Jump to content

Støpte kuler i 6.5-55


Morten3965

Recommended Posts

Hei!

Har lyst til å lade støpte blykuler i 6,5-55. Skal etter utprøving i Sako'n brukes til "mengdetrening" i en gammel drilling jeg vil være snill med.

Noen som kan hjelpe meg med gode forslag til ladninger å starte med? Kula er en 150 gr RN m/ GC fra Lyman, og jeg har legert Lyman#2 m/Linotype i forholdet 4:1. Kulene er derfor rimelig harde.

Håper spesielt noen har forslag med "mye" krutt, da jeg ikke har noen erfaring med lodott i patroner...

Takknemlig for alle konstruktive svar!

morten

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk, dette var lynkjapt og akkurat hva jeg trengte!

Kjøpte Lyman 46'th sammen med første presse i -85, men den har ingen data for støpt i noen av 6.5- patronene. Synd, Lyman hadde allerede dengang tenger i .266".

Igjen takk, topp utgangspunkt for videre eksperimentering!

 

morten

Link to comment
Share on other sites

Jeg sjekket litt i gamle notater fra 70 tallet..

Jeg brukte Lyman kule 266455 støpt av 50/50 hjulvekter og linotype, vekt 126 gr. Jeg sizet 264 og smurte med RCBS Alox fett i alle riller. Brukte ca 19 gr N-110 krutt. Det gav moderat trykk og ikke spesielt god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Takk for topp fra respons fra dere alle 3, veldig god hjelp! Lang tid for svar fra meg, men mer tid på banen & benken enn foran PC'n...

Ladedataene fra "Spindrift" er en veldig god start for type og mengde krutt, selv om disse typene ganske så riktig er vanskelig (for meg?) å skaffe. Fint tips om Lovex-krutt. Nytt for meg, men forfølges! Har imidlertid også en gammel (papir-)utgave av Vihtavuori's ladetabell fra tidlig 80-tall. Den inneholder en god "powder comparision table" som vil hjelpe meg med å velge alternativt krutt fra Viht. Er klar over at dette er skummel og unøyaktig vitenskap, men starter konservativt. Per S sine data føyer seg fint inn her!

Har som nevnt flere ladehåndbøker, både amerikanske og en norsk, men visstnok ikke Solli's & co sin. Proud, ville du vært brydd med å sende meg et bilde av aktuell side? Sparer meg for leitevirksomhet.

Nå er 850stk kuler støpt i nevnte legering, som er vesentlig hardere enn Lyman #2 v/crushtest. Sized til .266". Sako'n er slugget til .264", og drillingen til .265". Tar derfor utprøving som planlagt i Sako'n som også er et mer solid våpen.

Gleder meg til å fortelle om resultatene!

morten

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei igjen!

Har jobba videre med blykulene kombinert med gode tips fra dere ovenstående (og andre...). Begynner å hjelpe seg; går nå i Sako'n med snaut 600m/s og samler 6cm/100m/5skudd. Føltes som milepæl da jeg tok "æljprøva" med drillingen og egenstøpte kuler!

Tror imidlertid potensialet er vesentlig bedre! De variantene som funker best inneholder nå typisk 20-24 grs krutt og fyller følgelig hylsa dårlig. Ser tydelige hastighets- og treffpunktsvariasjoner ut fra om jeg samler kruttet foran eller bak i hylsa før skudd.

Neste skritt blir derfor "filler", et punkt hvor jeg er helt grønn!

Har lest en del, og amerikanerene er tydeligvis glad i Dacron, som visstnok er en bomullslignende dott i et syntetisk plastmateriale, sansynligvis en termoplast.

To grunner til at jeg er skeptisk:

A: Vil krutt legge seg innimellom fibrene, og dermed variere forbrenning mellom skudda?

B: Vil det bli fastsmeltede plastrester i løpet?

Har eksperimentert (ikke skutt) med ørepropper type "EAR" (formbare) over dummy kruttladning, og disse tilfredsstiller mange ønsker mhp uniformitet, tetthet og tilgjenglighet!

Langt fram, men her er spørsmålet: Har noen på Kammeret kunnskap, erfaring eller synspunkter på bruk av disse øreproppene til dette formål?

 

mvh Morten

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Filler og Dacron er to forskellige ting!

 

Dacron er syntetisk pudefyld og syforretningen har det i flad udførelse til quiltede tæpper. Bare og klippe i kvadrater med en saks.

Det virker som en "prop" der holder krudtet fast mod tændhætten men hæmmer ikke gassernes bevægelse i hylsteret.

 

Filler er brugen af majsgryn, Polenta osv. for at optage den resterende volumen i hylsteret.

Hvis ikke du samtidig går over til meget langsomme krudttyper vil trykket nemt blive alt for højt.

Majsgryn, vil hvis det er det mindste fugtigt når det fyldes i hylsteret, blive til en hård kage der skal sizes ned inden det går ud i piben. Det giver gevaldige tryk og mulig sprængning. Se dette link: http://castboolits.gunloads.com/showthread.php?306355-swedish-mauser-incident-at-the-range-yesterday

Han lagde til filler uden at benytte langsommere krudt, se post #13 og frem.

 

Her er sitet hvis du vil lære om fillers: http://castboolits.gunloads.com/forum.php

Edited by Chickenthief
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Drar opp en gammel tråd...

Jeg er i ferd med å prøve blykuler i 6,5x55. To tenger fra NOE er kjøpt, med krymp/sizer. Bunnkoppene kom idag. Kulefett er blandet. Nå mangler det bare at børsa (S&L 97dl) kommer tilbake fra doktoren. 

Den ene kula (den med gas check på bildet) er .266-140-FN, med konisk nese. Bæreflaten er mye lenger enn den ser ut... Den andre (.268-134) er en slags Lovereign- kule. Her har man iallefall valgmuligheter med hvor mange riller man vil ha fett i....

@Morten3965, og dere andre; hvis dere har flere erfaringer eller ladedata (egne, eller gjerne fra gamle utgaver av ladeboken- eller andre kilder), mottaes det med takk!C14BE064-9B1A-48E4-A316-C429E28397F5.jpeg.e7dbc7a3c51cddd0ec5408dfe4c7783e.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...