Jump to content

Erfaringer rundt Vektor Maskin sub-kuler


AcciDabbi

Recommended Posts

Hei folkens!

 

Jeg lurer litt på om folk her inne har erfaring med kuler fra Vektor Maskin i subsoniske hastigheter. Har søkt litt rundt etter informasjon og finner litt her og litt der, men tenkte dette kunne være en tråd med litt deling av erfaringer med kulene i vilt.

Har ei ny pipe i bestilling i kaliber 338 Federal med 1-7 snurr så for min del blir det bruk av 230gr kuler. Hade vertfall morsomt å hørt litt erfaring rundt disse, men også de tyngre kulene i cal 45/458. Har hørt at de tyngre kulene er blitt brukt med veldig god effekt i hjort. (Mange felte hjort, ikke bare én) Hadde vert interessant å høre om noen har erfaring med 230gr kuler i rev/grevling, eventuelt rådyr.

Jeg vet at pga anslagsenergi krav på hjort (45cal) å rådyr (338cal) så er ikke disse kulene lovlige da de ikke oppnår nok anslagsenergi på 100m, men siden vi snakker om subsonisk hastighet og tunge kuler så rekner jeg med at disse går tvers gjennom hjort og rådyr uten problem med god sår-kanal etter ekspansjon.

Og da dette nesten er lydløse skudd så må det være perfekt til avlivning av småvilt/skadedyr i urbane strøk.

Fort at denne diskusjonen kommer til å bli pepret med etisk kommentarer fra folket som aldri har prøvd disse kulene på vilt og det ønsker jeg ikke! Har lyst på tilbakemelding om erfaringer gjort selv eller av kjente slik at effekten kan bli dokumentert litt.

Når et dyr bli skutt så dør dyret av blodtrykksfall uansett hvor fort dyret går i bakken (utenom treff i rygg eller hodet) og jeg tror nok at en 338 ekspanderende kule tvers gjennom et rådyr eller 45 kule tvers gjennom en hjort i subsonisk hastighet kan fremkalle hurtigere blodtrykksfall i dyret enn en dårlig kule i 223 cal på rådyr eller dårlig kule i 6,5cal i hjort kan gjøre.

Men det er jo bare noe jeg tenker så hadde vært morsomt å høre fra andre.

På rev og grevling er jo disse kulene fult lovlige, så dette er jo det som er mest aktuelt å høre erfaring rundt. Også litt om hvordan dyrene ser ut etter treff, om det er et lite hull rett gjennom eller om det er litt søl etter ekspansjonen.

Edited by AcciDabbi
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Og da dette nesten er lydløse skudd så må det være perfekt til avlivning av småvilt/skadedyr i urbane strøk.

Store tunge kuler i sub er ca. det siste du vil bruke i urbane strøk. Som du selv sier går de tvers igjennom dyrene - og de stopper faen ikke... min erfaring er med 308 og konvensjonelle kuler, men de store homogene er enda verre. Det er ikke fare for rikosjetter, spørsmålet er hvor rikosjettene treffer.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, M67 skrev:

 Det er ikke fare for rikosjetter, spørsmålet er hvor rikosjettene treffer.

 

Rikosjetter må man ta høyde for uansett når man skyter så jeg ser ikke på dette som ekstremt negativt. Og når man får gjennomskyting med kuler i supersoniske hastigheter så er nok farten på kula ut av dyret høyere enn sub-kula ut av dyret og kan være potensielt like farlig etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring fra slike situasjoner, men jeg ville trodd at kuler som fragmenterer fullstendig vil være det beste i tettbygd strøk. Selv om det kanskje blir litt mer søl på skuddstedet så vil du ikke ha noen store restvekter med mye energi som suser ut på eventyr.

Link to comment
Share on other sites

Problemet fra min side er ikke å finne sikker skyte-retning, det handler mere om å være rolig.

Men ønsker ikke å spore av det tråden egentlig handler om! Effekten i vilt ved bruk av disse kulene!

Rikosjetter og støy kan tas opp i en annen tråd ;)

Edited by AcciDabbi
Link to comment
Share on other sites

Høres veldig bra ut! Er det noen som vet noe om 338 kula mister "pedalene" etter ekspansjon i subsonisk hastighet? Står på pakken at kulene "ekspanderer/fragmenterer". Er det slik at kulene ekspanderer i sub og fragmenterer i supersonisk?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...