Jump to content

kappe 6,5x55, løpslengde?


///prince

Recommended Posts

Mi andbefaling er å ikkje gjera det, enkelt å greit. Kan du greia deg uten lydempar er da egentlig det beste ellers får du enda ei feilkilda. Det første eg gjorde når eg kjøpte rifla mi i 6,5x55 var å kappa løpet til 47 cm. Eg var heilt ny og viste ingen ting om tap av hastighet og høgare smell. Eg skyte så og seia alltid uten dempar etter kvart og det smell bra. Plaga ikkje meg som alltid bruka gode proppa og gode hørselvern men trur det plaga sidemannen av og til på skytebanen. 6,5x55 skal ha så langt løp som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt 6,5 som jeg kjøpte med så kort løp som 40cm(målt fart 800m/s med fabrikk oryx). brukte den til alt av småvilt og opp til rådyr(turte ikke skyte hjort og elg med så kort løp, så byttet til org lengde etterpå og kappet til 52cm), helt topp men mange ville nok skjelt meg ut for å bruke så kort løp. men det funka fint. bra presisjon og kort hendig børse. Men hadde jeg vært deg så hadde jeg kappet løpet på 52cm og satt på demper, mange anbefaler denne lengden så lenge du ikke skyter på lengre hold enn 200m. Skyter du lengre hold så hadde jeg valgt 60cm løp:) Dette er min mening og erfaring, det er sikkert mange som ikke er enige, men dette temaet blir aldri ferdig diskutert:)

 

Skal du ha kort løp så anbefaler jeg heller kaliber 308w. min 308w har kappet 42cm løp og atec demper og er helt topp til snikjakt og hundefører rifle:)

Link to comment
Share on other sites

Kort løp fungerer bra i både 308 og 6.5x55 - begge taper hastighet, får krummere kulebane og smeller mer. Men 308 er fremdeles 308, og 6.5 er 6.5. Et ~50cm løp i 6.5x55 er på skal ha lista mi. 

Å påstå at 60cm ikke er bra nok til å skyte på lengre hold er rent vasprat, jeg har skutt på 1000m og mer med 50cm løp både i 6.5 og 308. Skal en skyte på lange hold må en vite hva en holder på med uansett, og da kan en velge løpslengde selv.

Men det er for bruk med demper, iallefall 40cm - det er mye smell og ild uten.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, M67 skrev:

Kort løp fungerer bra i både 308 og 6.5x55 - begge taper hastighet, får krummere kulebane og smeller mer. Men 308 er fremdeles 308, og 6.5 er 6.5. Et ~50cm løp i 6.5x55 er på skal ha lista mi. 

Å påstå at 60cm ikke er bra nok til å skyte på lengre hold er rent vasprat, jeg har skutt på 1000m og mer med 50cm løp både i 6.5 og 308. Skal en skyte på lange hold må en vite hva en holder på med uansett, og da kan en velge løpslengde selv.

Men det er for bruk med demper, iallefall 40cm - det er mye smell og ild uten.

 

K

Enig med deg, ble kanskje litt mistolking det med 60cm løp... Det jeg ville fram til er at til normal jakt i Norge så kan man fint bruke kortere løp enn 60cm, for eksempel 50-52cm med god samvittighet:)

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, M67 skrev:

Jeg leste litt fort også... tror vi er nokså enige

 

K

Ville hvert fall fram til det samme selv om jeg kanskje skrev det litt tungvint:) Jeg bruker hvertfall kort løp til jakt, jeg som ikke er 2m lang, skyter best med kort rifle :) 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Hare4 skrev:

Jeg har hatt 6,5 som jeg kjøpte med så kort løp som 40cm(målt fart 800m/s med fabrikk oryx). brukte den til alt av småvilt og opp til rådyr(turte ikke skyte hjort og elg med så kort løp, så byttet til org lengde etterpå og kappet til 52cm),

Nå ble jeg litt nyskjerrig. Hvis du klarte å få utrolige 800 m/s i et 40cm løp kamret i 6,5x55, hva var da grunnen til at du ikke turde skyte elg og hjort?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Hare4 skrev:

