Jump to content

Bruktmarked for nybegynner


AntonioZ

Recommended Posts

Har tenkt å begynne å lade litt. Jakt og trening, 6,5x55 og 30-06.

Budsjettet er ikke skyhøyt, og kommer heller ikke til å lade så veldig mange hundre skudd i året.

Mitt spørsmål er da som følger, hvordan er bruktmarkedet for oppstart av hjemmelading?

Hvor ofte selges komplette sett på bruktmarkedet og er det i det hele tatt noe å spare i forhold til å kjøpe et nytt sett, f.eks Lee Anniversary-sett?

Link to comment
Share on other sites

Finn.no er greit sted å følge med på. Du kan og sette inn annonse på Finn, hvor du forteller hva du er ute etter.

1 time siden, AntonioZ skrev:

Hvor ofte selges komplette sett på bruktmarkedet

Ikke godt å si hvor ofte slikt blir lagt ut til salgs.

Handelskammeret er også ett sted for å titte etter brukt utstyr.

Her er ett par fra Finn.no :

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=97069234

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=94929556

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dersom det ikke haster kan du som nevnt vente til det kommer kampanjer, men du kan også finne mye på Finn. Er du heldig og treffer på en som skal slutte med lading kan du få med masse småplukk som hver for seg ikke er så dyrt, men oppsummert blir det en del penger. 

Det eneste jeg har kjøpt brukt som ikke var bra, var et diesett. Jeg begynte å lade selv for ikke veldig lenge siden og motivet var å lære mer om hobbyen. Hadde det vært for å spare penger måtte jeg regne med å lade veldig lenge før det hadde blitt butikk og jeg skyter en del. Har du et standardkaliber kan du få utrolig mye brukbar ammo for det du betaler for et ladesett pluss ladekomponenter.

Jeg har nylig kjøpt ei rifle i 375 H&H, hvor ferdigrulla koster rundt 50 Kr skuddet. Ved å lade selv kommer jeg godt under 10kr skuddet og da kan jeg kose meg på baben i stedet for å gremmes over ammokostnader. 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Ring til Trond på Hjemmelading.no eller til Jaktdepotet. Ser at begge disse selger Lee sett til 2000,- Da får du i tillegg gode råd til valg av komponenter og ev tilleggsutstyr. Et die sett (gjerne med necksizer til hvert kaliber) og hylseholder er vel det du trenger i tillegg til settet.

Si at du er nybegynner og at du vil gjøre det så enkelt og rimelig som mulig, da får du det du trenger og ikke noe mer.

 

Hvis du er litt lur så holder du deg til et par kuler til hvert kaliber ( en til trening og en til jakt), og så få kruttyper som mulig. Det er mer å spare på å ikke ha skuffen full av kuler du ville prøve og hylla full av div. krutt. Enn det er på å kjøpe brukt og kanskje ikke helt komplett sett.

 

Jeg liker å bruke Norma krutt, 2-serie til jakt eller som referansekrutt og skytterlagskrutt til trening. Kan også brukes til jaktammo, når du har fått erfaring og har lest de gode trådene om skytterlagskrutt som er på forumet.

Link to comment
Share on other sites

brukt er brukt ja så er enig her, merka meg noke M 67 skreiv ein plass at til ei vanlig jaktrifla så spelte det ingen rolle kva for diesett ein valgte, kunne ikkje gjera seg nytte av det dyrare settet allikavel. Skal sjølv kjøpa meg diesett så er noke å tenka på for meg og.

Link to comment
Share on other sites

Så ut som en god handel det der. 

Hvis du ikke har det fra før så trenger du et skyvelære.

Hylsetrimme utstyr til 6,5x55 og 3006.

Muligens en egen børste til 6,5 for smøring av hylsehalser.

Kulehammer eller die for kuletrekking kan være greit å ha. Men det trenger du strengt tatt ikke før du har gjordt noe feil.

Ellers er jeg veldig begeistra for hettelommefresen,hylsetrommelen og kronografen, men du greier deg godt uten også.

Lykke til med lading,  det er moro å skyte sine første "egne" patroner

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...