Jump to content

Recommended Posts

Hei, jeg har jaktet småvilt med hagle hittil og aldri hatt rifle annet enn 22lr.

I år har jeg fått ordinær jakt på ett rådyr og ønsker derfor å kjøpe meg rifle før jakta starter.

Etter å ha snakket med flere jegere er jeg rimelig sikker på at jeg skal ha 6.5x55, men jeg vet ikke hva slags rifle jeg skal ha, altså hvilket merke, hører veldig masse forskjellig men Tikka T3 er jo veldig ofte anbefalt, men har selv ingen erfaringer med den, eller andre rifler for den saks skyld.

 

Jeg er ute etter ei rifle som er lett å ha meg seg på jakt og gå i skogen med mtp vekt og størrelse. Og som er god å skyte og preis ( for vi vet jo at presisjon kun er opp til våpenet og ikke skytteren) ;)

 

Lei av å kjøpe helt nytt nå xD Så jeg skal kjøpe brukt, helst rifle med kikkert og demper. Budsjettet mitt er opptil 10 000 ,-.

Håper dere kan gi meg noen pointers :) 

Setter pris på tips og triks :D 

Edited by Jaktgal95
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, erikraude skrev:

Kjøp det kaliberet av de tre store (6,5x55, 308, 30-06) du får den beste dealen på er mitt beste råd. Alle tre dreper bambi med massevis av margin, ammoprisen er hyggelig for alle tre, og tilgangen på ammo er god for alle tre.

 

Ikke at jeg har den minste peiling, men er det ikke ganske stor forskjell på rekkyl fra 6.5x55 til 30-06?

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problemstilling selv i høst, skulle kjøpe rifle. Ca samme budsjett som deg (rifle, kikkert, demper). Jeg ville ha billig ammunisjon, hendig rifle, lite rekyl og gjerne lite kulefall. Sto mellom 6,5 og 308 for meg. Havnet tilslutt på en 308 med kort pipe og demper (brukt). Men hadde nok blitt veldig tilfreds med 6,5 også, hadde nok bare hatt et litt lenger å mindre hendig våpen da. 

 

Se litt etter begge deler, plutselig gjør du et kupp?

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Jaktgal95 skrev:

Hva er fordelen med kort løp kontra langt?

Om du leser det du har sitert, vil du se adjektivet "hendig". Kortere løp gir lettere våpen, kortere totallengde på våpenet, enklere å ha med seg - ikke minst i tett skog. Du skriver selv i ditt første innlegg "ei rifle som er lett å ha meg seg på jakt og gå i skogen med mtp vekt og størrelse".  Slik er jeg helt ening med FreeSkier, 308W med kort løp og demper er den ideelle jaktrifla. Funker fra kortnebbgås til elg.

Link to comment
Share on other sites

Lavare hatighet og mindre stabilt å skyte med er mi erfaring. Eg skyter bedre med ei 60cm pipe enn ei på 45cm, begge både med og uten denper. Syntes det blir vinglete med kort løp. Men smak og behag, andre er heilt motsatt av meg igjen.

Link to comment
Share on other sites

Til denne jakta ditt bruk:

 

- Kjøp en brukt vanlig boltrifle  rifle i 6.5 X 55 , 308win, 30-06 med  normallengde løp (55cm- 66 cm), IKKE kjøp/bruk lyddemper

- Lydddemper er  bare nok en feilkilde til bruk på jakt som dessverre medfører mere ulempe enn de fleste innrømmer.

- Gode boltrifler med god bruksverdi og  annenhåndsverdi (hvis du skal selge den) er bla  Sako, Tikka, Remington 700, Winchester 70 pre 64 , Ruger osv...

 

 

Kikkert i stålmontasjer, helst ikke løst magasin,  kikkertsikte fra 1.5-6 eller 2,5-10 ol..leupold fungerer bra ut fra pris Retikkel er viktig ---velg her tysk 4 eller heavy duplex...

