Jump to content

Beste Rifle i kal. 223


tknordal@hotmail.com

Recommended Posts

Mulig ikke alle Sako 85 lider av feil utkastvinkel. Min .223 gjør det iaf og liker feks 30 mm sikte (uten targetratt) såpass dårlig at det skaper problem ( Optilock low ringer på baser, så egentlig ikke så lavt). Synd, da det er et greit våpen ellers. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Howa Mini Action, egen tråd her med eiere som skryter av den. Hadde en 223 vært på toppen av listen ville jeg kjøpt den, eller en av de bruke Remington Model Seven i 223 på finn.no. 

 

Begge med mini låskasse, dog Seven ikke sååå mini.

Link to comment
Share on other sites

Ville helt klart holdt meg til kort og slank kasse når valget er 223. Foreslo S&L fordi den etter min mening er den lekreste av de nye som er å få i dag.
En eldre brukt Vixen (har selv en i 222) med ny pipe i 1:9 f.eks så skyter du alle kulevekter som er praktiske å bruke i en 223. Likevel er du godt under prisen på en ny S&L.
 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På ‎11‎.‎05‎.‎2017 den 16.23, Mas-36 skrev:

Beste rifle i .223 rem? Det er jo den jeg har akkuratt kjøpt meg ;) En Sauer 100 XT :P

 

Hei

Vurderer denne riflen selv, er du fornøyd med presisjon og våpenet ellers? Har du kappet noe på løpslengden?

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Precision skrev:

 

Hei

Vurderer denne riflen selv, er du fornøyd med presisjon og våpenet ellers? Har du kappet noe på løpslengden?

 

Heisann. Tja, vil egentlig si jeg ikke er helt fornøyd med den jeg. Stokken er for lang(testet i butikk uten jakke såklart så problemet dukket opp etterpå), fortreet er for mykt så løpet har lett for å ligge på og det å få den ut av stokken var visst ikke bare bare så det driter jeg i til jeg får tak i en KKC til den. Så presisjonen er ikke den beste, men helt ok med noen typer patroner. Magasinet på min virket ikke, så der venter jeg på nytt fra de jeg kjøpte den fra, de venter på at Landrø skal få ut fingeren og sende nytt :( Så sånn kjempefornøyd er jeg ikke med et våpen til over 10tusen, har eid våpen til under 6 som har gitt meg mindre frustrasjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Selv har jeg en Steyr Scout i .223. Har skutt svært lite med den (kun bane/"rundt huset") selv om presisjonen er upåklagelig og børsa på alle måter er meget kul. Aldri brukt den på jakt heller.

Årsak: Har ei .223 pipe til min Blaser R8 pro success og denne børsa passer kroppen min bedre.

 

Man bør sette børsa til skuldra før man går til innkjøp mao.

 

Utover det....

Gitt trange garderober ville jeg aldri kjøpt annet enn systemvåpen i dag dersom man jakter med hagle og rifle som jeg gjør. Selv må jeg rydde plass nå da jeg har lyst på ei ekstra hagle.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
På 19.6.2017 den 22.48, Mas-36 skrev:

 

Heisann. Tja, vil egentlig si jeg ikke er helt fornøyd med den jeg. Stokken er for lang(testet i butikk uten jakke såklart så problemet dukket opp etterpå), fortreet er for mykt så løpet har lett for å ligge på og det å få den ut av stokken var visst ikke bare bare så det driter jeg i til jeg får tak i en KKC til den. Så presisjonen er ikke den beste, men helt ok med noen typer patroner. Magasinet på min virket ikke, så der venter jeg på nytt fra de jeg kjøpte den fra, de venter på at Landrø skal få ut fingeren og sende nytt :( Så sånn kjempefornøyd er jeg ikke med et våpen til over 10tusen, har eid våpen til under 6 som har gitt meg mindre frustrasjon.

Endelig ein som er ærlig om noke ein sjølv har kjøpt

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@can

Fikk mail fra forhandler i dag. en svart/blå KKC til sauer 100 er på vei i posten. Skal få montert dette så fort som mulig og se om ting blir bedre. Fikk nytt magasin fra Landrø etter at jeg klaget på det som fulgte med rifla. Det virket bedre men ikke bra. Tungt, trått og snodig. Så håper magasinet vil gå seg til med litt bruk, børsa har stått i skapet siden jeg fikk den nye magasinet :( Men jeg har ikke gitt den opp enda, men ikke langt unna heller :(

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

Mottar snart min ny-investering, en Browning X-bolt med 42cm fluta pipe. Den har også låsekasse tilpasa kaliberet, klør greit i  fingra nå! Den skal bli den nette rifla som blir med på fjellrypa, samt revejakt. Med Khales på toppen og demper pluss en tofot tror jeg det kan bli en skikkelig god-rigg :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 10.5.2017 den 21.57, tknordal@hotmail.com skrev:

Hei. 

