Jump to content

Naturmangfoldloven. Ulvedebatt i Stortinget... endringer?


Guest

Recommended Posts

7 timer siden, Gillen skrev:

Et innlegg langt under beltestedet, hold deg til saken ....

Det er jo nettopp dette saken handler om.  De "fakta" som serveres av Walt Disney og Torbjørn Egner er som regel noe pyntet på- men det er tydelig vis slike "fakta" mange velger å tro på. :(Ved å vise frem den virkelige verden kan kanskje noen også lære noe? 

 

En annen artikkel fra samme hendelse: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/ulv/68-sauer-tatt-ser-ut-som-ulven-har-lekt-seg-gjennom-en-hel-saueflokk/a/24022057/

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

At rovdyr tar byttedyr er ikke noe nytt. Vi betaler for å se det på TV når det skjer i Serengeti, men vi hisser oss opp når det skjer i Norge. Fordi vi har fjernet oss fra naturen, lar mange seg uroe av noen tarmer og spyfluer. Vi har forresten 3.200.000 kg sauekjøtt på "reguleringslager" dvs kjøtt som en ikke får solgt.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Gillen skrev:

Trodde ikke tema var Grevlingen 1 med familie ??

Jeg refererer til hans innlegg der han vil lære oss foreldre og våre barn hvordan naturen fungerer- med henvisning  "Se og lær:" med en " faktafilm"  fra Barne-Tv. 

Jeg tror det hadde vært mer lærerikt  for både voksne og barn å kommet ut  å fått sett lidelsene til dyrene - og eierne - som er offer for galskapen med gjeninnføring av verdens mest utbredte stor rovdyr. Derfor denne linken. For som man roper i skogen får man svar :winke1: Men det er ikke min hensikt å være støtende- om det virker slik må jeg bare beklage det. 

På 1.5.2017 den 18.06, grevlingen1 skrev:

Jeg tror redde voksne og særlig foreldre kunne ha stor glede av å se vedlagte NRK film som eksempel på foreldre som lærer barna på en positiv måte om naturen uten frykt for rovdyr og med sunne interesser som jakt , fiske og overnatting i telt og snøhule...

Se og lær:

spor etter bjørn

 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, nhd skrev:

 Vi har forresten 3.200.000 kg sauekjøtt på "reguleringslager" dvs kjøtt som en ikke får solgt.

Vi har 2413 Tonn Sau/Lam på lager i uke 21. Del det på folketallet i Norge så er det ikke mange prosent som skal ha billig sau til middag for det står null på lager. 

Edited by Sakoen75
Litt rask på avtrekkeren
Link to comment
Share on other sites

Jeg har to stk som skal patruljere et sted mellom 30 og 60 km2 i sommer. Gjeting er for flokker. Snakker vi om en flokk med sau snakker vi om melkedyr. Og det finnes knapt i landet. Sau med lam MÅ spre seg utover for å unngå innvollsorm o.l. Alternativet er snyltebehandling hver tredje uke. Få til det på utmarksbeite, den som vil. 

 

Egentlig er hele diskusjonen bare tull. Før vi skulle bosette fremmed ulv og lage bestandsmål for alt mulig annet skulle vi funnet ut av hva vi skal gjøre med utmarksnæringa. Det gjorde vi ikke, og da sitter vi igjen med kommentarfeltkrig og by vs land. 

 

Vi har ikke en rovdyrdebatt, men vi skulle gjerne hatt en for tjue år sida. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, Gillen skrev:

Men nevnte ingen konkrete personer........i motsetning til visse andre...........

 

4 timer siden, asterix skrev:

..........................Men det er ikke min hensikt å være støtende- om det virker slik må jeg bare beklage det. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 5.6.2017 den 21.52, asterix skrev:

- så kan dere vasse litt rundt i blod, tarmer og spyfluer-  kanskje både du og dine barn lærer litt om den virkelige verden...

 

@asterix Tror kanskje du ikke forstår  hva tråden handler om...Tråden er om  debatten i Stortinget... og den manglende vilje til nødvendig endring av Naturmangfoldsloven ett flertall ledet ann av Senterpartiet gikk imot.

