Jump to content

Spørsmål om drilling


johan

Recommended Posts

Ser for meg en drilling primært for rådyrjakt og småviltjakt.
Har tenkt litt og ville lufte noen av tankene med dere som kan disse sakene.
 

Oppspenner. 

Forstår at det kan være felles eller separat oppspenner for hagle og rifle.
Jeg ønsker en drilling som fungerer for støkkjakt med hagleløpene. Da er det vel en drilling med oppspenner kun for rifleløpet som gjelder.(?)
Kan man gå med oppspenner spendt opp og sikring på over lang tid? Er det regnet som sikkert?
Trenger ikke å kunne avfyre alle løp uten å brekke løpet.
 
Greenersikring.
Jeg har ikke fått tafset på noe særlig med drillinger, men jeg hadde for lenge siden en hagle med sikring på avtrekkerbøylen. Det fungerte på sitt vis greit det. Det er kanskje en treningssak? Den ligger jo omlag der tommelen er. (?)
 
Haglekalibre
Man sier at alt fra 20 til 12 duger til alt. Det tror jeg også på. Gamle 16/65 vil jeg unngå.
Om løp og kammer ikke tåler stål får jeg heller godta. Det er en simulator i nærheten, men litt usikker på om den virker med annet enn cal 12...
 
Riflekalibre
Jeg vil ha noe som jeg sikkert kan få jakt og treningsammo for. Også i fremtiden.
Ellers nokså agnostisk. Man sier at kraftigere kalibre sliter mer på mekanismen. Sliter ikke hagleskuddene mer? De sitter jo lenger fra hengslingspunktet...?
Ser ut som 7x57R er sikrest. Dernest 7x65R og disse der. 
Må ikke nødvendigvis ha R-patron. Sikrere ammo tilgang på 6.5X55 og andre. Færre våpen å velge i kanskje men.. Er det tiden for omlading for oppfølgignsskudd man tenker på med/uten R, eller er det fare for kiling til man kommer til verksted for å få ut hylsa?
 
Vekt og lengde
Ser for meg en drilling som jeg kan gå med på støkkjakt. Lav vekt er ønskelig. 
Det er vel fort vekk dural som gjelder da? 
Lengden blir som den blir... Stokken kan vel alltids skjøtes på med fint resultat. Har lange armer.
 
Siktemidler
Jeg kommer til å bruke den på rådyrjakt der skyteavstanden er innnefor med åpne sikter for rifleløpet. Er de fleste åpne drillingsikter greit for opp til drøye 100m?
Med rette montasje tenkte jeg ha med kikkertsiktet som jeg kan sette på i en fei om en skulle trenge noe som er på lengre avstand. Type fugl på topp el.l. 
 
Hva tror dere?
 
Link to comment
Share on other sites

Hei Johan,

Mange her inne har mer erfaring enn meg når det gjelder drilling, men jeg gikk og funderte på de samme sakene som deg. 

 

Oppspenner fungerer normalt som sikring og spennes kun når man har til hensikt å skyte. Husk å spenne ned om du ikke skyter, ellers går rifla av når du trur du skyter med hagle.

 

Haglekaliber, her falt jeg ned på kaliber 16/70. Årsaken var ønsket om et lett våpen. Det er ofte mindre gods rundt haglepipene på en 16 enn en 20 da de ofte bruker samme baskyle.

Det er enkelt å finne jakt ammunisjon i kaliber 16, men leirdueammo kan være en utfordring. Jeg løser dette ved å trene mest med kal 12. Bruker letteste jakt ammo og trener med håndkaster når jeg trener med drillingen.

 

Greenersikring, her var jeg lenge i tvil, men endte opp med dette. Har sittet noen kvelder og trent og den går greit, mer gjorde jeg litt dårlig research da jeg valgte. Jeg hadde mange å velge mellom hos han i Hemnes. Min drilling avsikres ved å skyve sikringen fremover, mens enkelte andre skyves nedover. Prøv  begge deler og du vil trolig oppdage at det er enklere med den som skyves ned. Jeg må bære våpenet "liggende" på siden for å klare fremover bevegelsen med tommelen. (Vet ikke om dette var forståelig).

 

Riflekaliber, her hadde jeg valgt et storviltkaliber med randpatron opp til 8x57IRS. Skal du ha et lett våpen og kraftigere kaliber bør du ikke være redd for rekyl. Min drilling veier 2,7 og det er helt greit med 7x57. 

 

Dural eller ikke? Her strides de lerde, men kjøper du uten å ha sett eller tatt på våpenet kan du etter sigende være uheldig med dural. For meg var valget enkelt, lett våpen er så positivt at jeg heller sparer til et nytt dersom det begynner å slarke.

 

Åpne sikter, fungerer fint for meg til ca 50 meter etter at jeg åpnet baksitet litt med dremmelen. Har operert for nærsynthet og skyter for dårlig for jakt på 100 meter med åpne. DA setter jeg på en fast 6X42 i hake. 

Andre her vil sikkert fylle på med mer erfaring og kanskje korrigere meg på enkelte punkt.

 

Mvh Greppe

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder oppspenner, så jeg aldri hørt om drillinger hvor oppspenneren spenner tre slagmekanismer, siden det allerede er tungt å spenne to. Siden disse da har bare to slagmekanismer er det omstiller mellom "kombi" og "dobbeltløpet hagle". Der hvor man har oppspenner bare til rifleløpet, virker oppspenneren også normalt som omstiller, dvs oppspendt rifle, betyr rifle på fremre avtrekker, hagle på bakre. Er den nedpendt er det hagle på begge avtrekkere.

 

Husk det du lærte om fysikk, arbeid er kraft ganger vei, så en oppsenner er enten kort og tung, eller lang og litt lettere. Spenner man to mekanismer må kraften være dobbelt så stor.

 

Selv om våpenet ikke er godkjent for Stål, så tåler den lette ladninger med stålhagl, dvs vanlige lerduepatroner.

Link to comment
Share on other sites

Da støkkjakt står på programmet ville jeg prioritert lav vekt og god balanse høyt. Tror kaliber 12 vanskelig lar seg kombinere med det. Sikring på hagleløp som er lettbetjent (på halsen) hadde nok også stått høyt på ønskelista. Er skrevet mange og lange tråder her inne om dette, men de er muligens forsvunnet ved omlegginga. For ordens skyld, har en selv i kaliber 12 med duralbaskyl og 55 cm løp. Ikke av de tyngste, men likevel  for tung til å bære i hendene over tid. Balansen er heller ikke spesielt god. Ville valgt et riflekaliber det får an å få tak i rimelig treningsammo til, feks 7x57R. En drilling er etter mitt syn ei "dårlig" rifle, både pga ergonomi og avtrekk, så det skader ikke å trene litt jevnt på riflebanen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde omtrent samme kriterier som deg i valget, pluss ett  -Skal kunne brukes på all jakt på den nordlige halvkule.

 

Følgelig ønsket jeg ett riflekaliber som var flattskytende men samtidig hadde tilstrekkelig energi til storvilt, og pressisjon god nok til lange toppskudd.