 

Lyddemper er den "største feilkilden" på jaktvåpen pt...og totalt unødvendig.

 

Personlig ville jeg valgt Winchester 70 pre 64, 308win ,  stål montasjer leupold eller /zeiss classic retikkel tysk 4. Ikke lyddemper og ikke belyst retikkel.

Link to comment
Share on other sites

lyddemper er opp til hver enkelt om det er og foretrekke. Jeg har lyddemper på mine våpen og kommer nok til å bruke det videre, aldri vært noe problem med det, mindre smell og mindre rekyl er en fordel. Men du kan godt kjøpe rifle uten demper og når som helst sette på demper om du måtte ønske. Om du ikke kapper løpet veldig kort så kan du ta den på og ta den av som du vil:)

 

Kjøp nytt/brukt av kjente merker som nevnt lengre oppe, helst med kjente tyske kikkert merker også så har du en solid og pålitelig børse :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke gjort noe research ang de forskjellige modellene, men ser jo at folk anbefaler kort pipe, demper, 308.

 

Så en Rem 700 med litt kortere pipe og demper er vel det jeg tenker eventuellt.

Pris ja... Det er ikke sånn at jeg ikke har mer enn 10 000 hehe men jeg vil helst holde meg under der. Det er ikke dermed sagt at jeg vil kjøpe en dårlig riflemed billig demper og tasco kikkertsikte med 40mm lysåpning. Da kan jeg like godt kjøpe alt separat. 

 

Link to comment
Share on other sites

Lyddemperenes største fordeler er jo dempet rekyl og munningsvipp, og at de skåner hørselen til både skytter, de omkring, og jakthunder for de som har det med seg. Bakdelene er at man ofte må kappe en god del av pipa for at den skal være like balansert. Ikke alle kalibre egner seg uten videre godt til dette med hensyn til kruttmengder og utgangshastighet. 

 

At lyddempere er en uting er for meg et komplett idiotisk utsagn og må gjerne forklares bedre.

Link to comment
Share on other sites

Eg skyt i alle fall betre med dempar enn uten, sjølv med eit relativt forsiktig kaliber som 308.

 

Ulempa med dempar er stort sett folk som berre slenger rifla i skapet med demparen på, og så ramlar det masse sot ned i kammeret og lagar forkiling.

Link to comment
Share on other sites

skyte bedre med dempar enn uten, men går nå greit å skyta uten og da, på jakt bruke eg aldri dempar bruke berre noken svært gode øyreproppa. Berre ikkje ver lika dum som eg var og fekk kappa løpet under 50 cm, smelle ein del meir enn standardlengda på 60, var iverfall standarlengda ein gong i tida. Lydempar er ei feilkilda ja har sjølv erfart det. Var eg deg ville eg kjøpt ei i 6,5x55 kunne godt ha vært med ukappa løp utan dempar. Denne hadde eg gått for (har ingen befatning med selgar) https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=94701292

Link to comment
Share on other sites

Det er flere gunstige effekter av demper. Å bevare hørselen til både skytter og hunder. Samt at de fleste skyter bedre med mindre rekyl. 

Men det er også noen ulemper.

Endret balanse i våpenet, hvis ikke pipa kappes for å oppveie dette.

Kortere pipe gir mindre hastighet, det er ikke bestandig en fordel.

Mer mirage på skytebanen, ikke noe problem på jakt.

Men det verste er at våpenet tilføres flere feilkilder mtp presisjon,  både ved montering. Men også ved seinere bruk.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Lyddemper er helt konge å skyte med. Som andre sier, det demper rekyl og det demper lyd. Begge deler bidrar til at man skyter bedre. Spesielt ferske skyttere. Ulemper er mirage ved mye skyting, og at man flytter tyngdepunktet fremover. En ekstra feilkilde kan det være, men ingen problem dersom man bruker den riktig.

