Jump to content

Dillon 650 og hylser som henger fast i powder funnel


OysteinR

Recommended Posts

Det sist året har jeg slitt med at når jeg lader .45 ACP så hadde hylsene det med å henge seg opp i powder funnel og jeg måtte bruke en litt makt på veien ned. Dette ble gradvis verre. Fikk beskjed av noen at det kunne være at hylsene var «uttørket» pga. vasking men nå i helgen satt jeg for å se på problemet når jeg først måtte justere pressa (sizing-die hadde løsnet og skrudd seg oppover).

Det jeg oppdaget som jeg ikke hadde sett pga. dårlig lys var at tappen i funnel som går ned i hylsa hadde fått vertikale striper som enten var messing-avleiringer eller riper.
Fant noen tips om polering så satte en .40 pusse-børste i toppen av funnel og satte børsten i drillen. Polerte så bort disse stripene med først 1200 papir, så stålull og til slutt skrubben på en grytesvamp. Da ble den blank og fin igjen. Trenger nå bare noe mer kuler så kan jeg se om dette har hjulpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Det var tappen på powder funnel som var problemet.

Den hadde vertikale striper med messingavleiringer (https://en.wikipedia.org/wiki/Galling) som jeg pusset bort som nevnt over.

Med en polert funnel gikk det dramatisk mye bedre.

 

Jeg har også sjekket litt på hvorfor dette oppsto og det ser ut til at rengjøring med stainless wet-thumbling rett og slett rengjør hylsene såpass at det blir mer friksjon i messingen. Løsningen på dette er enten å bruke smøring som APS skriver over eller å bruke vaskemiddel med voks/smøring i rengjøringsfasen. 

Har fått tips om bil-shampoo med voks skal være bra men man må lese bakpå at den ikke inneholder ammoniak da dette ikke er bra for messing.

 

Link to comment
Share on other sites

Biltema ptfe spray. Billig og bra, funker som et skudd. Hadde samme problemet med 9mm, tromler kun, men henger like forbannet. ptfe spray løste problemet.

Hylser i en isboks, spraye, lokk på, riste, spraye en gang til om ønskelig. K

lar til lading

Link to comment
Share on other sites

Dette tar nok motstand i sizer men problemet vi opplever er i expander/funnel.

Så vi må få smurt innsiden av hylsene, ikke utsiden.

 

Da jeg har masse hylser som allerede er tromlet kommer jeg til å bruke noe slik spray til for å forebygge mot problemet.

Men ved neste tromling kjører jeg bare en kort ekstrarunde med voks/smøremiddel etter vanlig tromling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...