Jump to content

Mauser 71/84 mangler deler


fanta_a

Recommended Posts

Hei

jeg har en Mauser 71/84 som mangler magasin fjær og magasin "follower". Er det noen der ute som kunne tatt noen gode bilder av sine, slik at jeg lettere kan lage meg selv. Gjærne mål av lengde og diameter på fjæra/følgeren.

Link to comment
Share on other sites

Fikk denne mailen for ca 1 måned siden, da jeg var kunde der fra før:

 

Dear Valued Customer,
 
Effective April 5th, 2017 we will resume shipping to Canada and U.S. Protectorates. All AES charges will be discontinued and international shipping charges will be applied.
 
Unfortunately, as a result of regulatory constraints and the cost associated with handling export shipments, we can no longer service all other international sales. All such sales are being discontinued and the accounts will be closed.
 
We enjoyed doing business with you and we wish you the best in the future.
 
Sincerely, Gun Parts Corporation
Link to comment
Share on other sites

Helt fantastisk. Jeg lurer virkelig på når disse lobbyfascistene i US Dept. of State skal forstå at salg av deler til gamle boltrifler og hagler til sluttkunde i Europa ikke er problemet, men panservernvåpen, nattoptikk, stridsvogner og luftvernmissiler som sendes til "venner av venner" og fort ender opp i feil hender.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Byråkrati/undertrykkelse av folk:

i 1789 stormet franskmennene Bastillen, Russerne kvittet seg med Tsaren i 1917, andre land og folk osv. osv. har fulgt etter. Nye autoritære systemer sniker frem uansett hvor det er. Jeg er ingen tilhenger av dramatiske oppgjør av dette slaget. Det jeg vil frem til er at USA og Europa har hatt det godt lenge og folk har sovnet i sin selvfølgelige materialisme og fredstid. Det er på høy tid at vi tar opp makteliten til en kritisk revisjon. Byråkratiet har tillatt seg selv i folks passivitet å vokse langt utover det de burde detaljstyre. De har blitt en storindustri (på godt og vondt) på individenes bekostning. Alle regimer tiltrekker sine byråkrater som stiller opp, som bonus føler de seg betydningsfulle. De genererer en vanvittig forordningsfundamentalisme mens dusinmenneske sover.

Uten sammenligning for øvrig: Heinrich Himmler ble konfrontert med hvordan han ville stille seg til en domstol som ville fordømme hans avgjørelser: Jeg er en pliktoppfyllende og arbeidsom byråkrat i en anerkjent stat, i en anerkjent regjering og kan ikke personlig stilles til ansvar. Hvordan det endte vet vi.

Byråkrater kan forordningsmessig finne på hva som helst uten å bli stilt personlig til ansvar. I antall vokser de ukontrollert, i et demokrati eller i et diktatur. At folk sitter i ro i USA/Europa er helt utrolig.

 

Jeg ble avvist kjøp av Web patrontasker til fransk MAS fra en forhandler i USA.  Et farlig produkt tydeligvis. Han hadde ikke eksportlisens antageligvis. En våpenforhandler i Norge fikk ikke eksportere en Springfield Krag til USA, militært materiell.

 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Hei !

 

Kjøpte meg nettopp en Mauser 1871/84, som jeg snart skal få klar til skyting.

 

Magasinfjæren er ca 82 cm lang og ca 12,5 m.m. i diameter. Trådtykkelse ca 0,7 - 0,8 m.m.

Follower er 18,4 m.m. lang, diameter utv er 15,0 m.m.

 

Se vedlagte bilder.

