Jump to content

Norma tipstrike og ecostrike i 308win Til storviltjakt


Fisk42

Recommended Posts

Blir jaktet mest hjort og elg men også litt rådyr. Leser at produsenten norma skryter masse av norma tipstrike og norma ecostrike?  Noen som har erfaringer med disse? Ifølge norma appen så virker disse som gode kandidater? Eller er det andre bedre kuler jeg bør velge? 

Edited by Fisk42
Link to comment
Share on other sites

norma tipstrike er en kule tenkt brukt på villsvin jakt der en ønsker "knall og fall" og er ikke snill med kjøttet.. ecostrike er en homogen kule på lik linje med Barnes TTSX med flere..ecostrike kulen viser tegn til å være en meget god jaktbilen for de som ønsker et "blyfritt" alternativ, ecostrike har meget god/høy hastighet i forhold til mange andre "ferdigrulla" alternativ..har ingen problemer med å anbefale denne kulen til matvilt.. 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Fisk42 skrev:

Leser at produsenten norma skryter masse av norma tipstrike og norma ecostrike?

 

Føler jeg har litt piggene ut når det gjelder begge. Såvidt jeg kan skjønne er Tipstrike egentlig ei helt vanlig blykule som i liten grad skiller seg fra Nosler Ballistic Tip, og som ikke ser ut til å ha noen spesielle fordeler (eller ulemper, kanskje med unntak av prisen). Ecostrike ser ikke ut til å være så veldig forskjellig fra andre kobberalternativer på markedet, men ut fra reklamebildene synes jeg det ser ut som om den ekspanderer veldig lite, og det kan gi problemer om en strekker holdet litt (mindre fart = ekspanderer enda mindre...)

 

Mine 2cent: Skal du ha ei vanlig blykule, kjøp noe billigere som er utprøvd. Det finnes mange alternativer, Mega, Fusion, Oryx, Hammerhead.... De tre siste er loddet. Skal du ha homogen er det vel enklest å få tak i Naturalis, vet ikke hvor mange som evt fører Barnes X i ferdigrulla. Jeg har prøvd flere alternativ men endte tilbake på Mega i 6.5, og jeg kommer til å prøve Sako Super Hammerhead i 8x57JS.

 

Fasiten ligger med fire bein i lufta til høsten.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ble til at jeg tømte et par esker med Ecostrike i 8x57 i Polen i fjorhøst, men det var neppe rett ammo til den jaktformen. Begredelig innsats på å gå etter vilt, så det eneste jeg beviselig fikk gjort kål på var en dåhjort som viste helt kurant skuddtegn og rusa ut ca 100m, og et rådyr som fikk litt medfart både her og der - såpass at jeg ikke tror det egner seg til å vurdere kulas egenskaper. Lurer på om det rygga inn på posten. Hadde også en smell på en stor gris, som i mine øyne viste skikkelig skuddtegn og rusa ut, men det var dagens siste drev og den forsvant over en ganske stor åker og inn i kanten på andre sida og der ble den borte. Og jeg tror driverne var mer gira på andre ting enn å lete gris i mørket, så den ligger vel der enda. 

 

Altså ingenting som gav meg noen gode svar, ut over at jeg sannsynligvis burde valgt ei mer lettekspanderende kule til akkurat den jaktformen. Åpenbart en fordel at dyra blir liggende rimelig nært skuddplassen. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
På 4.5.2017 den 16.43, Jibrag skrev:

 

Føler jeg har litt piggene ut når det gjelder begge. Såvidt jeg kan skjønne er Tipstrike egentlig ei helt vanlig blykule som i liten grad skiller seg fra Nosler Ballistic Tip, og som ikke ser ut til å ha noen spesielle fordeler (eller ulemper, kanskje med unntak av prisen). Ecostrike ser ikke ut til å være så veldig forskjellig fra andre kobberalternativer på markedet, men ut fra reklamebildene synes jeg det ser ut som om den ekspanderer veldig lite, og det kan gi problemer om en strekker holdet litt (mindre fart = ekspanderer enda mindre...)

 

Mine 2cent: Skal du ha ei vanlig blykule, kjøp noe billigere som er utprøvd. Det finnes mange alternativer, Mega, Fusion, Oryx, Hammerhead.... De tre siste er loddet. Skal du ha homogen er det vel enklest å få tak i Naturalis, vet ikke hvor mange som evt fører Barnes X i ferdigrulla. Jeg har prøvd flere alternativ men endte tilbake på Mega i 6.5, og jeg kommer til å prøve Sako Super Hammerhead i 8x57JS.

 

Fasiten ligger med fire bein i lufta til høsten.

 

Vortex har Barnes 150grs tsx i 308.

Super kule. Vi har felt ca 40 hjorter med den i flere kaliber, men mest 308.

Link to comment
Share on other sites

På 4.8.2018 den 13.07, Jibrag skrev:

Altså ingenting som gav meg noen gode svar, ut over at jeg sannsynligvis burde valgt ei mer lettekspanderende kule til akkurat den jaktformen.

 

Men nå har jeg egentlig "datamateriale" (*kremt*) til å sammenligne sånn nogenlunde med ei anna homogen kule, og det skal da nevnes at jeg er innleid hos importøren av disse (Markhusan). Der selger vi riktignok også Norma EcoStrike, så dette blir ikke bare reklamering men også litt dissing av egne produkter. Men denne høsten har jeg jakta med Fox Hunter Classic, som er ei homogen kobberkule. Prøvde denne i 8x57JS og har skutt en del elg og rådyr med kula (ca 15, ca halvt om halvt). Mitt inntrykk er at denne fungerer jævlig godt. Virker som om dyra tømmes veldig effektivt for blod etter treff, får litt assosiasjoner til barberbladene på ei jaktpil, har ikke opplevd lange utras, og dyra virker å være helt tømt for blod - og det ligger ikke i hinnene. Dvs korte utras, gode skuddreaksjoner, dyra blør ut, lite blodslått kjøtt... alt i alt imponert over denne kula. 

 

Og altså en helt annen opplevelse enn ecostrike, som bare virker å være alt for hard og gi for lite skuddreaksjon og for lite utblødning. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Skjøt ett rådyr med ecostrike her om dagen. Virker som om den kanskje er litt hard og åpner seg litt sent, men jeg var veldig "heldig" med skuddplasseringen. Satt skuddet høyt i bogen, inn i toppen på bogbladet pent høl igjennom, gjennom ryggraden,ble til pulver og ut bak bogen, 2 cm utgangshøl.Veldig lite blodutredelser og klin mellom hinner. Aldri sett så lite skuddskader på rådyr før. Har skutt rådyr ca sånn med Oryx noen ganger. Det har gitt noe mer "søl". Men er litt usikker på skuddreaksjon om jeg hadde satt kula feks. bak bogen, om kula hadde åpna seg nok og gjort nok skade på lunger/hjerte. Får prøve den litt mer utover.

20200811_223014.jpg

Edited by meut!
Bilde
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...