Jump to content

Sminking av komunistspett. Custom på budsjett


Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Lekkert :-D

Har du gjort nettskjæringen selv også ? I tilfelle bøyer jeg meg i hatten, som noen sa...:-D

Ser i forrige post, at du har beddet hele løpskanalen. Hvorfor dette valget, fremfor frittliggende ? Eller er det 

bare bildet som lurer meg ? Du har har jo også erfaring med Ruger RSM. På min er det også lagt press på løpet gjennom hele forstokken a'la din bedding. 

Link to comment
Share on other sites

Veldig interessant å følge prosjektene dine Rino, du inspirerer meg og sikkert flere til å gyve løs på mævser`n til gammern som bare står i skapet og støver ned.

Våger meg utpå og legger ut hvordan Mauseren min ble til slutt, anser meg ferdig med denne nå.
 

Her er min Mauser Oberndorf M98 i kaliber 404, 
Denne 404 er en nedkorta 404 Jefferyhylse, hvor kun halsen er korta ned med 5mm fra 73 til 68 mm.

Ladedataene jeg har funnet og testet ut ligger på høyde og over det som 404 Jeffery presterer.

400 grs RNSN har jeg ladd til 725m/sek og har en del å gå på over dette.

350 grs Peregrine har jeg ladd til 780m/sek, her må jeg finne et annet krutt som gir litt mere fart i det øvre sjiktet.

Mating og alt dette er som kniv i varmt smør, magasinkapasiteten er 4 patroner.

Kikkertmontasjen måtte bli en EAW sving pga andre F.eks QRW ikke ville passe pga at man ikke får tak i extension til QRW, Picatinnyskinne var uaktuelt på denne rifla pga det estetiske.

Det som står igjen nå er å finjustere avtrekket, synes jeg har litt slep og kunne kanskje blitt justert ned til ca 1.2kg

Nye skjefteskruer er bestilt da de som sitter i etter min smak er litt for korte. 

Har justert åpnesiktene til å gå midt i med mine ladninger så da er jeg gardert også med jernsktene.

mauser 404.jpg

mauser 404-1.jpg

Edited by villreinjegeren
  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På Saturday, August 26, 2017 den 2.25, Neiakim skrev:

 

 

 

 

 

På Saturday, August 26, 2017 den 2.25, Neiakim skrev:

Hva gjør bilder av den Mauseren i Rinos prosjekttråd om ombygging av Brno 600 og 602 rifler.

 

Er det ikke en tråd om Mausere som vil være bedre egnet?

 

Kan ikke far din sette grensene hva som tillates ?

Synes ikke bilder av en annen Mausermekanisme skjemmer tråden.. 

 

Link to comment
Share on other sites

Trelim og veldig fint slipestøv blandet til en formtreaktig sparklemasse, er mitt forslag.

Vet knivmakere bruker superlim på små defekter, men man har bedre tid ved bruk av trelim for utebruk mtp tørketid.

Pumice powder (pimpestein) brukes også mye blant stokkmakere, fiolin, gitarmakere osv. Dette blir transparent blandet med treolje. Har ikke prøvd å blande med lim..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Noen ganger går planer skikkelig i vasken. Jeg hadde store planer om å jakte med denne i høst men den gang ei. Det har vært alt for mye andre ting å henge fingrene i, men NÅ er i alle fall metallet på plass i treverket. Jeg trøster meg med at Rom ikke ble bygget på en dag.

Siden det har blitt kaldt ute og jeg endelig har fått slått på varme i verkstedet så kan det kanskje skje litt mer i tiden som kommer. Det er MANGE timer igjen før stokken kan oljes inn.

 

Lurer litt på å helbedde.  Og bedde frem til og med fremmede rekylklakk. Hva mener dere?

 

Forresten. Beklager dårlig bilde. Det er sent og jeg orker ikke å rigge masse lys og kamera nå. Tlf får duge.

 

2017-11-20 00.52.34.jpg

Edited by Rino Hals
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har endelig klart å sparke meg selv bak å funnet frem sakene igjen. "Tenkepausen" gjorde uansett godt,og jeg har fått et bedre bilde av hva jeg vil gjøre. Bildet i hodet av ferdig stokk har endret seg bittelitt underveis.

