Jump to content

Zeiss V8 - skinne eller ringer?


Leonidas

Recommended Posts

Hei!

I dag har jeg kikkertsikter montert både i ring- og skinnemontasje til Blaser. Jeg ser helt klart mange fordeler med skinnemontasje, men det irriterer meg kraftig at kikkertsiktet blir 2-3 mm høyere enn tilsvarende montasje med ringer. Sikkert ikke en fornuftig irritasjon, men jeg synes kikkerten skal ligge tettest mulig på våpenet. Jeg synes det er rart at Blaser ikke tilbyr lavere montasjekonfigurasjoner.


Vurderer nå en Zeiss V8 1.1-8x30 til en Blaser R8. Siden denne har 36 mm rør, er jeg redd denne blir sittende unødvendig høyt. Er det noen som har erfaring med denne montert i 36mm-ringene til Blaser? Hvis noen har denne konfigurasjonen, er det fint om dere kan legge ut et bilde. Blir det grei klaring mellom okular og oppspenner? Har brukt Google-bildesøk, men finner kun bilder av denne kikkerten, montert med skinne på Blaser.

Link to comment
Share on other sites

Har kun erfaring med Zeiss, men der blir kikkertsiktet høyere med skinne. Har en Zeiss montert i orginal Blasermontasje med ringer (laveste type), og en annen Zeiss montert i orginal Blasermontasje med skinne (laveste type). Når jeg setter disse på samme pipe, og måler fra samme sted på våpenet, er kikkertsiktet montert i skinne 2-3 mm høyere enn siktet montert i ringer. 

 

Link to comment
Share on other sites

Har ett V8 (skinne) på min R8 pro success og siktet er noe høyt syns jeg. Har dog fått montert justerbar kolbekam så den saken betyr lite nå :) 
Til sammenligning er siktelinjen for ett Swarovski Z6i (30mm - også på skinne) er en del lavere. Mulig naturlig gitt at det er 30mm vs 36mm på tuben, men interessant at Zeissen også er i høyeste laget med ringer som du sier @Leonidas.
Har ett Zeiss Conquest 3-12x50 (30mm) på tur og lave Blaser ring montasjer liggende så skal forsøke å sammenligne Z6i'en med dette. Sistnevnte kan i grunn ikke komme mye lavere på Blasern uten at okkularet kommer i konflikt med oppspenneren.

Edited by bback
Link to comment
Share on other sites

Det er en R8 pro success jeg har også, og kunne godt tenkt meg justerbar kolbe mtp å få bedre kinnkontakt, men har lite lyst til å gjøre et våpen som er tungt i utgangspunktet, enda tyngre. Når det er sagt så synes jeg at jeg får brukbar kinnkontakt i kombinasjon med 30 mm Zeiss i ringer, men frykter at jeg må "strekke hals" med en V8. Har et inntrykk av at Swarovski sin skinneløsning gir en lavere montasje enn Zeiss sin, men har ikke tall på dette. 

 

Angående plass mellom okular og oppspenner; Z6 har vel et ganske stort okular, men det har vel V8 også? Er det mye å gå på mellom okular og oppspenner når du bruker V8'en?

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at selve skinna bygger mer enn de laveste ringene  så problemet et det samme uavhengig av diameter på rør. På Blaser er problemet relativt lite da en skrur skinna rett i montasjen men for rifler med "vanlig" montasje må man ha et adapter mellom skinna og basen, da blir det fort unødvendig høyt.

 

Syntes forøvrig at ringer er finere enn skinne.

Link to comment
Share on other sites

På 31.5.2017 den 21.31, Leonidas skrev:

men det irriterer meg kraftig at kikkertsiktet blir 2-3 mm høyere enn tilsvarende montasje med ringer. Sikkert ikke en fornuftig irritasjon,

Nei ikke fornuftig irritasjon. Det nærmer seg tvangstanker. 

