Jump to content

Rifle nr 2 elgjakt +++


siggmur

Recommended Posts

Nå har jeg lest en god del på nettet, forum og klarer ikke lande på noe. Så jeg kryper til korset og spør her. Brukt FAQ'en som utgangspunkt til info jeg har tenkt/funnet og mener er relevant. Jeg sitter i dag på en Tikka T3 SS lite (308) med 3-12 Burrisx56 og Husken 187. Frøkna ønsker å overta denne, så da er det bare å høre etter. Budsjettmessig håper jeg på å ikke havne over 40 000,- totalt sett ferdig levert. 

Jeg går i all hovedsak på elgjakt. Ønsker muligheten til å kunne gå småvilt, type rev, storfugl, rype etc.. Er ikke noe nybegynner når det gjelder våpen, men heller ingen ekspert. Har skutt noe konkurranse for ca. 10 år siden. 

2: Generelt om kalibervalg...

Her falt jeg jo naturlig først på 308, tenkte først 2 rifler, en i 308 og en i 223. 223 for småvilt, men også for rimeligere treningsammo.Når det gjelder hjemmelading nekter jeg å tro at det lønner seg med mindre man skyter mye, og da er det en ny greie og man skal ha enda dyrere og bedre utstyr til å lade med (Ond sirkel). 

3: Systemrifler og emner relatert til dette

Tenkte på dette pga. 2 kalibrene jeg vurderte. Når det gjelder de rimeligere systemriflene kommer jeg tilbake til noe mer rundt dette. 

6: Trestokk, syntstokk eller råttistokk

Her sliter jeg litt. Jeg går en god del under jakta, og er derfor opptatt av vekt. Det er ikke super kritisk, men jeg tenker på det. GRS/KKC stokk er også oppe til diskusjon, her ser jeg litt forskjellige meninger rundt det å drive (gå) på jakta og disse typene. Dette gjorde jo at jeg ikke kunne velge rimelig systemrifle (Sauer, S&L). 

7: Å dempe eller ei

Må si at etter jeg kjøpte Tikkaen og prøvde demper har jeg blitt helfrelst på dette. 

8: Kapping av løp

Igjen tenker jeg ift. Å drive. Har standard pipe på Tikkaen, og med lyddemper kan den fort bli noe uhendig i bratt terreng eller tett skog. Var innom 6.5mm, men denne kan vel ikke kappes noe særlig mtp. Elgjakt(?). Synes også T3'en blir noe framtung med demper, men det er vel prisen man betaler for en lett rifle.

9: Optikk & montasjer

Har opplevd at vilt har gått fra meg når jeg står med 4x forstørrelse og dyret er på klosshold, så jeg har lekt med tanken om å feste aimpont eller lignende på kikkertsikte. Meninger rundt dette?

 

Etter mye fram og tilbake, og frustrasjon endte jeg med følgende, litt kjedelig riflevalg, men:

Tikka T3x SS lite .308W

GRS Berserk

TE-TITAN LYDDEMPER

Kahles Helia C 2,5-10x50

(Trijicon RM04 RMR)

Da havner jeg på ca. 40K.

 

Håper noen gadd å lese gjennom alt og kan prøve å veilede en frustrert og rådløs kar! 

Link to comment
Share on other sites

Du får KKC og GRS til S&L og Sauer, men det ser ikke ut som du får GRS Berserk. Jeg har sauer 202 med GRS hunter jeg bruker på jakt. Er nok tyngre enn en gjennomsnitts jaktbørsa, men det fungerer bra for min del.

Det er aldri feil med Tikka. 

Alle forhandlere gir deg en pakkepris, men alle forhandlere har ikke alle merker. Så prismessig kan det være lurt å være litt åpent for hva de kan tilby deg av f.eks kikkert og demper. Det kan fort være noen tusen å spare på å kjøpe alt hos en forhandler i stede for å kjøpe rundt omkring og sette sammen selv. Mer jobb er det også...

For å summere opp, går du får det du har planlagt får du en bra børse som fungerer til det meste.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Personlig ville jeg ha valgt bort GRS Berserk. Den er klumpete og jeg liker den ikke til bevegelig jakt. Men akkurat dette er litt smak og behag.

Men lyddemper og optikkvalget ditt ville jeg virkelig ha vurdert en gang til.

Te-Titan lyddemperen er veldig dyr, en demper til 2 - 3 lapper mindre gjør samme jobben.

