cz

Brno

Kongsberg 

Osv

 

Er dette bra rifler og hva er grunnen for at det er så billig?

 

 

Ruger m77                      Brukes blant annet av meteorologisk institutt og polarinstituttet til forsvar mot isbjørn.

BRNO/CZ                        Brno var eksportnavnet til CZ før warzavapaktens fall.

Kongsberg/lakelander    Norskprodusert rifle,de laget vel også skarpskyttergeværene til forsvar og politi.

Winchester er vel også et merke som kan vurderes.Sees ofte på finn til en rimelig penge.

 

Hvorfor de er billige?Tja,det frie marked styres av tilbud og etterspørsel.Og i disse tider virker det som enhver noldus må ha customstokk eller chassis,tiltet skinne og en gedigen stjernekikkert,med opplyst retikkel,for å jakte i dagslys.Forstå det den som kan.

Personlig hadde jeg ikke vært bekymret for å kjøpe noen av de nevnte børser,hvis hovedformålet er jakt.Bomskudd skyldes vel helst brukerfeil og ikke teknisk svikt.

Hvis målet var å pimpe børsa,enten for å få den mest mulig praktisk til f.eks langholdsskyting eller for å være den kuleste av gutta,så hadde jeg valgt rem700 eller t3.

Ganske enkelt for at disse finnes det et uendelig mye mikkmakk til.

 

Lykke til med jakten på drømmebørsa :)

 

                

Edited by Joika
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært gjennom "tacticool" fasen, der det ble kjøpt Rem 870 med magpul stokk, ruger 1022 med archangel 556 (ar15 kopi) stokk med rødpunktsikte, og tilslutt Ruger Sr22 med lydemper alá james bond wannabe, og Glock 17 9mm.

 

Så jeg ser absolutt ikke etter enda et legosett, og foretrekker egentlig en enkel trestolk og hendig rifle som er lett p ha med seg.

 

Av den grunn så likte jeg ikke Sauer 100 jeg så på idag, jeg synes lånekassa er for stor og den er for "bulky" og for finfin for min smak. Det er sikkert en veldig bra rifle men jeg liker ikke utseendet og feelingen på den.

 

Likte faktisk mye bedre en gammel husqvarna jeg fikk kjenne på.

 

Men når det er sagt så vil jeg heller ikke ha en mauser fra andre verdenskrig eller en piasavakost xD

Link to comment
Share on other sites

Her får du en kjempefin rifle til ditt bruk: Som vanlig bør det prutes noe...

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=93201895 

 

Denne får du nok for under 10000.-:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=97702051

 

Gi 7000.- for denne og kjøp deg en brukt kikkert... er kanskje verdt det selger forlanger...

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=94640898

 

 

Rifler som Tika "var" bra...dagens Tika blir mye plast...

 

Eldre Sako, Tika, Lakelander/Kongsberg, Winchester  70 pre 64, Remington 700 BM/DBM er rifler som "holder evig"...

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Joika skrev:

Denne er mener jeg er verdt å vurdere til tross for 3006.Man kan sjekke med villmarksbutikken å få deres mening.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=98279615

Dette ser jo ut som et veldig ålreit kjøp. Hvis villmarksbutikken kan bekrefte at løpet ikke er utslitt er det jo enda bedre. Litt synd med den voldsomme demperen, men den kan man jo bytte med en mindre hvis man vil. Fikk lyst til å bytte ut asiapakka mi nå. :P

Link to comment
Share on other sites

På ‎17‎.‎06‎.‎2017 den 9.04, Kammerherren skrev:

Et eller 2 skudd ute i marka under jakt vil normalt ikke være et problem for hørselen heller, men jeg skal innrømme at  selve lyddempingen ved en demper bare er av det positive.

 

Om en dropper lyddemper, så kan en komme ganske langt med 10.000,-

 

Bare for å presisere (og advare mot øresus/tinnitus-problemer for jegere/skyttere):

 

Ett eller 2 skudd ute i marka med en udempet 6.5x55 e.l. og uten bruk av aktive hørselvern (øreplugg e.l.), vil garantert skade hørselen ! 

