Jump to content

Sminking av komunistspett. Custom på budsjett


Recommended Posts

11 minutter siden, Olesøn skrev:

...dårlig selvkontroll, skattesnusk og laber hygiene...

 

At de som, i sin tid, etablerte stilen med rød kolbekappe hadde både selvkontroll og god hygiene, tviler jeg ikke et sekund på. Derimot er jeg mer tvilende til at de hadde sterke motforestillinger mot skattesnusk:lol:

  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en gang fått streng korreks av en østerrisk børsemakermester for å antyde at rød kolbekappe kunne være pent på en av hans hagler. På engelske våpen, ja, utvilsomt, refset han meg, men kombinert med tysk/østerrisk stil var det å regne som en styggedom på linje med drilling i kaliber tolv eller å jakte gemsbock uten hatt. 

 

Her må @Rino Hals velge mellom to verdener; ompa, pølse og Sauerkraut eller lunkent øl og nyrepai. Hver for seg har begge sine fordeler, men tuba har ingenting på pub å gjøre. Sort eller brun kappe for svinerygg, rød for en engelsk stalking rifle. ;-)

  • Like 2
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg er hjertens enig med Rino når det gjelder jaktvåpen. Alminnelig rett jaktskjefte i treverk, 1eller 1,5-6 forstørrelse på kikkertsikte, ingen rem eller annet dilldall som bråker eller tar fokus vekk fra det å jakte.

Når det gjelder stil så er jeg litt på gyngende grunn med ett av prosjektene mine, om det blir steak and kidney pai eller øl, pølser og hornmusikk som blir min følgesvenn på jakt med det våpenet overlater jeg til juryen, men her er bilder

 

Ikke akkurat komunistspett, men mange her på kammeret hevder at mausere bare er brukbar som spett.

Det er min magnum mauser med dobbel square bridge i 416 rigby. prosjektet er ny stokk til erstatning for en laminatstokk jeg lagde i all hast da jeg fikk våpenet. Nå er det litt bedre fasong, brun kolbekappe og jeg planlegger elggevir som avslutning på pistolgrep og fortre. Stokken er ubehandlet, men ikke spesielt pent treverk. Spanderer gjerne noe bedre når jeg finner stokkform som passer meg.

IMG_2919.JPG

IMG_2918.JPG

IMG_2917.JPG

  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Per-S skrev:

 - brun kolbekappe -

 

Her står spørsmålene i kø:

 - er brun valgt, fordi du synes det er penest (subjektiv synsing!)?

 - eller gikk du i bauekorps, med en slags armbrøstkopi, med brunt støvellær i kolbeenden (akutt barndoms-nostalgi?)?

 - eller leveres den aktuelle kolbekappa bare i brunt (nesten for prosaisk til å være sant!)?

 - eller er det et kompromiss mellom de som sverger til svart, og de som sverger til rød kolbekappe?

 - eller er det det stikk motsatte, du vil erte på deg begge disse gruppene?

 

( - denne låskassa var så fin, at du nesten ikke klarer å ødelegge helhetsinntrykket, om du så monterer sjokkrosa kolbekappe!)

 

Fortsatt god søttanes, forresten!

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Takk skal dere ha, men årsaken til valget var så enkelt at Pachmayr Old English var både bred og lang nok til kolben, og den fantes i brunt.

Jeg har dessverre ikke fortid i bauekorps og heller ikke brune tiknytninger i andre sammenhenger.

Jeg liker helst  at våpen og jeger ikke har for mye farger som stikker seg ut, så brunt passer bra på et jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Alt trenger ikke være Mauser eller BRNO/CZ. Denne custom Enfielden 375H&H fra 50/60-tallet står i hylla hos Børselars for 7,5K.

Her er det brukt mye tid og penger. Jeg har ei rifle bygd på Enfield selv og det er ingen tvil om at disse blir fine og størrelsen på mekanismen gjør at ingenting blir krampeaktig med store magnumpatroner. Sjekk også innfestingen av Paul Jaeger sidemontasjen ( som kostet ca $40 i 1950!!) . Synes denne hører hjemme hos noen som hos noen som setter pris på å være litt alternativ.

 

86_69953669.jpg

86_1855282892.jpg

86_1664004767.jpg

 

86_1798396132.jpg

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har en rød Pachmayr Old English på min Ruger RSM .416 Rigby. Hadde gjort meg flid med å tilpasse denne, men da jeg kom hjem for ei uke siden, etter 12 dager i bushen i Namibia, så den ut som tygget tyggegummi. Torner, og kratt hadde vært ubarmhjertige. Kan alltids slipe til en ny, men den må være rød :winke1:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 19.5.2018 den 21.13, Ruger #1 skrev:

så den ut som tygget tyggegummi.

