Jump to content

Feil i Ladeboken 3+4? .357 Magnum 180 grain


mig16

Recommended Posts

Hei.

 

Ladeboken 3 og 4 oppgir ladedata for .357 magnum med 180 grain Hornady XTP til 16-18 grain W296. Det er samme maksladning (18 grain W296) som den oppgir for 158 grain XTP-kule i samme kaliber. Dette får jeg ikke til å stemme. Jeg har målt, og det går maks 16.2 grain W296 krutt i mine hylser, med 180 grain XTP-kule. Kunne noen ha sjekket hva som står i nyere utgaver av Ladeboken, for denne kule/krutt kombinasjonen? Tenkte å prøve dette i rifle, som jaktladninger.

 

Noen som har ladet og skutt Hornady 180 grain XTP med W296-krutt kanskje, og kan dele litt erfaring? 

 

Har ellers testet ut ladningene som Ladeboken oppgir for 158 grain XTP med W296 krutt i min rifle, og de er helt OK. Ingen tegn til overtrykk.

 

 

Link to comment
Share on other sites

18grs WW296/180XTP. Med 158XTP trur jeg at jeg havnet på 18,5grs. Jeg vet ladningen virker sinnsvak når en fyller hylsa, men den skal være trygg etter det jeg kunne måle. Vær obs på at dette er gamle data, jeg ville ikke stolt 100% på at 296 i dag er helt lik de gamle lottene.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Erlend Meyer skrev:

18grs WW296/180XTP. Med 158XTP trur jeg at jeg havnet på 18,5grs. Jeg vet ladningen virker sinnsvak når en fyller hylsa, men den skal være trygg etter det jeg kunne måle. Vær obs på at dette er gamle data, jeg ville ikke stolt 100% på at 296 i dag er helt lik de gamle lottene.

 

OK, takk for svar. Jeg har også ladet 158 grain XTP med opptil 18,5 grain W296 (komprimert) ihht. Ladebokens maksdata, og fikk sammenlignbare tall på kronografen, så min lot er nok ganske lik de som ble testet av dem den gangen. Men problemet mitt med 180-grain kula er at den stikker så dypt ned i hylsa at det ikke er plass til mer krutt... Evt. må kula lenger opp, men da blir det problemer med lengden igjen. Jeg prøver meg sakte frem med mindre ladninger (fra 15 grain), og kronograferer hastigheten..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...