Jump to content

Revolver i svartkruttskytingsklubb


DoctoRoy

Recommended Posts

Har spekulert litt rundt dette om å skyte svartkrutt med moderne revolvere som er produsert for bruk av røksvakt krutt. Spørsmålsstilling: Dersom man avslutter medlemskap i en pistolklubb som skyter standard NSF program og melder seg inn i en klubb for svartkruttskyting vil man da kunne beholde revolverne ervervet for bruk i NSF klubben? Singelaction revolvere i dette tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Javel..... Da forstår jeg det slik; at når du skriver "beholde" så mener du "bruke"?

 

Jeg tolket "beholde" som om du skulle kunne miste eierskapet til våpenet dersom det ikke kunne brukes i programmet til Svartkrutt-klubben. Noe som neppe ville vært ett reelt problem da krav til bruk=program i praksis gjelder for søknad til erverv. Og ikke noe noen (såvidt meg bekjent) bryr seg om etter at søknaden er godkjent.

 

Når jeg leser svaret til Per-S så ser det ut til at han leste "beholde" på samme vis som meg.

 

Link to comment
Share on other sites

Bruken vil jo være betinget av at klubben har - som Per-S sier - program for det aktuelle våpenet.

Man har altså fått tillatelse til kjøp av våpen for bruk i et spesielt program - administrert av ett spesifikt forbund. Etter en tid melder man seg ut av den klubben og melder seg inn i en klubb tilsluttet et forbund som ikke har tilsvarende program - faller da grunnlaget for fortsatt eierskap til våpenet bort?

Det kan virke som at aktivitetskravet stadig innskjerpes og dersom man ikke kan dokumentere tilfredsstillende aktivitet så risikerer man at det aktuelle våpenkortet tilbakekalles. Kanskje jeg burde formulert spørsmålet litt annerledes ja.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, DoctoRoy skrev:

. Etter en tid melder man seg ut av den klubben og melder seg inn i en klubb tilsluttet et forbund som ikke har tilsvarende program - faller da grunnlaget for fortsatt eierskap til våpenet bort?

Det var nettopp dette jeg trodde du mente når jeg skrev mitt første innlegg. Men da skjønner jeg ikke hvorfor du mener omformuleringen min var upresis i forhold til det du spurte om?Jeg hentyder (med ett spørsmål) at det vel aldri har skjedd at noen har mistet et våpen fordi grunnlaget ble borte (ny klubb ikke har program som passer for det aktuelle våpenet). Og at dette dermed ikke er en reell problemstilling.

 

Altså en praksis som legger føringer for søknad til erverv - men har ingen betydning når det gjelder å BEHOLDE eierskap av våpenet.

 

Så jeg gjentar mitt "Spot on topic" spørsmål: Er det noen som har erfart noe annet?

Link to comment
Share on other sites

Og for å utbrodere det enda mer:

 

Jeg kjenner flere som eier håndvåpen som ikke har avfyrt ett eneste skudd på 10-20 år. (Våpnene altså. Eierne skyter fra tid til annen med andre våpen). Da sier det seg selv at det kravet som var til aktivitet og behov når våpenene ble søkt ervervet ikke lenger er særlig aktuelt. Allikevel betaler de den årlige medlemsavgiften til en klubb, og aldri har noen snakket om at de ikke skal få beholde våpnene sine.

 

Aldri er det noen som spør om disse våpnene passer til programmene i klubben heller. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...