 

Hmmm.

Er du sikker på at det ikke var naboens crocks du slo kloa i å spikret fast?

 

Jeg har brukt Pachmayr hardt på fler våpen uten slike problemer. Kanskje bushen i SørAfrika er snillere 😁

Link to comment
Share on other sites

Må det nødvendigvis være sort hvis du har lær?

Jeg hadde noe japansk kalveskinn som var såkalt "konjakkfarget" en gang...

Egentlig en slags rødlig mahogny/valnøtt farge. ☺️

Kjøpte det med tanke på å trekke et par kolbekapper, men dessverre så brant det opp sammen med huset før jeg fikk brukt det til noe vettugt! 😢

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt rødt/burgunder farget lær på de andre riflene jeg har mekket sammen men føler ikke helt for å bruke det på denne.

 

Uansett. Nå er rød på plass og lysten heller mot å komme litt videre. Det blir litt mer sliping med 600 og oppover før stokken får sin første olje. Så er det resten av metallet som skal ha sitt før det forhåpentlig blir prøveskyting i løpet av sommeren. 

 

Er grundig på etterskudd uansett.  Håpet egentlig på å bruke rifla på jakt i fjor..

 

Men takker for tipset om andre farger. Tanken er god den 😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ferdig utvendig og har oljet med 4-5 strøk med rå linolje. Skal finpusse og olje med herdende olje når jeg er ferdig med å justere underbeslag og magasin slik at det blir god mating. Har sluttbeddet mekanismen. Testet stokken på skytebanen i dag. Best samling fikk jeg med Tonheimkuler som var tilbake etter elgjakten for noen år siden. Den andre samlingen på fire skudd er Hornady 400 gr kule. Begge skutt fra benk med 1,25-4 Smith & Bender kikkert. Har tidligere prøvd flere Norma fabrikk som gikk hull i hull så presisjonspotensialet er til stede. Litt Harry fortreavsluttning og pistolgrepavslutning med elggevir. Men første dyret som falt for denne var en elg. Det var afrikavarme under skyting i dag, men 96,5 gr med Wht 160 og 400 gr Hornady hadde tennhetter som ikke viste tegn til høyt trykk. Bør være OK ladning.

 

 

 

 

IMG_2920.JPG

IMG_2921.JPG

IMG_2922.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På ‎29‎.‎05‎.‎2018 den 2.33, Rino Hals skrev:

Det regner i kveld. 
Fikk kappet til rett lengde og slipt og filt på plass rekylkappe.
Er bare ikke sikker på om rød er helt rett eller om det blir sort lær kappe.

2018-05-29 02.11.51.jpg

Jeg synes svart gjør seg ganske bra på disse 2 geværene.

Untitled-1.jpg

Untitled-4.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, tjensve skrev:

Jeg synes svart gjør seg ganske bra på disse 2 geværene.

 

Grunnen til at jeg har hekta meg litt fast i sort lær er disse to fra WR.

 

Men jeg har nok måtte innse at det bare blir megateit å late som at jeg lager noe i tilnærmet samme divisjon.

Rifla mi er laget av meg og for meg, og selv om jeg har tittet litt på engelske stalking rifles så ble det vanskelig å gjennomføre da jeg er bygget med toppetasjen ganske høyt over havet samt har armer som en oragutang og hender som padleårer. Har derimot kun ti tommeltotter da 😁

Og da må det bli litt kompromisser under veis.

Det blir denne røde kappa i første omgang i alle fall. Det er piece of cake å smelle sammen en passelig gummiklump senere og kle den med sort lær.

Problemet nå er å finne ork og motivasjon til å slipe og slipe, justere og så slipe enda mer. Det er liksom litt for fint vær kan du si. Det er mer passelig å sitte og nyte solnedganger med en kald grønn etc. Og kombinasjonen små grønne, evt brennjakk i diverse former og våpenflisespikkeri har en tendens til å gå sykelig rett på trynet het i gården. Og det er for små marginer til slikt nå 😊

2018-06-06 20.57.02.jpg

2018-06-06 20.57.38.jpg

Link to comment
Share on other sites

Prinsippielt er det håpløst å montere kikkerter med stort okular på DGR-mekanismer med 90 grader åpningsvinkel på bolten som illustrert på WR-riflene.  Det blir vanskelig å ta raske og sikre ladegrep. Hadde z6i'ene blitt byttet ut med Nickels safarisikte hadde brukervennligheten på disse WR-riflene , og de aller fleste fotogene M98-varianter, blitt forbedret fra håpløs til fantastisk. 8)

Link to comment
Share on other sites

Her kommer Torf med et viktig punkt. På min rifle har jeg en S&B 1,25-4 safari, men okkularet er så stort at jeg flere ganger har brekt neglen på tommelfingeren under ladegrepet. Jeg sliter med å finne en kikkert som er liten nok.

