Jump to content

Ladestige til baneskyting ?


1983

Recommended Posts

Lager dere ladestiger eller tuner dere våpen til baneskyting?

Lagde en ladestige for litt siden, et løp som har vist seg å gå meget godt, beddeblokk i stokken. Alt jeg har hatt bak 130gr diamondline har vist seg å gi fra gode til meget gode samlinger. Er det bare tull å lage ladestiger til baneskyting ? Bortkastet tid og energi? Eller fjerner man et usikkerhetsmoment ved å lage en ladestige ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri gjort det. Min baneladning er 40gr N19 eller N550, og den kula jeg har for hånden. Det har den vært i 7-8 år. Jeg har brukt 123Scenar, 123 NCC, 139 Scenar og 136 Scenar L på banen. Idag er det 123gr NCC - med kikkert på samler den på 15-25mm på 200m. Det er alt jeg trenger.

Guttungen var mer enn giftig på 800m med 123 NCC og 40gr N550. Du må bare skru litt...

Hver gang jeg har byttet løp har jeg prøvd denne ladninga, og tenkt, går den ikke, så får jeg lade en stige - og hver gang har den virket. Er på 4. eller 5. pipa med denne "metoden".

Man trener jo liggende av og til uansett - så å skyte forskjellige ladninger for se hva som går best er jo ikke så dumt - men med reim og diopter må en ha et statistisk syn på det, det nytter ikke å konkludere etter 5skudd.

 

K

Link to comment
Share on other sites

40grs N19 hørtes lite ut med 123grs kule?? Jeg har lada stige med 44,45 og 46 grs N19 og 123grs Amax, men ikke fått testa enda. Har col på 74mm, hvor dypt setter du 123grs kule m67?

Edited by Kuli
Link to comment
Share on other sites

Så lenge det ikke soter nedom halsen går det nok fint. Den setningen oppsummerer forsåvidt også hvordan jeg lader baneammo... 

 

Jeg har - bank i bordet - aldri behøvd å lade stige for DFS-ammo. Løpene mine har gitt gode nok samlinger (dvs <30 mm på 200 m) med 130 grs DL uten større videverdigheter. Alle er ikke så heldige, men jeg har inntrykk av at det er regelen snarere enn unntaket. 

Link to comment
Share on other sites

Selv ei fantastisk liggendesamling måler jo 40-50mm - 10 skudd - når en skyter med reim og diopter. Og vi middels skyttere skyter ikke slike på kommando. Det betyr at det i praksis er helt umulig å skille god og ikke så god ladning om en prøver å skyte stige med diopter - du skal se om du får 15 eller 25mm samling på 200m liksom, eller 40 i verste fall. Og gidder en å montere kikkert bare for å teste ladninger, når en vet at selv ei dårlig ladning holder innertier (50mm), og at skal stå og skyte 8 av de 25 skuddene - og er heldig om en samler de på 20cm?

Ikke jeg.

 

De toppskytterene jeg kjenner rutinene til tester ei eller to ladninger, og kjører på. Går ikke den/de ladningene så går de på med stiger og sånt - men jeg har inntrykk av at det regnes som en slags krisetilstand. til felt har jeg inntrykk av at det er mer nøye - da må en jo tilogmed kronografere.

Det er noe med tid til teste også - jeg har ei pipe jeg testa med feltladninga mi i fjor - 130DL og maks med N19. Den gikk som ei hagle omtrent - men rett før feltsesongen, med 200STR og piper på tilbud, så ble den slengt i skapet (med 50 skudd gjennom) og ny kjøpt og montert. Den nye har vunnet både F-class, PRS og DFS-feltstevner. Med den ene ladninga jeg har prøvd iden. I går monterte jeg faktisk den "tvilsomme" pipa (under et kikkertsikte, ikke diopter), og skal prøve 123NCC og 136 Scenar L. Den første med 40gr, og den andre med 45. Så får vi se om jeg blir nødt til å skyte stige

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en lot N19 som gikk skamgodt med 40.5gr bak 130gr DL.

jeg fant en blink på laderommet i går der jeg hadde skutt 5 skuddsamlinger i en stige, 6 ladevekter med 0,5gr mellom hver gruppe. Samlingene var jo nesten identiske. Det er nok mer tilfeldigheter enn forskjell i ladevekt som hadde gitt de små avvikene som var der.

Sist gang jeg ladet en stige, så ladet jeg et og et skudd med 0.2gr mellom hvert skudd. 12 skudd totalt og dette resulterte i en samling på under en tomme skutt på 100m

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På 12.6.2017 den 9.21, M67 skrev:

I går monterte jeg faktisk den "tvilsomme" pipa (under et kikkertsikte, ikke diopter), og skal prøve 123NCC og 136 Scenar L. Den første med 40gr, og den andre med 45. Så får vi se om jeg blir nødt til å skyte stige

 

K

 

Hvordan gikk dette? Fikk du presisjon i pipa ?

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Liten update. Ny pipe i høst, måtte etter gammel vane lade en stige. Nesten identiske samlinger og treffpunkt, så neste gang det blir ny pipe blir det nok ikke ladet noe stige. Bare bortkastet tid og energi.

 

Så det blir nok til å lage en ladning, og funker det ikke, så blir det stige

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...