 

Ettersom disse kriteriene er vanskelige å oppfylle med de fleste tradisjonelle kostruksjoner landet jeg på en Blaser D99 i 20/76 og .30r Blaser, som jeg i ettertid har jaktet ganske mye forskjellig med, b.la skutt stokkand, grågås, kobbe og rype samme dag:-)

 

Følgende erfaringer er verdt å merke seg.

 

 

Positive:

- Lett, hendig og veldig behagelig å gå med

- God ergonomi ift hagleskudd og skyting med åpne sikter på rifleløpet

- Ekstremt god pressisjon i rifleløpet, varmespredning ikke eksisterende

- 20/76 fungerer også på stor fugl, har b.la skutt en del grågås med den

- Svært gode avtrekk i all hovedsak. 

 

Negative:

- Oppspenneren må trenes med. Trener jeg jevnt på å skyte fort fra nedspent går det også fint på jakt, slurver jeg med treninga får jeg det ikke til på jakt heller. 

- Rifleløpet er krevende å skyte godt med. Ingen kinnstøtte, svinerygg og kilent avtrekk. Må trenes ganske mye med for å ha avtrekksfølelsen i orden for rifleskyting. Veldig lett avtrekk i utganspunktet, fort gjort å klemme avgårde rifleskuddet for tidlig når pulsen er i 200 og elgen står der. 

- Mye følt rekyl. Denne børsa i .30r med fabrikkpatroner er ikke for alle. Kan lades en del ned, på .308 nivå er den helt grei. 

 

Konklusjonen etter noen år med børsa er at jeg nok ville valgt det samme igjen. 

 

 

/D

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, johan skrev:
Ser for meg en drilling primært for rådyrjakt og småviltjakt.
Har tenkt litt og ville lufte noen av tankene med dere som kan disse sakene.
 

Oppspenner. 

Forstår at det kan være felles eller separat oppspenner for hagle og rifle.
Jeg ønsker en drilling som fungerer for støkkjakt med hagleløpene. Da er det vel en drilling med oppspenner kun for rifleløpet som gjelder.(?)
Kan man gå med oppspenner spendt opp og sikring på over lang tid? Er det regnet som sikkert?
Trenger ikke å kunne avfyre alle løp uten å brekke løpet.
 
Greenersikring.
Jeg har ikke fått tafset på noe særlig med drillinger, men jeg hadde for lenge siden en hagle med sikring på avtrekkerbøylen. Det fungerte på sitt vis greit det. Det er kanskje en treningssak? Den ligger jo omlag der tommelen er. (?)
 
Haglekalibre
Man sier at alt fra 20 til 12 duger til alt. Det tror jeg også på. Gamle 16/65 vil jeg unngå.
Om løp og kammer ikke tåler stål får jeg heller godta. Det er en simulator i nærheten, men litt usikker på om den virker med annet enn cal 12...
 
Riflekalibre
Jeg vil ha noe som jeg sikkert kan få jakt og treningsammo for. Også i fremtiden.
Ellers nokså agnostisk. Man sier at kraftigere kalibre sliter mer på mekanismen. Sliter ikke hagleskuddene mer? De sitter jo lenger fra hengslingspunktet...?
Ser ut som 7x57R er sikrest. Dernest 7x65R og disse der. 
Må ikke nødvendigvis ha R-patron. Sikrere ammo tilgang på 6.5X55 og andre. Færre våpen å velge i kanskje men.. Er det tiden for omlading for oppfølgignsskudd man tenker på med/uten R, eller er det fare for kiling til man kommer til verksted for å få ut hylsa?
 
Vekt og lengde
Ser for meg en drilling som jeg kan gå med på støkkjakt. Lav vekt er ønskelig. 
Det er vel fort vekk dural som gjelder da? 
Lengden blir som den blir... Stokken kan vel alltids skjøtes på med fint resultat. Har lange armer.
 
Siktemidler
Jeg kommer til å bruke den på rådyrjakt der skyteavstanden er innnefor med åpne sikter for rifleløpet. Er de fleste åpne drillingsikter greit for opp til drøye 100m?
Med rette montasje tenkte jeg ha med kikkertsiktet som jeg kan sette på i en fei om en skulle trenge noe som er på lengre avstand. Type fugl på topp el.l. 
 
Hva tror dere?
 

Jeg har vel hatt 15 drillinger, så bør vel kunne si noe om dette. Det er veldig mye subjektive preferanser når det gjelder drillinger. Ikke sikkert det som passer for meg er det samme som du vil trives med. Dersom du har anledning til å teste litt forskjellig er det en fordel.

 

1. Alder: Dersom du ønsker pen stokk og pen gravyre går du for en eldre drilling, fra den tiden arbeidskraften til gravøren ikke kostet stort. Det er nå tørke i markedet for pent nøttetre, og treverk som tidligere ville blitt klassifisert som grad 5, kan nå bli klassifisert som grad 7. Ofte er gamle stokker bare brune, men under flere tiår med olje kan det skjule seg en virkelig skatt. Drillinger går som oftest godt, uavhengig av alder. Det du må passe på er først og fremst slark. Det kan fikses, men blir ofte dårlig igjen etter kort tid. Dernest gravrust i piper. Kan lønne seg med et bore-Scope. Jeg for min del har en ny rifledrilling (9,3x74R og 20-76), og har akkurat kjøpt en moderne drilling (8x57IRS og 20-76) som tåler stål. Begge deler Merkel. Jeg liker Merkel aller best, mens de fleste med noe peiling mener Krieghoff er best. Sånn går nu dagan. Du får finne ut hva du liker selv.

2. Oppspenner. De fleste klarer seg greit med Greener sikring., Jeg får det ikke til. Må ha sikring / oppspenner på kolbehalsen. Jeg har hatt en Blaser D99 driling med oppspenner for halgeløpene på kolbehalsen, og fikk ikke det til heller. Ble for tregt når storfuglen plutselig dundret avgårde i skauen. Da er Kreighoff Optima også ute for min del. Jeg driver kombinertjakt, og vil ha oppspenner på rifleløpet, og vanlig sikring for hagleløpet. For meg er Merkel sin K96 sikring det optimale: skyver den litt frem og hagleløpene er avsikret; spenner den helt opp og fremre avtrekker er rifle. Genialt! Dersom du vil ha separat haglesikring og oppspenner for rifle synes jeg du skal se på Krieghoff Trumpf av nyere modell.