Optikkvalget er jeg fundamentalt uening i:)

Totalprisen på Kahles og Trijicon siktene er høyere en Zeiss V6 og bortimot lik en Swarovski Z6. Rødpunkt festet på kikkertsikte er en "dynamisk" greier og fungerer sikkert bra der, til praktisk jakt har jeg ingen tro på at dette er bedre enn et 1-6 eller 2-12 kikkertsikte. Det er stor forskjell på det å kunne gjøre seg klar til en skyteøvelse, og det å plutselig får en elg i fanget etter å ha gått/ventet i 5 timer. Da er det greit å ha bare en ting å se igjennom .  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med snekkern ang pakkepris.

Ang valgene dine er jeg passelig inhabil til å like de. Jeg har selv 3 tikkaer med den 4 på tur. Nevnte Kahles har jeg også og den blir med meg i grava.

Men jeg stusser litt på prisene, men de henger nok sammen med det snekkern snakker om.

 Da jeg kjøpte min forrige T3 var det en overligger som jeg fikk for 8999.- Da fikk jeg nevnte Kahles for 6990 i en pakke. (Der var også en demper med i pakken) Jeg opplever å ha funnet en god forhandler som har det jeg liker på lager, og rabattene bare vokser.

Min siste pakke er uten demper, men der er gjenging av rifla (Tikka T3x 6,5x55) med i prisen,  Optilock montasje, Kahles K312i til 35000 for hele pakken og dette er en dyr kikkert. Rifla er i links også , som normalt koster 1000 ekstra.

Lykke til med valgene og handelen, men husk å prut ;)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Med 40k til disp er det økonomisk best å kjøpe ei dyr rifle som som du pruter ned til budsjettmed kikkert. Du får jo en Blaser R8 Lux eller Sauer 202 Wildboar til denne prisen med en brukbar kikkert. Skal du selge igjen får du 3 ganger så mye for R8'en som du gjør for en T3. 

Skal du absolutt ha T3 får du dem ferdig med GRS/KKC FOR 15K ny hos feks Villmarksbutikken. 

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke 40000,- så bør du se etter noe annet enn tikka. Ikke noe galt med tikka, men med så høyd budsjett så hadde jeg valgt en dyrere rifle.

Finn en brukt zeiss 2.5-10x50, så har du 30000 til børse og montasje, eventuelt en demper. Jeg kjøpte te titan demper, godt fornøyd med denne, meget lett og tar vekk det verste smellet og rekyl

Link to comment
Share on other sites

Du kan også kjøpe en S&L med 2 piper og hurtigfeste til 1 eller 2 kikkert.

Eller gjøre som meg å kjøpe brukt og ha 2 rifler:

1. Remington Model 7 kal 308w 42cm løp og A-tec Hertz 119 og Leupold VX6 1-6X24 som veier kun 3,8kg totalt.

2. Howa 1500 kaliber 22-250rem 60cm løp Sonic 45 demper og Trijicon 5-20X50 med hurtigfeste veier 5,5kg totalt. 

Pris brukt: 1.rifle: 15000kr. rifle 2: 14000kr.

Totalt for begge 29.000kr. En til småvilt og en til storvilt:) 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Litt enig med Torf her. Feks  R8 holder seg bra i pris, og du har muligheten til å supplere med andre kalibere/løp etterhvert. Vedr kikkert så sjekk bruktmarkedet. Mange som tar godt vare på optikken sin, og man  kan gjøre gode kjøp. Det er penger spart. Tidligere var jeg opptatt av høy forstørrelse, nå er det omvendt. Jeg vil at minste forstørrelse skal være lav nok til skogen.

Jeg er glad i hørselen min, så demper vill jeg ha. Hørselvern greier jeg ikke å bruke over lengre tid, samt at det er lett å glemme de igjen hjemme. I tillegg så fjerner lyddemper mye rekyl, samt munningsflamme om det er dårlig lys. Liker Hausken sine JD-dempere pga lav vekt. Jeg har ei børse med laminat stokk. Tung, men stødig. God å skyte med, førstevalg til postjakt. Men du verden så lei man blir av å drasse på tung børse i hjortelia eller på reinsjakt..