Etter å prata med så mange skeptikere.... Meg selv hadde ikke vært redd for å gjøre det da jeg har mer tro på at treffet er avgjørende enn hvilken fart du får på kulen:)

Jo men 800m/s i 40cm løp med fabrikkladd Oryx... er du egentlig klar over hva du legger fram? Jeg hadde tvilt om du hadde skrevet 700 også om du forstår hva jeg mener. Jeg tror det bare ikke, ikke for å være uhøflig men jeg har kronografert 6.5x55 ladninger i 30 år - og den der sliter jeg med. Oppunder 800m/s er vanlig med 60-65 løp.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min feil. måtte sjekke i kladdeboka mi igjen nå. Hadde kronografert 2 rifler den dagen, en 6,5  og en 30-06. Leste selvfølgelig feil....Beklager:) 30-06 viste 800m/s med oryx og 6,5 viste 749m/s:)

Ikke bare bare å sitte i halvsøvne å skal skrive:)

Link to comment
Share on other sites

Stemmer at 6,5x55 ble brukt i F2 i metallsilhuettens barndom her til lands........sammen med 308. Var aldri noe tvil om det ble treff når man brukte over nevnte kaliber, for å si det sånn. Om 55 ble mye brukt er nok et definisjons-spørsmål, men at det ble brukt.....uten tvil.....ja

Mitt F2 våpen er en Sako i kaliber 30 IHMSA

 

Nuvel.....Ang kapping av 6,5X55 piper, så har jeg ganske god erfaring med det. Konklusjonen etter all denne kappingen er at piper under 50 cm ikke er tilrådelig, både mht V0, harmoni og ikke minst rifles balansepunkt. Slikt oppleves veldig individuelt og varierer fra person til person. Generelt er jeg fan av kortpipede rifler, men i kaliber 6,5X55 bør man utvise forsiktightet.

Pipelengden har økt proposjonalt med alder på mine rifler, er vel en grei oppsummering for min del :)

 

Edited by Castor
Link to comment
Share on other sites

Hvis en skal bruke 6,5x55 på jakt, bruke ferdigrullet ammo og samtidig være innenfor kravet til anslagsenergi er det nok fornuftig å ha en minste løpslengde på 55-60cm slik vavlo skriver. En annen ting med kapping av løp i kaliber som 6,5x55 er at en fort ender opp med høyt munningstrykk noe som igjen krever en større lyddemper hvis en er opptatt av slik. Vinninga går mao opp i spinninga.

 

En vil alltid finne andre som har andre erfaringer og meninger men det koker jo ned til hva en selv er komfortabel med.

 

Som kommentar til JonasL (og andre) sine data har jeg følgende. Det finnes løp som er "raskere" enn andre. Jeg hadde et Sauer 202 med 6,5x55 løp på 57cm. Rifla ga alltid hastigheter godt over det som var oppgitt i ladetabellen. Dette kan være et tegn på trangt løp (=høyt trykk), så mao ikke helt bra...

Ladet en stige med Lapua Mega og N560 fra 46 - 48grs målte jeg v0 på 809m/s allerede på startladningen. VV oppgir v0 på 773m/s på 48 grs (som er max) i et 67cm løp. 123grs a-max med 50grs VV560 målte jeg til v0 946m/s:shock:. Med 140grs Accubond, 46 grs N560 (maxladningen til Nosler) måtte hevarmen bankes løs (ble aldri kronografert). Har ingen grunn til ikke å stole på kronografen da den fungerer som forventet på andre kalibere/rifler.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, jjrckd skrev:

Hvis en skal bruke 6,5x55 på jakt, bruke ferdigrullet ammo og samtidig være innenfor kravet til anslagsenergi er det nok fornuftig å ha en minste løpslengde på 55-60cm slik vavlo skriver. 

 

 

Når det gjelder kravet til annslagsenergi er det hva som står på ammunisjonspakka som er interessant. Hvis ammunisjonen holder kravet, er det godkjent uansett om løpet er 40cm eller 2m!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei, kravet er absolutt. Vil en få "problemer" hvis en kapper løpet slik at en i realiteten ikke oppfyller kravet selv om det står på pakka? Neppe, men en oppfyller da altså ikke kravet til anslagsenergi.