Er det noen som kan komme med sin mening/ erfaring med Rifle i kal. 223 

 

Jeg skal kjøpe meg ny rifle som primært skal brukes på åtejakt på Rev og Rådyr jakt. Det er jo en jungel der ute med forskjellige Merker så håper på noen råd og tips før jeg handler. Alle prisklasser er aktuelle. 

 

Tormod N. :-)

 

 

Noe av det bedre som er laget, låskasser kan bestilles fra Tyskland, resten fikser en kompetent fagmann her hjemme. 

http://www.mauser-rifle.com/cms/en/systems/mini.html

 

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Kriss94 skrev:

Mottar snart min ny-investering, en Browning X-bolt med 42cm fluta pipe. Den har også låsekasse tilpasa kaliberet, klør greit i  fingra nå! Den skal bli den nette rifla som blir med på fjellrypa, samt revejakt. Med Khales på toppen og demper pluss en tofot tror jeg det kan bli en skikkelig god-rigg :D

Valget stod mellom denne og Sauer 100. Faen å jeg angrer på at jeg ikke tok Browningen :( 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Kriss94 skrev:

Mottar snart min ny-investering, en Browning X-bolt med 42cm fluta pipe.

Noe sånt frister også meg, helst i ss og synth stokk. CZ er utelukket pga. håpløst boltløft.

Hva blir vekta på denne, og hvilken snurr har den?

 

Link to comment
Share on other sites

For meg er hele poenget med 223 mengdeskyting på 100-200m med billig ammo for å slippe og lade patroner. Billigpatronene leveres stort sett med 55gr kuler som går best i 1-12". Tror 95% av skytterne har dette scenarioet. Hvorfor folk da skal ha 1-8" er en gåte for meg. I praksis skyter 1-12" bedre enn 1-8" med 55gr helmantel bulkammo selv om teoretikerne påstår noe annet. Sauer 150/Jaktdepotet bekrefter det samme. De selger mye ammo.

 

Nå får man 3 patroner for 10kr hos Jaktdepotet. Der er jo nesten salongriflepris og billigere enn 17hmr. Da er det greit å få den presisjonen man kan med denne "MG-ammoen". 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf. Trådstarter spør etter rifle bla. til rådyr. 55gr kuler på rådyr går an, men det er da mye bedre å sende ei 77gr kule i bukken. Jeg tror at mange ønsker seg raskere riflestigning er at de vil ha mulighet til å skyte på litt lengre hold, 55gr kuler er fjærballer i vinden - og bulkammo er uansett presis NOK, selv i 1:7" selv om det ikke er BR-greier akkurat. Det spiller ingen rolle om ammoen samler 1 eller 2cm når jeg skyter stående iallefall, så man taper ingenting på det. Men prøv presisjonsskyting på 300m i en bris, med 55gr kuler...

Idag, med avstandsmålere, ball. kalkulatorer og alt mellom himmel og jord, så kan folk tilogmed finne på skyte på rådyrbukken på mer enn 100m, og iallefall i mitt hode - 55gr kuler er ikke førstevalget.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har prøvd endel forskjellig bulkammo i min Sako med 1:8 stigning. Det er ikke snakk om 1 kontra 2 cm i mi rifle iaf. Heller snakk om fra 3-4 opp til 7-8 cm. Nå har jeg ikke direkte utforsket presisjonspotensialet i rifla, da hjemmeladd med 69 og 77 gr CC gir ca 20 mm ( 5 sk@ 100 m) uten noe om og men, og det er godt nok til både jaktfelt og elgbanen for min del.  Mister ikke poenga pga manglende presisjon for å si det sånn. Om jeg skulle brukt den til jakt på rådyr så ville jeg valgt kjapp stigning, for å få brukt de mest egnede kulene, men når jeg skal bytte pipe i denne, som kun brukes på papp ut til 200 m, så vil jeg nok prøve med 1:12 stigning, for evt å få bedre presisjon med bulkammo. 

