Jump to content
korporal

Assistanse med hodelykt

Recommended Posts

Hei. Trenger litt hjelp til annbefaling av en god hodelykt. Budsjettet ligger på 1500-2000kr.

Har noen anbefalinger å komme med?

Det er såpass mange variabler i et slik valg, at det er vanskelig å svare uten å kjenne tiltenkt bruk og preferanser for lysbilde, batteritype, osv., men på helt generelt grunnlag,  og til allroundbruk,  så vil jeg anbefale : http://www.dsgshop.no/forside/Hodelykter/NiteCore/HC30-Nitecore-2017103322-p0000008256

Godt under budsjett, men ei aldeles strålende lykt. Slenger du inn en bra lader og noen høykvalitetsbatterier, så nærmer du deg nedre del av budsjettet ditt.

Litt allround bruk. Jakt, tur, hytte, arbeid og spotting av dyr på jorder. Det beste hadde vært ei lykt med oppladbart batteri. Tilsvarende led lenser sin H14 2 R. Vi har noen led lenser lykter men tenker på å prøve noe nytt.

Kjøpte rossignollykt på xxl til 650kr, og den har imponert meg i forhold til rekkevidde. Oppladbar, men har bare måttet lade en gang til nå. Hvordan det er med kvaliteten gjennstår å se.

Til den prisen hadde jeg valgt Nitecorelykta, Rossignollykta er basert på en gammel leddiode og er et ukjent ift til lommelykter. Nitecore er anerkjent og lager stort sett alltid bra lykter og bruker oppdatert teknologi.

Til det skisserte bruksområdet så opprettholder jeg anbefalingen av min. Eventuelt noe tilsvarende fra for eksempel, Zebralight e.l.

Er mulig at lyslengden kan være noe snau til spotting av dyr, men skal en ha noe særlig mye mer "throw" uten at det går ut over egenskapene til de andre bruksområdene du har, eller gjør lykta usmidig, så tror jeg du sliter med å finne noe som er spesielt egnet innenfor budsjettet.