Link to comment
Share on other sites

Idag er den enkleste løsningen en variant av Leupold VX3 eller en brukt European. Optisk ikke i samme klasse som tysk men funksjonsmessig mye bedre.

 

Alternativt kan man utstyre spettet med 2 sluttstykker. Et for "fotografering og banebruk" og et med en variant av lang KV M67 hevarm til strid for bruk med feite tyskere. Reservesluttstykke er heller aldri feil. Det er i alle tilfeller rimelig å slakte billigbørser fra finn for å få et komplett sett med ekstra deler.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Godt poeng.
Rask sjekk med skyvelæret:
Leupold VX-R 2-7x33, okulardiameter 41,4 mm.
Zeiss V6 1,1-6x24, okulardiameter 45,5.
Dette utgjør faktisk en god del ved kjappe ladegrep.
Til dagjakt på korte til moderate hold, vil nok en Leupold gjøre nytten på en utmerket måte på et slikt våpen
 

Link to comment
Share on other sites

Nickel Safari har 36mm okular og er i særklasse kikkerten for DGR/safaririfler med "M98"-låskasser. Sammenliknet med Zeiss V6 får man 5mm mer klaring til boltkula. Et hav av forskjell. Nickelen kan også monteres lavere enn de feite konkurrentene slik at hevarmskula kommer høyere "over kikkerten" for enda bedre ergonometri. Nickel har også bevisst plassert justeringstårnene lang fremme på røret slik at de ikke skal komme i veien når man lader magasinet med lavtmontert kikkert. Øyeavstand er også 12,5cm.

 

Fra Nickels egne sider:

  • 125 mm (4.9 in.) eye relief! 
    Safari hunters and users of large caliber weapons with heavy recoil need additional safety with long eye relief.
  • Excellent handling with low mounting height.
    Especially low mounting heights have been achieved through a systematic slim-line construction of the Nickel Magnum scope. The small ocular diameter ensures undisturbed repetition action and allows free access for locking and handling the rifle. This applies in particular to repeating rifles with the Mauser 98 System.
    The cartridge ejection port is mainly kept free by the special arrangement of the reticle adjustment. This means that you can comfortably load, unload and/or re-load despite a lowmounting scope.

 

Ulempen er selvfølgelig prisen men sammenliknet med en ny Swarovski eller Zeiss V8 er dette en nobrainer. Swaro Z6i/Z8i eller Zeiss V6/V8 på disse riflene er som å sette på 335/35 19" dekk på en Jaguar E-type. 

 

 

65499.jpg

 

 

 

89071.jpg

Edited by Torf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt og bruker fortsatt Leupold VX3 1,5-5 på mine DGR rifler. De er vel prøvet gjennom mange år og tåler alt man kan forlange.

Store klumpete rør er fullstendig unødvendige/ubrukelige.

 

Siste skudd på stammen ble Docter sight som etter min mening og erfaring kanskje er det beste valget på ei DGR rifle.

FB_IMG_1528366030502.jpg

Edited by Rino Hals
Føkk autospell igjen
Link to comment
Share on other sites

Lyddemper på safaririfla? Kjetteri? Grøss!!

 

Faktum er at det kan være nødvendig. På noen skytebaner er diskusjonen igang om påbud med lyddemper pga støykrav fra omgivelsene. I tillegg har lydemper andre kvaliteter. Uten å diskutere noe av det i denne tråden går det an å drøfte hvordan en liten effektiv demper kan monteres på gromrifla. Selvfølgelig kan man gjenge på vanlig måte foran forsiktet men Steyer har noe de kaller FlexiSight på sin nye carbonmodell. Det siktet kan være et mønster for hvordan gjengene kan gjøres usynlige når demperen ikke er i bruk. Se 2:15 inn i denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=hPZPjhHh3UU

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Demper eller rekyldemper. Aldri aldri og aldri! Stygt stygt og stygt!

Syntes dette miljøgreiene har fått pågå alt for lenge og har gått for langt. 

Snart må vel til og med forsvaret bytte ut materiell så sarte ører kan få fred. Og bruke rødfis så ingen blir skadd.

Og jeg må holde kjeft fordi noen kan bli krenket.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

På 7.6.2018 den 14.43, Rino Hals skrev:

Demper eller rekyldemper. Aldri aldri og aldri! Stygt stygt og stygt!

Syntes dette miljøgreiene har fått pågå alt for lenge og har gått for langt. 

Snart må vel til og med forsvaret bytte ut materiell så sarte ører kan få fred. Og bruke rødfis så ingen blir skadd.