 

De fleste jaktgevær har kolber som er bygget for åpne sikter, da blir de fort noen cm for lav for kikkertsikte. Da spiller ikke ett par mm fra eller til mye. 

 

Jeg synes sikter montert med skinne er penest.

 

13 timer siden, Leonidas skrev:

Det er Zeiss med 30 mm rør jeg har målt på. Det er derfor jeg lurer på om det samme er tilfelle med V8 som har 36 mm rør. 

Det blir samme forskjell mellom ringer å skinne om røret er 36mm

 

Men velger man 36mm sikte kommer siktlinjer 3mm høyere enn med 30mm rør. Men jeg har ennå ikke hørt om de som får de samme "tvangstankene" rundt dette. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke vanskelig for å forstå at skinnen bygger like mye på en 30mm kikkert som på en 36mm.

Men jeg har aldri sett 36mm-ringene til Blaser, og det kan jo være at de er har mindre eller mer gods i underkant enn 30 mm ringene. Det er kanskje noen som veit det?

Hvis de har lik oppbygning som 30 mm ringene, vil forskjellen på skinne kontra ringer være det samme på V8 som Zeiss med 30 mm rør.

 

Har som sagt både skinne og ring-montasje på andre kikkerter, og skinne har helt klart fordeler mtp enklere/sikrere montering, og at man slipper montasjemerker på kikkerten.
At det er penere er jeg ikke enig i, da jeg synes det estetisk er penere jo lavere kikkerten er på våpenet :-)

 

Har egentlig ikke vurdert Swarovski Z8, da jeg synes den virker noe mer kresen på øyeplassering enn V8. Nå skal det sies at jeg kun har sammenlignet de to på Villmarksmessa, og ikke i praktisk bruk. Det kan jo også være at den "dårlige" utgangspupillen på Z8 kompenseres med at siktet blir montert lavere på våpenet, og at det slik sett ikke blir store forskjellen. Er helt enig i at V8 er tung, men det er jo Z8 også. 

Edited by Leonidas
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 years later...

Zeiss-skinne er helt overlegent. Kommer aldri til å kjøpe ringmontasjer igjen om jeg får valget.

 

Det finnes hovedakelig 4 typer skinnemontasje
1) Zeiss rail
2) Swarovski SR rail
3) Schmidt & Bender Convex rail
4) "Standard prism" (eldre standard)

 

Av disse er "standard prism" utdatert, og Zeiss rail har tatt over som standard. Zeiss rail er også den mest elegante løsningen. Zeiss fikk patent i 1992, og patenten gikk ut i 2008. Du kan nå få Zeiss rail på kikkerter fra Blaser, Leica, Minox, Meopta, Nikon, Noblex/Docter, Schmidt & Bender og Steiner. Swarovski SR rail (patentert 2002) og S&B Convex rail er nyere standarder, og kom fordi Zeiss hadde patent på sin løsning. S&B har siden krøpet til korset, og leverer nå de fleste av sine kikkerter med enten ringmontasje, Zeiss rail eller S&B Convex rail. Derimot tviholder Swarovski fortsatt på sin (underlegne) løsning.
 

På 29.11.2019 den 9.40, Stefan J skrev:

Mulig jeg spør dumt her, men skinnemontasje, vi det si at kikkerten kommer med en løsning der den kan festes rett på picatinny/Weaver?

 

Nei, du kan ikke feste kikkert med Zeiss rail direkte på Picatinny. Om du har Picatinny på våpenet må du ha en egen montasje mellom kikkert og våpen. I ditt tilfelle blir dette en montasje med Zeiss rail på ene siden og Picatinny på den andre siden.

 

På en Blaser R8 vil man måtte ha en egen montasje med Zeiss rail på ene siden og Blaser-montasje på andre siden.

 

I fremtiden vil det nok være mulig å montere kikkert med Zeiss rail direkte i låskassen, men da må låskassen være klargjort for det.

