Jump to content

Kris_

Recommended Posts

Er på jakt etter rifle for nybegynner. Storvilt inkl. elg. Kaliber .308 eller 30-06. Skal ikke lade selv. Trene på bane og skyte opp 3-4 kvelder per år, kanskje 1-3 dager jakt per år. Tipper max 100 meters hold, skal gå eller bære den relativt lite, men jeg er i god form. Driter i utseende, stil, farger, merker etc, så lenge kvaliteten er bra nok fore mitt bruk. Lysforholdene kan jo være dårlig på høsten, men tipper ikke det er aktuelt med noe skumringsjakt akkurat. Pga den begrensede bruken og at jeg er nybegynner ser jeg etter noe som har bra nok kvalitet til at "rifla skyter bedre enn meg", og at prisen for hele pakken er helst under 15.000 kr.

Ser på Howa Houge med Nikko Stirling Diamond 2,5-10x50 og Sonic 45 i en svært gunstig pakke til 11.495 kr (http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=18&prodid=11793). Er det noen objektive kommentarer og innspill på dette valget fra "eksperter"?

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke påberope meg å være ekspert. Men jeg kjøpte akkurat den pakka for noen år siden, og dette er et godt kjøp. Rifla er presis, veldig driftsikker og pålitelig. Av alle våpnene jeg har i skapet, er Howaen den jeg stoler mest på. Og den har en viktig, og ofte undervurdert kvalitet ; den blir ikke glatt når den blir våt. Rustbeskyttelsen er litt så som så, men med litt olje og er kjærlig hånd går det fint. 

Demperen er en grei, solid demper. Ikke den letteste, men fungerer fint. Kikkerten er en ok billigkikkert, dog er den det svakeste punktet her. Helt grei for å komme igang, kan evt oppgraderes etterhvert. Rifla er egentlig god nok livet ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Howa 1500, rustfri, i .30-06. Kommer aldri til å kvitte meg med den. Det eneste jeg ikke likte var at den ikke hadde uttagbart magasin, men det løste jeg ved å bruke noen kroner ( ærlig talt alt for mange :D ) på ett nytt underbeslag og noen magasiner. Ellers har den fungert prikkfritt i all slags vær og temp forhold. Bittelitt olje inn og utvendig etter puss så holder den seg like fin som ny i åresvis.

Det finnes garantert massevis av bedre rifler der ute, men ikke helt nye i den prisklassen, etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...