Jump to content

Hullkorn til M59/KV59


høggern

Recommended Posts

Jeg har en KV M59 med originalt forsikte. Jeg er ute etter hullkorn til denne, det er stolpekorn pr i dag. 

Det er ikke urmek eller anchutz type korn, men noe annet som er satt i et svalehalespor.

Er det noen som vet hvor i all verden man kan finne no slikt? 

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker helt feil, heter denne siktetypen Olsen-Maseng. De er nok ikke i alminnelig handel i dag, men gamle børsemakerbedrifter kan ha noe sånt liggende.

 

Det har nok, i følge bilder i aviser, blitt levert inn M/59 under "våpenamnestiet". Hvis man har "noen som kjenner noen" innen politiet, kan man kanskje få lurt et slikt korn unna spikerproduksjonen?

 

 

Edit.: Blant gamle deler, utskiftet fra K-J på 70-tallet, fant jeg et slikt forsikte for 21 mm pipe. Det er stemplet "MASENG OSLO", og under står det "N. M B.". Det har en klakk i et tverrgående svalehalespor, sjølve hullkornet står i et langsgående spor i denne klakken. Sporene er ca.  6 mm oppe, og ca 7,8 mm i bunnen.

 

Dessverre er kornet som står på et 3,0 mm stolpekorn.

 

Hauge produserte også forsikter med hullkorn i langsgående svalehalespor, men disse sporene var ca. 5,5 mm i bunn, og ca. 4,5 mm oppe.

 

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...