Link to comment
Share on other sites

Enig med grevlingen anngåande da med lys i retikkelet, kjøpte ein zeiss med nettopp da var ein 3-12x56 med lys. Såg med ein gong at den var for stor og at da med lys ikkje var noke for meg iverfall. Berre meir å halda styr på i kampens hete. selte til ein som forhåpentligvis like kikkarten, kjøpte ein classic her med 50 lysopning og med tysk nr 4, den like eg mykje bedre sjølv om den andre i dei fleste sine auge er ein mykje bedre kikkert. 42 lysopning er og greit, har ein 6x42 som eg like godt, men for tida lige den desverre i ei skuffa :(

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jaktgal95 skrev:

Jeg har ikke gjort noe research ang de forskjellige modellene, men ser jo at folk anbefaler kort pipe, demper, 308.

 

Så en Rem 700 med litt kortere pipe og demper er vel det jeg tenker eventuellt.

Pris ja... Det er ikke sånn at jeg ikke har mer enn 10 000 hehe men jeg vil helst holde meg under der. Det er ikke dermed sagt at jeg vil kjøpe en dårlig riflemed billig demper og tasco kikkertsikte med 40mm lysåpning. Da kan jeg like godt kjøpe alt separat. 

 

Det jeg mente var at remington 700 kommer i en drøss versjoner, og jeg lurer på om ikke noen av dem er skikkelige billigversjoner lagd for wal-mart. De ville jeg nok styrt unna. Men jeg veit ikke nok om remington. Saksa fra Wikipedia:

 

There are several variants of the consumer version of the Model 700, including:

  • Model 700
  • Model 700 SPS
  • Model 700 ADL
  • Model 700 BDL
  • Model 700 CDL
  • Model 700 VTR
  • Model 700 Safari.
  • Model 700 5-R "Mil-Spec"
  • Model 700 Tactical Chassis
  • Model 700 Long Range
  • Model 700 AICS
  • Model 700 AAC-SD
Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, 8X68S skrev:

Det er flere gunstige effekter av demper. Å bevare hørselen til både skytter og hunder. Samt at de fleste skyter bedre med mindre rekyl. 

Men det er også noen ulemper.

Endret balanse i våpenet, hvis ikke pipa kappes for å oppveie dette.

Kortere pipe gir mindre hastighet, det er ikke bestandig en fordel.

Mer mirage på skytebanen, ikke noe problem på jakt.

Men det verste er at våpenet tilføres flere feilkilder mtp presisjon,  både ved montering. Men også ved seinere bruk.

 

 

Du glemte det viktigste, estetik :winke1::winke1::-D

Noen børser skal bare ikke ha thermos, sånn er det, og sånn skal det være...ferdig 8-)

Såh.... tilbake til topic...

Link to comment
Share on other sites

Så langt er det disse punktene jeg har fått med meg om begge kalibrene.

 

6.5x55:
Flattskytende

Lite rekyll

Lett tilgjengelig/billig ammo

Kan brukes til det meste


.308:

Litt mer rekyll

Lett tilgjengelig/billig ammo

Kan brukes til det meste (Kan være i det groveste laget for småvilt?)

 

Har jeg gått glipp av noe? Jeg kan ikke si at dette gjør det lettere å velge ett kalber.. :|

 

Link to comment
Share on other sites

Igjen, velg det kaliberet børsa du finner deg er i. Om det er 6,5, 308 eller 30-06 er mindre viktig. 30-06 er kanskje litt mer fleksibel, men de tre er for alle praktiske formål overlappende. 308 går i en kortere låskasse, det er jo fint om det aktuelle våpenet har kort kasse, ellers spiller det ingen rolle. Finner du en bra og billig børse i 308, så velg 308. Er den beste dealen i 6,5, så velg 6,5. Snubler du over en riflepakke i 303 British, så leit videre, for de patronene er for dyre for å lære seg å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver ikke hvilken erfaring du har med rifler. Har du bare skutt med hagle og salong? Aldri feil å teste litt forskjellig, da kan du gjøre deg opp en mening om stokkfasonger, rekyl, etc. Ellers tror jeg det er viktig å ha i bakhodet at et budsjett på ca 10.000 ikke kan gi deg en topp rifle, topp optikk, topp montasje og demper. Enkelte ting er viktigere enn andre, en billig kikkert kan fort bli noe skikkelig dritt på jakt, om du plutselig ikke ser noe pga vann inni kikkerten. Ei billig rifle vil normalt gjøre jobben om den ikke er direkte ødelagt. Lett og oppgradere senere. Demper på jaktrifle kan være nice to have, men ikke noe must. Jeg vet hva jeg ville prioritert om jeg var på et slikt budsjett.:-D

