Jump to content

Spesialrevolver Manurhin MR73


UltimaRatio

Recommended Posts

En sånn vil jeg også ha :-)

Kan man rimelig enkelt bytte løp på disse? Pent med 5-6"...

 

Jeg bruker 9gr N340 bak en 105gr SWC i min Colt Python. Det er passe moro å skyte med :)

5gr TrailBoss bak 125gr LRFN er slappe cowboy-ladninger (5gr N340 er også slapt, men da blir det litt uforbrent krutt)

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, UltimaRatio skrev:

Den kommer originalt i mange løpslengder. Samme innfesting som på en eldre S&W, men å bytte løp på en 3" Manurhin er som å banne i kirka:-)

 

Tenkte mer på om det var mulig, slik som med Dan Wesson, å ha flere løpslengder med seg på banen og bytte i fart :-)

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, UltimaRatio skrev:

Den kommer originalt i mange løpslengder. Samme innfesting som på en eldre S&W, men å bytte løp på en 3" Manurhin er som å banne i kirka:-)

 

Nja.. Manurhin har desverre for slakk riflestigning på pipene sine, akkurat som Smith&Wesson.

Link to comment
Share on other sites

Ja skjønner - det er jo ganske lange kuler og trenger litt mere twist. De gikk dårlig i en 2,5" smith  model 66 jeg hadde tidligere. 

 

Tenker lette SWC går greit uansett. 

 

Disse Manurhin revolverne forlot fabrikken med testblink som viste fem-skuddssamlinger på 20mm på 25m. 

 

Det mest imponerende på denne gamle klassikeren er stillbar dobbel-action og stillbar single-action, hvor du kan stille tyngden på førstnevnte uten at det går utover sistnevnte dvs hvor hardt den slår. Ellers så har de også ordentlige sikter...

Link to comment
Share on other sites

Ok, da tok jeg feil. Har fått det for meg fra ett eller annet sted at de har stigning som smither, og har sett en god del ustabile wadcuttere fra flere Manurhiner.

1:400mm er sånn ca 1-16", som er bedre enn smith sin stigning på 1:18-3/4", men det er fortsatt litt slak for slappe wadcutterladninger, der bør man ned på 1-14" eller 1-12".

 

Uansett er Manhurinene pent laget ja, man får faktisk ganske mye for penga der...

Link to comment
Share on other sites

På 6/2/2017 den 21.01, UltimaRatio skrev:

Ikke helt feil av deg. Noen modeller har slakere stigning lik og S&W....

...Puh! Det er godt å vite at jeg ikke er helt ute på viddene! :-D

Edited by evert
Link to comment
Share on other sites

Chapuis tok over produksjonen på slutten av nitti-tallet. De hadde litt innkjøringsproblemer i starten, men de lager flotte revolvere nå. 

 

Min er nok fra midten av 70-tallet - det er en tidlig produksjon og har litt mere "samlerverdi". Disse gamle revolverne ble grundige testet, designet fra bunnen av til å være politi/anti-terror våpen, beregnet å tåle en daglig diett på 150 stk Norma Magnum. Franske GIGN trener MYE:-)

 

En ny ligger rundt 20k avhengig av modell, men det er da snakk om en fullblods konkurranserevolver. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...