Link to comment
Share on other sites

Veldig mange gode forslag her: Mitt forslag er følgende: Browning X-Bolt Nordic Light .308win, med feks Swarovski Z4i 3-12x50, Hausken JD224. Riflen koster kr 15000., kikkertsiktet koster nå kroner 11499., hos g sport, demperen koster kroner 3690., Totalt kroner 30189, baser/montasjer for kikkertsikte er ikke medtatt! Jeg mener at dette er en veldig god pakke, det er god kvalitet til en veldig god pris! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser litt på nettet.

Schultz & Larsen Classic DL m. KKC      Kr. 17.990.-

Zeiss Conquest V6 2-12X50 Bel 60        Kr. 13.499.-

Hausken JD224   M14x1 cal. 30.             Kr. 3690.-

Baser/Ringer 30mm.                               Kr. 3000.-

Ev. kappe pipe+gjenging                         Kr. 1000.-

SUM Kr.   39.179.-

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var deg med dette budsjettet, ville jeg kjøpt en Sauer 202 Yukon på finn.no og hørt om å få en god deal på Zeiss HT'n.

 

Angående kikkert mener jeg det kommer an på hvilke hold du skyter, men til elgjakten ville jeg hatt 1,5x som minste, og helst 1x. Selv på 150 meter er 1x godt nok, og man går nok glipp av fler skudd pga dårlig oversikt enn mangel på forstørrelse.

 

Jeg har en Zeiss 1,5-6x42, som jeg mener er ideell til det meste av norsk jakt, men på mindre vilt er det litt begrenset. Med ditt budsjett ville jeg sett på 1,7-10x42. 

Evt en aimpoint til trange poster, og en større kikkert til lengre hold/mindre mål, med hurtigmontasje.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oi det var mange GODE svar. Jeg ønsker at folk er uenig med meg, det slik man kommer framover! Jeg var jo redd for at jeg skulle få for mange meninger, og det fikk jeg :)

Ang. Prisene så har dere nok helt rett, jeg har bare funnet og satt sammen fra alle kanter, det er nok mye å hente med å kjøpe fullpakke. 

Jeg klarer ikke helt å se at jeg skal få en R8 med demper og kikkert for under 40? Eller jeg noe veik på letinga. Har ikke sett så mye på blaser da de virker voldsomt dyre (Og sikkert deretter kvalitet). Skal ta noe kritikk for optikken jeg har valgt ut, men tenker dette ikke blir noe bedre om jeg går for en voldsomt dyrere rifle. 

Etter å ha lest gjennom alle kommentarene, lest rundt enda mer så dras jeg i retning S&L med KKC. Noe pga. Det virker som om de er et steg opp fra Tikka, men også for muligheten til å endre løp relativt rimelig.

Så tror jeg i dag ser på:

Schultz & Larsen Classic DL m. KKC

TE-TITAN (Jeg er fortsatt litt ivrig på å teste ut dette. Vekta er jo best i klassen). 

Kikkertsikte er vanskelig, det er stor forskjell i priser, og jeg er nok ute etter noe i nærheten av 1/2 til maks 8 i forstørrelse. Noe annet er overkill etter min mening. 

Har vel skjønt at rødpunkt ikke er helt fordelaktig, det er nok et utspring av kikkerten jeg har som ikke går langt nok ned i dag. 

Link to comment
Share on other sites

Sako 85 Finnlight pakken har jeg, men i en litt annen versjon, med Zeiss Victory HT 3-12x56 og Hausken JD224. Ingenting galt å si om Sakoen, men den har steget endel i pris de senere årene. Schou har kjørt noen vår/sommer kampanjer på den, og rundt 2013 lå den vel på 11900., mener jeg. Så har den steget jevnt og trutt, og ligger vel nå på nesten 23000 kroner. Jeg er også litt Browning fan, og har en X-bolt, som jeg mener er egentlig gode undervurderte rifler i forhold til andre noe dyrere merker. Feks en Browning X-Bolt Nordic light, som kan sammenlignes med Sako 85 Finnlight, koster som sagt rundt kr 15000. Jeg mener helt oppriktig at Nordic Lighten her ikke står noe tilbake for Finnlighten, de gjør begge den samme jobben. Presisjonen på dem er veldig god,  kvalitet likeså. Navnet og historien bak teller selvsagt mye for mange, meg selv inkludert. Når jeg kjenner og vet hvordan Finnlighten er og fungerer, hadde det ikke vært meg som la ut nesten 23000 kroner for en slik, jeg gav 12900 den gang da, og er den dag idag strålende fornøyd med både kjøp og rifle. Men til dagens pris på den, er det mye annet som ville være mer naturlig å se etter. Stokken blir nevnt, og den er svært viktig, en godt tilpasset stokk skal være en fryd og som en beste venn å holde rundt, hver gang! Stokken på Finnlighten har et snev bedre kinnkontakt, enn hva det er på X-Bolt modellene. Om jeg var Ts her, ville jeg også valgt .308win, kort rifle, lett, rustfritt...noe av det bedre av Europesike kikkertsikter, Zeiss, Swarovski, Z4i modellene skal ut og det vises på veldig gode priser for tiden. Demperen, må som alltid bli Hausken JD224! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Beveren sport tar ca 25k for Blaser R8x som har gjenget pipe. Ingen problemer med å få høvelig kikkert, demper og montasje for 15k. Zeiss Victory med lys i nystand går for under 10k på finn. Vet ikke om jeg synes HT eller V6 er det helt store fremskrittet etter å ha sett gjennom disse tre i skumring igår. Helt umiddelbart synes jeg den gamle Victory'en virker mer "hel ved".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det fine med Schultz & Larsen Classic DL er at du ved en senere anledning kan kjøpe en pipe i f.eks. 22-250. Løs pipe koster Kr. 5390.-.