Link to comment
Share on other sites

Ahh don't tease me :D Fortell hva du ville prioritert.

 

Jeg ser den, jeg har altid et budsjett på våpen men når det kommer kjøp så blir det for mer enn jeg tenkte.

 

Hadde budsjett på Hagle men da jeg fikl tilbud på helt ny Beretta SP-01 til

16,500 ,- så måtte jeg jo slå til.

 

Jeg får se jeg ender opp med.

Skal bli med en kollega til wn børsemaker/forhandler han kjenner imorgen og se om han har noe spennende og om jeg kan få til litt rabatt.

 

Forøvrig har jeg null erfaring med rifleskyting bortsett fra ett skudd med 30-0u som var helt jævlig  xD men da var jeg yngre, kan ikke tenke meg å ha det moro når det sparker så jævlig.

 

Skutt noen skudd med 223 og et par med 308. Ikke nok til at jeg husker hvordan det kjentes ut.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en ny tikka t3 og en brukt tysk kikkert, da har du et godt og billig våpen og du vet hvor mange skudd det har gått... Det er behagelig med demper, men det er langt fra nødvendig, jeg bruker selv demper på 6.5x55 og grunnen er at da slipper jeg hørselvern når jeg lokker rev, eller jakt generelt. Skytemessig har det ingenting å si, eller børsa er jo selvsagt mer framtung med en demper i tuten (jeg har ikke kappet løpet)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig uenig med 1983...... Om jeg skulle valgt ville jeg lagt tilstrekkelig med penger i optikk som medførte at jeg fikk en kikkert som jeg kunne stole på også når det regner. Selv billige rifler kan gå godt og kan også drepe rådyr. Antall skudd ei jaktrifle har gått er strengt tatt ikke så viktig så lenge den er vedlikeholdt. Om pipa er helt utskutt så bør naturligvis prisen gjenspeile dette, men resten av børsa tåler mange løpsbytter. Skyter du mye blir løp forbruksvare. Å kjøpe ei ny rifle og en brukt kikkert blir feil for meg.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ingen konkret kikkert i tankene, men det er jo en del merker som er mer anerkjente enn andre, noe som ofte henger sammen med opplevd kvalitet og pris. Finnes mye fint brukt til mellom 4 og 7000,-. Da har du igjen noen lapper til en hyllevarmer i en eller annen butikk som ingen tidligere ville forbarme seg over siden de bare fikk anbefalt å kjøpe en Tikka T3 med synt stokk og rustfri pipe. :lol:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Kammerherren skrev:

Da har du igjen noen lapper til en hyllevarmer i en eller annen butikk som ingen tidligere ville forbarme seg over siden de bare fikk anbefalt å kjøpe en Tikka T3 med synt stokk og rustfri pipe. :lol:

En Tikka T3 Light synth stainless i 308 win med demper er absolutt ett solid førstevalg uansett hva denne "Herren" mener.

"Kammerherre " er det mulig ! :lol: Snakk om å være hildet. :lol:

 

Link to comment
Share on other sites

Lyddemper på jakt /jaktvåpen og hvorfor jeg mener dette er en stor feilkilde / ulempe:

 

- Basert på "observasjon" av flere "hundre " personer som skal skyte opp til storviltprøven med jaktvåpen påmontert lyddemper på en av landets største skytebaner (i antall oppskytinger) er jeg skremt av hvor mange som ikke forstår og /eller bruker lyddemperen på en slik måte at dette ofte ville blitt  skadeskyting på jakt.