3. Greenersikring, se over.

4. Haglekalibre. Dersom du kun skal jakte rådyr er kaliber 12 helt greit. Men, balansen blir mye bedre med smekrere piper (og utseende!). Tyskerne elsker kaliber 16, og det er ikke vanskelig å få tak i ammo. Jeg liker kaliber 20-76. 32 gram bly er 32 gram bly, uansett om hullet i tuten er kaliber 12 eller 20. For rifle er det slik at større høl er større kule. Det gjelder ikke hagleladninger. Rådyr og tiur detter like bra for kaliber 20-76. Dersom du vil ha myyyye bly i lufta og skyte tunge ladninger så må du ha kaliber 12. Men det er ingen grunn til å ha mye bly i lufta. Dyret detter ikke fortere av den grunn, og den økte tettheten i skuddbildet kommer kun til sin rett når avstanden er slik at haglene ikke har tilstrekkelig anslagsenergi allikevel. Bare tull med tunge ladninger, etter mitt syn. 5. Riflekalibre. Velg randpatron (da står det en R etter patronbetegnelsen; for eksempel 7x57R). Dersom du kun skal jakte rådyr og småvilt kan du bruke fra 5.6x50r og oppover. Men hjorten sprer seg, og det er en fordel å ha mulighet til å felle storvilt med drillingen. Dersom du skal selge er den mye mer lettsolgt med riflekaliber godkjent for storvilt. 7x57R for eksempel er genialt på fugl, perfekt til rådyr og hjort, og helt greit på elg. Jeg har skutt mye fugl med 6.5, en del med 7 mm. I min nye hagledrilling er kaliberet 8x57IRS, og jeg planlegger å skyte fugl med dette kaliberet også.      

6. Vekt og lengde. Dural er et risikoprosjekt... Det finnes fine og gode våpen med dural kasse. Men, det har vært stygge tilfeller av at aluminiumen har smuldret opp, rett og slett. Og skyter du slark i en dural kasse kan du vanskelig få reparert den. Velg kasse av stål, for å være sikker. Litt tyngre, mye mindre risikabelt. Mange fuglejegere ønsker lange og lette piper på drillingen sin. Synes du skal prøve svingen i noen stykker før du bestemmer deg.

7. Siktemidler. Åpne sikter er gull! Det er aimpoint mikro også. På min nye hagledrilling skal jeg ha aimpoint mikro skrudd fast på løpet. Det følger med Swarovski Habicht 3-12x50 i hakemontasje. Aimpointen synes ikke i kikkertsikte når man bruker Henneberger montasje som skrus fast i skinna, da den kun bygger en mm eller så. Jeg elsker aimpointen til raske skudd, og vil ha mulighet for å smekke på et godt kikkertsikte for postering i skumring morgen og kveld. Jeg mener dog generelt sett at svingmontasje er å foretrekke hvis man kan velge, siden man da kan ha flere kikkertsikter å velge mellom. En 1-6 for drivjakt for eksempel, og et større for posteringsjakt. Hakemontasje er dog mer klassisk og elegant.

 

Husk å poste bilder og erfaringer når du får handlet noe. Lykke til!

 

Bent

Link to comment
Share on other sites

Johan, 

Med Skaubjønns artikkel om drilling har du en slags fasit, i alle fall for hva du bør tenke på.

Jeg er bare på min første, men du verden for et konsept drilling egentlig er. Jeg har ikke regnet på mulige kombinasjoner, men det går trolig mot uendelig...

Vekt: Høy lav middels?

Stokk: Svinerygg, rett, en mellomting eller engelsk?

Baskyle: Dural eller stål?

Pipelengde?

Sikring og avtrekk: Oppspenner, sikring på kolbehals, Greener, rifle på fremre, rifle på bakre, snellert eller ikke, og det er sikkert mange flere varianter. 

Kaliber: Hagle 12, 16 eller 20 i kombinasjon med nesten alle rifle kaliber, samt mulighet for innstikkspipe og ikke glem hva choke du vil ha på hagleløp/ene.

Løpskonfigurasjon: Ett eller to hagleløp / rifleløp, eller tre forskjellige. Løpenes innbyrdes plassering varierer også.

Kikkert, rødpunkt eller åpne sikter i skjønn forening.

Montasje for kikkert: Sving, hake, skinne eller annet lurium?

Optikk: Dette temaet alene har i dag 42104 innlegg her på forumet. 

Pris?

Alder?

Finnish?

Produsent?

 

Drilling kan sikkert bli en slags diagnose, men forhåpentligvis en lykkelig en. 

Jeg endte opp med en liten nett sak som trolig ville ha fått mange til å sette kaffen i vrangstrupen. Slitent forskjefte og "nytt" bakskjefte uten sjarm. Baskyle i dural og en liten bulk i det ene hagleløpet. Kikkerten som fulgte med var fast 4x med "mose" på trådkorset og det var hakemontasje.

Avtrekket på bakre er helt vissent (merker det dog ikke på skudd nr 2). I tillegg må jeg må bære den på en merkelig måte for å klare og avsikre raskt og den klatrer 10cm etter første skudd, så fem.

Er det drømmedrillingen?

Muligens ikke, men det beste kompromisset jeg fant blant de 15 drillingene som jeg tafset ganske mye på. Jeg hadde også forberedt med ganske bra teoretisk før jeg begynte å tafse. Til slutt var det vel magefølelsen som bestemte.

Er jeg fornøyd? 

JA! 2,7 kg, presis rifle og hagle jeg klarer å treffe med. Jeg har funnet en kikkert uten mose som passer og med 6x som er nok for meg ut til 150 meter. 

 

Lykke til!

 

Mvh Greppe

 

PS! ikke glem å oppdatere med bilder og erfaringer (noe jeg skylder)...

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for hyggelige ord Greppe!

Høres ut som en kul drilling du har. Og den må ha vært rimelig! Jeg har tenkt mange ganger at jeg har lyst til å kjøpe en herpa drilling til ruskejakt. Fjellrypejakt i ura (jeg tryner hver gang!), sjøfugljakt kanskje? Gjerne duracoate løpet.... Men, det blir til at jeg begynner å pusle med stokken, og plutselig begynner den å bli fin! Og så vil jeg ikke selge stasdrillingen(e) mine. For ja, jeg er drillingoholiker, og jeg får abstinens om jeg ikke har vakkert treverk og blått stål i skapet... Og når jeg har en pen rifledrilling og en pen hagledrilling, så holder det i grunnen i bøtter og spann å lade til de, skyte opp, og jakte med dem. Blir ikke bruk for en ruskedrilling. Men rådyret eller fuglen er helt uinteressert i stokkvalitet og gravyre, du jakter like bra med en schtøgg drilling, så lenge den går godt. Stasen er for min gledes skyld, ikke fordi det gir mer jaktutbytte.

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 8.5.2017 den 21.08, johan skrev:
Ser for meg en drilling primært for rådyrjakt og småviltjakt.
Har tenkt litt og ville lufte noen av tankene med dere som kan disse sakene.
 

Oppspenner. 

Forstår at det kan være felles eller separat oppspenner for hagle og rifle.
Jeg ønsker en drilling som fungerer for støkkjakt med hagleløpene. Da er det vel en drilling med oppspenner kun for rifleløpet som gjelder.(?)
Kan man gå med oppspenner spendt opp og sikring på over lang tid? Er det regnet som sikkert?
Trenger ikke å kunne avfyre alle løp uten å brekke løpet.
 
Greenersikring.
Jeg har ikke fått tafset på noe særlig med drillinger, men jeg hadde for lenge siden en hagle med sikring på avtrekkerbøylen. Det fungerte på sitt vis greit det. Det er kanskje en treningssak? Den ligger jo omlag der tommelen er. (?)
 