 

 

597dbd788e147_SpandauMauser1887(3).jpg.03f5d5209ee2c1a5d679055a9c94dade.jpg

20170730_125001.jpg

20170730_125014.jpg

20170730_125023.jpg

20170730_125034.jpg

20170730_131342A.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Morsomme rifler fra en epoke rundt magasinriflenes barndom og fransk/prøyssiske krigstider. Jeg har denne Beaumont fra 1877, den har et Vetterli magasin. Rifla kom først 1871 som enkeltskudd og senere omgjort til magasinløsningen. Rifla er en Stevens Beaumont fra Holland. Løpsdiameter .457". Patronen blir omtalt som .43 Beaumont eller 11x52R Netherlands Beaumont M71/78. Det koster flesk med hylser kr.40 - 50,- pr.stk. fra Bertram i Australia. Jeg har prøvd den, ikke så mye mer heller. Jeg fikk spesiallaget et Die-Sett fra USA, men dette passer dårlig trangt til mitt kammer. Jeg bør finne en Neck-Size løsning på sikt. Mange slike rifler fra denne tiden var ikke lenge i bruk før de gikk over fra enkeltskudd så videre med magasinmodeller, straks etter var det ombevæpning til røksvakt krutt og nye modeller. Så mange av disse riflene fra 1870 årene mot over 1880 er lite slitt. De var nesten gått ut på dato før de kom skikkelig i bruk. Min Beaumont fremstår som nesten ny.

 

Håper dere med denne Mauser M71/84 kommer med noen brukserfaringer.:winke1:

IMG_6718.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har ikke så mye brukserfaringer å komme med enda. Fikk kjøpt børsa for et par uker siden, så har bare så vidt begynt å skaffe ting som trenges for å få den i drift.

Hylser fikk jeg 20 stk av, sammen med børsa, til den nette sum av kr. 1000,- Altså kr. 50,- pr. stk. :-(

Kaliberet kalles gjerne .43 Mauser, eller den mer tekniske betegnelsen 11.15 x 60 R. Det er en opprinnelig svartkrutt-patron, men har sett på youtube.com at noen lader forsiktig med røyksvakt.

Kuledimensjon er .446", som er ganske uvanlig. Lyman har en tang som støper slike kuler, 340 grains, og en slik er bestilt for noen dager siden.

Diesett får man fra flere, jeg bestilte et 2-die sett fra Lee, som kanskje begynner å nærme seg Norge snart!?

Børsa kjøpte jeg fra selger her til lands. Infanterie Gewehr mod. 71/84, fremstillet i Spandau i 1887. Den er veldig pent holdt, er faktisk som ny å regne. Løpet er speilbankt innvendig, slugget til dim .446"

Treverket er dessverre pusset noe ned.

Men jeg er meget godt fornøyd med den. Så får vi se når utstyret kommer i posten, hvordan den presterer på banen. ;-)

597e52cd909da_SpandauMauser1887(3).jpg.afa57e5d6006b79f24cc0ad37b7da20d.jpg

Spandau Mauser 1887 (25).jpg

Spandau Mauser 1887 (29).jpg

Spandau Mauser 1887 (34).jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da var både støpeblokk fra Lyman og die-sett fra Lee kommet i posten for en tid tilbake. Noen kuler ble støpt i full fart, og patroner ladet.

Patronene ble ladet med 70 grains Wano PP, bak denne Lyman-kulen på 340 grains. Patronen ble ikke helt full, så måtte legge noen shillinger av dynamitt-eske papp mellom krutt og kule.

Kulen har gode riller for svartkrutt-fett, og disse ble fylt med hjemmelaget fett, før kulen ble satt med seater-dien. COL = 72,5 m.m. Foreløpig ble det bare ladet opp 5 stk testpatroner.

Så, en dag bar det på banen for å teste. Vanlig halv-meter skive ble satt opp på 100 meters hold. Hadde ikke så store håpet om å havne i skiva, men jaggu gjorde jeg det.

De 2 første skuddene havnet bra akkurat der jeg siktet, bare noen tommer til venstre.

De 3 siste skuddene havnet også litt til venstre, men samlet seg i en fin gruppe på rundt 10 cm. (Glemte å ta bilder og måle gruppen)

Dette var overraskende bra. Har gode forhåpninger om å få denne Mauser 1871/84 til å gå bra.

Nye patroner er ladet (litt flere denne gang), så da blir det ny testskyting snart.

 

20170907_153847.png.fe7e3e48388b556e05ba4a0b14070b43.png

20170916_231207.png

20170916_134032.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...