Jump to content

Demper løsner under skyting.


Kroken

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg opplever av og til at demperen min begynner å skru seg ut når jeg skyter på bane. Er det noen som har noen gode råd ang hva som fungerer for å gjøre gjengingen på dempere tregere så jeg slipper å plages med dette?

Link to comment
Share on other sites

Både jeg og naboen hadde samme problem, etter ca 10 skudd begynte den å løsne. Begge 2 hadde en sako 85 med en Hausken JD184, kal. 6.5 og 30-06.

Har en annen rifle nå med demper(Atec 119) der har den ikke løsnet og hele gjengepartiet virker mer tight og stramt når du skrur på demperen.

 

Jeg tror det er gjengene på løpet og på lyddemperen som ikke passer 100 prosent gjennom tolleransedata. Det er min teori, men ikke sikkert jeg har rett:)

Link to comment
Share on other sites

Ligger litt i sakens natur. En tre-femundregrams dings, med håndmakt gjenget inn på ei pipe som vibrerer hver gang det smeller. Sier seg selv at dette løsner før eller senere uansett hvor fine toleranser det er på gjengene.

Link to comment
Share on other sites

Det kan se ut som om problemet ligger i gjenganger 14x1.5, da det også er den dimmen jeg har. Sjekker selfølgelig tilskruing mellom serier, men håper noen har kan komme med et godt tips ang å gi større friksjon på gjengene så Slik at problemet blir mindre, om ikke helt borte.

Link to comment
Share on other sites

Forholdet mellom gjengediameter og gjengestigning er viktig. 10:1 (eks M15x1,5) er å regne som minimum for en boltrifle, men selv da kan man få problemer som i dette tilfellet. For halvauto bør man opp mot 15:1 (eks M15x1) for å være rimelig sikker. Andre kilder kan være, røffe flater eller koniske gjenger, i begge tilfeller vil det gi lite kontaktareal og økt risiko for flyt i materiale.

 

Jeg ville startet med å gjøre alt grundig rent, deretter ha på en liten dråpe låselim av middels styrke. Gjengetape er et annet kjent triks, en o-ring av passende dimensjon i frisporet på gjengene kan også funke. Bare var sikker på at den ikke kommer i klem mellom demper og brystning, da blir det aldri rett.

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Forholdet mellom gjengediameter og gjengestigning er viktig. 10:1 (eks M15x1,5) er å regne som minimum for en boltrifle, men selv da kan man få problemer som i dette tilfellet. For halvauto bør man opp mot 15:1 (eks M15x1) for å være rimelig sikker. Andre kilder kan være, røffe flater eller koniske gjenger, i begge tilfeller vil det gi lite kontaktareal og økt risiko for flyt i materiale.

 

Jeg ville startet med å gjøre alt grundig rent, deretter ha på en liten dråpe låselim av middels styrke. Gjengetape er et annet kjent triks, en o-ring av passende dimensjon i frisporet på gjengene kan også funke. Bare var sikker på at den ikke kommer i klem mellom demper og brystning, da blir det aldri rett.

 

Takk for svaret. Vil ikke låselim eller gjengetape få problemer med varmen?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fart løste problemet på min da jeg hadde 14x1,5, opplevde også at det løsnet mer enn nåværende, men det kan være tilfeldig.

 

Jeg løste problemet med å gi litt ekstra fart på siste omdreininger så den satt seg skikkelig. Men litt rød locktite skader nok ikke, kanskje blå blir litt mye.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...