Jump to content

Luftpistol, mest til plinking..


1983

Recommended Posts

Har lyst på en luftpistol, det blir vel mest til plinking på hytta og slikt.

Jeg har liten erfaring med pistolskyting, har prøvd litt forskjellig, men stort sett bare for gøy. Så jeg vil gjerne ha en luftpistol som er av såpass bra kvalitet at jeg kan lære meg å skyte med pistol på en tilfredsstillende måte.

 

Finnes det noe som er både bra og billig?

 

Co2 med magasin er vel også greit siden det er kjedelig å lade med slike små kuler 

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

Det finnes egentlig ikke noen rimelige og greie pistoler til dette. Jeg har prøvd litt av hvert og de fleste faller såpass gjennom på både avtrekk og presisjon at det føles lite hensiktsmessig som et treningsverktøy.

 

Jeg har en Weihrauch HW45 som kjøpt inn til å trene presisjon hjemme. Denne er presis og har et greit avtrekk, men jeg blir ganske lei av å knekke den for hvert skudd. Ikke verdens beste sikter.

http://www.pyramydair.com/s/m/HW_45_LP/43

 

Kjøpte meg så en S&W co2 revolver som er noenlunde presis og har et noenlunde brukendes SA avtrekk, men helt håpløst DA avtrekk. Tenkte at dette skulle hjelpe på feltskyting, men når DA avtrekket er så dårlig synes jeg ikke det nytter. http://www.pyramydair.com/blog/tag/smith-wesson-686-co2-revolver/

 

Røhm Twinmaster er jo i praksis en mer forseggjort co2 revolver, Ikke prøvd denne. Har vurdert å kjøpe men syns den er noe dyr ift at jeg har lave forventninger til den.

 

 

Link to comment
Share on other sites

I motsetning til CO2-revolvere ser man iallfall Twinmaster i bruk som klubbvåpen her og der. Og noen skyter også stevner med dem. Du trenger neppe å oppgradere fra Twinmaster til en fullverdig matchpistol før du begynner å nærme deg 9 i snitt.

 

Og en brukt Twinmaster som bruker komprimert luft trenger ikke å koste skjorta.

 

Pumpe er greit, men man må passe på å ikke pumpe for fort. Blir pumpa varm slites pakningene visstnok mye fortere. Og man bør montere vannavskiller. Fuktig luft vil man ikke ha i luftpistolen sin.

Link to comment
Share on other sites

Er på leting etter samme, til plinking på hytta og litt trening i garasjen. Tenker begynne med pistolskyting etterhvert, men venter nok til etter sommeren.

HW er foreløpig den som ligger best an, pga enkelheten med brekkvåpen. Hatt CO2 pistol først, ikke noe problem hjemme, men på hytta kunne det bli langt til nærmeste sted med patroner.

 

Men ift. pris hvis man skal ha pumper etc, kan man nesten heller kjøpe litt større kulefanger og 22lr pistol hvis man ikke skal skyte enkeltskudd. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

22lr pistol blir uaktuelt siden jeg ikke driver aktivt. 

Kanskje brekkvåpen faktisk er det beste, kjedelig å gå tom for luft og pumpe/dykkerflaske blir mye å drasse på.

For å holde kostnaden lavest mulig er det vel best å gå for et brekkvåpen. Jeg blir neppe å skyte ekstremt mye uansett.

 

Jeg kan ingenting om pistoler, så setter pris på linker der en god pistol kan kjøpes.

Link to comment
Share on other sites

Hva med denne? Det står god presisjon og nydelig avtrekk. Og i kommentarfeltet under er det en som skriver han får gode samlinger. Bør jeg enda litt opp i pris? Jeg har ingen ambisjoner om å bli kjempegod, men det er jo morro å skyte og jeg vil ikke at våpenet skal være det svakeste punktet :) 

hva er normal presisjon på 10 og 15m ? 

 

https://www.beverensport.no/products/weihrauch-hw40-pca

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en HW40 og er rimelig fornøyd, uten at den blir så mye brukt av den grunn. Avtrekket er bra, ca500g tenker jeg. Siktene er ikke så bra i forhold til matchpistoler, men mer enn bra nok for plinking. Da jeg kjøpte var det av samme grunn som deg, og jeg kom frem til at HW40 var det beste ift. pris. Jeg har ikke skutt med skikkelige luftpistoler så jeg kan ikke sammenligne presisjon, men jeg får greit til 2cm samlinger på ca.8m, som er det jeg har å gå på, og den skyter i hardt nok til at du kan gjennomhulle brusboksene på hytta.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en Baikal 46M..? Det er en enkelskudds SSP (Single Stroke Pneumatic), hvilket betyr at den drives av trykkluft og ikke et fjærstempel. 0 rekyl, gode sikter og faktisk et meget godt avtrekk.

 

http://www.toolfarm.no/?PageID=224&ItemID=888

 

Ser noe "hjemmelaget" ut, men mitt eksemplar har fungert 100%, og uten noen form for problemer. Grepet er originalt rimelig "oversize", men det betyr jo også at det er nok å file på for å tilpasse grepet, om nødvendig. Rink griffe selger forøvrig også grep til disse.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
På 29.4.2017 den 19.32, Diabolo skrev:

Hva med en Baikal 46M..? Det er en enkelskudds SSP (Single Stroke Pneumatic), hvilket betyr at den drives av trykkluft og ikke et fjærstempel. 0 rekyl, gode sikter og faktisk et meget godt avtrekk.

 

http://www.toolfarm.no/?PageID=224&ItemID=888

 

Ser noe "hjemmelaget" ut, men mitt eksemplar har fungert 100%, og uten noen form for problemer. Grepet er originalt rimelig "oversize", men det betyr jo også at det er nok å file på for å tilpasse grepet, om nødvendig. Rink griffe selger forøvrig også grep til disse.

 

Eg sluttar meg til dette: Dette er eit veldig godt kjøp til den prisen. Avtrekket er veldig bra. Eg har skote 540 med ein slik på trening, men den går mykje betre enn eg kan skyte. Pistolen fyller fem skot i same holet på 10 meter, nett som alle andre matchpistolar. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Gamo PR-45, den har samme patenten som Weirauch-pistolene som er nevnt, "single stroke pneumatic", som du pumper en gang for hvert skudd akkurat som et vanlig knekkvåpen. Du slipper CO2-patroner, sykkelpumpe og alt, de har grei pris, grei presisjon, greit avtrekk. På 10-15 meter er den (for meg) like presis som kruttpistolene mine. Avtrekket er også like godt som et "ut-av-boksen"-avtrekk på en vanlig kruttpistol. Jeg har altså ingen match-pistoler, bare "vanlige tjenestevåpen", så det er disse jeg sammenligner med.

 

Fjærdrevne knekkpistoler er det bare å glemme etter min erfaring. Store, tunge, klumpete, elendig avtrekk.

 

Og så må man velge kule med omhu. Til pistoler er det etter min erfaring de letteste (7-7,5 grain) som funker best. Og ikke alle kuler går like bra i alle våpen.

 

Så jeg støtter det som allerede er sagt om de pneumatiske. Vil du gå skikkelig gjerrigknark style kan Beeman P17 være et alternativ, det er vel rett og slett en billig kopi av Weirauch HW40.

 

Det jeg liker bedre med Gamo PR-45 er imidlertid at det ikke er gjort noen verdens forsøk på å få den til å ligne på et kruttvåpen. Det er et luftvåpen og ser også slik ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...