Jump to content

Anbefalinger større "fjell telt"


Joggen

Recommended Posts

Noen som har noen tips eller anbefalinger på telt med plass til 5-6 personer?. Er en skilt mann med 4 små unger, som vil ut på tur, men telt som kunne passet meg ligger på rundt 10000 kr, og det er foreløpig litt for høyt for min lommebok/økonomi akkurat nå. Tur lysten er større enn økonomien, og når alt en tjener går til husleie, lån og barnebidrag blir tur budsjettet litt lite nå for tiden. 

Har et rå flott Helsport 3 manns fjell telt, men når de 2 minste nå vil bli med er der altfor lite. 2 og 3 manns telt får du topp kvalitets telt for en 1 lapp eller 2, men skal du ha 4-6 manns telt 3 dobler en prisen. Klart jeg kunne kjøpt 2 små telt, men siden ungene er såpass små ennå, så vil jeg at alle ligger under samme duk. Klart jeg kunne ha feks sett på netthandelen på billig lavo, men da er vi fort oppe i 15 kg telt, å det blir for tungt å bære for meg. 

Edited by Joggen
Link to comment
Share on other sites

Har Taiga Holmeslet, tungt og stort..

Men utrolig kjekt med mye ståplass og mulighet for ovn. Lavvo har mer skrånende vegger, utnytter plassen dårligere synes jeg.

Dropper man innerteltet, så går det greit å drasse det med seg.

 

Ser det snart kommer en ny versjon av det. Vet ikke om det er til det bedre eller ikke. https://www.fjellforum.no/forums/topic/41651-hva-har-skjedd-med-holmeslet-taiga/

Link to comment
Share on other sites

Ja, følger med litt på Finn.no, å har lagt inn auto mail, når det kommer inn nye telt. Skal følge med utover våren om det kommer inn noe. Nå var det veldig mye lavoer, som blir litt tunge til mitt bruk, og dyre ekspedisjons telt, brukt 1 gang og 1000 kr under veil pris, å litt over mitt budsjett.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

På jakt etter fjelltelt som skal romme 2 voksne og 2 barn.

Barnas fantastiske evne til å få alt de tar i, til å gå i oppløsning, gjør at jeg nok styrer unna super-lett alternativene, men grei bærevekt må det være.

 

Av ymse grunner må det være Helsport, men om ikke annet så pleier færre valgmuligheter å føre til raskere beslutningsprosess.

 

Spitsbergen pro camp 4 fremstår som det fornuftige å sikre valget, men...

Lofoten pro camp 4 lokker med en veldig najs funksjon, kortsiden kan åpnes helt opp, å er det noe jeg digger når jeg er på dritfine plasser, så er det å faktisk kunne se hvor jeg er. 

 

Noen som har erfaringer med disse modellene, eller er det andre modeller jeg også bør vurdere?

Link to comment
Share on other sites

På 12.4.2017 den 15.00, Joggen skrev:

Noen som har noen tips eller anbefalinger på telt med plass til 5-6 personer?. Har et rå flott Helsport 3 manns fjell telt, men når de 2 minste nå vil bli med er der altfor lite.

15  kg lavvo!  :(Tror dere 5 kunne fått plass i min 8 -10 manns lavvo, fra Helsport. :) Veier kun 3, 2 kg! Men for å ha" litt å gå på", så gå for 10 - 12/14 manns lavvo, selv om den er noe tyngere. Men, ikke 15 kg!

 

Ellers så synes jeg det er merkelig, at alle barna må ligge i samme telt. Alle er vel ikke under 5 - 6 år. (men jeg kjenner dem ikke og barn er forskjellige). Kanskje du skulle spørre de eldste barna, om de kan ligge i et telt ved siden av ditt eksisterende telt. Da behøver du kun å skaffe tilveie et annet 3 manns telt. I såtilfelle kan du komme ganske rimelig unna dette, for noen år.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...