Haglekalibre
Man sier at alt fra 20 til 12 duger til alt. Det tror jeg også på. Gamle 16/65 vil jeg unngå.
Om løp og kammer ikke tåler stål får jeg heller godta. Det er en simulator i nærheten, men litt usikker på om den virker med annet enn cal 12...
 
Riflekalibre
Jeg vil ha noe som jeg sikkert kan få jakt og treningsammo for. Også i fremtiden.
Ellers nokså agnostisk. Man sier at kraftigere kalibre sliter mer på mekanismen. Sliter ikke hagleskuddene mer? De sitter jo lenger fra hengslingspunktet...?
Ser ut som 7x57R er sikrest. Dernest 7x65R og disse der. 
Må ikke nødvendigvis ha R-patron. Sikrere ammo tilgang på 6.5X55 og andre. Færre våpen å velge i kanskje men.. Er det tiden for omlading for oppfølgignsskudd man tenker på med/uten R, eller er det fare for kiling til man kommer til verksted for å få ut hylsa?
 
Vekt og lengde
Ser for meg en drilling som jeg kan gå med på støkkjakt. Lav vekt er ønskelig. 
Det er vel fort vekk dural som gjelder da? 
Lengden blir som den blir... Stokken kan vel alltids skjøtes på med fint resultat. Har lange armer.
 
Siktemidler
Jeg kommer til å bruke den på rådyrjakt der skyteavstanden er innnefor med åpne sikter for rifleløpet. Er de fleste åpne drillingsikter greit for opp til drøye 100m?
Med rette montasje tenkte jeg ha med kikkertsiktet som jeg kan sette på i en fei om en skulle trenge noe som er på lengre avstand. Type fugl på topp el.l. 
 
Hva tror dere?
 

Hei jeg som svarer deg har vært i gjennom en del drillinger i de siste 5 årene, og tapt en god del penger. Her er det mulighet for å dumme seg ut skikkelig, om du ikke sjekker det du har i hendene godt. Forstå hvordan det fungerer, er det jeg vil ha, er det tjenelig for min type jakt.

 

Om jeg skal være veldig rask så ville jeg sagt finn deg en Krieghoff trumph med stålkasse i caliber 16 og gjerne 7x57R ( må du ha så grovt? 5,6x52R eller 5,6x50R, 222 remington gjør jobben utmerket på det du skal jakte ), selv fant jeg en annen drilling i 6,5x57R og kaliber 16. Tyske brukere unngår alukasser ( dural kasser ), jeg tar for gitt at når denne har blitt slarkete så er det langt vanskligere å få den tight igjen ( dette er hva jeg tror ), snakk med Vågsland våpen de er godt kjent for å kunne drillinger. Våpenbua i Hemnes har godt utvalg, har selv vært der og sett, men spør han gjerne om garanti, har hørt at det er noen som ikke har vært så heldig der også. Hold deg unna Sverige, jeg har returnert to stk drillinger der, en fra privat og en fra Torsbo Handels ( sistnevnte sjekker ikke tilstand på våpnet når de får det inn, vanskelig å reklamere hos de, men ikke umulig ). Vedr. riflekaliber så heter det seg at man skal holde seg unna 6,5x55 da disse er notorisk til å slite på pasninger i kassa. Har selv hatt en Merkel model 32 i 20/76 og 6,5x55, nydelig våpen men jeg fikk den ikke til å gå med lette kuler som jeg ville benytte til fugel. Prøvde med 6 gram og 9 gram. To ulike kruttyper, men presisjonen uteble. Den veide 3,2 kg og var helt grei. Er du ikke kritisk på vekt så har du mye å velge i, men du finne alt fra gamle Franz Sodia, Ferlach fra 2,5 kg og opp til 3,8 kg ( ny Blazer med frittliggende løp ). Vedr. frittliggende løp ( så kallet termostabilt ) så er dette å foretrekke, men etter min erfaring så øker vekten på våpnet med 1 - 2 hg, ønsker jeg det? Jeg vil ha et våpen som ikke veier mer enn 3,2 kg. Skal jeg drasse rundt på dette på skogsfugeljakt en hel dag, så vil jeg at den er lett. Posteringsjakt er noe helt annet.

 

Jeg skulle gjerne omtalt alle de drillingene jeg har hatt, men velger å ikke sette av tid til det nå, du kan heller få mitt telefonnummer så skal jeg gi deg mine personlige råd, som du sikkert kan ha nytte av. Hold deg unna Krieghoff Pluss ,og muligens noen andre  modeller fra samme merke som har oppspenner som tar alle tre hanene på en gang, etter mitt syn helt ubruklig på raske skudd ( støkkjakt ). Blazer har også denne formen for oppspenner, koster en masse, og folk kvitter seg med de til halv pris når de først har skjønt hva de har kjøpt. Selv sitter jeg med to drillinger, begge omtrent like gamle som meg selv ( 62 ) og er inn til videre fornøyd uten at jeg fult ut har prøvd presisjonen på de. Begge har Greener sikring, men den kommer jeg nok til bygge om slik at den fungerer som en vanlig sikring på tangen, har i hvertfall som mål å prøve. En i 16/70 - 6,5x57R kan brukes til elg, og en 12/70 - 5,6x52R fugel og rådyr.

7x65R skal være fin på fugel i følge Ladeboken, men gir utvilsomt noe mer rekyl, skyter du like godt med litt mere rekyl? Skal du benytte den på småvilt og rådyr hadde jeg gått for 5,6x52R / 5,6x50R som gir nært inntil 0 i rekyl og du skytere sannsynligvis bedre. R-patronen gjør at du har en enkel mekanisme som er til å stole på, men jeg skal likevel forsvare patroner uten flens lik 222, 243, 6,5x55, 308. Har selv hatt to stk med slik patron løsning og ikke hatt problemer med å få ut hylsene. At man kan få problemer er nok tilfelle.

 

Det som er særs viktig er å sjekke løp, svenskene er notoriske til å gi f. i puss, men også sett våpen her hjemme som har vært upusset. Dette gjør at det før eller siden blir gravrust i hagle og kulepipe, jeg vil ikke ha slike våpen, mulig at det ikke har så mye å si for presisjonen, men akk så mye mer du må pusse for å holde noe slikt ved like. Når du har våpnet i hendene, bruk bronsebørste og puss alle løp med solvent, og så tørr pusselapp. Er ikke løpene blanke, så stå over kjøpet. Hvordan lese om et rifleløp om det fritt for rust kan være vanskelig, men min erfaring er at når det er absolutt blankt og du kan se bommene tydlig er det greit. Når bildet av bommene begynner å bli utydelig så er det noe på gang. Løp kan lappes, og drilling løp kan rifles opp til et annen kaliber, men alt dette koster penger. Be gjerne selger få våpnet inspisert hos børsemaker, om du må koste det så er det verdt det.

