Jump to content

Halvauto rifle til metallsiluett


DirtyHansen

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er medlem i NMF og har en bolt rifle (jaktrifle) som jeg søkte på til metallsiluett.

Så jeg har da 1 rifle innen metallsiluett.

 

Da lurer jeg på hva slags halvauto rifler er godkjent innenfor metallsiluett som jeg kan søke på?

 

Jeg er veldig fersk innen metallsiluett men har holdt på med skyting i 9 år.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg vil absolutt anbefale boltrifle til MS. Man får en vesentlig kortere lukketid, samtidig som egenpresisjonen vanligvis er bedre. Skytetiden er 2,5min i tillegg til 30sek ladetid, så man trenger ikke å ha hastverk ?

Vi skal ha riflestevne på Meheia 19/8/17. Banen ligger mellom Notodden og Kongsberg. Hyggelig om du tar en tur, hvis du er på Østlandet. 

Link to comment
Share on other sites

Det vil jeg tro, så lenge du skrur av munningsbremsen. Men jeg tror du kommer til å slite med presisjonen med det våpenet.

 

Har sett det er blitt brukt AR-10 (HK MR308) på stevner, men jeg vil si boltrifle er veien å gå. Uansett er det aller viktigste å ha det moro på stevner og bli med i miljøet :) 

Edited by Jeger90
Link to comment
Share on other sites

30x39 vet jeg er blitt brukt i pistol, men der står bukken på 200m. Rifle er på 500m, men her i Norge er det vel kun hold på 2-300m med skalerte figurer svjv. Hvis man regner ut "terminal momentum" og går utifra at 123gr kule har en hastighet på ca 1000fps på 500m, blir TM ca 0,55. Man regner 0,7 for minstekrav for velt, og jo nærmere 1 jo bedre. Så den blir nok i beste fall marginal på fullstørrelse. De tre storviltkalibrene er det som er mest brukt. 

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Jeger90 skrev:

30x39 vet jeg er blitt brukt i pistol, men der står bukken på 200m. Rifle er på 500m, men her i Norge er det vel kun hold på 2-300m med skalerte figurer svjv. Hvis man regner ut "terminal momentum" og går utifra at 123gr kule har en hastighet på ca 1000fps på 500m, blir TM ca 0,55. Man regner 0,7 for minstekrav for velt, og jo nærmere 1 jo bedre. Så den blir nok i beste fall marginal på fullstørrelse. De tre storviltkalibrene er det som er mest brukt. 

 

Jeg har ihvertfall en 30-06 rifle med 180gr.

Men ønsker også en halvauto så jeg har begge deler ;)

Mulig jeg kan ta en .308W halvauto også.

Link to comment
Share on other sites

Skyter .30-06 selv, dog med 155-168gr kuler og ladninger midt på skalaen. Nok til å ha god nok presisjon og prøver å holde rekylen nede. Selv om den absolutt ikke er ubehagelig, er den heller ingen fordel. Har allikevel måtte gå og hente figurer BAK sandvollen mer enn en gang O.o

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...