Jump to content

Transport av våpen på sykkel


unopara

Recommended Posts

Hei!

Lurer på hva loven sier om transport av rifle på sykkel. Det som står i forskriftene er: 

"Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende."

Betyr det da at jeg kan bare pakke våpenet tomt for ammuinisjon i en våpen ryggsekk og sykle i vei?

Link to comment
Share on other sites

Ok, bare for å gjøre det 100% klart for meg selv siden det er så dårlig spesifisert i lovverket. Gjelder det buss også? Jeg får ikke lappene før slutten av sommeren så jeg må bruke forskjellige transportmidler for å komme meg til skytebanen :D

 

Edited by unopara
Link to comment
Share on other sites

Det er nok riktig som eirikraude sier, så lenge du sitter på med noen (f.eks. Busselskap) så må du forholde deg til de reglene de setter. 

Forøvrig kan du gå, sykle eller ståhjule deg til skytebane og jaktterreng så mye du vil. Følg reglene for transport så er alt greit. Nesten synd at ikke flere gjør dette, da det hadde vært fint om folk med våpen(futteral) ble ett normalt skue igjen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nå er jo tunge kjøretøy snart like uglesett som våpen, så kombinasjonen kan jo bli for mye for noen...

On topic, så håper jeg Vaquero har rett. Jeg har reist med både pistol og rifle på bussen, og aldri tenkt på å spørre. Offentlig transport har noen forpliktelser, så de kan ikke bestemme alle regler selv. Når det er sagt så koster det ikke så mye å sjekke hvis du vil være helt sikker. 

Link to comment
Share on other sites

Det er en viss fare for at du får negativt svar, selv om de kanskje ikke har noe begrensinger på det, bare for at den som svarer skal være på den sikre siden. Kanskje like greit å bruke et diskret futteral, eller koffert, og late som ingen ting.

 

Edit: Chiefen kom meg akkurat i forkjøpet.

Edited by Jeffery
Link to comment
Share on other sites

En såkalt gigbag virker å være et greit valg. Godt polstret så den holder fasongen.

Hysteriet kjenner ingen grenser når det gjelder våpen så det er like greit å kamuflere de. Vi hadde jo en historie med han som ble hanket inn av politiet fordi han bar et fiskestanghylster. 

 

Link to comment
Share on other sites

Det må nevnes at jeg aldri har fått annet enn hyggelige tilbakemeldinger og nysgjerrige spørsmål når jeg har gått rundt i Oslo med en knekt hagle eller et riflefutteral over skuldra, da. Rundt jaktstart ser jeg masse folk med våpen i gatene her uten at noen leer et øyelokk.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, DoctoRoy skrev:

 

Hysteriet kjenner ingen grenser når det gjelder våpen så det er like greit å kamuflere de. Vi hadde jo en historie med han som ble hanket inn av politiet fordi han bar et fiskestanghylster. 

 

 

Gå med våpenfuttural så alle ser hva du har. Vi må slutte å ha dårlig samvittighet for lovlig adferd...

 

Episoden med fiskestanga i våpenfuttural gjaldt to kjente kriminelle som ikke er tiltrodd våpen - da er det greit å sjekke hva de har i futturalet...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I anledning våpenamnestiet nå i vår fraktet jeg en hagle i trekk/futteral til og fra politihuset i Oslo på buss og bane via Grønland stasjon. Umulig å få parkering, og krøkkete å kjøre dit, så det var alternativet. Men av og til når jeg skal frakte våpen til fots i byen bruker jeg et gitar-etui for diskresjonen.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Wintel skrev:

Gå med våpenfuttural så alle ser hva du har. Vi må slutte å ha dårlig samvittighet for lovlig adferd...

 

For all del - verdifullt poeng - men det går ikke på dårlig samvittighet. Verden er kommet til et punkt der våpen mer inngir frykt enn oppfattes som sportsutstyr og dette har smittet over til lille Norge. Vi kan velge å overse det og hevde vår rett til lovlig adferd. Da må vi også godta at vi i større grad blir gjenstand for bekymringmeldinger fra engstelige medborgere - det er også deres lovlige rett - med påfølgende kontroll fra politiet. Dette er kanskje et mer aktuelt tema i byene enn her ute på bondelandet:)

Link to comment
Share on other sites

Haha, blir nok med sykkelhenger ;)

Sett på litt forskjellige løsninger, en såkalt bob trailer med 1 hjul virker mest smidig. På vei tilbake kan man alltids trille også, men er mest for å bruke minst tid og krefter på transportetapper.

 

Men jeg lover, hvis det blir storbukk på jakt med sykkelen skal det tas bilde med passende støtfangerpryd :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tenkt å bruke en Eberlestock Gunslinger II ryggsekk i Dry Earth farge for å transportere våpenet. Kan pakke rifla og alt tilbehøret i en sekk. En av de få sekkene som dekker rifla helt så stokken ikke stikker ut på toppen eller i bånn. Tror ikke det kommer til å vekke mye mer oppsikt enn en vanlig turryggsekk.

Edited by unopara
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
På 5/23/2017 den 9.36, Miskatonic skrev:

I anledning våpenamnestiet nå i vår fraktet jeg en hagle i trekk/futteral til og fra politihuset i Oslo på buss og bane via Grønland stasjon. Umulig å få parkering, og krøkkete å kjøre dit, så det var alternativet. Men av og til når jeg skal frakte våpen til fots i byen bruker jeg et gitar-etui for diskresjonen.

Hver gang jeg ser en gitar koffert, så tenker jeg Tommy-gun med en gang. Så den planen er ikke skuddsikker 😀

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Har kikka på nettsidene til Norway buss. Der står det at våpen og ammo skal ligge i lasterommet, i kuffert eller futreal. Vital del skal en ta med inn på bussen. Sjekka og nettsida til det lokale busselskapet, og der står akkurat det samme. Lurt å sjekke dette før en reiser.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...