Noe av det første på timeplanen var å kappe fremstokken til en passelig lengde, og så få plassert og formet en passelig kloss med ibenholt. 

Som sagt så gjort. Limte på plass en kloss, raspet og filte,  men gikk på en real smell. Det var tydelig noe som skurret. Klossen jeg hadde kappet til og montert var mer enn lang nok men i iverens stund,og for å spare meg for litt rasping ble jeg ivrig, og for å spare tid og arbeid kappet jeg den til det jeg trodde var passelig lengde. Altså et solid bitt i det berømte sure eplet. Ikke fornøyd. Den ble et par tre,kanskje fire millimeter for kort.

Da var det bare en ting å gjøre. Frem med baufil.

Jaja,da er det bare å kappe til ny kloss med ibenholt, file flatene flate og gjøre nytt forsøk. .

 

Og selvfølgelig er det tomt for lim 😮

2018-02-15 14.43.28.jpg

2018-02-15 14.45.45.jpg

2018-02-15 14.46.56.jpg

2018-02-15 14.47.34.jpg

 

2018-02-13 22.05.37.jpg

2018-02-15 14.49.20.jpg

Edited by Rino Hals
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vel. Ny ibenholt er på plass og jobben med å raspe  og file den ned er sånn passelig i boks. Det gjenstår kun siste tilpasning i løpskanalen. 

Akurat nå hadde det vert kjekt med en fresebenk kjenner jeg.  Det hadde nok kunne spart meg for mye jobb med fil og rasp. Kun håndverktøy tar lang tid.

 

Ga meg for i kveld og sitter å titter litt på kreasjonen så langt. Vurderer forskjellige utforminger på avslutningen. 

Hvis noen har ideer og gjerne bilder av dette setter jeg pris på innspill.

2018-02-20 17.25.17.jpg

2018-02-20 17.27.03.jpg

2018-02-20 17.28.20.jpg

2018-02-20 17.23.15.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Håkon Rogne hos Rogne Våpen fikset denne ibenhot-tuppen på min Ruger African (Trond Livden kjøpte rifla av meg etter siste tur til Namibia)
Jeg syns det ble bra, men forskjeftet på Ruger`n er jo en smule slankere enn på din.
Ellers syns jeg du har fått frem fine linjer på stokken Rino.

375 Ruger 003.jpg

African 008.jpg

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Snasen rifle Seawolf. Jeg har sansen for de der. Angrer virkelig på at jeg ikke kjøpte av Idar den gang det kun kostet skjorta og ikke alt en har på seg.

 

Vel. Etter litt tid i tenkeboksen kastet jeg meg over rasp og fil i kveld. Og kvelden ble jaggu natt før jeg fant ut at nok får være nok. Det kommer vel fler kvelder. 

Den pålimte nye klossen fikk i alle fulle fall en omgang.

Nitstirrer på resultatet nå. Må finne ut om jeg er fornøyd..

 

2018-02-25 02.27.08.jpg

Edited by Rino Hals
Trykkleif pluss eder og galle
Link to comment
Share on other sites

Tilbøyelig til å være enig med Chiefen. Synes det kanskje hadde vært mer elegant med mindre radie. Smak og behag dette. Nå er det jo bare du som kan avgjøre hva du synes er stiligst. Hva vi andre mener er vel rimelig likegyldig. Selv driver jeg ikke med slikt i hele tatt, så jeg burde vel holdt kjeft, men moro å følge med på slike prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
5 timer siden, Rino Hals skrev:

 

20180311_193713.jpg

Jaja. Forsøker igjen. Teksten jeg la inn i sted forsvant.

Har sittet å tittet litt på denne greia et par kvelder og funnet ut at det er noe som ikke stemmer. Fremstokken virker klumpete og må på slankekur. Men dette må bli et kompromiss. Jeg har store hender og hvis jeg skal være helt tro mot uskrevne regler så blir fremstokken rett og slett for spinkel for meg. Jeg mener at når jeg legger arbeid i å lage noe som skal passe MEG så bør det jaggu passe også. Så får utseende komme i andre rekke. Uansett så ser stokken bedre ut enn de amerikansk inspirerte custom plankene som mange lager. De er rett og slett dritfeite og etter min smak både for lage og tykke. 

