Jump to content

hjelp til identifisering av 2 stk. langvåpen


mr Ås

Recommended Posts

Umulig å gi noe sikker informasjon ut fra bildene, de er ikke detaljerte nok. Du må ta løpene løs fra kolben og fotografere stempler på løp og låsmekanisme.

 

Grovt sett vil jeg tippe den første til å være fra mellom 1830 og 1860. Nr 2 er eldre, men her mangler bilder fra låsen, og da blir det ren tipping. Men om den ikke er konvertert fra flint så er den fra første del av 1800 tallet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kombinasjonen av obelisk og ELG tilsier at den er fra 1853 eller senere. Hvor mye senere vet jeg ikke, noen med mere peiling kan kanskje dechiffrere datokode eller inspektørmerke. Fram til 1810 brukte man bare obelisken som trykkskytingsstempel, så ble den erstattet av ELG (uten krone; krona kom til for bakladere i 1893). I 1853 tok man atter i bruk obelisken, men nå som inspeksjonsmerke for bakstykke/låsemekanisme ( i dette tiflellet er det vel svansskruer siden det er en munnlader?). Jeg ser også et snirklete merke som er stempel for midlertidig trykkskyting før videre bearbeiding, dette stempelet ble innført i 1852.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...