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

Hvis du har picatinny rail på Remington 700-en tror jeg noen av disse skal passe:

 

Zeiss Rail mount, geværmontasje, std

https://www.xxl.no/search?query=zeiss+picatinny

 

Enkelte klager på dårlig utvalg av montasjer til Zeiss rail, men det har bedret seg veldig. Tilbys nå av blant annet Blaser, EAW, Henneberger, Innomount, Kozap, MAK, Recknagel, Rusan, Uronen Precision, Virtus, og Ziegler Ikke bare til Picatinny, men også til ulike typer svingmontasjer osv.

 

Noen eksempler fra Optics Trade på montasjer for Zeiss Rail / Picatinny:

Du bør også være obs på at det er forskjell på Picatinny og Weaver. Picatinny-skinner skal ta både montasjer for Weaver og Picatinny, mens en Weaver-skinne bare strengt tatt bare skal ta Weaver-montasjer. (Eller var det omvendt?) Uansett går det stort sett bra likevel, fordi de fleste montasjer er bygget slik at de passer på begge typer skinner. Men ett unntak er montasjer fra American Defense som ihvertfall kun passer på Picatinny.

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

På 12.6.2017 den 1.48, Torf skrev:

Ringer, da kan man vri kikkerten litt mot høyre (for høyreskyttere) for å få cast off i skjeftet. 

Schmidt & Bender sin convex-skinne var laget slik at man kunne tilte siktet litt, men siden S&B nå lager sikter med Zeiss-skinne, slo det nok ikke an.

Link to comment
Share on other sites

En fin ting med Zeisskinnen er at kikkerten blir automatisk montert vannrett/horisontalt.

 

Hvis man ønsker å rotere et sikte med Zeisskinne ser jeg for meg at det kunne vært mulig på et par måter. For eksempel egen skinnemontasje med justerbar rotasjon (ikke sett noe sånt), dette kunne blitt brukt på alle standard våpen. Et annet alternativ er at montasjen festes mot låskassen ikke på toppen, men litt på siden, men da må det gjøres litt med våpenet (se bilde).

 

perryrig1404.jpg.880a84c4dedebfbe34083460048c0d0a.jpg

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Midt-I skrev:

 

 

Hvis man ønsker å rotere et sikte med Zeisskinne ser jeg for meg at det kunne vært mulig på et par måter. For eksempel egen skinnemontasje med justerbar rotasjon (ikke sett noe sånt), dette kunne blitt brukt på alle standard våpen.

 

 

Vil påstå at vanlige ringer er overlegent (enkelt) om man ønsker å rotere en kikkert feks pga kanting...

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange skyttere har behov for å kante siktet? Vet at en del konkurranseskyttere på viltmål gjør det for bedre ergonomi i håndleddet. Langholdsskyttere derimot legger jo sport i å få kikkerten så vannrett som mulig. Ergonomiaspektet kan også fikses ved å ha et skjefte med kantet grep, som f.eks. GRS eller KKC. Da kan man ha vannrett retikkel OG knekk på håndleddet.

 

Det er også andre årsaker til at skinne er bedre. Enklere montering med mindre risiko for å gjøre noe feil er den viktigste for meg, samt at man slipper å tenke på ringstørrelse. Spesielt for Zeiss V8 kan jo nevnes at 36 mm er særdeles ukurant ringstørrelse. Kikkerter finnes jo et utall ringstørrelser rangert fra mer til mindre vanlig: 30, 25.4, 34, 35 og 40 mm. Med zeisskinne trenger man ikke å bry seg med det. Zeiss rail er Zeiss rail.

 

Jeg tror skinne er lite brukt fordi det er lite kunnskap om skinne som et alternativ hos skyttere og dårlig markedsføring. Hvorfor endre på noe (ringmontasjer) når det er fint sånn det "alltid har vært". Svaret er enkelt: Fordi zeisskinne er en bedre standard. Jeg foretrakk ringmontasje i mange år og syntes det var irriterende å i det hele tatt ha skinne som option helt til jeg satte meg ned og gjorde litt research. Jeg er overbevist.