Vel nok om det. Det blir bare masse bla bla fra meg.

Rasp filer og nerver ble funnet frem igjen og nå gjelder drt å skynde seg langsomt.

Forsøker å finne bra linjer og samtidig ha igjen nok å holde i.

 

20180311_220034.jpg

20180311_220050.jpg

20180311_222822.jpg

Edited by Rino Hals
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har påskeferien senket seg over heimen og hunden tillot meg å bruke litt tid i verkstedet. Siden jeg sliter litt med å bli enig med meg selv om enkelte detaljer så fant jeg ut at jeg like godt kunne få på plass rekylbolter. Slett ikke nødvendig men skitt heller.  Bedre safe than sorry. Og i mine øyne så skjemmer det slett ikke utseende på ei rifle.

Det er ingen hokus pokus å gjøre dette.

6mm syrefast gjengestang, et godt bor, ibenholdt og solid epoxy og vips så er man i mål!

 

2018-03-28 23.11.18.jpg

2018-03-28 23.11.51.jpg

2018-03-29 02.01.42.jpg

2018-03-28 23.12.45.jpg

2018-03-29 01.59.53.jpg

2018-03-29 02.00.44.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er det helg og tid for å plukke frem greiene igjen. 

Tanken var å mikse til en grepsavsluttning og da er det frem med afrikanske statuer igjen. Litt slakting og så er vi igang.

Fy flate !! Det er lenge siden jeg har filt så mye for så lite. 

Vel, det er helg og litt filing og rasping, eller helst omvendt, endte med at  jeg fikk gjort noe.

Og selvfølgelig, etter fem timer endte det opp med å forkaste hele greia.

Treverket viste seg å ha lyse partier som ikke er greit syntes jeg.

Så, da er det bare å prøve igjen.

Men først EN øl og litt søvn...

2018-04-19 04.23.15.jpg

2018-04-19 04.23.38.jpg

2018-04-19 04.33.37.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Flott tråd 👍

 

Bare et lite tips jeg selv har utført på min Brno ZKK 602.

For å få et glattere/lettere sluttstykkegange, kan det være lurt å bytte ut den originale Brno ekstraktor-ringen med en M98 ring.

Sistnevnte er maskinert og holder en mye høyere kvalitet enn Brno sin forenklede variant som vel best kan beskrives som "bøyd-metall". 

 

Brno ekstraktor-ring:

https://www.rebelgunworks.com.au/collections/spare-parts/products/cz-zkk-600-602-extractor-collar-pn43-spart0605

 

M98 ekstraktor-ring:

http://interarmstx.com/product/german-m98-mauser-extractor-collar/

 

Edited by Morgan Cane
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er vel grovutforming av treverket på 600n i store trekk ferdig tror jeg. Men fy så smått det går med de små detaljene. Sukk....
Men artig å oppleve at det går fremover. Selv med museskritt.

Snart skal metallet få litt pleie og stell.

2018-05-01 16.53.54.png

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg må si jeg  liker fasongen på forskjeftet ditt Rino, dette er vel tilnærmet en engelsk Highland Stalker?
Etter min smak har mange (de fleste) jaktrifler for store og for lange forskjefter, og  jeg har bla. kuttet 6 cm på Kimber`n min, og da ble den slik jeg ville ha den.
Bakdelen i forhold til det "estetiske" er vel at nettskjæringa kanskje blir litt feil plasser når tuppen forsvinner, den avsluttes nærmere enden av forskjeftet nå enn det som er mer naturlig.
Imidlertid har ikke det tatt nattesøvnen fra meg, og jeg lever godt med det.
 

P5020040.JPG

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, magnus vassbotn skrev:

Men hvor var det du fikk tak i stokk-emnene? Kan ikke se at du har svart på spørsmålet tidligere.

 

Beklager. 

Jeg kjøper emner direkte fra Tyrkia. 