 

Endres ikke naturmangfoldsloven vil man også i fremtiden ha store lovmessige utfordringer for felling og bestandsregulering i "ulvesonen"

 

Ulven(e) som nå gjør skade i saueflokker Østfold, Akershus og Oppland  er det allerede gitt fellingstillatelse på og dette krever selvsagt ingen endring i naturmangfoldsloven.

 

Sau og ulv er selvsagt ett problem og det er ikke hyggelig å se skaden rovdyr og hunder tidvis gjør i saueflokker. Rovdyr og hund som gjør slik skade bør selvsagt felles snarest.

 

Jeg mener også at  "for mange" sauebønder har for lite oppsyn med sine dyr, både mhp rovdyr, sykdom og skade.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, G.Larson skrev:

 Hvorfor dro du inn foreldre,unger og læring i tråden da?

 

Som ett tilsvar på @Gyro og @SofaBamse på side 1  tok ,følelser av frykt og bruk av naturen inn i tråden....

 

Jeg mener at bla Senterpartietved leder Trygve Slagsvold Vedum bommet totalt med å trenere en nødvendig endring i naturmangfoldsloven.

 

Blir Trygve Slagsvold Vedum  eks miljø eller landbruksminister i en grønn/rød regjering etter valget til høsten  vil vi trolig se en like handlingslammet  ulvepolitikk dersom ikke naturmangfoldsloven endres.

 

Politikere lover en masse i opposisjon,men må følge reglene i posisjon...

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, grevlingen1 skrev:

Endres ikke naturmangfoldsloven vil man også i fremtiden ha store lovmessige utfordringer for felling og bestandsregulering i "ulvesonen"

En endring i loven som åpner for lettere/raskere fellingstillatelse  av ulv innenfor sonen vil uansett (mer eller mindre) undergrave poenget med ulvesonen. Er det ikke da bedre å fjerne hele ulvesonen?

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, 32-40 Win. skrev:

En endring i loven som åpner for lettere/raskere fellingstillatelse  av ulv innenfor sonen vil uansett (mer eller mindre) undergrave poenget med ulvesonen.

 

En må vel skille mellom fellingstillatelse når bestandsmål er oppnådd, og fellingstillatelse når bestandsmål ikke er oppnådd. Slik har det i allefall vært for andre arter. Dvs dersom bestandsmål er nådd, bør det være riktig å kunne regulere bestandstetthet også innenfor forvaltningssonen for ulv. Dersom bestandsmål ikke, eller knapt, er oppnådd bør bestandsregulering kun skje utenfor forvaltningssonen.

 

Men litt på siden av dette, har lest litt i fellingsvedtakene (eller avslagene...) fra i vinter, og ser at det har vært en ganske stor diskusjon rundt Julussa og Osdalsflokkene, som begge har store deler av sine revir utenfor forvaltingssonen for ulv. For Julussa har man tidlig konkludert med at flokken bør spares pga genetisk verdi (tispa er vel en F1 etter en russerinnvandrer). Dette har vært bedømt såpass viktig at man har antydet en buffersone mellom Julussa og Osdalsflokken dersom det åpnes for felling av Osdalsflokken. For Osdalsflokken har man ikke hatt slike argumenter, og flokken har iflg beslutningsgrunnlag for en av fellingsavslagene, 95% av sitt revir utenfor forvaltningssonen. Jeg ser at konklusjonen i behandlinga har vært å avvente å åpne felling i Osdalsflokken til det er avklart om det blir lisensjakt innenfor forvaltningssonen.

 

Betyr dette at den lille tekstsnutten om "skadepotensiale" i rovviltforskriften gjør hele forvaltningsapparatet handlingslammet selv om bestandsmål er oppnådd med god margin OG det er snakk om et ulverevir hovedsakelig utenfor forvaltningssonen for ulv? Jeg trodde jo litt av poenget her var å ha en differensiert forvaltning, der man ikke tillot etablering utenfor forvaltningssonen... Er ikke dette en utvidelse av forvaltningssonen? Så lenge man har klart å tyne beitenæringa bort fra et område og det ikke lenger er skadepotensiale i området, er det fritt frem for etablering av ulv?

