Jump to content

"Life hacks" i ladebua


spindrift

Recommended Posts

Jeg tenkte vi kunne ha en lite tråd om "life hacks" (som barna mine sier) i ladebua. Med dette mener jeg smarte, små triks som gjør livet for hjemmeladeren enklere. Da mener jeg ikke triks i den kategorien som medfører store økonomiske transaksjoner, men lure- og kanskje ukonvensjonelle- måter å bruke verktøyet på. 

 

Jeg fikk en a-haopplevelse idag. Jeg lader med ganske mange forskjellige kuler. Jeg bruker da endel tid på å stille inn kulesetteren, hver gang jeg skal lade en ny kule. Jeg har typisk skrudd seateren ned litt og litt, målt patronen, skrudd litt til etc. Men under forutsetning at man har låseringen i samme posisjon, kan man vel egentlig bare måle verktøyets lengde når det er innstilt riktig, og skrive opp det sammen med ladedataene? Det går raskere å stille inn seateren ute av pressa, mot skyvelæret.

IMG_0118.JPG

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Jeg er en smule distre. Dette kan jo være litt upraktisk. For å unngå at det går i surr når jeg lader ladestiger, har jeg skrudd opp et "white-board" over kruttvekta. Dette er lokket fra en isboks. Med egnet tusj, er det bare å skrive opp/stryke ut, og voila- full oversikt

IMG_0119.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lader endel forskjellig, og gjør som 1983; Lager dummypatroner. Har også kjøpt meg en slukboks  (Som fiskere bruker) hvor jeg har alle dummiene. Det har jeg også  en klistrelapp til hvert rom hvor jeg har skrevet noen data. 

Edited by Lefthand
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Innstilling til delpressing kan gjøres kjapt og enkelt. Jeg har samlet på endel mellomleggsskiver i div dimensjoner (jeg skal innrømme at det ofte blir noen skiver til overs når jeg har montert en eller annen flatpakke). Disse skivene er gjerne stanset ut av en metallplate, og det er gjerne noen grader på den ene siden- som jeg pusser/bryner vekk. Med litt utprøvning, kan man finne en skive som passer som "spacer" mellom hylseholder og die, når man stiller inn til delpressing. Da blir det like raskt og enkelt å stille inn til delpressing, som til helpressing. Innstillingen blir standardisert/reproduserbar. I teorien blir også oppsettet rettere, når du fikserer dien under avrettningspress fra hylseholderen (du avretter gjengeslarken i dien mot hylseholderplanet istedenfor gjengeplanet). Dette siste poenget har neppe så stor betydning, hovedpoenget er at det blir kjappere og enklere.

IMG_0122.JPG

IMG_0123.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

God idé! :-)

 

Når jeg tenker meg om ville jeg heller lagt skiva mellom presse og låsering, så jeg hadde sluppet å lete opp riktig unbrakonøkkel, men det er nå meg. Nedsiden er at det krever store skiver med 7/8" hull :-)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Litt på siden, kanskje. Jeg har kraner til utevann med en sånn skrøpelig plasthendel til å skru vannet av og på. Denne hendelen har noen svakheter. Den er meget skjør, og knekker jevnlig. Dette er spesielt kjedelig hvis du prøver å skru vannet av. Videre er den løs, og har en tendens til å bli borte. Til sist er den latterlig dyr, til å være en skral plastbit,og kan bare kjøpes i spesialbutikker med obskur beliggenhet og snevre åpningstider. 

 

Med andre ord- bare dritt.

Men heldigvis har man et rikt utvalg med rørformede messingobjekter i diverse dimensjoner liggende i kjelleren. En 8x57 IS, litt innvendig halssmurning, noen kjærlige kakk med hammeren og- problem løst. 

IMG_0124.JPG

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

På laderommet er det mange ting som ikke liker fukt, feks verktøy og tennhetter. Jeg har begynt å samle på slike små poser med fuktabsorberende materiale, som umerkelig følger med allverdens produkter. Disse små posene kan slå følge med hylser med hette som skal lagres en stund, diesett etc. 

Om det er noen vits? Vet ikke. Men det er neppe direkte dumt.

IMG_0143.JPG

Link to comment
Share on other sites

De kan samles i en boks (med luftehull) som settes i en lufttett kasse sammen med ting som skal holdes tørre.

 

mye militært materiell lagres på tilnærmet nevnte måte, da holdes ting fuktfrie uansett lagringsforhold 

Edited by 1983
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er et ganske dyrt triks, fungerer akkurat like raskt og nøyaktig med en manuell kryttdrypper og en vippevekt :)

 

men det er en rask måte å få nøyaktige ladninger om man skulle ha behov for så nøyaktige ladninger

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har begynt å pusle med kulestøping. Hyggelig hobby! Men dette er åpenbart en veldig korrosjonsdrivende prosess, støpegryta blir rusten på nullkommaniks. Jeg har inntrykk av at "marvelux" er en versting, problemet synes mindre med sagflis som fluksmiddel.

Jeg har begynt å avslutte støpeseansene med å dra en stav med bivoks over kanten av støpegryta. Hvis man lar gryta avkjøles et par minutter først, ryker det ikke så fælt. Da får man et tynt, fint vokslag som tilsynelatende gir god rustbeskyttelse. Bivoksen er jo helt harmløs for blylegeringen, mange bruker jo bivoks som "flux". Ved neste støpeseanse starter man derfor med litt "flux" i gryta, det er iallefall ingen ulemper med dette.

