Jump to content

Mauser M12 MAX


Mastodon

Recommended Posts

Jeg har hatt lyst på en Mauser M12 i flere år nå, spesielt etter M12 Impact kom ut. Impact modellen har bare en stor feil i mine øyne og det er at den kun kommer i .308 Win.. 

Nå har Mauser klinket til med en ny modell som har Tommelhullsstokk lik Blaser sine success stokker bare i Laminat, nemlig M12 MAX

 

 

 

Jeg drømmer nå om en M12 MAX S i kaliber 7x64 Brenneke toppet med en Z6i 1,7-10x40 som allround rifle til det som en kan jakte her i Europa..

 

Er det noen som har sett, tafset og kjent på den nye M12 Max? Evt M12 Impact..

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har snakket med Norma og de opplyser om at M12 Max i 7x64 må bestilles og det tar 4-6mnd... Ikke har jeg hylser heller... Så den komboen utgår..

 

Nå sliter jeg veldig med valget mellom M12 Impact .308 og M12 Max .30-06. (Har jo ørten hundre hylser til .30-06, og det er jo et sååå fornuftig kaliber....)

Impacten vi ljo kun kunne bruke max 175 grs kuler i og med løpet kun er 20"/51cm. MAX modellen med .30-06 har 22"/56cm løp og vil kunne skremme ut en feks 200grs AB/ELD-X i 800m/s ish.

M12 MAX med 20 moa recknagel skinne og en Zeiss V8 2.8-20x56 gir klikk ut til 1000 meter ish med 200grs langholdskuler.

Og treningskuler til begge er jo billig uansett..

 

Hva ville dere valgt?

Bruken er generell storviltjakt og baneskyting. 

 

Jeg har en R93 med 6,5 og .338WM piper jeg mest sannsynlig selger på et senere tidspunkt og kjøper en .223 eller lignende som tilleggsrifle...

Link to comment
Share on other sites

@Mastodon, vil bare bemerke at det høres helt merkelig (og typisk) ut at norske importører sliter med å skaffe europeiske kalibere, særskilt 7x64 ... selv om det er lagervare på kontinentet. Der de også blir produsert ...  

Link to comment
Share on other sites

@Gunwerks Ja jeg er enig, men vi er nok ikke så prioritert som andre land der Mauser blir like godt fremmet av forhandlerene som Blaser. Er sært at lille Norge står for Blasers 3. største salgsvolum per land. 

Jeg bor på Gjøvik og her over er det ingen som har en Mauser på hylla/veggen en gang. Så jeg må sørover for å finne en forhandler som faktisk har en M12 i butikken. Det er jo snakk om en snau månedslønn når montasjer og slikt har kommet til. Så jeg må holde i begge for å få bestemtmeg. Jeg er redd MAX vinner pga ergonomi og kalibervalg.

Link to comment
Share on other sites

Norma Norge er jo hovedimportør til både Blaser og Mauser som sammen med Sauer bilder ett konsern. Mauser M12 er rimelig sammenlignet med Blaser R8, burde altså selge bedre. Egentlig. Tror nok at Norma Norge som så mange andre bestiller kun 2 - 3 ganger om året. For å ha det enklere. Da vektlegges selvfølgelig kun de "store 3" som gjenspeiles i kampanjene som kjøres i løpet av året. Vi kunder med våre ønsker er fortsatt nedprioritert som det virker. Tar vel noen år til vi også får servicenivået som andre har. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ifbm ferien var jeg innom J&F Arendal og fikk klådd på en Mauser M12. Etter repetering, montering og klikking ville jeg ta ut sluttstykket. Trykker ned utløseren og drar det ut, setter det så i igjen og sluttstykket spinner rundt! Da har utløseren satt seg fast i nedtrykt posisjon! 

Har lest om dette på Robsoft.nu også så det gav ikke akkurat godfølelse... 

 

Kikket derimot på en Sako Black Bear... tror det blir en slik i 9,3 til elg og lignende og en Finnlight i 6,5 til alt annet... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 weeks later...
  • 2 years later...

Fikk midlertidig montert sikte med litt mer guff. Har alltid bare hatt 1-4 sikte på børsa. Da får jeg ikke til å prikkskyte på små mål. Kjempefornøyd med samlingene i dag i alle fall. Største avvik er 19mm og snittet 15skudd lå på 6.57mm. Prøvde å skyte ett skudd pr blink, og de to over 10mm føltes jo som dårlige avtrekk der jeg hadde tommel i tommelhull. Virket bedre når jeg la tommel oppå 👍

1313FAF0-BB0A-4559-A5F0-8471D84EFCA2.jpeg

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...