Den har jo samme diameter på hylsebunnen som 308Win og nesten samme lengde (48,6mm), tror man kan bruke samme magasinet også...... Sluttstykket passer jo på begge patronene i hvert fall.

Så du kan da bare skifte pipa og jakte f.eks. rådyr med denne. Lav rekyl og høy hastighet på 22-250.

Det som er supert med Schultz & Larsen løpene i 22-250 er at riflestigningen er 1:10". Da kan du bruke en del litt tyngre kuler opp til kanskje 70 grains kobber/bly og 55 grains kobberkuler (Barnes etc.). S & L løp fås ferdig gjenget for demper ser jeg (M14x1):

http://schultzlarsen.com/product/barrels/

I motsetning til Tikka som oppgir 1:14" på sin 22-250. Den stigningen vil ikke stabilisere noen kobberkule tyngre enn 45 grains vil jeg tro. Jeg forstår ikke hvorfor de bruker 1:14" på 22-250.......

http://cdn1.tikka.fi/sites/default/files/technicalspecs_t3x_lite_0.pdf

 

Link to comment
Share on other sites

Mange råd i retning "løpsbytte" våpen her. Jeg ville ha tenkt meg om. Det er flere ting som kan gå til h..... på en slik rifle, enn på en rifle der løpet er skrudd fast. Løp som kan løsne, fukt/olje som kan trenger inn mellom løp og låskasse, momentnøkkel for å sett inn pipa likt vær gang. Har erfaring fra Mauser 03 og CZ 455. 

En Schults & Larsen må skytes inn vær gang ved løpsbytte (hvert fall så må en paranoid fyr som meg gjøre det). Dette ødelegger en del av konseptet med løpsbytte, om man for eksempel tenker å jakte hjort om dagen og rev om natte, med forskjellige piper.

Blaser sitt løpsbytte fungerer uten innskyting, forutsatt at man har 2 piper, 2 montasjer og 2 kikkerter. Totalprisen på dette blir høy.

Hare4 sin løsning som er skissert lengre opp er den jeg selv praktiserer.

 Finnlight`en, som det er linket til lengre opp, er en het kandidat til den ultimate allrounder. Har to bekjente som har gått fra løpsbyttevåpen til nettopp Sako. Det er enkelt og fungerer bestandig.

Edited by Super XX
Link to comment
Share on other sites

Mannlicher CL II (SX) pluss et godt europeisk sikte og man får alt og mer i brukervennlighet, sikkerhet og presisjon. Fås gjenget ferdig fra fabrikken, og i tillegg med en god demper vil hele pakken ligge ved ca. 35 000.- 

Samme og enda mer gjelder dette Voere sin utmerkete LBW - systemrifle. Fantastisk kvalitet i alle ledd til en meget overkommelig pris.

Med de to kan det ikke bli feil kjøp.  

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke skal bli veldig mye småviltjakt, ser jeg liten grunn til å ha eget kaliber til dette. Bedre å ha en salong til mengdetrening hvis man er ute etter billig ammo.

