Jump to content

Handikap med kal. 20 ?


gubben38

Recommended Posts

15 timer siden, Bly skrev:

Gode og dårlige patroner har liten sammenheng med dimensjonen på patronen. Setter man sammen gode harmoniske komponenter blir patronen ofte bra, og i motsatt fall ofte dårlig. Vil du tro på sort magi, så er vel 12/50 best!9_9

Sier ikke 12/50 er "best". Bare at det trumfer en 20 kaliber ballistisk. Henvisniningen til FN patroner var mer for skøy:) tar som en selvfølge at komponentene ellers er like.

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg har ramlet av lasset!

49 minutter siden, hovdeknuten skrev:

tar som en selvfølge at komponentene ellers er like.

Snakker vi nå om like komponenter i kaliber 20 og 12?

Forladninger og hylser vil jo alltid være ulik! Like typer hetter og krutt utgjør forskjellige egenskaper i de forskjellige kalibrene og er egentlig ikke sammenlignbar. Hagleladning er ikke helt ukomplisert9_9

51 minutter siden, hovdeknuten skrev:

Sier ikke 12/50 er "best". Bare at det trumfer en 20 kaliber ballistisk.

Hva du legger i begrepet "ballistisk" er jeg ikke sikker på om jeg forstår? Tenker du fart på tung ladning i forhold patronene? I mitt hode er det ikke nødvendigvis gitt at det ene kaliberet er bedre en det andre. For meg er det helt og holdent sammensetning av komponenter som gir utfallet på en bra eller dårlig patron. Og i mitt hode bør patronen gi et pent og riktig tilpasset skuddbilde med den spredningen og farten du ønsker på den typen haggel du har valgt å bruke til det formålet du skal bruke patronen til. Verken mer eller mindreO.o 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble bare så nyskjerrig på argumentene angående at 686 har svakheter og ikke tåler stort antall treningskudd men bare moderat med jaktskudd?

Må være noen tusen Beretta 686 eiere bare her i norge som aldri har merket no til det selv om de har brukt hagla flittig på lærdueskyting og jakt.

Det jeg har sett av omtaler så er gjenngangeren at det er en veldig god  og  sterk mekanisme.

Kan godt være at Browningen sin er sterkere men selv om du skyter dine titusner av skudd igjennom den ene eller den andre så skal det godt gjøres og slite ut noen av dem.

Hender ofte på forum at det blir hevdet feil og svakheter om så mangt av enkeltpersoner men er ikke like lett og finne faktabaserte omtaler rapporter som bygger opp om dette.

Jeg kikket litt rundt før jeg kjøpte min og fant ingenting som talte om svakheter ved våpenet som blir hevdet her.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt kaliber 20 til det meste av jakt i mange år. Jeg går uten rem på haglen, og da er den lettere og smekrere 20-kaliberen mer anvendelig enn en kaliber 12. Jeg har prøvd å skyte med noen lettvektshagler i kal 12, men alle har føltes for vimsete sammenliknet med en velbalansert kal 20. Jeg har felt et stort antall vilt med 20-hagle, fra trost til tiur, hare, rev og rådyr, og har aldri følt kaliberstørrelsen som noe handikap når de gjelder dreperevne. Det eneste jeg jakter med kaliber 12 er gjess og ender, samt vilt i utlandet.

 

På bane treffer jeg bedre med kaliber 12, men det skyldes nok at jeg skyter mye lerduer og dermed er mer vant til den tyngre banehaglen. Svingen blir litt mer rotete med 20-haglen, og spesielt på trap er det lett å gå forbi duen. For at dette ikke skal ha for stor innvirkning på jakten, pleier jeg gå en god del runder på bane med 20-eren før jakten begynner - noe som forøvrig er en god idé for alle som bruker forskjellige våpen på bane og jakt.

 

Jeg synes 20 er et flott kaliber, og våpen i dette kaliberet blir nydelige både å se på og håndtere. Men jeg vil ikke anbefale det som eneste våpen til en førstegangsjeger. Det skyldes for de første at utvalget i gode patroner uten bly er begrenset - spesielt er det få gode stålpatroner å finne. Bly er forbudt å bruke på de fleste arter som lever i våtmarksområder, så med en kaliber 20 vil du få et handikap om du har tenkt deg på andejakt eller jakte på sjøen. Du må også være forberedt på at utvalget av vanlige blyhagl i jaktforretningen vil være dårligere enn for kaliber 12, og du kan ikke basere deg på å låne av jaktkameraten om du har tatt med deg for lite i fjellet - ikke noe stort problem med litt planlegging, men dog. 