Og jeg må holde kjeft fordi noen kan bli krenket.

 

Helt enig. Det blir som å jakte fasan i England i tweed med pumpehagle. Klassiske rifler skal man ikke tulle med. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 100% enig i at demper ikke passer seg på ei "klassisk"  jaktrifle. Men, igjen, hvis man kan klargjøre rifla for demper uten at det synes med en Steyr-kopi er det bare positivt. "It's better to have it and not need it than need it and not have it".

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, Torf skrev:

Jeg er 100% enig i at demper ikke passer seg på ei "klassisk"  jaktrifle. Men, igjen, hvis man kan klargjøre rifla for demper uten at det synes med en Steyr-kopi er det bare positivt. "It's better to have it and not need it than need it and not have it".

 

Jeg er absolutt enig i at den løsningen er snasen. Når rifla allikevel er syntetisk eller i varbon, så er vi langt forbi «klassisk rifle»-segmentet mitt. Åpne sikter er alltid ålreit å ha på børsa. Hadde den løsningen vært å få på min Schultz, så hadde jeg gått for den. (har gjenger og demper på Schultzen til tross for min retro-klassiske fascinasjon)

Link to comment
Share on other sites

På 7.6.2018 den 14.07, Torf skrev:

Lyddemper på safaririfla? Kjetteri? Grøss!!

 

Faktum er at det kan være nødvendig. På noen skytebaner er diskusjonen igang om påbud med lyddemper pga støykrav fra omgivelsene. I tillegg har lydemper andre kvaliteter. Uten å diskutere noe av det i denne tråden går det an å drøfte hvordan en liten effektiv demper kan monteres på gromrifla. Selvfølgelig kan man gjenge på vanlig måte foran forsiktet men Steyer har noe de kaller FlexiSight på sin nye carbonmodell. Det siktet kan være et mønster for hvordan gjengene kan gjøres usynlige når demperen ikke er i bruk. Se 2:15 inn i denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=hPZPjhHh3UU

 

Hvor er denne mektige heltemusikken når JEG er på jakt i slaps og sludd i tomme terreng????

Edited by magnus vassbotn
Link to comment
Share on other sites

Det er flere år siden jeg sist var innom Kammeret, men tilfeldigvis så fant jeg denne tråden og har fulgt interessert med.

Men når noen kan finne på å nevne ordet på noe som likner på et kjevle foran på løpet i en tråd om klassiske våpen. Det er bare så langt over streken blasfemisk!

Eller som vi sier "her nere på sørlandet: Nå må møndihedane snart gribe inn" 😲

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Da ble det normal sommer igjen med kjøligere kvelder og litt mer overskudd enn til bare å nyte pils og spekemat. 

Forleden kveld ruslet jeg innom verkstedet og var godt motivert for å gå på med 400, 600 og kanskje enda finere slipepapir. 

Jeg må si at det gikk ei kule varmt når jeg oppdaget at noen har vært å pyntet på kolben min.

For å være ærlig så ble jeg temmelig lei meg. Jeg fatter ikke hvorfor slikt skulle være nødvendig. Og for å si det rett ut så gikk lufta fullstendig ut av ballongen som heter arbeidslyst og motivasjon.

Det ble ikke noe kolbejobb den kvelden. Men etter å ha klippet plenen, tatt en øl og svoret eder og galle over universets avskum kom jeg til å tenke på en ting- Jeg har vært så noe så innerst i helvete fyllesyk et par ganger-  og overlevd! Ingen ting slår det!!!

Så ikke fan om dette skulle knekke prosjektet.

Og så, etter å ha roet temperaturen, pust og fått normal puls igjen tok jeg mot til meg i går kveld. 

Med kokende vann ei passende pussefille og strykejern fikk jeg has på det verste. Og nå, ganske mange arbeidstimer med diverse sandpapir er jeg tilbake der jeg var. Kolben har fått seg noen runder med finere og finere papir, og nå etter at 600 papir har gjort sitt, og jeg har reist busta på treverket med vann passet jeg på å ta et par bilder.

Jo, tok et med stålet sånn noelunde på plass også. Sånn for syns skyld..

 

Nja.... Jo, livet er faktisk ikke så ille. Ting tok bare noen timer ekstra før vi er her vi er nå..

Nå skal jeg ta med en liten grønn en å se på solnedgangen. 

Ha en fortreffelig kveld alle sammen !

2018-06-13 22.01.58.jpg

2018-06-13 22.02.44.jpg

2018-06-13 22.03.39.jpg

2018-06-13 22.04.35.jpg

2018-06-15 19.27.49.jpg

2018-06-15 19.14.59.jpg

2018-06-15 21.22.24.jpg

Edited by Rino Hals
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...