 

Du har ikke nevnt noe om kikertmontasje, om sving eller hake er å foretrekke strides de om, det er i hvertfall prisforskjell. Ca 10000 for en hakemontasje inkludert arbeide, og ca det halve for en svingmontasje. Om jeg ikke sier feil så kan du selv justere en svingmontasje om det skulle bli nødvendig for slark. Det kan du ikke med en hakemontasje. Jeg har hatt begge, og heller nok til at jeg vil ha hakemontasje. Svenskene igjen, disse monterer en del Weaver skinne, d.v.s. en fast montering av kikert, finnes nok også vippemontasje til dette også, fantes i hvertfall før. Dette er etter mitt syn en dårlig løsning.

 

Jeg har en egen løsning for oppbevaring av kikert, hvor jeg har laget meg et skinnfuteral som jeg har på innsiden av klærne, hengt over venstre skulder, da gjerne via en skulderkaff slik at reima ikke sklir av skulderen. Kikerten henger godt beskyttet, og er rask å få ut. Noen har sagt meg at de kan oppleve kondens på kikerten ved en slik løsning, ser ikke bort i fra at de kan ha rett, men jeg har ikke opplevd den enda.

Edited by Tomas
Link to comment
Share on other sites

Hei Amatør, takker for innvendingen, mange løsninger på disse montasjene. Tok ut ei børse med EAW svingmontasje, på denne montasjen så ser jeg kun mulighet for å legge på f. eks sølvlodd på fremre montasje. Kanskje ikke slikt som mange gjør selv, men fult mulig for så å tilpasse dette igjen.

 

Har hatt flere montasjer, og mener bestemt at en av disse svingmontasjene var mulig å justere etter hvert som den ble slitt. Er likevel litt usikker da det er en tid siden dette har vært i hus. Sikkert andre her inne som har bedre greie på dette.

 

Vedr. valg av riflekaliber så skal jeg innrømme at valg av grøvre ( eks 7x57R ) er greit i salgsøyemed. Noe annet er om det plutselig dukker opp villsvin på teigen, da er kanskje ikke 5,6x52R all verdens å stille opp med ( og vel heller ikke lovlig å bruke til slikt vilt ). Slug i tillegg på kort hold er vel ikke noe nasse setter så stor pris på, så mulighetene er mange bare man holder seg innenfor det som er lovlig. Likevel har jeg valgt 5,6x52R i min favorittdrilling, hadde den vært i 5,6x50R så hadde det vært like greit ( bedre kuleutvalg for oss som lader ). Hadde for øvrig en Krieghoff Trumph i 12 og 5,6x50R, flott børse som jeg nok angrer på at jeg solgte, men med en vekt på 3,5 kg ble den for tung for meg til skogsfugel. Denne Trumphen finnes med Greener sikring, og med sikring på kolbehalsen. Oppspenneren virker akkurat som på Merkel K96 bare på kuleløpet. Absolutt den beste løsningen om du spør meg og mange andre vil jeg tro. Eldre Merkel modeller mener jeg  ikke har denne oppspenneren, men der spennes alle hanene når du knekker børsa. Det er heller ingen dårlig løsning, kulepatronen kan man la være å legge i om man er engstelig for å gå med den i løpet.

Edited by Tomas
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

På 8.5.2017 den 21.08, johan skrev:
Ser for meg en drilling primært for rådyrjakt og småviltjakt.
Har tenkt litt og ville lufte noen av tankene med dere som kan disse sakene.
 

Oppspenner. 

Forstår at det kan være felles eller separat oppspenner for hagle og rifle.
Jeg ønsker en drilling som fungerer for støkkjakt med hagleløpene. Da er det vel en drilling med oppspenner kun for rifleløpet som gjelder.(?)
Kan man gå med oppspenner spendt opp og sikring på over lang tid? Er det regnet som sikkert?
Trenger ikke å kunne avfyre alle løp uten å brekke løpet.
 
Greenersikring.
Jeg har ikke fått tafset på noe særlig med drillinger, men jeg hadde for lenge siden en hagle med sikring på avtrekkerbøylen. Det fungerte på sitt vis greit det. Det er kanskje en treningssak? Den ligger jo omlag der tommelen er. (?)
 
Haglekalibre
Man sier at alt fra 20 til 12 duger til alt. Det tror jeg også på. Gamle 16/65 vil jeg unngå.
Om løp og kammer ikke tåler stål får jeg heller godta. Det er en simulator i nærheten, men litt usikker på om den virker med annet enn cal 12...
 
Riflekalibre
Jeg vil ha noe som jeg sikkert kan få jakt og treningsammo for. Også i fremtiden.
Ellers nokså agnostisk. Man sier at kraftigere kalibre sliter mer på mekanismen. Sliter ikke hagleskuddene mer? De sitter jo lenger fra hengslingspunktet...?
Ser ut som 7x57R er sikrest. Dernest 7x65R og disse der. 
Må ikke nødvendigvis ha R-patron. Sikrere ammo tilgang på 6.5X55 og andre. Færre våpen å velge i kanskje men.. Er det tiden for omlading for oppfølgignsskudd man tenker på med/uten R, eller er det fare for kiling til man kommer til verksted for å få ut hylsa?
 
Vekt og lengde
Ser for meg en drilling som jeg kan gå med på støkkjakt. Lav vekt er ønskelig. 
Det er vel fort vekk dural som gjelder da? 
Lengden blir som den blir... Stokken kan vel alltids skjøtes på med fint resultat. Har lange armer.
 
Siktemidler
Jeg kommer til å bruke den på rådyrjakt der skyteavstanden er innnefor med åpne sikter for rifleløpet. Er de fleste åpne drillingsikter greit for opp til drøye 100m?
Med rette montasje tenkte jeg ha med kikkertsiktet som jeg kan sette på i en fei om en skulle trenge noe som er på lengre avstand. Type fugl på topp el.l. 
 
Hva tror dere?
 

Hei Johan

Har tenkt litt videre, ny kontra gammel drilling. Nyere børser har ofte kortere løp, er dette for å spare vekt, eller skal det i følge fabrikanten ikke være nødvendig med 60 - 63 cm eller enda lengre løp. Tidligere så var ballanse noe vi snakket om, og det var vel lettere å oppnå med et noe lengre løp. Merkel 96k som er et utmeket våpen med oppspenner på kun kuleløpet. Min 12/70 - 5,6x52R med 55 cm løp veide 3,5 kg, kuleleløpet hadde en utmerket presisjon, men med den vekten så var det ikke noe for meg å drasse rundt med i skauen. Løpslengde - ballanse problematikk tok jeg ikke opp til vurdering da. Denne modellen finns også med 60 cm løp, mulig 2 hg ekstra i vekt. Begynner å nærme seg en Blazer med frittliggende løp.