 

Som sagt

På 4/26/2017 den 13.10, jjrckd skrev:

En vil alltid finne andre som har andre erfaringer og meninger men det koker jo ned til hva en selv er komfortabel med.

 

Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, jjrckd skrev:

Nei, kravet er absolutt. Vil en få "problemer" hvis en kapper løpet slik at en i realiteten ikke oppfyller kravet selv om det står på pakka? Neppe, men en oppfyller da altså ikke kravet til anslagsenergi.

 

Som sagt

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2002-03-22-313/KAPITTEL_5#KAPITTEL_5

 

Hvor har du det fra at kravet er absolutt, og gjelder for ammunisjon i ditt våpen?

 

Hvis dette skulle ha noen mening så skulle det jo også være krav til maksimal skyteavstand.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg tolker dette feil men i mine øyne ser det temmelig absolutt ut.

 

Sitat

§ 16.Krav til rifleammunisjon

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:

a) For ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.
b) For ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

 

Link to comment
Share on other sites

For all del, bare kapp 6,5x55en til 40cm, kjøp ei pakke Oryx og dra på elgjakt. Hva bryr vel jeg meg.

 

55 minutter siden, jjrckd skrev:

 

Som sagt

På 4/26/2017 den 13.10, jjrckd skrev:

En vil alltid finne andre som har andre erfaringer og meninger men det koker jo ned til hva en selv er komfortabel med.

 

Poenget er at dette bør tas med i vurderingen for en som lurer på hvor mye han kan kappe løpet på en 6,5x55. Kravet er absolutt, der er det ingen diskusjon ettersom det er definert i forskriften. Det er heller ingen diskusjon rundt hvordan DN håndhever kravet da hverken de eller flertallet av jegerne har mulighet for å kontrollere ammunisjonens faktiske utgangshastighet. En erfaren jeger kan ikke med god samvittighet uttale at det er greit og kappe løpet så mye at det vil bli umulig å forskriftens krav til anslagsenergi.

 

Har selv kortløpet 6,5x55 og bruker den med god samvittighet på rådyr. Hadde det kommet en hjort ut på jordet når jeg satt på rådyrpost hadde jeg tenkt meg om men den hadde nok blitt skutt hvis alt stemte. Ville aldri brukt den på elg selv om det står på pakka at jeg kan gjøre det. Vil heller aldri anbefale noen å kappe løpet like mye som jeg har gjort uten at de er klar over hva dette innebærer og hvilken begrensninger det medfører.

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, jjrckd skrev:

For all del, bare kapp 6,5x55en til 40cm, kjøp ei pakke Oryx og dra på elgjakt. Hva bryr vel jeg meg.

 

Da er det i tilfelle to som ikke bryr seg. Du og elgen.... 9_9

 

 

Edited by Jibrag
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, jjrckd skrev:

For all del, bare kapp 6,5x55en til 40cm, kjøp ei pakke Oryx og dra på elgjakt. Hva bryr vel jeg meg.

 

 

Poenget er at dette bør tas med i vurderingen for en som lurer på hvor mye han kan kappe løpet på en 6,5x55. Kravet er absolutt, der er det ingen diskusjon ettersom det er definert i forskriften. Det er heller ingen diskusjon rundt hvordan DN håndhever kravet da hverken de eller flertallet av jegerne har mulighet for å kontrollere ammunisjonens faktiske utgangshastighet. En erfaren jeger kan ikke med god samvittighet uttale at det er greit og kappe løpet så mye at det vil bli umulig å forskriftens krav til anslagsenergi.

 

Har selv kortløpet 6,5x55 og bruker den med god samvittighet på rådyr. Hadde det kommet en hjort ut på jordet når jeg satt på rådyrpost hadde jeg tenkt meg om men den hadde nok blitt skutt hvis alt stemte. Ville aldri brukt den på elg selv om det står på pakka at jeg kan gjøre det. Vil heller aldri anbefale noen å kappe løpet like mye som jeg har gjort uten at de er klar over hva dette innebærer og hvilken begrensninger det medfører.