Link to comment
Share on other sites

M67,

 

Til jakt på rådyr med 223 innenfor etiske hold (200m max for de aller fleste/95%+) er det få kuler som er bedre enn 60gr Nosler Partition. Nosleren fungerer glimrende i 1-12" og har alltid gått på 2-2,5cm på 100m i nine rifler. Det inkluderer også en halvauto med 1-10,5".

 

vavlo,

Jeg har skutt konkurranse på løpende viltmål på 100m med 223 siden 1982(grøss..). Har alltid klart å finne billigammo som har gått innenfor moa/29mm med mine 1-12"/1-14" rifler. 1-14" er omkamrede 222rem, CG1900, Sako og WinM70.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

For å spora tråden av litt. Noken som trur at 60 gr partition kula stabilisere i foxen min? (Ho er inne til børsemaker no for bedring samt kapping av løp pga litegrann rust i munningen, men resten av løpet såg OK ut) så eg får ikkje målt riflestigninga er vel mellom 1:12 og 1:14 kan eg tenka meg. Partition kula er jo ganske kort, mangla jo boat tail. Lapua si blyspiss kula for 222 og 223 er jo og ganske kort men vil tru partition kula er bedre er jo tyngre og etter kva eg har lest meg til skal vel partition vera ei veldig bra kula.

 

Eg har ein tanke til her, det er sagt at da er alltid bedre å kjøpa ei brukt kvalitetsrifla (brno fox var vel ei OK rifla i si tid)framfor ny «billig skit» for å bruka meg sjølv og brno foxen som eksempel. Trur den kosta ca 1500 i fjor så bedding, kapping, gjenging og smi om litt på hevearmen skulle komma på ca 2500 men veit korleis da er blir fort litt meir. Montasje, huska ikkje akkurat kva eg betalte men trur da kom på 800-900 kr. Eg hadde egentlig berre tenkt å bedda men børsemakaren sa at da var ingen vits i pga den før omtalte rusta og når han fyrst skulle kappa så kosta da lite å gjenga, så blei enige om å kappa så lite som mulig ca 3 cm, jaja nok om da. Men no kjeme poenget blir jo noken kr av da etter kvart så kanskje da hadde vore lika lurt å kjøpt ei eller Anna heilt ny rifla i .223, men lika avtrekket på foxen og at ho er berre stål og tre, kan jo vera feil på nye rifle og men de ser nok poenget.

Link to comment
Share on other sites

Se der ja. Om en får stabilisert kvalitetskuler på 60 gr i 1:12 stigning, er det nesten ikke noe argument for å ha krappere stigning i et våpen for  jakt, jaktfelt og trening. Spesielt om det går an å få MOA, eller bedre presisjon med bulkammo til 3-4 kr pr skudd, til trening. Ser jo at om en skal strekke holda vil enda tyngre kuler være å foretrekke, men mangel på friflukt og magasinlengde begrenser ofte patronlengden til rundt standardiserte 57 mm og da begynner kulevekter over 70 gr å bli krampaktig. De tyngre kulenes fordel av bedre BC, spises fort opp av hastighetstapet. Om jeg har til hensikt å jakte og skyte på noe særlig ut over 200 m vil jeg velge noe annet enn .223en, selv om jeg liker godt å skyte med denne tassen.

Link to comment
Share on other sites

@can Nei! Det blir nok aldri « lønnsomt» å drive og snekre på lavpris produkter fra Brno/CZ, men de fleste av oss driver heller ikke på med hverken skyting eller jakt for at det skal være lønnsomt. Om man liker våpenet ellers blir det ikke feil å la børsemakeren massere det såpass at funksjon blir tilfredsstillende. Surrer med det samme selv på en 602, selv om jeg vet at det ikke er spesielt fornuftig.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle vurdere å kjøpe brukt, måtte det være både meget lite/pent brukt og et kvalitetsvåpen. I tillegg måtte det kunne brukes slik det var.

Hvis jeg vil ha en Passat, kjøper jeg en Passat - ikke en Avensis som jeg så bygger om. Har aldri skjønt disse valgene.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok de fleste av de som driver å snekrer på div M 98 og Brno/CZ og lignende glatt hadde gått og kjøpt seg en nyprodusert M 98 eller Rigby om det hadde vært rom for ei rifle til 80 tusen (pluss optikk og montasjer med tilsvarende kvalitet og pris) og oppover i husholdningsbudsjettet. Om man vil ha en stor firehjulstrekker og ikke har økonomi til å kjøpe seg en ny LC, så velger noen å fikse på noe som er litt eldre, og som er innen økonomisk rekkevidde. Ikke så ubegripelig, synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...