Jump to content

Stor forskjell på 22LR patroner på 50meter?


Mas-36

Recommended Posts

35 minutter siden, Elgjaeger skrev:

Hvilke ballistikkapper er brukbare på .22lr, dvs har en del typer ammo inne og gir bra resultater ved måling av V0 over eller under mk1?

BC er BC, så alle ballistikkapper virker. Jeg har brukt både Shooter og BulletFlight, og Lapua sin 6DOF-app, som nok er den beste av dem. Det er nesten skummelt når en legger inn alle parametre, og skrur 300 og noen og tredve klikk, opp, og 30-40 til siden, og treffer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Så noe litt uventet på banen i går. Jeg stod og skjøt med min Ruger 1022, jeg brukte forholdsvis billig Geco Rifle - siden jeg skjøt stående, og siden jeg ikke ser den store forskjellen på ammunisjon i den, Litt bedre med f.eks. RWS Rifle Match, på 100m, ser det ikke på 15m. Den ser ut til å samle sånn 5-6cm-ish på 100m (holder DFS tier, men ikke mer) uansett - jeg har tilogmed gitt den ei halv pakke Tenex uten at det hjalp.. 

Men så lå det en kjenning der og skjøt med sin 22 AR15, med tofot og opplegg, og testa samlinger, han skjøt CCI std. og var ikke fornøyd. Jeg mener samling på 10-15 skudd så ut som 10-15cm - dvs omtrent som jeg skjøt stående... Jeg henta ei eske RWS til han, med den forventning at det iallefall skulle bli litt bedre. Det ble det ikke..

Med RWS Rifle Match (som holder innertieren med margin når skutt i Saueren min) så ble den ARen til ei hagle rett og slett. Den spredde mest i høyden, men også litt i sida, og vi snakker 15-20cm, 30 kanskje til enkeltskudd som "datt ned" under resten. Halvautoer kan virkelig gi overraskelser.

 

Sitat

Hvilke ballistikkapper er brukbare på .22lr, dvs har en del typer ammo inne og gir bra resultater ved måling av V0 over eller under mk1?

Alle ballistikkapper virker med 22LR - putt inn BC og kjør. Lapua sin har Lapua sin ammo inne, og er skremmende presis.

 

K

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, M67 skrev:

 

 

Alle ballistikkapper virker med 22LR - putt inn BC og kjør. Lapua sin har Lapua sin ammo inne, og er skremmende presis.

 

K

Ja, ser Lapua sin har deres ammo inne, jeg fant ingen kuledata i Shooter som jeg bruker. Noen med BC for flere kuler eller må man bare søke rundt på det store verdensvevet?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Noen med BC for flere kuler eller må man bare søke rundt på det store verdensvevet?

Litz har ei liste i ei av "Modern Advancements-bøkene", men jeg har lånt ut alle, og husker ikke engang til hvem...

 

.17 for rundnesede stemmer temmelig bra.

 

Sitat

Jeg tviler på om det er mekanismen som gjør dette. Var det en 223 med adapter?

Det vet jeg ikke. Riflestigningen i et "ekte" 22LR løp er jo mye slakere enn i 223 løpet - men det er vanskelig å forklare høydespredning med riflestigning uansett. Det må være noe i rifla, i vertikalplanet - og sluttstykket, lukking og åpning er naturlig å mistenke?
Gruppene med RWS var si 10cm brede og 30cm høye. Med CCI var de runde-ish, 10-15cm i diameter. Samme ammo i Rugeren produserte som sagt 10-15cm grupper, inkludert vingling og grove avtrekksfeil, Jeg holder 5-6cm med improvisert støtte - og i Saueren, er det vel 2-3cm maks - jeg har ikke prøvd med kikkert og støtte på lenge. Med reim og diopter går det som på bildet - så det er liksom ikke ammunisjonen.

 

 

 

 

IMG_1110.jpeg

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, M67 skrev:

Det må være noe i rifla, i vertikalplanet

Tja. Når "samlingene" blir så store blir det også vanskelig å trekke konklusjoner uten veldig store datasett. Når CCI samler omtrent sirkulært tyder vel det på at det ikke er noen alvorlige feil i vertikalplanet.

223-løp er vel 0,11mm større enn 22LR, da skal en vel egentlig være fornøyd om en kan treffe en låvedør fra innsiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da kjørte jeg nettopp en test på 5 x 5 skudd av sju ulike typer ammo for å sammenligne presisjonen på ca. 50 meter. Som det framgår av bildene er det store forskjeller på hvor bra de samler. En uhøytidelig og sikkert ikke helt vitenskapelig test, likevel mener jeg at den gir et bra grunnlag for å vrake enkelte av ammotypene ganske umiddelbart. 

