Jump to content

Schmidt & Bender vs. Khales


sandychrimp

Recommended Posts

Hei! Vurderer kjøp av en av disse til elgjakten.  Schmidt & Bender Klassik eller Khales Helia C. Begge er 1.5-6x42 med 30mm tube. Er vissnok SF fokus på den ene og FF på den andre Er det noen som har brukererfaringer, evt sammeliknet noen av disse?

Edited by sandychrimp
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Kahles Helia C 1.5-6x42. Hvis du ikke trenger lyspunkt, blir det ikke mye bedre enn denne. FFP retrikkel, lettere enn de fleste og null "dorull effekt". Zeiss HT har bedre lys transmisjon, men Kahles er klar kant til kant.

S&B har jeg ikke prøvd, men den er nok tyngre og mer kostbar.

 

Edited by tornado
Link to comment
Share on other sites

Skumring kikkert er det veldig kjekt med lysprikk, og Victory HT 3-12x56 fungerer bra til dette.

Men til driv- og støkk i skogen på dagtid hvor holdene er korte/moderate, så fungerer 1.5-6x42 Kahles meget bra. Lett, klar kant til kant og ikke noe dorull effekt på 1.5x. Mange andre sikter sliter med dorull på nedre zoom område.

Kommer man over et pent eksemplar så er det løp og kjøp!

Link to comment
Share on other sites

På 5/13/2017 den 22.56, tornado skrev:

Mange andre sikter sliter med dorull på nedre zoom område.

Husk at den enkleste måten å unngå dorulleffekt på laveste forstørring, er å ljuge litt på faktisk zoomområde, med andre ord, ikke ha fullt 4x zoom.

 

Tilsvarende har jeg sett at produsenter har kunne oppgi større synsfelt i databladet, ved å ljuge litt på hva minste forstørring faktisk er. 

Link to comment
Share on other sites

Fikk kikkerten i går. ser bra ut, men fikk ingen wow faktor i forhold til meoptaen og vortexen jeg har.  Tråkors er i 1 bildeplan . Det som slår meg litt er hvor enkelt det er å se gjennom siktet med begge øyne åpen. Lite"  bildestøy" la oss kalle det, i forhold til f. eks meoptaen, der er man nesten nødt til å lukke Venstre øye for i se klart i siktet. Nå er det jo forskjellige typer sikter skal sies. 4-16x44 og 6-24x50 på de to andre.

Edited by sandychrimp
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...