 

Men enhver må gjøre som man vil. 😀

Edited by Midt-I
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 3.12.2019 den 17.49, Midt-I skrev:

Jeg tror skinne er lite brukt fordi det er lite kunnskap om skinne som et alternativ hos skyttere og dårlig markedsføring.

Jeg tror det heller dreier seg om pris. Flertallet har ikke forståelse for at en montasje kan koste 2000,- eller mer, og det er i den klassen de tyske montasjene har ligget. De amerikanske montasjene har vært billigere, men de har tradisjonelt bare laget ringer.

 

Jeg kjøpte en Swarovski Z6 i USA, mens dollaren var lav. Den er med skinne. I esken fulgte det med montasjer til picatinny-skinne. Jeg tror det var fordi de ikke tok sjansen på å skaffe seg en missfornøyd kunde som hadde bestilt feil. (Jeg brukte aldri de montasjene)

 

Ellers er jeg en fan av sikter med skinne, så nesten alle siktene i huset har det.

Link to comment
Share on other sites

Jepp! Da er den i hus. Må si meg temmelig fornøyd, men selvfølgelig er det et par ting som skurrer i OCD-nervene. Den ble litt i høyeste laget. Vil dette kunne løse seg med andre type baser? (Remington 700 LA). Det andre er de hendlene på festene, de plasserer seg liksom tilfeldig i hytt og pine. Har noen warne-fester der hendlene kan dras ut etter stramming og plasseres i ønsket retning, men disse har ikke det. (originale zeiss). Ser det er en øøøørliten umbrako på undersiden av dem, er det denne som skal løsnes slik at hendlene kan plasseres i andre retninger? For eksempel vannrett langs kikkerten,som er det ønskelige?

zeiss bilde.jpg

Link to comment
Share on other sites

OCD-nervene dine gir utslag på det som er hovedproblemet med skinne. Det kommer høyt. Sånn er det bare. Den praktiske betydningen kan jo diskuteres opp og ned, (det blir udiskutabelt et høyere tyngdepunkt og det er (diskutabelt) stygt med stor klaring mellom løp og objektiv), men man diskuterer ikke med OCD😊

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Stefan J skrev:

Ser det er en øøøørliten umbrako på undersiden av dem, er det denne som skal løsnes slik at hendlene kan plasseres i andre retninger? For eksempel vannrett langs kikkerten,som er det ønskelige?

Ja, (men det staves Unbrako)

 