 

En lokal helt ble spurt om når han eventuelt måtte gi seg på grunn av rovdyrtap. "Æ heill på te siste sau!" var svaret. Tror jeg stemmer for den jeg.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, Jibrag skrev:

En må vel skille mellom fellingstillatelse når bestandsmål er oppnådd, og fellingstillatelse når bestandsmål ikke er oppnådd. Slik har det i allefall vært for andre arter.

Bestandsmålet for ulv er overgått for lenge siden. Problemene med fellingstillatelser innenfor sonen har lite med antallet ulv å gjøre. Til og med andre arter påvirkes av "sone-politikken". Jeg kom tilfeldigvis over ett av avslagene på fellingstillatelse på denne bjørnen:

https://www.ostlendingen.no/rovdyr/bjorn-slo-ku-i-styggberget/s/5-69-106451

Der sto det svart på hvitt, at en avgjørende årsak til at søknaden ble avslått, var at bjørnen hadde tilhold i "rovdyrsonen". 

 

Da bjørn og ulv er direkte konkurrenter på matfronten, sier det seg selv, at dette ikke handler om forvaltning av dyrene. Det handler å prøve å rettferdigjøre at skadeomfanget rammer tullingene som bor nær svenskegrensa. Og at de må ta støyten for at resten skal få slippe.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

På ‎07‎.‎06‎.‎2017 den 10.54, grevlingen1 skrev:

 

@asterix Tror kanskje du ikke forstår  hva tråden handler om...

Jeg skal innrømme at jeg ikke er spesiellt smart, men akkurat i dette tilfelle tror jeg faktisk jeg forstår hva tråden handler om. :winke1: For ordens skyld. Det er du selv som legger ut innlegg om "Kinaputter mot ulv i Romania" og linker til barneTV med "Spor etter bjørn" i din egen tråd. Lavmålet i denne tråden velger du altså selv. :-( Og som man roper i skogen får man svar.

Når det er sagt skal jeg gi deg skryt for å ha kommet med mye nyttig informasjon om jus og lovverk- både i denne- og andre i tråder. Jeg har lært mye av deg - om jussens verden. Dette har du tydeligvis god greie på.

Men når du kommer til den virkelige verden utenom ring 3, bommer du dessverre stygt noen ganger- jeg tror det er et godt eksempel på den lite kjente Dunning-Kruger effekten. Derfor får du noen tilsvar fra meg- mulig du kan lære noe av meg du også?

Uansett- jeg liker innleggene dine, og må si jeg har stor fornøyelse av å lese dine tråder. :)

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

På 7.6.2017 den 18.28, grevlingen1 skrev:

 

Som ett tilsvar på @Gyro og @SofaBamse på side 1  tok ,følelser av frykt og bruk av naturen inn i tråden....

 

Klippet du viste til omhandlet spor etter bjørn. Så langt jeg har fått med meg er den norske bjørnen stort sett sky, lever alene og om du ser en på femti meters hold som stikker av så snart den værer deg så er det verdt et brev hjem.

Kanskje, bare kanskje, kan du være enig i at det ikke nødvendigvis er overførbart til et dyr som man stadig finner spor etter rundt hushjørnene, og hvis herjinger i saueflokker dukker opp i media ofte nok til å huskes? På tross av hva "fagfolk" sier* så later det til at norsk ulv ikke er redd for mennesker. Og de fleste som har sett mer David Attenborough enn Walt Disney vet at fredelig sameksistens ikke er normalen i naturen. Når rovdyr er sultne, dør noen. Og jeg er spent på hvilke forsvarstaler som settes opp for ulven den dagen noen blir angrepet, eller verre drept, av denne "folkesky" topp-predatoren.

 

*Jeg velger å sette ordet "fagfolk" i parentes fordi jeg mener at en vitenskapsmann som motsier empiri ikke lenger kan ha troverdighet i den saken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...