Smart å ta hensyn til våpen/ammunisjon og dyret/avstanden man skyter på uansett. En elg er ikke en elg. Forskjell på en kalv/ungdyr og en stor okse. Ville uansett vært skeptisk til en storokse på 250m hold med en kappet 6,5.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, jjrckd skrev:

Nei, kravet er absolutt. Vil en få "problemer" hvis en kapper løpet slik at en i realiteten ikke oppfyller kravet selv om det står på pakka? Neppe, men en oppfyller da altså ikke kravet til anslagsenergi

 

Direktoratet har flere ganger bekreftet at det er produsentens oppgitte data de anser som "fasit". Og orker en bruke 30sekunder på tenking skjønner en utrolig fort ut at det må være sånn.

 

Til trådstarter, husk at å kappe er fort gjort; skjøte på er verre..

55cm ville vært mitt valg.

 

Link to comment
Share on other sites

Har funnet ut at 50cm er en fin lengde på rifleløp uansett kaliber. Passe langt med demper og passe langt til å kunen fortsatt skyte uten demper. Lengde og vekt på våpen blir også helt passe. Om du ikke har tykk pipeprofil eller stjernekikkert. Da kan det være greit å kappe enda litt, om du skyter bare med demper.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, jjrckd skrev:

 

 

 

Poenget er at dette bør tas med i vurderingen for en som lurer på hvor mye han kan kappe løpet på en 6,5x55. Kravet er absolutt, der er det ingen diskusjon ettersom det er definert i forskriften. Det er heller ingen diskusjon rundt hvordan DN håndhever kravet da hverken de eller flertallet av jegerne har mulighet for å kontrollere ammunisjonens faktiske utgangshastighet. En erfaren jeger kan ikke med god samvittighet uttale at det er greit og kappe løpet så mye at det vil bli umulig å forskriftens krav til anslagsenergi.

 

Poenget må også være å ikke villede folk som har lyst til å kappe. Det er fullstendig lovlig å jakte alt storvilt i Norge med 6.5x55 med 40cm løp så lenge AMMOEN tilfredsstiller kravet!!!

 

 

1 time siden, Chiefen.v-2 skrev:

Direktoratet har flere ganger bekreftet at det er produsentens oppgitte data de anser som "fasit". Og orker en bruke 30sekunder på tenking skjønner en utrolig fort ut at det må være sånn.

 

 

 

RIKTIG

En bekreftelse av dette ligger inne på Kammeret ett sted. Noen som vet hvor?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Blir litt lei av å gjenta meg selv her

4 timer siden, jjrckd skrev:

Det er heller ingen diskusjon rundt hvordan DN håndhever kravet da hverken de eller flertallet av jegerne har mulighet for å kontrollere ammunisjonens faktiske utgangshastighet.

 

Før alle går å kapper løpene sine til 40cm er det kanskje verdt å tenke på Kragen som ikke lenger er tillatt brukt på storviltjakt nettopp fordi den ikke klarer forskriftens krav til anslagsenergi. En Krag med 6,5x55 Moderat har høyere anslagsenergi enn en 6,5x55 SWE med 40cm løp og ferdigrullet ammo. Skulle ikke forundre meg om DN etterhvert vil revurdert håndhevingen av forskriften hvis dette med kortløpete 6,5x55er blir den nye store greia.

Edited by jjrckd
Link to comment
Share on other sites

Her var det mye meninger, så jeg forbeholder meg retten til og dele min.....O.o

 

Når jeg med sikkerhet vet at fabrikk-ammo ikke holder  iht. til krav om anslagsenergi, føler jeg faktisk litt på den tanken

at "da må jeg løse dette annerledes" (uten at jeg setter meg selv i noen høyborg).Dette er  kun fordi jeg er kjent med V0 i mitt våpen og siden jeg er kjent med problemstillingen,mener jeg at jeg må agere på informasjonen jeg sitter med.

Jeg har en 9,3 til elg, fordi det samme hode sier at "det er greit og ha litt å gå på".