Hvis det piper i ørene etter skudd så har du skadet hørselen din, det er udiskutabelt. Er du uheldig så forsvinner aldri pipingen.

 

Lydtrykket målt i skytterposisjon er i flere tester med avansert måleutstyr vist å være rundt 160 dB for 308 Win/6.5x55 etc.

 

http://guns.connect.fi/rs/308measured.html

 

Kortere pipe gir mere smell, så en kortet og gjenget pipe uten lyddemper påskrudd vil være ennå verre.

 

http://media.stalon.nu/2015/06/ljuddampartest-jaktjournalen-nr-6-2015.pdf

 

http://media.stalon.nu/2015/11/Sound-preassure-level-shooters-ear.pdf

 

Med en god lyddemper (Hausken SD 224, Stalon W145, A-Tec Megahertz e.l.) reduseres lydtrykket til ca. 135 - 140 dB.

Men selv med lyddemper (og uten hørselvern) er du i faresonen. For den som har mulighet bør man absolutt bruke demper på jakt, med aktive ørepropper typ. SoundScope iHunt e.l.

 

3dB er en halvering/dobling av lydstyrken. Våre ører oppfatter ikke 3dB så mye forskjell i styrke, men 10dB er veldig godt hørbart.

http://american-hearing.org/disorders/noise-induced-hearing-loss/

 

Våre ører er mindre følsomme i det lave frekvensområdet, hvis referanselinjen (0dB) er ved 1000 Hz, så er følsomheten -16 dB ved 125 Hz og - 8,5dB ved 250 Hz.

 

http://www.jimprice.com/prosound/db.htm

 

Frekvensområdet 125 Hz - 3000 Hz  er der det kraftigste lydtrykket finnes. Grensen for hørselskade fra impulslyd (skudd etc.) er satt til 140 dB, av Arbeidstilsynet er det satt 130 dB C (Peak).

 

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78245

 

Mange aktive hørselvern demper også veldig dårlig i dette frekvensområdet, spesielt frekvensene 125 Hz - 500 Hz er dårlig dempet i tynne og dårlige hørselvern. F.eks. Sordin Supreme Pro-X demper bare 11,1 dB ved 125 Hz, og 16,5 dB ved 250 Hz. Ved 1000 Hz - 8000 Hz demper de fleste hørselvern rundt 25-35 dB.

 

Til sammenlikning demper Peltor Protac II 19,7 dB ved 125 Hz og 25,4 dB ved 250 Hz.

 

Av de passive hørselvern er Peltor X5A av de beste, med 22,3 dB ved 125 Hz og 28,8 dB ved 250 Hz. Howard Leigh Leightning L3 er også svært bra, med veldig bra demping av lavere frekvenser.

 

Enkelt regnestykke: 160dB - 11,1 dB =  148,9 dB. Dette er langt over skadelig lydtrykk for hørselen.

 

Ørepropper under hørselvern er å anbefale på skytebaner, da kan du legge til ca. 5-10 dB demping i tillegg til øreklokkenes demping. Så kan du slippe å leve med konstant synging/susing/piping i ørene 24-7 resten av livet. Det er mildt sagt ett helvete, derfor passer jeg på å advare andre.

 

Hørte forresten fra en bekjent at en kollega av ham hadde tatt livet av seg for en tid siden fordi han orket ikke å leve lengre med kraftig tinnitus, så det er litt mer alvorlig enn de fleste skjønner tror jeg. Ulempene ved å bruke lyddemper på rifla blir redusert til en ubetydelig bagatell.

 

Enhver får selv bestemme om de vil ødelegge hørselen sin for all framtid, men lyddemper og hørselvern er påkrevet hvis du skal slippe kraftig øresus/tinnitus, spesielt når du runder 50. Noe øresus/hørseltap kommer jo naturlig jo eldre man blir.