Ville kanskje valgt x-bolt fremfor 85, da de har gått veldig opp i pris, og du kan få x-bolt karbon til ca 17.000. Legg på en Hausken JD 151 (2800) og en pent brukt Victory HT 1,5-6x42 (10.000), så har du en utrolig fin pakke med litt til overs til evt en 22.

 

Skyter ikke så mye som andre her, og det å veksle mye mellom kikkerter og løp tror jeg man får mest ut av hvis man skyter eller jakter veldig mye. For min del får jeg nok mest ut av å bruke jaktriflen mest mulig og mengdetrene med salongen.

Link to comment
Share on other sites

Tror også jeg skal ta en tur å teste om GRS eller KKC er best, ser også etter noe søking at det er forskjellige oppfatning, og det er i hovedsak størrelse på hender og kropp. 

Det kom jo en god del forslag som jeg ikke er godt kjent med. Det jeg sliter med å forstå,er hva som gjør en Sako Finnlight bedre enn R8x, eller finnlight vs. X-bolt?   

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, siggmur skrev:

Det kom jo en god del forslag som jeg ikke er godt kjent med. Det jeg sliter med å forstå,er hva som gjør en Sako Finnlight bedre enn R8x, eller finnlight vs. X-bolt?   

Hehe. Den er faktisk ikke så særlig mye bedre enn en tikka t3 heller, vist du ser sånn på det. 

Men den er lettere. Særlig i 308win mener jeg er riktig. De er veldig gode å skyte med. Har prøvd selv.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke meningen å melke denne for mye, jeg hadde jo egentlig landa på S&L som listet over. 

 

Så var jeg så "dum" at jeg dro til en våpenforetning. Han viste meg X-Bolt super light carbon. Ble med en gang veldig gira, og det må være noe av det beste avtrekket jeg har kjent på et jaktvåpen. Det er derimot litt annen retning ift. GRS/KKC stokk. Noen meninger om S&L vs. X-bolt superlight? 

 

Jeg tenker at superlight er akkurat det, veldig liten, lett og smekker. Veldig grei å bære, antagelig ikke like god å skyte med (?) som S&L med KKC. 

Link to comment
Share on other sites

På 21.4.2017 den 9.52, Super XX skrev:

 

En Schults & Larsen må skytes inn vær gang ved løpsbytte (hvert fall så må en paranoid fyr som meg gjøre det). Dette ødelegger en del av konseptet med løpsbytte, om man for eksempel tenker å jakte hjort om dagen og rev om natte, med forskjellige piper.

 

Sterkt uenig, og synes du krisemaksimerer litt i overkant...og da er jeg snill.>:(

 

Når du har et systemvåpen, så må du uansett bruke et verktøy for å bytte pipe. Om det er en torxtrekker eller en momentnøkkel med torx du holder i hånda, spiller vel ingen rolle...Da går det vel mere på at du er en lettstressa person (eller "paranoid" som du skriver selv), enn at konseptet ikke funker.

 

Selvfølgelig en smakssak om du foretrekker fast pipe, foran et systemvåpen, helt i orden, men det er langt derifra, og å si at ting kan gå til helvette, og at ett eller annet, er håpløst med løpsbyttevåpen.

 

Har hatt schultz i mange år, og jakta i alt slags vær, børsa sausa inn med olje, dagesvis med styrtregn i hjortelia, sjøsprøyt på kobbejakt osv osv. ALDRI  noe som helst som har gått til helvette mtp treffpunkt etc.

 

Vil jeg foreta et løpsskifte midt i jakta, så gjør jeg det, lett, med momentnøkkel og vet  det ikke byr på noen overraskelser, fordi jeg har prøvd det utallige ganger, på bane og derette på jakt.

 

Uansett hvilket system en har, så må man lære seg det å kjenne. Det kan koste noen kalorier og litt ammo, men hva så? Skyting er jo morro!:)

 

Forøvrig så har du rett i at blaser har den beste løsninga med kikkert festa på løpet, og ja det koster flesk og man må ha et feste til hvert løp, men det er mange andre brukbare systemer på markedet til en mer edruelig pris, som funker som snus.

 

Om jeg en dag skal selge schultzen så skal den byttes i et annet systemvåpen. Kommer ikke til å ha annet enn systemrifler her i huset.