(mye rart i dette hodet mitt, da 6,5 har felt rimelig mye vilt her i norden med V0 langt under dagens krav skulle jeg mene)

 

Det jeg vil fremt til er at man må gjøre det man føler er riktig, men skyter du etter dyr så kan man jo legge litt mental jobb i forberedelsene til dette.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Jonas.L
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, jjrckd skrev:

 

Før alle går å kapper løpene sine til 40cm er det kanskje verdt å tenke på Kragen som ikke lenger er tillatt brukt på storviltjakt 

Atter en uriktig påstand! Kragen er lovlig til alt storvilt i Norge.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter så hadde jeg kappet på 52cm om det hadde vært mitt våpen, du vil merke den er en del kortere fra 61cm som du har nå. Så kan du alltid kappe den kortere senere om du skulle finne på det:) Kjedelig å kappe den for kort og bli misfornøyd og må bytte løp som andre brukere har sagt lenger oppe:)

 

Kortere løp(ned mot 40-45cm spesielt) vil gi deg mer rekyl, mer smell og mulig munningsflamme(om du skyter uten demper med veldig kort løp om kvelden) :)   

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, bbdg skrev:

Atter en uriktig påstand! Kragen er lovlig til alt storvilt i Norge.

 

Da får jeg bare beklage, skal sporen streks videreformidle infoen til Knut Brevik og Jørund Lien slik at de får rettet feilen i neste utgave av ladeboka.

image.jpg.190fbd3ae45983af15d4d689a9dbd6e0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, de er temmelig inkompetente disse gutta som skriver Ladeboken...

 

Ellers, det du etterspør er regulert ved forskrift, ikke lov. Forskriften finner du her:

 

6 timer siden, Sonic skrev:

 

Her er paragrafen som omhandler forskriftens krav til anslagsenergi:

5 timer siden, jjrckd skrev:
  Sitat

§ 16.Krav til rifleammunisjon

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:

a) For ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.
b) For ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

 

Men, det er klart, hvis en bruker ferdigrullet 6,5x55 Swe i en gammel krag så klarer nok kravet (ikke bare DN sin håndheving men også det faktiske kravet i forskriften). Anbefaler vil du anbefale noen å bruke ferdigrullet 6,5x55 Swe ammo i en gammel Krag? 

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, jjrckd skrev:

Anbefaler vil du anbefale noen å bruke ferdigrullet 6,5x55 Swe ammo i en gammel Krag? 

NEI!    (og har ALDRI skrevet/ sagt det!!)

Står ingen steder i lover eller forskrifter at KRAG er forbudt!!!

Og.......JA det er mulig å lade ammo til Krag som holder kravet til annslagsenergi og til trykk som Kragen tåler!

Søk, les og lær!

PUNKTUM.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Nå blir jeg forvirret, var i ferd med å bli overbevist om at det eneste kravet var at det stod bakpå pakka. Hvordan løser en det hvis en må lade selv for å få nok fart i Kragen? Holder det å skrive på pakka selv? Hva om man så kapper løpet på Kragen slik at man mister fart? Er det fortsatt greit ettersom en allerede har skrevet på pakka at det er greit?

Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, bbdg skrev:

NEI!    (og har ALDRI skrevet/ sagt det!!)

Står ingen steder i lover eller forskrifter at KRAG er forbudt!!!

Og.......JA det er mulig å lade ammo til Krag som holder kravet til annslagsenergi og til trykk som Kragen tåler!

Søk, les og lær!

PUNKTUM.

Kjære deg, når du fronter dine poenger så bastant må du nesten tåle at folk prater deg imot? Måten du skriver på gir inntrykk av at du sitter bak tastaturet og nærmest freser nå. 

 

Kragen i seg selv er IKKE forbudt for storviltjakt. Om den er trygg å bruke med moderne jaktammunisjon (kjøpe- eller hjemmeladet) eller ei er en annen ting (jeg vet ikke). Om den så ikke er det kan dette dog ikke tolkes bakover til at Kragen i seg selv ikke er lovlig til storviltjakt. Det er ikke sånn det norske lovsystemet fungerer. 

 

Det at DN tar den oppgitte informasjonen som står på pakka som god fisk er vel noe de gjør for å gjøre det enklere for dem å håndheve reglene om anslagsenergi. Dette er åpenbart uheldig mtp. hvordan foreskriften om anslagsenergi er skrevet. Det beste for forbrukerenes skyld hadde kanskje vært en todelt foreskrift, altså en foreskrift for kjøpeammunisjon og en foreskrift for hjemmeladet ammunisjon. Synes jeg da. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...