 

Skulle vi fulgt anbefalingene til flesteparten her inne som forspråker grøvre kaliber, så ville jeg gått rett på børsa som Våpenbua har liggende, Krieghoff Trumph med stålkasse og sikring på kolbehalsen i 16/70 - 7x65R ( Finn annonse 88272215 ) litt usikker på vekten, mulig at det står 3,3 kg, burde vel veie noe mindre, men det er bare å ringe å høre. Ferdig med hakemontasje og en grei kikert, sikkert ikke av de dyreste, men det kan du kjøpe til etter hver om du ønsker.  At denne børsa ikke er solgt er rart, har ligget inne på Finn en par måneder nå. Vedr. valg av kaliber, så hadde jeg ikke uroet meg for tilgjengelighet, skulle ammo ikke være til salgs i varehandelen, så er det såpass mange som har mulighet for å lade til deg så det er ikke noe problem. Hadde du handlet denne børsa i Sverige eller andre land så hadde den ikke vært billigere, og i tillegg må du betale for eksport ( ca kr 700, tollen beregner også noen kroner for frakt, i tillegg så har du moms ).

 

Er du ikke så nøye på vekt, og kanskje pris, så ligger det et nydelig våpen i Ski området, håndlaget Feralch 16/70- 222 remington ( Finn annnse 86689528 ) ( NB! denne kaliberen kan brotsjes opp til 5,6x50R, hørte med Vågsland våpen om dette . Han skulle ha en 1000 kr for jobben, en vurdering man må ta med da, senker denne omkamringen verdien på våpnet? Prisen er så lav på dette våpent allerede så det burde ikke være noe å ta hensyn til.  ). Dessverre er det Greener sikring på denne, men med sidelåsene og en top gravyre  så er dette et smykke. Har selv vært og kikket på denne, og hadde nok kjøpt den om den hadde veid litt mindre. Ei slik børse koster nok 200.000 kr i dag å få produsert, så dette er et røverkjøp. Det som nok skal vurderes på dette våpnet er hvilken riflestigning har den? Tar for gitt at den balanserer 50 grain/3,2 gram kuler best, da dette er en standard vekt på kuler til 222 fabrikkammo. Hvordan vil denne kunne fungere med litt tyngre 60 -63 grain, lader du ikke så er dette ikke tema.

 

Våpenbua har også en annen Krieghoff Trumph i 16/70-7x57R med stålkasse og Greener sikring, vekt 2,9 kg til en litt billigere penge. Her får du også hakemontasje men nok en litt eldre kikert, her må du ha nye ringer for å bytte kikert. Da disse er loddet på kikerten ( er dette gjort på fabrikken? ), har hørt meg litt for og det kan komme på ca 5000 kr da basene allerede er montert.

 

Selv har jeg ikke gitt under 20000 kr for hver av mine drillinger, så vil du ned i pris så vent, det kommer for salg igjen. Skjønt den Krieghoff drillingen i 7x65R som jeg fant må du nok vente lenge før at du finner her i Norge, i Sverige eller utlandet er den nok vanligere, men ikke her.

 

Om det ikke har vært diskutert tidligere så kommer det her, mener jeg å ha sett at nyere utgaver av krieghoff Trumph, Pluss og Optima ikke har Greener bolt, d.v.s. låsing på toppen av låskassa. Kun låsing i bunn av låskassa, er dette nok i lengden? Merkelig at alle dobbeløpere hagler, drillinger og rifler har hatt Greener bolt i over 100 år, men at man nå har valgt å fjerne dette. At man sitter med bedre kunnskap om materialer, og sikkert konstruksjon nå, er nok tilfelle, jeg er likevel skeptisk.

 

Edited by Tomas
ny kunnksap
Link to comment
Share on other sites

Takk til alle for mye god informasjon! Det er til god hjelp i en litt oversiktelig drilling-verden. Kombinasjonsmulighetene er virkelig mange for drilling.
 
Mange fine drillinger også. Desverre mange dyre drillinger også....
Problemet når man begynner å sette seg inn i noe er at prisleiet man kikker på har en tendens til å flytte seg oppover... :-)
 
For at drillingen skal bli brukt nok i praksis tror jeg vekten er veldig viktig. Er derfor fristet til å sjanse på en Dural om en som ser fin ut blir tilgjengelig til rett pris.
 
Jeg tror pr i dag at jeg vil bruke den mest med åpne sikter. For å begrense pengedrenasjen inbiller jeg meg at kjøp av børsje med ok montasjer og ok optikk er greit. Jeg ser ikke for meg denne som førstevalget for posteringsjakt i tussmørket. Da kan jeg bruke rifla. Tror at jeg skal klare meg med en enkel kikkert så lenge optikken er vel bevart. 
Både sving og hakemontasje burde fungere fint nok da.
Eller hva?
(Risiko for at man kjøper dyr optikk i etterkant selvfølgelig...)
 
Hvilke butikker har drillinger inne i Østlandstraktene? Jeg vet Jaktdepotet og ABC har. 
 
Mye fint på egun.de. Er det fortsatt gunstig å handle der? Euroen er jo ikke akkurat gunstig i pris Også får man moms, transittkostnader etc i tillegg.
Et eksempel

http://www.egun.de/market/item.php?id=6458446#img

Link to comment
Share on other sites

Johan: Jeg har akkurat importert en drilling fra Tyskland, kjøpt gjennom egun. Det var et lite helvete å få til... Tok lang tid, og det var maaange skjær i sjøen. Det er en viss risiko ved dette også. Ikke lett å klage fra Norge, om det viser seg at man har kjøpt katta i sekken... Det er visst noen nye EU regler også som fristiller private selgere fra mye ansvar. Mitt råd til deg er at dersom du vil handle på egun, så:

1. Meld deg inn så fort som mulig. Det er en litt kronglete prosess, blant annet må du sende kopi av passet ditt. Kjipt om du vil by men ikke kan.

2. Hold deg til de som skriver International Versand.

3. Hold deg til butikker eller online våpenhandlere med eksportlisens. Det er utrolig tungvint og ordne selv. Disse lever av å få gode tilbakemeldinger på egun, og de vil ikke risikere ryktet sitt. Derfor er beskrivelsene ofte helt korrekte. Se spesielt etter om mekanismen er tett (dicht), rustangrep og sånt.

4. Send en mld til disse og spør om de sender til Norge, og hva prisen blir. Kun et fåtall gjør det, da det er dyrt og tungvint utenom EU. Da har du en oversikt over hvilke drillinger du kan by på. Du vil oppdage at det er mange skatter du går glipp av. So ist das leben...

5. Du må legge til en del på auksjonssummen: Først det butikken skal ha i spedisjon og transport, dernest 25% moms.

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

 

a58eef77-7c1e-434c-b628-b83b0b5fa7b9.jpg.cd24b89382552547110169754a3fe94d.jpg

Etter mye og omstendig overvåkning kom jeg over denne Krieghoff Ulm (den heter kun det..) ikke Trumf eller Neptun.. litt rart.. men har noe spesiell rifle oppspenner, en pedal på høyere side som spenner slagfjæren  for rifle. Drillingen har sidelåser til haglpipene og en midtstilt hammerlås til riflen.