Det finnes lavere montasjer, jeg har EAW mod 1271. Kan prøve å ta et bilde i kveld. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Litt krise her etter en tur på banen. Det virker jo som om her er folk med erfaring med disse siktene og ASV, så jeg legger ut samme spørsmål som på FB/våpenteknisk her: Hei! Lurte på om noen har peiling på ASV-tårn. Har kjøpt et brukt Zeiss V8 4.8-35x60. Var på banen i dag og skulle skyte inn. Problemet er at jeg bruker opp alle ned klikkene og fremdeles ikke kommer helt inn på 100 meter. Og når det er gjort er jeg tom for klikk og kan ikke bruke asv-tårnet for 200, 300 meter osv. Kan kun skru mot klokken, ikke med, så jeg får ikke kompensert for lengre avstand. Både fester og skinne er 0 moa, så problemet ligger ikke der. Lurer på om det kan være i selve tårnet. Ville det for eksempel vært mulig å skru av hele tårnet, skru noen runder og "midtstille den, for så å skru på igjen og på denne måten "frigjøre klikk? Evt andre tips? PS: Det er ikke "stopperen" i tårnet, det er rett og slett tomt for klikk" Jeg har et annet zeis sikte, også med ASV uten dette problemet, så det er lite trolig at det er jeg som har gjort feil da jeg er noenlunde godt kjent med asv fra før.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med brukt opp alle ned klikk? Svjv er dette et CW sikte, og da dreies tårnet moturs for å stille treffpunkt ned. Om du ikke kan skru mer med klokken har du brukt opp alle justering for å heve treffpunkt. Dvs at siktet er tiltet for mye ned ift justeringsområdet i siktet. Montasjeskinna på dette siktet har vel innebygd 3 mil tilt, men det burde normalt ikke by på problem. Det kan jo mistenkes at picatinnyskinna ikke er montert helt i plan eller det er noe skjevhet i løpsgjenger eller kroket pipe. Justeringsområdet i høyde på dette siktet er oppgitt til 130 cm på 100 m så du skal ha ca 260 0,5 cm klikk tilgjengelig gjennom hele området (du må løfte og ta nytt tak og skru videre når den stopper i zerostoppen for å sjekke dette). Om en legger rifla stabilt og ser gjennom siktet mot ei skive på 100 metern, når dette gjøres, så kan man også kontrollere at justeringsområdet stemmer. Om det tidligere har vært montert et annet sikte med større justeringsområde (eller uten innebygd tilt) på picatinnyskinna kan dett være årsak til  at det lot seg gjøre å skyte inn.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, vavlo skrev:

Hva mener du med brukt opp alle ned klikk?

 

For å presisere: Jeg har en Remington 700 med en 0 moa pic.skinne på. Her har jeg brukt en Zeiss HT 3-12x56med asv tårn og warne ringer. Den lot seg fint skyte inn på hundre meter, og det var nok klikk opp til å kunne kompensere for avstand ut til 200-500 (og sikkert lenger) slik bruksområdet for asv-tårnet er.

Kjøper så en Zeiss V8 4.8-35x60 med skinnemontasje. Kikkerten kommer riktignok litt høyt over løpet, men dette sies å være vanlig med skinnemontasje, men jeg tar bare av Ht'en og monterer V8'en. Første testskudd ligger nesten en meter under der jeg sikter og jeg skrur opp (selvfølgelig etter å ha åpnet as-tårnet slik at jeg kan vri flere omganger) for å skyte inn på 100 meter. ca 5-10 cm under innertier på 100 meter stopper det opp og jeg kan ikke stille lenger opp. Jeg sitter da igjen med flere runder med klikk for å dra siktepunktet ned, men null for å kompensere for avstand.(opp). Hovedteorien jeg sitter med er at jeg trenger (motsatt av hva du sier) skinne med for eksempel 20 moa tilt, slik at jeg må skru ned for å skyte inn på 100, for å ha "klikk til gode" for å kompensere for avstand. 

Om jeg veksler på opp og ned i forhold til hva som skal skrus hvor hkan hende, men det er altså å kompensere for kulefall v/ lengre avstand enn 100 meter som er problemet

Link to comment
Share on other sites

Tiltet for lite ned skulle det selvsagt stått, i og med at du ikke kommer deg opp. Min feil.  Da det har stått en HT med omtrent samme justeringsområde på den samme skinna tidligere, og det  ikke har vært problem med justeringsområdet oppover, burde det iaf ikke vært det med den nye. Lukter feil på siktet den her. 

Link to comment
Share on other sites

Flytter treffpunktet seg 10 cm på 100 meter når du skrur 20 klikk?


Zeiss Victory V8 4.8-35x60 har:

  • 13 mrad total høydejustering
  • 5 mrad per runde (500 mm på 100m) (Single Turn)
  • 0.05 mrad klikkverdi (altså 5 mm på 100m)

En runde er dermed 100 klikk.

 

Det var 13 mrad total høydejustering.
13 mrad / 5 mrad per runde gir 2.6 runder fra topp til bunn.