For øvrig enig angående demper som løsner, treffpunktforandring, lengre våpen/dårligere balanse, dårlige gjenger etc. For min del har jeg skutt en del uten demper og uten hørselvern i ungdommen, og har nå i en alder av snart 50 fått betale kostnaden for den dumheten i form av betydelig øresus/tinnitus 24-7.

Edited by 223man1
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Gjekk dei to første jaktåra mine uten dempar. Hadde piping etter kvar gong eg skaut dyr men den gjekk over etterkvert. Nesten kver gang..Har fått tinnitus no og skyter kun med lyd dempar og går med hørselvern uansett om det er på post eller jag. Kan ikkje være forsiktig nok. Er berre 25 år så veldig kjedeleg og begynne så tidlig med piping i øyrene.

 

Dobbel sikring med dempar/hørselvern fekk eg betalt for for 2 år sidan då eg gjekk på ein bukk på veg til post uten hørselvern. Valgte og skyte då sida eg hadde dempar, gjekk heilt fint heldigvis:)

Edited by volvobrage
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er billig, ihvertfall. Howa1500 har vist seg å være en presis og god rifle, men jeg veit ikke hvor god den stokken der er. Jeg mistenker at det kan være vrient å få løpet til å ligge fritt i den. Kikkerten er antakelig heller ikke noe å juble over, men den er også sikkert brukbar. Du gjør nok bedre kjøp brukt, som den pakka som har vært linka over med swarovskien. Der får du en topp kikkert og en rifle som burde holde et par generasjoner til (bortsett fra løpet, selvsagt) med en stokk som garantert holder seg unna løpet. Og med demper. Det er vel litt opp til hva du er villig til å avse for å få nytt for bruktpris. 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Jaktgal95 skrev:

Er dette et godt kjøp?

 

Du gjør et mye ...MYE ...bedre kjøp brukt...

 

Typisk "billigpakke" markedsført for å lokke "førstegangsjegere"... 

 

Liten eller tilnærmet ingen "annenhåndsverdi"...middels/dårlig kikkert, dårlig stokk, låsekasse/løp OK/middels bra...

 

Selv er jeg svært skeptisk til service og  evt reklamasjonsbehandling hos Jaktdepotet AS pga daglig leder(også historikk med tidligere firmaer).

 

Er det ikke en god våpenhandler i ditt nærområde?

 

Men @Jaktgal95... du har fått råd av flere i denne tråden og i tidligere tråder over flere år.... nå får vi se om du evner å ta noe lærdom...???

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Jaktgal95 skrev:

Er dette et godt kjøp?

 

Som de andre også sier, du kan gjøre et bedre kjøp brukt. Denne er vel ikke så verst: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=98342780 Den har Picatinny-montasje og Meopta-sikte. En grei forbedring fra Nikko, så vidt jeg kan skjønne. 

 

MEN: Hvorvidt selve rifla er verdt pengene for deg, er jo et annet spørsmål. Jeg prøvde ei slik rifle, den fungerte godt på mange vis, men jeg konkluderte med at det ikke var rette rifla for meg. Lightning-stokken er utrolig lett og det er jo en fordel med tanke på å bære den rundt i skogen, men med tanke på balansen i rifla ble det feil for meg. I tillegg er selve rifla (uten stokk) ikke spesielt lett. Jeg anbefaler deg å få "kjent på" ei tilsvarende rifle før du eventuelt bestemmer deg for et kjøp... 

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Jaktgal95 skrev:

Men denne til 8000 med litt prutinger vel billig, få gjenget den og satt på lyddemper og så blir det vel bra.

 

Med demper blir det i alle fall ikke mye rekyl igjen med den rifla i det kaliberet. :)  Men en demper og dertilhørende mye/lite kappet løp gjør jo også noe med balansen. Sier meg enig med Gillen, sørg for å gå til en kompetent børsemaker som kan hjelpe deg med å få dette så riktig som mulig. (Og så klarer jeg ikke dy meg for å gjenta at denne rifla ikke er spesielt lett - spesielt ettersom du i den opprinnelige posten nevnte at rifla bør være "lett å ha meg seg på jakt og gå i skogen med mtp vekt og størrelse". :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...