Jump to content

Hvorfor VV570 / VV165?


Jørgen Krag

Recommended Posts

Hei! Jeg skal lade til .338 LM, og sjekket min ladebok, utgave 5, samt VVs hjemmesider. Glad og fornøyd konstaterer jeg at VV165 eller deromkring ser ut som en fin plass å starte. Til min videre glede konstaterer jeg at VV165 er mulig å anskaffe innenfor kongerikets grenser i 3,5 kg pakker - til hyggelige priser. Så langt alt vel. Enter "Brønnpisseren" (han heter egentlig noe annet, la ham forbli anonym)! Han sier: "Hva med Vihtavuoris makalause nye 570-krutt, det skal være skikkelig bra saker!" En verden i grus, og ny realitetsorientering nødvendig. Etter litt forsking sitter jeg ikke overdrevent mye klokere igjen, det jeg "vet" er:

- Jeg har ikke sett noen steder innenfor kongerikets grenser der VVs makalause 5-serie krutt selges i 3,5 kg forpakninger (til hyggelige priser)

- Jeg tror jeg har forstått at VVs makalause 5-serie krutt lager mer smell og mer munningstrykk (jeg skyter med smellforsterker og er allerede fornøyd med smellnivået) og muligens litt høyere hastigheter

- Jeg registrerer at det ikke anbefales å bruke kruttmål på VVs makalause 5-serie krutt grunnet kruttkornas beskaffenhet ... Dette er for alt jeg vet også gjeldende for VV165 også. Litt dumt, da jeg egentlig så for meg å forsøke å lade med kruttmål...

 

Så hvorfor skal jeg gå for 570 eller en annen av VVs makalause 5-serie krutt da?

 

Ja, jeg antar det er noen gode grunner som jeg grunnet min manglende erfaring og særdeles slette research ikke har plukket opp, men hva er disse?

Kulene jeg har tilgjengelig foreløpig er Hornady interlock, 250 grs, Lapua Scenar 300 grs, og jeg tenker å teste ut Partizan 250 grs. FMJ, og kjøpe inn en haug med disse om de funker (noe jeg har hørt her inne at de gjør!)

 

Takk for alle svar!

 

 

Edited by oyvind1
Link to comment
Share on other sites

Det er ingen grunn for at du skal bruk VV makalaus 5 serie når du har en aldeles utmerket anledning å teste ut VV 165,s vidundelige verden. Skulle du imidlertid få nedsig av resultatene kan det kanskje være noe å hente i å bytte krutt. Vent i så fall til du er halvveis nede i 3,5 kilos dunken og har testet ut de mulighetene du har innenfor trykkgrensene. Selv har jeg forsøkt med alskens forskjellig krutt for å se om resultatene ville bedre seg - men har etterhvert måttet innse at det er mer trening som gir bedre resultat :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Føler meg allerede meget mer kvalifisert til å fatte en avgjørelse! Jeg mener også og ha registrert noen plass at 100-serien krutt visstnok er mer temperaturstabilt enn 500-serien, er det noen som vet noe om dette?

 

Hva med pakningsformatet? Er det slik at 500-serien ikke finnes (i Norge) i 3,5 kg dunker? Her er det jo faktisk litt å spare, den .338-hylsa spiser jo litt krutt...

 

Hvordan er det å bruke kruttmål på N165 / N170, vil det funke sånn nogenlunde?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ikke mye hjelp fra denne kanten bortsett fra at min dunk med N165 fortsat står i skapet, da den relativ brukbare Lymann kruttmålet ikke klarer med dette. Den varierer flere grain, og et tung på spaken.

Har forøvrig og lest at 5xx serien er mer temperaturstabilt, uten at jeg kan bekrefte det.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...