IMG_0159.JPG

IMG_0160.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har jeg også gjort det. Kjøpt lokkefløyte til revejakt. Idet de første, skingrende nødskrikene skar gjennom stua, slo det meg; dette lød da underlig kjent? 

Blikket gled over stuegulvet, som vanlig fullt av hunde- og barneleker. Hvorav mange syntes å kunne lage aldeles utmerkede lokkelyder for rev. Jeg har puslet litt med forskjellige hjemmelagde varianter, som forhåpentligvis blir testet utover høsten og vinteren. Her er en, laget av tomhylse (hvorav en viss tilhørighet til denne tråden).

Man tager en riflehylse. Klemmer den litt flat på midten. Borer et 3mm hull tvers igjennom, deretter bores det ene hullet ut til 4mm. Blås i det lille hullet ->lyden av "krek i nød, mindre enn rev". Eventuelt kan du bore opp hettelomma, og putte inn innsatsen fra en pipeleke, så har du flere lydmuligheter. Denne tror jeg blir bra.

IMG_0169.JPG

IMG_0170.JPG

IMG_0171.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt et ønske om å kunne måle hardheten i blylegeringene mine, særlig er "råblyet" jeg har brukt av åpenbart varierende hardhet, hvor noe ser ut til å være rent bly mens andre objekter synes å være betydelig hardere. Jeg har foreløpig ikke tatt meg råd til å kjøpe en hardhetstester. Men jeg kom over dette trikset her; det baserer seg på at grafittkjernen i treblyanter har en nokså nøye kalibrert og standardisert hardhet. Denne hardheten er angitt på de fleste treblyanter ("HB" er arbeidshesten, mens bløtere kvaliteter er en eller annen grad av "B" og hardere kvaliteter er grader av "H").

Man starter med å modifisere spissen, slik at den er mest mulig sylindrisk. Deretter filer man et flatt parti i legeringen man ønsker å måle, unngå kulebasen som kan være porøs. Deretter starter man med en bløt blyant, som man skyver med 45 graders vinkel over blylegeringen. Det man er ute etter, er den MYKESTE blyanten som skjærer et spor i blyet. Denne blyantkvaliteten svarer til en BNH, se tabellen som jeg har klistret inn i blyantboksen min.

 

Det råblyet jeg var nokså sikker var rent bly, fikk ganske riktig BNH 5. Det øvrige råblyet fikk BNH 11. Kulelegeringen min, som jeg trodde skulle svare til lyman #2, var 20-22, altså som linotype. 

 

Jeg kan jo ikke gå god for hvor godt kalibrert denne metoden er, mitt inntrykk er at den er sånn rimelig validert. Iallefall gir den et referansesystem til eget bruk som jeg synes er nyttig. Og billig (120,- på panduro).

IMG_0180.JPG

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

For noen år siden kjøpte jeg, i et svakt øyeblikk, et pussesett fra Biltema med leddet pussestokk. Stokken gikk umiddelbart i stykker. Men den har nå likevel kommet til en viss nytte. 

Saget av endestykkene på et av leddene. "Hunkjønnsenden" har jeg forsenket i ladebenken, her kan jeg skru inn standard pussebørster når jeg trenger å rense (bronsebørste) eller smøre (nylonbørste) hylsehalser innvendig.

"Hannkjønnsenden" har jeg filt flat foran, bruker den på en annen pussestokk når jeg skal måle patronlengde ved friflukt 0.

DSC_1036.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Her for en stund siden fikk jeg en prismaskin hos min far. Den bruker jeg underveis i ladeprosessen til å merke de forskjellige ladningene og egentlig alt annet rart.

Haglvekt og nummer på hjemmeladninger. Krutt og ladevekt på kruttmålet og patroner i boksen som skal kronograferes osv..

16734298017597870416670469326864.jpg.9aeae7c9de1cb44f3a23b75e2a4b3e48.jpg

16734298335854836123903813576417.jpg.d316c5950a6869a4c3b74faac5ac5ed7.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det er ganske genialt føler jeg selv! Denne roter jeg ikke bort slik som penn og papir. De små lappene koster veldig lite og sitter godt nok fast. Til haglepatronene jeg lader har det lett for å blande seg i lommene og jeg har vare to forskjellige hylser å lade opp men 4 haglstørrelser og flere forladninger. Da merker jeg med haglnummer og vekt. Eventuelt bare en kode for den ladninga. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om dette er noe lifehack, men jeg kjøpte et sett med håndverktøy type Lymann for å ta grader på hylse halsen,  fant ut at man kan skru av stålet og satte det i den pensjonerte drillen, nå tar jeg grader innvendig og utvendig på 220 hylser på 15 min, sparte meg selv for 3-4.000kr i å kjøpe et “brass prepping center” 

 

75DBF8A5-1B44-4F05-A884-23F5742B356F.jpeg

EBDD3AF8-CA26-4010-A0E9-96A5D296FF73.jpeg

D661DA53-D0EE-4473-8163-301172CDB64C.jpeg

FBADCDCC-6767-4AA8-8059-CFECAB96AB2A.jpeg

6443052C-47AB-4DFC-822C-9E7A7D80C7D5.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...