Jump to content

Raufoss 7,92X57


høggern

Recommended Posts

Jeg har sett mye raufoss 7,92X57 produsert årene 1948-1950. Disse er ganske vanlige dusinvarer har jeg forstått. 

Men her en dag kom det en kar og viste meg patroner i kaliberet som var bunnstemplet på 30 tallet, med bokstavene SS, RA og årstall. Feks RA SS 1934. Det var slike patroner fra flere år på 30 tallet, i tillegg til noen fra 1940 og 1941 (de var ikke stemplet SS), og det var i tillegg en fra 1928 mener jeg huske det var. Den var heller ikke stempla SS. Er dette gammel miter ammo?

I tillegg var det noen paroner bunnstempla "N" og "I".Er dette norma hylser? Sivil eller militær ammo?

Kan dette skytes i rifle, eller er dette samlerobjekter som bør spares på? Han som hadde de lurte på om de bare skulle skytes. 

 

Link to comment
Share on other sites

All gammel norsk 7,92 ammo før 1940 er til mitr. SS står for stor spisskule altså en tyngre kule enn de tidligere. Man utviklet også 7,92 Tung (7,92x61) på 30tallet for å få mer rekkevidde mot fly. Man antar vel at de N merkede er produsert av Norma på kontrakt.

Normalt så er ingen av de nevnte merkingene spesielt sjeldne eller uvanlige og kan nok skytes i rifle hvis man må. De originale med nikkel kule er nok mer uvanlige enn de med tambak kule, sistnevnte er nok ladet opp etter Krigen i gamle (brukte?) hylser

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...