 

Ei systemrifle tar opp kun 1 plass i jaktvåpengarderoben, selv om man har et tosifra antall piper til den. Så kan man bruke de restrerende 5 plassene til andre jaktvåpen. Mere morro i garderoben med andre ord, og det helt uten at Onkel Blå hever så mye som et øyenbryn.:D

 

Helt til slutt: Da jeg kjøpte meg en systemrifle solgte jeg samtlige av mine rifler med fast løp....de sto jo bare i våpenskapet og støva ned etterpå..Unødvendig garderobefyll.! B|

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, siggmur skrev:

 Ble med en gang veldig gira, og det må være noe av det beste avtrekket jeg har kjent på et jaktvåpen.

 

Har du kjent avtrekk og boltgange på en schultz da?

 

Sammenlign og finn ut hva du synes er best. Her inne er det like mange meninger som det er brukere.

 

SuperduperLight-rifle sparker litt mere fra seg, men er behagelig å bære på lange jaktdager.

Prøv,tafs og forhør deg. Sikker på at du lander på noe som er riktig for deg til slutt.

Lykke til videre i "jakta" :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for svarene, jeg får masse god hjelp her inne!

 

16 minutter siden, hewi skrev:

Har du kjent avtrekk og boltgange på en schultz da?

 

Sammenlign og finn ut hva du synes er best. Her inne er det like mange meninger som det er brukere.

 

SuperduperLight-rifle sparker litt mere fra seg, men er behagelig å bære på lange jaktdager.

Prøv,tafs og forhør deg. Sikker på at du lander på noe som er riktig for deg til slutt.

Lykke til videre i "jakta" :)

 

 

S&L er vanskelig å finne i butikk synes jeg, bor nordpå. Har ikke kjent på avtrekk eller boltgang på S&L, dem får jo veldig mye skryt på boltgang spesielt.  

 

Koker jo ned til hva man holder på med under jakta, og det er nok vanskelig å bli enig med seg selv. Jeg er nok en 50/50 driver/poster. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, en må tenke på hvilken jakt man bedriver mest ved valg av børse.

Synd at tilgjengeligheten på S&L er dårlig der oppe.

 

Min erfaring med GRS stokk på børsa,for å si litt om det:

Det blir tungt..har du i tillegg demper og en litt stor kikkert; enda tyngre.

 

Jeg syntes den ble vond å bære på lange dager etter hjorten med mye gåing i bratta.

Til postering og fingåing etter rådyr gikk det helt greit.

 

Super stokk skytemessig, men som sagt, det blir tungt om du går mye. Jeg ble drittlei av å drasse på denne i jakta, men en drøm å ha på banen til jaktfelt og langhold etc.

Om du bor nordpå, så regner jeg med du jakter i et relativt alpint landskap, klokt å tenke vekt da, spesielt om du går like mye som du posterer.

 

KKC skal jeg ikke uttale meg om, da jeg aldri har hatt en, bare tafsa litt på. Den kjentes lettere og smekrere enn GRS, men det var min oppfatning. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For ren postering ville jeg nok valgt GRS eller lignende hvis du har lyst på det, men det virker som dere jakter som vi gjør, noe postering, men også en del bevegelse rundt i terrenget ved behov.

De gangene jeg har "gått på" elgen ville jeg nok valgt nokså klassisk stokk hver gang, synes GRS er fantastisk når man er statisk (på bane og post etc.), men synes den var litt kronglete i litt mer uvanlige posisjoner. 

Tyngde er absolutt et tema også, har testet litt å skyte rett etter langrennsturer i vinter, og utrolig hvor mye mindre du har å gå på hvis du er litt sliten i armene.

 

Hvis du vil ha mer pistol/ergonomisk grep på en mer jaktvennlig stokk, ville jeg heller vurdert McMillan Game Scout/Warden i Edge materiale, den sammen med f.eks pent brukt en 75 Finnlight (f.eks. link under).

Blir ca samme pris som en ny 85 Finnlight.

Hvis jeg skal bytte stokk på min rifle noen gang, tror jeg det blir den, lettere enn de fleste syntet stokker fra fabrikk, "moderne" design og i en helt annen klasse enn plastgreiene.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=95057284

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har tenkt og tenkt mer, og tror jeg havner på super light pga. At jeg ikke skyter jaktfelt, liker å gå mye, bratt terreng og delvis tett skog. Samtidig får jeg inntrykket av at super light'en har noen småfinesser som er mer moderne enn S&L (Dere skjønner nå hvilket nivå jeg er på for å klare å bestemme meg). 