 

Drillingen er laget i 1959 fremstår som særdeles god stand... kombinasjonen 16/70  og 6,5x57R er ett godt valg for rådyr og hare, samt noe skogsfugl. Sikringen er vanlig tradisjonell skyvesikring på baskyletangen

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hei Johan

Flere innlegg og enda flere muligheter. Mener at det var en danske som påtok seg å skaffe drilling fra utlandet, han annonserte på Finn. Jeg prøvde å bruke han, men vi ble ikke enig om hva jeg skulle ha, så jeg gav opp.

 

På Blocket.se har det vært en franskmann med et navn som jeg tror var " Bulle ", bosatt i Blekinge/Sverige. Han hadde visst som hobby å ta inn noen børser fra tid til annen, mener at han hadde kontakter i Frankrike.

 

Som noen nevner her at det er en viss sjangse å handle fra utlandet, jeg var rundt på e-gun, usa, sverige, div. tyske sider, endte med å handle her hjemme. Du har ikke det usikkerhetsmomentet med i hvilken stand børsa er. Sikkert greit å stole på firmaer i utlandet, jeg gikk fem på med Torsbo Handels i Sverige. De sjekker ikke ut tilstand på våpen når de får de inn, dette har jeg også fra en kamerat som jobber i jaktforretning i Sverige.

 

Alu kasse eller ikke, jeg har hatt to, en Krieghoff pluss, helt topp børse i meget god stand, og til en vettug pris, men med oppspennere på alle haner forsvant den ut av garderoben. Nr. to var en Krieghoff Trumph Dural, kjempefin børse som ikke hadde noe slark eller defekter i aluminumen. Problemet her var rust i alt av løp, det hadde forretningen glemt å fortelle meg, og jeg klarte jaggu ikke å se det før et halvt år etterpå når børsa kom i retur fra børsemaker for montering av svingmontasje, samt brunering. Når slike blemmer er mulig å få til i nabolandet, hva med ei børse fra f.eks Tyskland. Personlig hadde jeg ikke vært redd for å gå på en børse med alukasse, jeg har likevel blitt advart mot Sauer model 3000, vet ikke hvorfor, spør Madsen på Våpenbua. Han bør rimligvis vite hva som er bra.

 

Ser stadig vekk at Våpenbua har drillinger i 16/7x57R eller 7x65R inne, og disse har stort sett stålkassa og veier under 3 kg, da er vel ikke alukasse så mye å tenke på. Du har i hvertfall lite eller ingenting  å spare i vekt når ei børse med stålkasse veier under 3 kg. Var for øvrig til salgs en Franz sodia drilling i 16 tror jeg og 7x65R for et halvt år siden, den veide helt utrolig 2,5 kg ( disse børsene er håndlaget og da er det straks litt lettere å fjerne unødig materiale ). Synd at eieren ikke hadde pusset den på 10 år, jeg klarer ikke å blir imponert av slikt, og temmelig skremt etter opplevelsen med Torsbo Handels.

 

Beklager at jeg drar frem noen eksempler fra virkeligheten her. Det er fult mulig å gå seg skikkelig vill i den junglen av drillinger, og det koster, og svært få som er villig til å gi det du har gitt for børsa. Om utvalget ikke er på topp i Norge, så vet du i hvertfall hva du får, er du usikker så få en børsemaker til å sjekke børsa før du handler.

Link to comment
Share on other sites

Hei Johan

Nå ligger det en Heim drilling på Finn, se annonse 92644399, mye børse for pengene om den er bra i løp og uten slark.  Min egen Heim har ikke stålkasse men en materialkvalitet som jeg tror kalles " kanonbronse ", den er helt kanon.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, flyfisher skrev:

Jeg kjøpte min Drilling av Alain Bulle, trivelig kar.. bor i Simrishavn.. han er en dedikert entusiast av gamle fine våpen. Han ordnet eksport tilstånd så fort.(?) det lot seg gjøre.

 

 

Jeg holdt på å handle en Krieghoff Trumph med frittliggende løp i 16 og 5,6x57R. en riktig råtass som visst nok ble benyttet på gems i alpene. Jeg slo i fra meg handelen da børsa var såpass tung, men sikkert ei super børse til mye. Artig at det er flere som har vært i kontakt med Alain Bulle. Mener han fortalte at han hadde vært lektor i fransk.

 

Vedr. knekt stokk til drilling, jeg holder på å tilpasser en eldre Merkel ( model 32 tror jeg ) til en prefabrikert stokk for en venn. Masse jobb, som tar et hav av tid. Hadde han skulle betalt en børsemaker for dette kunne han like godt ha kjøpt seg en annen drilling.

Edited by Tomas
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, flyfisher skrev:

Jeg kjøpte min Drilling av Alain Bulle, trivelig kar.. bor i Simrishavn.. han er en dedikert entusiast av gamle fine våpen. Han ordnet eksport tilstånd så fort.(?) det lot seg gjøre.

 

 

Nydelig børse du har flyfisher, har kikket på noen Neptun jeg også, men tørr en å ha med slikt i skauen. Skjønt det var vel ikke Neptun du hadde, flott er den likevel, og i sin tid meget kostbar.

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, flyfisher skrev:

 

a58eef77-7c1e-434c-b628-b83b0b5fa7b9.jpg.cd24b89382552547110169754a3fe94d.jpg

Etter mye og omstendig overvåkning kom jeg over denne Krieghoff Ulm (den heter kun det..) ikke Trumf eller Neptun.. litt rart.. men har noe spesiell rifle oppspenner, en pedal på høyere side som spenner slagfjæren  for rifle. Drillingen har sidelåser til haglpipene og en midtstilt hammerlås til riflen.

 

Drillingen er laget i 1959 fremstår som særdeles god stand... kombinasjonen 16/70  og 6,5x57R er ett godt valg for rådyr og hare, samt noe skogsfugl. Sikringen er vanlig tradisjonell skyvesikring på baskyletangen

Har du fått kjøpt deg dier til 6,5x57R, selv kjøpte jeg dier hos Alvestad, Forster. Klarte å få ødelagt et par hylser før at jeg skjønte hvor " knappen/halsutvideren " skulle stå, lengst ned på den gjengede delen av utstøterstangen. Hadde jeg fått RCBS dier hadde ikke dette problemet oppstått, men nå fungerer det helt greit. Fikk med en del RWS fabrikkskudd med 140 grain kuler, prøvde et par av de, syntes at de var i tøffeste laget, og det stemmer godt med min egne erfaringer med RWS ammo Så de kulene ble nappet ut, og erstattet med en litt mildere lading. Foreløbig har jeg kun en gammel tysk kikert med grovt retikkel i hakemontasjen, håper å få råd til en litt nyere med finere retikkel etter hvert slik at jeg kan få utverdert presisjonen på dette kaliberet. Hadde også håpet å kunne bruke helt ned i 6 grams kuler, men det er vel kanskje å håpe på for mye. Har ladd med 120 grain nå.

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Skaubjønn skrev:

Knekt stokk blir forsikringssak. Det vil si at børsa blir sent til fabrikken, og restokket med stokk av tilsvarende grade.

