Jump to content

Skytebriller for langsynte


.204 Ruger

Recommended Posts

Hei

Har vært avhengig av lesebriller ei stund. Da jeg fant frem pistolen igjen, eller en liten pause i aktiviteten, var det litt nedtur....

Baksiktet har forsvunnet i tåka ?

Prøvde med lesebrillene, og da ble jo baksiktet klart og fint. Men blinken forsvant i tåka istedet.....

Finnes det briller som kan ordne opp i dette? Eller er det bare å gi opp pistolskyting?

Link to comment
Share on other sites

Du må ha en brille som gjør at du ser kornet skarpt og baksiktet bra nok. Da vil du sannsynligvis også se blinken bra nok. Den trenger ikke å være skarp. Du kan sikte midt i en svart sirkel selv om du ikke ser ringene eller sirkelen helt skarpt. Snakk med skytterfolket i ditt lokalområde. De vet hvem som er den beste optikeren for skyttere.

Om du kun er langsynt, men ikke har skjeve hornhinner (astigmatisme) på lederøyet, er Variolens et utmerket alternativ. Den får du kjøpt hos Roar Hembre på Stjørdal.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg har det som kalles monovision (nærsynt og langsynt på hvert sitt øye) , uheldigvis er jeg langsynt med skytterøyet og måtta da ordne meg briller.

Hadde først briller som ga meg godt forsikte og baksikte, skive litt dårlig men det er jo som kjent ikke så nøye..

Etter en stund så ble jeg veldig sliten i øyne pga dette og årsaken er at jeg skyter/sikter med begge øyne åpne, kontaktet da optiker og vi testet litt forskjellige løsninger.  Jeg hadde pistol og rink's 2.5m tørrtreningsskive med.

Etter en stund sier optiker at du bruker jo begge øyne under skyting og da må du ha ett glass som er korrekt for det andre øyet og.. 

Han satt inn rette glass for det andre øyet og resultatet ble meget bra. 

Nå kan jeg skyte uten å bli sliten i øyne og jeg ser siktene meget bra og skive sånn passe ok.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
På 25.12.2017 den 17.21, Poacher skrev:

 

Det er en annen type skytebriller vi snakker om her.

Vi snakker om f.eks slike: Knoblock skytebriller

 

Hva er forskjell på en vernebriller med styrke og en skytebrille, type knoblock El..? Jeg kunne tenke med en vernebriller med styrke, for trening og felt, men så leser man om brytningsfeil mm på «vanlige» briller..  en optiker som kan skyting må være beste steder å begynne, noen som har tips om dette, i Oslo området...?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp vært gjennom samme prosessen.
Kjøpte meg en skytebrille (ramme) brukt på finn, og fikk en optiker som kan dette med skyting til å ta ut riktig glass.
Vi sto i en bakgang på kjøpesentret der han holder til med pistol og Coltskive på 12.5 meter, et par damer utstøtte svake hylelyder da de så oss, men optikeren beroliget dem rasket :)
Tenkte etterpå at dette kanskje ikke var så lurt, men han forsikret at det ikke var første gangen, så dette gikk bra ....
Uansett, nå ser jeg siktemidler skarpt, men skiva er en smule dunkel, men resultatene har blitt vesentlig bedre.
Kan anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Rune på Synsam er aktiv skytter og en dyktig optiker som skjønner hva du trenger, de har mange forskjellige typer briller som kan leveres med styrke, Knoblock, sportsbriller, vernebriller osv. Har blink i butikken, 

Anbefales :-)

Edited by Ster
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...