 

Litt irriterende, fordi jeg hadde virkelig gledet meg til å teste ut kkc/grs. Men behov over lyst :)

 

Edit: I tillegg, og kanskje egentlig ganske avgjørende har jeg ringt til masse forhandlere nå, alle kan få tak i S&L men de har ikke inne slik at jeg får kjent på rifla. 

Edited by siggmur
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, siggmur skrev:

 

 

 

S&L er vanskelig å finne i butikk synes jeg, bor nordpå. Har ikke kjent på avtrekk eller boltgang på S&L, dem får jo veldig mye skryt på boltgang spesielt.

 

Hvor langt nord? Har jobbet endel på Blåbyen Jakt og Fiske i Vesterålens midtpunkt, der hadde vi som regel mange Scultz&Larsen rifler. Vet ikke hva han har på lager nå da det er noen år siden jeg jobbet der, men de var populære rifler som det gikk mange av i året.

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, siggmur skrev:

Har tenkt og tenkt mer, og tror jeg havner på super light

 

Kunne tenkt meg en selv da alle riflene mine veier fra 4,3 og oppover. Eller egentlig kunne jeg bare kjøpt meg ny plaststokk, jeg har grs på x-bolt og det er helt klart en god stokk på banen og stasjonær jakt. Men jeg savner til tider den lette riggen x-boltˋen var...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har klådd veldig mye på S&L og om jeg skal ha meg en ny boltrifle blir det nok en sånn. Sluttstykkegangen er blandt de bedre jeg har prøvd. Det er jo også gode rifler, vinnerne av NM i de fleste riflegrenene i NJFF er vunnet av S&L rifler de siste par åra.

Når det gjelder GRS/KKC så er det noe som er viktig for meg, og det er at børsa passer meg, spesielt ved kjappe skudd, at man får god kinnkontakt og at det stemmer med kikkerten, noe jeg synes mangler på veldig mange orginalstokker. Dette lar jeg jo løse med å montere en kolbeforhøyer. For meg er det viktigere at børsa er god å skyte med og at den sitter som den skal ved kjappe skudd enn om den er 500 gram tyngre.

 

Om ingen børsesjapper i Troms har S&L burde de bestille så de har noe inne. Ting folk ikke kan prøve er veldig vanskelig å selge...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du blir misfornøyd med noen av de, og husk at kravene en Norgesmester stiller ikke nødvendigvis er de samme som en jeger. 

 

Er ikke verre enn at du kan bytte stokk etterhvert eller ha to å bytte mellom.

 

Sist jeg så var det en brukt til salgs til en god penge, så har du litt til overs til en McMillan stokk ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, snekkern skrev:

Jeg har klådd veldig mye på S&L og om jeg skal ha meg en ny boltrifle blir det nok en sånn. Sluttstykkegangen er blandt de bedre jeg har prøvd. Det er jo også gode rifler, vinnerne av NM i de fleste riflegrenene i NJFF er vunnet av S&L rifler de siste par åra.

Når det gjelder GRS/KKC så er det noe som er viktig for meg, og det er at børsa passer meg, spesielt ved kjappe skudd, at man får god kinnkontakt og at det stemmer med kikkerten, noe jeg synes mangler på veldig mange orginalstokker. Dette lar jeg jo løse med å montere en kolbeforhøyer. For meg er det viktigere at børsa er god å skyte med og at den sitter som den skal ved kjappe skudd enn om den er 500 gram tyngre.

 

Om ingen børsesjapper i Troms har S&L burde de bestille så de har noe inne. Ting folk ikke kan prøve er veldig vanskelig å selge...

 

Jeg har en kompis i forsvaret som sa noe i respons til det om vinner av NM og msteiro sin kommentar. "Det er jo tross alt en elg du skal treffe", altså det er et relativt stort mål. Det er nok ikke børsa, men personen som bommer :)

 

Kan være enig i at 500gr fra eller til virker trivielt, men når man skal klatre et fjell nøye overvåket av den eldre garden, og gjerne slik at man må kjappe seg for at dyret ikke skal forsvinne, så har jeg droppet mye "nødvendig" turutstyr i sekken, som sikkert ikke utgjør all verden, men alle monner drar. 

 

Tror jeg skal i første omgang kjøpe denne riflen. Så vurdere en mindre kaliber rifle som jeg skal bruke på postjakt til småvilt. Har veldig lyst å teste ut KKC/GRS, og tror også det bidrar til å bli en bedre skytter. 