 

- Lyddemper er selvsagt uproblematisk / mindre problematisk hvis og når bruker gjør ting riktig...Men:

 

- Vanlige feil er at svært mange ikke vet eller kjenner til at man ofte får store utslag i forskjellig treffpunkt med og uten demper... Og de bruker våpenet både med og uten demper uten å kontrollere dette. Og i praksis viser lyddemperen seg som årak til feilkilder.

 

-  Overaskende mange har våpen der "gjenging/montering" ikke er godt (nok) til den demperen de bruker, ...mange har kjøpt ny demper  originalt gjenget for annen demper osvog pga " mye rare "standarder" hos ulike leverandører/børsemakere så blir  summen av rifle og demper en stor feilkilde til treffpunkt som vil gi skadeskyting på jakt.

 

- Bare i år (2017) er det på denne banen tre-3- lyddempere jeg kjenner til som "skutt i stykker" dvs ved skudd skadet demperen så demperen på ulike måter har løsnet/kastet av våpenet og man finner ikke prosjektil i nærheten av tenkt påskutt blink... Hva detteskyldes vet jeg ikke sikkert ,men trolig skyldes dette en kombinasjon at demperen ikke sitter helt fast samt for små tolleranser/feil i konstruksjon.

 

- Erfaring fra egen jakt og med gjestejegere på laget er enhver type "ekstrautstyr" som krever  ettersyn en risiko til treffpungtforandring... Eks så skulle vi ifjor med fire gjestegjegere(tre med lyddemper" felle elg i ett vanlig norsk fjellterreng. Våpene ble prøveskutt dagen før  ved "hytta" alt ok...Vi fraktet gjegere ut til poster bla med båt og vandring i "ur"... Dety ble ikke fellt vilt denne dage,men på ettermiddagen ble det litt skyting ved "hytta"...to av våpnene med lyddemper gikk nå vesentlig feil og det viste seg at demper var løsnet og dette hadde ikke eier sjekket før skytingen....Ett vanlig problem som ville kunne gitt skadeskyting eller "skutt  ifiller demperen"...

 

Så basert på erfaring mener jeg demper er en så stor feilkilde for "svært mange" at dette ikke kan anbefales på jaktvåpen til "de fleste"... og at lydddemper  pga feilbruk øker sjansen for skadeskyting.

 

Slik jeg ser det er lyddemper på jaktvåpen en  unødvendig "hype" som bidrar til risiko for skadeskyting. Klart noe mindre smell og mindre rekyl...Men rekyl er lite problem med rett skjefte og trening...Kjøp da heller ett kaliber du behersker og i praksis er 6.5X55 mere enn nok til alt norsk storvilt. Ved ditt bruk til rådyr og småvilt bør du vurdere 222 eller 223 hvis du er redd rekyl osv...

 

Trådstarter er en førstegangs kjøper...ut fra det han skriver med liten erfaring...med begrenset budsjett...

 

Kjøp en god bolt kvalitetsrifle, stål montasjer, anerkjent kikkertsikte  og bruk resten til ammunisjon og trening...

 

Rifle med normallengde  løp gjerne 60-66 cm i  6.5x55 med ett godt skjefte og god tyngde er for de fleste helt uproblematisk reklmessig etter nok mengdetrening. Og smellet på jakt "akseptabelt" langt fra øret ved jaktskudd.  Er man redd for at våpenet blir for langt eller tungt i skogen "tre litt fysisk før jakta"...noen" cm ekstra løplengde veier ingen ting"  og så tett skog at noen cm  lengre løp er ett problem finnes ikke og tyngre rifle gir ofte mange fordeler...

 

På banen bruker du gode hørselsvern som du sikkert har som hagleskytter...på jakt gjerne hørselvern hvis du ønsker. Som regel har du god tid til å ta på deg dette evt kjøp aktive hørselvern og bruk de hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...