 

 Det er også vanskeligere - ikke umulig - å bli en god hagleskytter kun med kaliber 20. Nå mener jeg ikke det er nødvendig med 80 cm løp og fire kilo våpen for å bli en habil skytter, men de aller fleste skyter bedre med et tyngre og lengre våpen. (Når det er sagt har jeg sett en engelskmann med en hundre år gammel sideligger i 20/65 plukke fasaner på femti meters hold som om det var kyllinger i frysedisken, så ingenting er umulig) Det er også slik at lerdueskudd i kaliber 20 kan være verre å få tak i, litt dyrere pga lavere volum, og ofte ikke finnes på den lokale skytebanen slik at du må ta med selv.

 

En siste ting er at kaliber 20 vil være et handikap om det blir aktuelt å jakte i utlandet. Blyhagl er forbudt i Danmark, og på mange jakter der nede skyter man med stål - noe som kan være vanskelig å få tak i i kaliber 20. Det er også ofte slik at jaktarrangøren ikke har kaliberet inne, eller at det på andre måter kan være trøblete å få tak i rett ammunisjon. Jeg har reist til Skottland med kaliber 20 en gang, og det ble mye mas og forberedelser for å være sikker på at jeg hadde nok og riktig ammunisjon til haglen. Det gjør jeg ikke igjen.

 

Oppsummert: Kjøp gjerne en kaliber 20, det er et strålende kaliber. Men som eneste hagle mener jeg det er bedre med en kaliber 12.

 

Alle tråder er bedre med bilder. Jeg har en gammel sideligger i kaliber 20 som stort sett kun brukes til vinterjakt, fordi den har remfester og kan være på skulderen. Den er veldig lett, og jeg treffer nok litt dårligere med den enn med andre våpen. Men pen er den, og det er bare en fordel at treffprosenten på vinterryper er lavere. Noen pleier jeg få med meg likevel.

 

955E1FF7-3F7C-4DBD-8E4E-D3D3022AB859_1.j

 

32103496-A6C3-40AB-BA6A-3D63EF0A8C35_1.j

 

Men vanligvis jakter jeg med o/u.

 

B9872855-6B6D-41FB-8D8B-86C1A9FEEC22.jpg

 

9A47B3A3-8430-4489-895D-7111E2E066F3.jpg

 

EF331D06-24AA-4FFB-9E59-A4A57CF712CF-165

 

 

 

Edited by Hopalong
Bilder
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kom nettopp fra skytebanen. Interjakt her i Sverige hadde en hel semitrailer full av våpen og optikk, Blaser, Browning, Sako, Tikka, Beretta, Benelli, CZ +++ Eneste våpenet som fikk pulsen min opp var en Browning B725 20/76 med 76 cm piper. Avrundet pistolgrep. Lett og ikke det spor vinglete. Deilige avtrekkere, som på en kvalitetsrifle. Lav rekyl med 36g ladninger. Må jo være rypejegerens drøm :) Beretta og de andre store har vel også 20/76 med 76 piper, løp og kjøp :P

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
44 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

Jeg tar frem denne tråden for å tipse om ny Finn annonse. Det er alltid noen som leter etter smekre sideliggere i kal.20. Denne er pen. Men det må være lov å prute på uekte sidelåser:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=136461955

Fysj, bare en avtrekker :( Ellers var den der lekker med engelskstokk slik sideliggere skal ha ;) 

Link to comment
Share on other sites

Single avtrekker på en ss kan jeg fint leve med:) På en rett engelsk stokk så passer det derimot ikke helt. Jeg linka til en video oppe, og om jeg oppfatter det rett veier løpssettet 1420 gr. Noe som er tungt, og muligens  noe mer graverende, spesielt på en ss i 12/70. Til sammenligning bilde av en Browning i 20/76, til og med en  OU. 1140 gram. Får meg til å tro den EELL ikke er en ekte 20 er?

Screenshot_20181219-164058_Gallery.jpg

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Det er jo løpstyngde til en kaliber 12, så det er jo litt tungt.  En SS er normalt litt lettere enn en kaliber 12 OU, nå er det sånn at tendensen er tyngre kaliber 20 patroner, litt pågrunn av at endel ønsker å skyte tunge  kaliber 20 ladninger over 32 gram. Men også på grunn av å holde produksjonskostnadene nede. Den Browningen jeg viste til veier ikke 2.3 kg, men 2.75.  30 grams ladninger 20/70 funker fint på skarv med den. Men passer nok aller best på skogsfugl og fjellrype:)

Link to comment
Share on other sites

At balansen sånn ca skal være halvparten av løpssettet har jeg aldri tenkt over. Det viktigste er at balansen er rundt hengslebolten. Og at tyngden  i hagla ligger i låskassa. Men her er det naturlige variasjoner. Noen vil ha vekta rett på bolten, noen litt fremfor. På ei jakthagle vil jeg si den bør være på, eller marginalt bak bolten:) veldig løpstunge og fremtunge SS er jeg skeptisk. Med et løpstungt våpen må man kompensere med økte dimensjoner bakover. For å bedre balansen. Og da blir det ikke så smekkert. Mye av kvaliteten i ei hagle ligger i vekta på løpene. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...