 

Kan vel også nevne at jeg nok endte på superlight fordi den nok er lettere å selge videre om den ikke var det jeg tenkte den var, enn en S&L med KKC. Enig i at det er veldig dumt at ingen har den inne, men 2 av forhandlerne jeg snakket med sa at de har så dårlig avtaler at marginene er nesten ikke tilstede med salg av S&L. 

 

15 timer siden, msteiro skrev:

Tror ikke du blir misfornøyd med noen av de, og husk at kravene en Norgesmester stiller ikke nødvendigvis er de samme som en jeger. 

 

Er ikke verre enn at du kan bytte stokk etterhvert eller ha to å bytte mellom.

 

Sist jeg så var det en brukt til salgs til en god penge, så har du litt til overs til en McMillan stokk ;)

 

Jeg tenkte også på det med stokk bytte, men synes det er ganske teit når man først bruker en del penger på et våpen med karbonstokk (Som er litt av greia med den børsa). 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mulig det er jeg som er på jordet, men jeg mener ganske bestemt at x-bolt super light carbon ikke har carbon stokk, men derimot carbon utseende. Den veier lite , 2,6kg og dette er hovedsaklig lettere fordi pipa er bare 42cm. Men fin rifle og flott avtrekk det er det.

Sako har en med carbonstokk, og den koster flesk og veier enda mindre om jeg ikke husker feil.

P-E. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde gått for en rifle med pipeskift.

Det blir ikke lettere å få flere våpen med årene.

Blaser koster  mye penger og har en omdiskutert teknisk løsning ;-)

Kjøp noe i en "fornuftig" prisklasse, de fleste våpen i dag holder meget god kvalitet.

Bruk heller pengene på gode montasjer og sikter.

Greit å ha ett sikte for åpne terreng og ett for tett skog.

en 2,5-10x50 til åpent og en 1-4/6 til tetta.

 

Mvh

Griffon

 

Link to comment
Share on other sites

Til elg ville jeg ikke hatt pipeskift ala systemvåpen som prioritet, pipe kan alltids skiftes senere, og da kan man sette i muffe.

 

Man kommer til et punkt der gram spart på stokken er begrenset, men tenk litt på demper, montasje og kikkert hvis målet er å spare vekt. Man kan fort spare 300-400 gram bare der..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig i at det er mer stabilt å skyte med litt vekt, men det er også mer stabilt å skyte med uthvilte armer. 

 

Har vel blitt tatt opp før, men en kg på kroppen er ikke det samme som en kilo på riflen, sekken eller skoene. Merket STOR forskjell på å gå med rifle på rundt 3 kg inkl kikkert og demper enn en på 4,5, spesielt på jakt hvor det ikke er praktisk å henge børsa på skulderen hele tiden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei igjen!

 

Tenkte jeg skulle skrive en oppdatering siden folk engasjerte seg så mye når jeg spurte om råd og hjelp. 

 

Jeg endte opp med følgende:

Browning X-Bolt .308

Steiner 2-8x

Hausken 184

KKC

 

Min kommentar til børsa, jeg endte med x-bolt for 2 grunner (Dårlig som de kan være). Jeg synes S&L virker bra, men gammeldags ift. Avtrekk, sikring, ikke minst også fordi jeg aldri fikk prøvd å holde i eller teste avtrekk. Det andre poenget mitt er at ift. Tikka T3, Sako Finnlight og et par til jeg prøvde, så har X-bolt et (etter mine preferanser) overlegent godt avtrekk. Andre argumenter er også magasinkapasitet og magefølelse. 

 

Steiner 2-8, synes denne er noe tung, og kanskje ikke helt fornøyd med den. Fikk den derimot for en god pris og den bygger lite over børsa. Noe som igjen er et lite problem da demperen ofte kan ses i kikkerten. 

 

Hausken demperen, kjedelig nok kom denne med pakka (kjedelig fordi jeg lekte med tanken om titan demper). Vet hva jeg har (Hadde denne på forrige børsa også), og den fungerer egentlig godt. 

 

KKC, tror jeg aldri kommer til å se meg tilbake, nå har jeg riktignok ikke gått i skogen med denne, men utrolig flott å skyte med! Rekylopptak, kinnstøtte og pistolgrep er veldig godt. Om jeg skulle ønske noe mer fra KKC, så må det være en god forklaring om hvordan man skal justere inn koblen etter kroppsbygning/lengder. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...