Jump to content

Hylselengde


XViper

Recommended Posts

Kjøpte en eske nye Lapua .243 hylser i den tro at de er av topp kvalitet. Men hylselengden varierer Mye mer enn med nye Normahylser. Korteste er 2,031" og lengste på 2,040". Etter det jeg kan se utgjør dette ca 0,228mm forskjell korteste til lengste. Denne forskjellen i patronlengde resulterer i ulik settedybde og min erfaring er at 0,23mm kortere/lengre settedybde påvirker treffpunkt og presisjon i betydelig grad i alle fall på min rifle .243 Noen garvede ladere som har gode råd ang. nye hylser, merke osv ?

 

Edited by XViper
Link to comment
Share on other sites

Det er jo fint om hylsene er like lange, men betyr det noe? Settedybden blir den samme, litt mer hals tar bittelite volum og gir bittelite mer hold på hylsene.

Er det noen som har prøvd hva dette betyr i praksis, min erfaring er at så lenge hylsene er kortere enn kammeret så gir det ingen merkbar endring i presisjon til alt vanlig bruk. Muligens en topptrimmet BR rifle vil avsløre forskjell om sjåføren er dyktig.
Jeg tror det var M67 som skrev noe om å skyte mer for å bli god, ikke bruke tid på ubetydelige detaljer. 

Jeg tror dette er mye bortkastet tid.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge hylsene ikke overstiger Max lengde, tror jeg ikke dette er noe å bry seg om.

Tviler på at presisjonen skulle påvirkes negativt noe nevneverdig .

Settedybde,.. om jeg forstår er det vel halsen som varier litt i lengde så hylsevolymen er vel densamme uansett.

Rent teoretisk skulle de lengste hylsene bevirke litt mer kulehold, men da er man virkelig "fintenkt" .

 

Ser Per- S hann føre

 

Link to comment
Share on other sites

Til bobby og Per-S

 

Hmmm, i min rifle gir en endring i settedybde merkbar forskjell både på presisjon og treffpunkt.

Eks: Kal. 243 Standard løp /Howa -> Norma hylser/helpress, trimmet til 2,038

A Settedybde: 2.680" 70 grains kule med 40 grains Varget + Rem.L.R. hette bak = Stabil og presis jaktladning.

B Settedybde: 2.680" 70 grains kule med 39 grains Varget + Rem.L.R. hette bak = setter skudda opp og til høyre og holder knapt 1" samling.

C Settedybde: 2.670" 70 grains kule med 39 grains Varget + Rem.L.R. hette bak = setter skudda like under A ladningen og gir 5/8" samlinger

Vel, til storviltjakt er dette flisespikeri, men til rev, gås osv har det noe å si . . .

Link to comment
Share on other sites

Settedybde og hylselengde er to ulike ting. Settedybde påvirker presisjon. Hylselengde med de avvik du oppgir påvirker ikke presisjon etter min erfaring.

Har du prøvd om det er ulikt treffpunkt eller ulik presisjon med varierende hylselengde?

Link to comment
Share on other sites

I den første problemstillingen med variasjon på hylselengde påvirkes IKKE settedybde, COL eller friflukt, men kun variasjon (teoretiske) på  kulehold.

 

I eksempelet du beskriver ovenfor med varierende COL, og dermed varierende friflukt, (også varierende kruttmengde) vil dette helt sikkert påvirke pipesvingningene med påfølgende resultat : ulike treffpunkt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

51 minutter siden, Per-S skrev:

Settedybde og hylselengde er to ulike ting. Settedybde påvirker presisjon. Hylselengde med de avvik du oppgir påvirker ikke presisjon etter min erfaring.

Har du prøvd om det er ulikt treffpunkt eller ulik presisjon med varierende hylselengde?

Nei har ikke spesifikt testet treffpunkt/presisjon basert på hylselengden. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...