Link to comment
Share on other sites

51 minutter siden, Rino Hals skrev:

Jeg syntes faktisk at det ble veldig bra jeg Arild.

Steike fin rifle! Kaliber?

Takk for det Rino, men jeg skulle helst ha fått slanket stokken litt, men det får være som det er.
Det er en Kimber 8400 Classic, opprinnelig i 30-06.
Jeg fikk satt i ny Lothar Walther-pipe hos Rogne Våpen, så nå er det en 338-06 A-Square og min dedikerte elgrifle  :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • psAico changed the title to Sminking av komunistspett. Custom på budsjett
På 7.5.2018 den 16.35, magnus vassbotn skrev:

Jeg så du nevnte et sted tidligere at du synes de fleste nyere stokker på slike rifler har for langt forskjefte. Er det noen praktiske grunner til at klassiske rifler har kortere forskjefte, eller er det et rent estetisk spørsmål?

 

Jeg skrev det ja, og vil understreke at det er min personlige mening, og er basert på både praktisk erfaring og estetikk.

Nå er våpen og bransjen som lager dem etter min mening sterkt preget av mote eller trender. Og det skulle ikke forundre meg om at den mer klassiske og praktiske siden dukker opp igjen siden det virker som at gamle normale patroner opplever en renessanse.

Med dette mener jeg patroner som for eksempel 7x57, 8x57 og ikke minst 9,3x62 som begynner å gro seg ganske stor i USA. 

Men klassisk og praktisk mener jeg våpen og ammunisjon for normal og utfordrende jakt. Det er vel det som gjerne blir kalt stalking og stalking rifles av enkelte som snakker utenlandsk. 

Tenk litt motsatt av dagens trend med langhold med taktiske rigger utstyrt med alt unntatt radar. Altså enkelt funksjonelt og greit.

Jeg leste forresten for litt siden en artikkel skrevet av C. Boddington ang dette og han pleier å følge trender og markedet godt.

Men den som lever får se. Uansett spiller det mindre rolle. Det er mange år siden jeg fant ut hva som funker for meg og hva jeg vil ha. Og det er jo opp til hver enkelt å bruke det som funker for hver enkelt.

Det er jo bare meg som er dum nok til å blåse ut hva jeg mener og synes ikke sant. 😉

Ikke bare om rifler men for eksempel også at jeg ikke forstår hvorfor enkelte må ha flattskytende grove kalibere til farlig vilt osv... 😆 Hvorfor i heite skal man ha det?? 🤔

Link to comment
Share on other sites

Nå glapp det i heten helt med kolbekappene. 

Det ser ut som at jeg vil slipe inn ei rød i første omgang. Men kommer også til å lage en i sort lær.

Det skal vist nok være ganske snobbete 😁 😆

 

Fra spøk til alvor. Ta en titt på enkelte Westley Richards med sort i lær. Jeg syntes det er temmelig pent. Særlig siden rifla har sort fortreavsluttning og grepsavsluttning. 

Det koster jo ikke mer enn materialene, og den smellen skal jeg tåle.

 

Så, tiden vil vise hva rifla ender opp med.

 

Edited by Rino Hals
Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Rino Hals skrev:

Nå glapp det i heten helt med kolbekappene. 

Det ser ut som at jeg vil slipe inn ei rød i første omgang. Men kommer også til å lage en i sort lær.

Det skal vist nok være ganske snobbete 😁 😆

 

Fra spøk til alvor. Ta en titt på enkelte Westley Richards med sort i lær. Jeg syntes det er temmelig pent. Særlig siden rifla har sort fortreavsluttning og grepsavsluttning. 

Det koster jo ikke mer enn materialene, og den smellen skal jeg tåle.

 

Så, tiden vil vise hva rifla ender opp med.

 

Av en eller annen grunn synes mange å like røde kolbekapper. Hvorfor, ikke vet jeg, men det er etter min mening helt klart estetisk finest med sort. At enkelte engelske geværer har blitt levert med rød kolbekappe trenger ikke være fasiten på hva som tar seg bra ut.

Hadde jeg hatt/kjøpt et ellers pent kvalitets gevær med rød kolbekappe hadde jeg byttet den ut med sort.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...