 

Zeissen din har som kjent enrundes ratt.
Det er en tapp inni høyderattet som sørger for at rattet bare kan roteres en rotasjon under bruk.

Høres ut som du bruker ASV rett, som på denne videoen fra ca. 3:30 og 5:30
https://www.youtube.com/watch?v=Sx8UlyaHNOs&t=3m30s

https://www.youtube.com/watch?v=Sx8UlyaHNOs&t=5m30s


Siden du har 0 mrad picatinnyskinne og zeisskinne uten tilt burde de ikke være et problem. Dobbelsjekke at de er montert rett?

 

Høres nesten ut som du har skinne med tilt montert bak frem.

Virker ikke som dette er problemet her, men for dumt å ikke nevne. Dersom du mot formodning faktisk skulle ha noen mrad tilt på enten picatinny-railen eller montasjen, så kan et triks være å snu de bak frem. Eksempel: Picatinnyskinne med 5 mrad tilt og zeisskinne med 5 mrad tilt gir totalt 10 mrad tilt. Snur du en av dem bak frem blir det 5-5=0 mrad tilt. Snur du begge bak frem blir det 2*(-5) = -10 mrad tilt. Men nå skulle jo både picatinny- og zeissrail være nøytrale.

 

Oppsummering:
- Første skudd på 100 meter ligger 1 meter under siktepunkt (10 mrad lavt, altså 2 runder).
- Du har åpnet ASV tårnet slik at tappen ikke sperrer lenger

- Det var 13 mrad total høydejustering. 13 mrad / 5 mrad gir 2.6 runder fra topp til bunn.

- Når du har skrudd så mye du kan, havner treffpunktet 50-100 mm under siktepunkt på 100 m. Altså 0.5 til 1 mrad for lavt.

 

Kan det være skinne (zeiss eller picatinny) er montert feil?

Samler våpenet bra?

Ellers høres det ut som feil på siktet.

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

På 22.12.2019 den 8.11, Gillen skrev:

Ok med en tilbakemelding, når du finner feilen. Lykke til.

Feilen funnet: Tok av picatinnyskinnen og målte den opp mot en annen jeg hadde liggende, denne også 0 moa. Den jeg hadde på var nesten 3mm høyere enn den jeg hadde liggende. Når jeg byttet kom kikkerten liiiitegrann lavere og det var det som skulle til. Nå har jeg halvannen runde å gå på og kan bruke asv tårnet til å justere for lengre avstand. Takk for svar og engasjement!!! :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er konklusjonen da at det egentlig er tilt på skinna, eller feilmontering? To skinner med samme tilt og med høydeforskjell på 3 mm skal vel i teorien bare gi en høydeforskjell på 3 mm også for treffpunktet?

 

Kanskje vanskelig å få målt nøyaktig, men det er mulig du kan få målt tilten på skinna. 

Legger du skinna på et bord og måler forskjellen i høyden fremme og bak (i millimeter), og deler dette på skinnens lengde (i meter) får du tilten, men da i mrad. F.eks. picatinnyskinne som er 10 mm høy bak og 9.5 mm høy fremme, gir en høydeforskjell på 0.5 mm. Hvis lengden på skinna er 15 cm blir tilten:

0.5/0.15 = 3.33 mrad

 

Kan være vanskelig å måle dette nøyaktig. Men vi ser iallfall at noen millimeter kan ha mye å si. Med høydeforskjell på 2 mm over en 15 cm lang skinne ville resultatet blitt 2/0.15=13.3 mrad. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å måle målstørrelse/treffpunktsforandring/høydeforskjell i millimeter, og på avstand i meter. Ved å dele mm på meter får jeg da svaret rett i milliradianer med en gang.

 

Kan jo selvsagt bruke samme lengdeenhet for begge deler (mm, cm, fot, alen, osv.) for å få vinkelen i radianer, og deretter gange med tusen for å få vinkelen i mrad. Men jeg foretrekker å bruke mm og meter med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...