Flott at du får en slik løsning, med en børse som vel har produksjonskostnad på 200.000 kr nå, så er det en grei løsning. Det er ikke mye treverk igjen på ei børse med sidelåser. Så en slik stokk må lages av erfarne folk.

Link to comment
Share on other sites

Dette dreier seg om en Merkel K96 fra 2003. Stokken er vel grade 7 nå, ut fra dagens system, vil jeg tro. Den knakk i skjeftehalsen ved sikringstangenten, der den er på det tynneste. Denne saken har transportøren sendt inn til forsikringsselskapet. Transportøren vedkjenner seg altså ansvar. Håper og tror det går i orden. Siden det ikke er sidelåser på denne er det mulig det går an å få ordnet det. Men det blir jo ikke det sammen. Ny stokk av samme kvalitet tilpasset fra fabrikk kommer fort på 20 kamillaer. Og, det tar sikkert et halvt år før den er ordnet.

Jeg er veldig glad for at børsa ble sendt med et ansvarlig transportfirma.

 

For øvrig: Jeg har hatt mange gamle pene drillinger. Også Neptun med sidelås. Men jeg for min del har kommet til at den drillingen jeg har jaktet best med og trivdes best med av alle de jeg har hatt er Merkel K96, den som var med i Raudnakkes prosjekttråd Angelina, for de som husker den. Så jeg har solgt alle gamle fine saker, og når denne kommer tilbake med ny stokk har jeg en Merkel rifledrilling i 9,3x74R og 2-76, og Merkel hagledrilling i 20-76/8x57IRS. Moderne saker som tåler stål, og med den sikringsløsningen jeg liker.

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Tomas skrev:

Nydelig børse du har flyfisher, har kikket på noen Neptun jeg også, men tørr en å ha med slikt i skauen. Skjønt det var vel ikke Neptun du hadde, flott er den likevel, og i sin tid meget kostbar.

Vel, jo.. den kostet litt..;-)) men, eier gleden er større ...Jeg har i mer en 30 år ønsket meg noe fra "øverste hylle" nå har jeg det... min form for jakt har moderert seg noe etterhvert som jeg er blitt voksen og mer selektiv.. før kunne jeg uten unntak aldri la en helg gå fra uten en tur i skauen... nå velger jeg peiskos hvis det bøtter ned... men, det er noe med å ha en særdeles god Drever å slippe denne på nattfersk fot, finne go´posten og legge inn 2x16/70 og en 6,5...

50baca16-8609-460d-9e94-2c00642ee524.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver å jakte skogsfugel så da kan det bli litt tøffere tak med noen fall og saltomortaler en gang i mellom, så da tror jeg må holde meg til en litt billigere drilling. Rådyr jakter jeg fra jakttårn og da benytter jeg en Ruger nr 3 i 6 mm BR Remington, nesten knall og fall på 150 meter. Skjønt det kommer en Shilen DGA kasse i løpet av en stund. Får se om den ender opp med et 6 mm XC løp, blir vel mulig å treffe noe med den også, nok litt mer presis enn en drilling vil jeg tro.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mye interessant å lese på en litt våt 17.mai..!

Angående egun. Har sett på denne:

http://www.egun.de/market/item.php?id=6458446#img

Hva mener man om denne. Syntes den ser veldig fin ut. Blir kanskje for dyr til slutt  da.

Er det forresten dumt å kjøpe nå "rett før" jaktsesongen? Prisen på drilling er kanskje lik året rundt siden det er et langtlevende våpen?

 

Link to comment
Share on other sites

For øyeblikket er herligheten hos Per Arne Vaagsland for montering av ny kikkert.. det satt en i og for seg allright Zeiss 1,5-6x42, men den er nok passert i tid med tanke på synsfelt osv..., Jeg har valgt en Meopta 1-6x24 med K-dot som jeg er svært fornøyd med. Per arne skal tilpasse nye ringer til hakemontasjen (bruker den som sitter der)  Rekylkappen var derimot noe dritt som var montert på ´70 tallet, alle kan vel forstille seg hvor malplassert den var.... monterer ny klassisk rød (eller) sort kappe.. Stokken er i original finish, dog påsmurt noe klin i flere tiår.. når jeg får den hjem igjen er det rett på makeover... med trestjernes gulvrens og fjerning av gammel olje... nettskjæring er overraskende skarp og uten skader..  Bør vel egentilg lage en egen tråd for dette ..?   Jeg har fulgt markedet ganske tett i flere tiår.. men jeg har aldri sett noe slikt annonsert i Norge..

Link to comment
Share on other sites

Alain Bulle hadde forøvrig denne for salg; Ludvig Borowinik dobbeltrifle drilling... 2x 9,3x74R og 20/76 - dessverre hadde jeg ikke de nødvendige 100K på meg som han forlangte..det ble gæli nok som det ble med Krieghoffen.. Men, noe av det bedre jeg har hatt mellom nevene...

ludvig.jpg

ludvig2.jpg

ludvig3.jpg

Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, flyfisher skrev:

 Rekylkappen var derimot noe dritt som var montert på ´70 tallet, alle kan vel forstille seg hvor malplassert den var.... monterer ny klassisk rød (eller) sort kappe.. 

 

Du har en fantastisk fin drilling, flyfisher. Men rød kappe på et tysk våpen...? Med respekt å melde, er ikke det litt som å lakkere en tysk racerbil i British Racing Green? :-)

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, boble skrev:

 

Du har en fantastisk fin drilling, flyfisher. Men rød kappe på et tysk våpen...? Med respekt å melde, er ikke det litt som å lakkere en tysk racerbil i British Racing Green? :-)

Njaaa.... hvis du ser på boken"Gamle fine våpen" Fredrik Franzen (forøvrig bra bok)  så finner du Tyske våpen med rød kolbekappe.. side 88 ..Forøvrig denne drillingen som var "malen" på hva jeg ville ha...... Drillingen min er litt snau i lengden.. så jeg må ha ei litt tjukk for å kompensere litt

Link to comment
Share on other sites

Oki, så håndfast dokumentasjon har jeg ikke, bare en liten anekdote.

 

Jeg var i Østerrike for å kjøpe en sideligger, et mesterstykke fra mellomkrigstiden, produsert i Ferlach. Rik, dyp gravyre, strøken brunering, tightere enn en ny hagle - men skjeftet for en mann som må ha vært mye kortere enn meg.

 

Dette var selvsagt ikke noe problem; børsemakeren som hadde den for salg kunne gjerne sette på en tykkere kolbekappe for meg. Da han spurte hvilken farge jeg ønsket kom jeg i skade for å si at rødt var pent. Jeg fikk da klar beskjed om at på tyske og østerriske våpen sto valget mellom sort og brun kolbekappe. Rød, selv om det var meget pent, var strengt forbeholdt de engelske. Han kunne montere en rød kappe dersom jeg insisterte, men han ville gjøre meg oppmerksom på at det var et høylytt stilbrudd og noe han aldri ville hatt selv. 

 

Konfliksky som jeg er (og glad i stilrene linjer) ba jeg beskjemmet om unnskyldning og gikk for en sort. :-)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...