20190711_220642.jpg

20190711_211539.jpg

20190711_212252.jpg

20190711_213130.jpg

20190711_214116.jpg

20190711_215023.jpg

20190711_220628.jpg

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Longshot skrev:

Da kjørte jeg nettopp en test på 5 x 5 skudd av sju ulike typer ammo for å sammenligne presisjonen på ca. 50 meter. Som det framgår av bildene er det store forskjeller på hvor bra de samler. En uhøytidelig og sikkert ikke helt vitenskapelig test, likevel mener jeg at den gir et bra grunnlag for å vrake enkelte av ammotypene ganske umiddelbart

Fint om du kan si litt om rifla, kikkertsikte og sånn. Og hvordan du skyter, anlegg, tofot. Om det er noe her du kan gjøre for å få tettere samlinger, kanskje. Ikke sikkert det bare er ammo. Supert at du tar deg tid til testing, og deler resultat her på forumet, interessant lesing 😎

Link to comment
Share on other sites

@Longshot Se der ja. Der sur du forskjell på ammunisjonen. Fiocchien er jo håpløs. De to CCIene er jo innafor med tanke på våpen. RWS Sub er litt vanskelig å si da du har brukt så liten blink at flere skudd har bommet på blinken. Prøv større plate å feste blinkene på. Eley sub er også innafor men dyrere enn CCI Sub som går ca like bra. RWS club er også innafor mens Top Shit er veldig ustabil i rifla som du ser.

 

Moro å se folk tar slike småtester. ALT må ikke være så avansert at det ikke er moro lenger ;) Det er viktig at folk leker seg litt med slike små tester som dette. De kan fort få en liten aha opplevelse hva ammunisjonsbytte kan gjøre. Men som alltid må folk huske at .22lr er veldig sær og ammunisjonen kan variere MYE far lot til lot.

 

Så moralen er ha det gøy og skyt sikkert :D 

Link to comment
Share on other sites

Fant noen bilder fra ammo-testing med 10/22 Target på 50 meter innendørsbane. Bildene viser at det er stor forskjell på ammo. 

 

10 skudds serier, bortsett fra seriene med Eley Force og Sport som er hhv 50 og 25 skudd, siden det er litt mer moro å skyte med ammo som treffer der man sikter, enn med "hagle-ammo". Har fulgt alle kunstens regler med 15-20 skudd mellom ammobytte osv.

 

Med Eley Force skyter denne rifla ti-skudds 15mm samlinger på 50 meter. Har prøvd med Tenex. Det gir dårligere samlinger. 20-25mm. Skjønnerjegikkenoeav.... Hvis de skulle slutte å produsere Eley Force selger jeg saken. Ganske teit å ha en rifle som kun funker tilfredsstillende med én type ammo...

 

420532050_20170522_175952(Liten).jpg.844eac7c45142144387e8b2ff14d4058.jpg

 

699382771_20170522_180004(Liten).jpg.b8a916e95aa321092d9e8198b6474b61.jpg

 

1669398391_20170522_180950(Liten).jpg.4af42b4bbd626d9e8e2a44516ec16e09.jpg

 

10/22'en som kun liker Eley Force. Vortex 3-12x42 kikkert:

 

558771490_2(Medium).jpg.c34414aa8a2d0e5986e40b06f802eb2a.jpg

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Mas-36 skrev:

Håper det var mange typer du testet

 

Har nok testet det meste i den rifla. Noe sprer som hagle, slik som CCI og Federal på bildene, mens mye samler rundt 25-30mm på 50 meter. Forcen er den eneste ammoen jeg får til å gå så bra som ned i 15mm samlinger i denne 10/22'en. Til gjengjeld går Eley Force alltid bra. Nypusset løp, upusset løp, rett etter annen ammo, kaldt vær, varmt vær osv spiller ingen rolle. Går alltid bra (dvs 10/22-bra!).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tok med den mest lovende ammoen (dvs. CCI std) fra den forrige testen og prøvde den på 130 meter mot ei vanlig halvmeters pistolskive. De beste samlingene ligger rundt 7-8 cm, men det er enkelte slengere som ikke kan forklares med brukerfeil, vindkast el.l. 

20190718_205951.jpg

Edited by Longshot
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
På 14.5.2019 den 9.46, M67 skrev:

Så noe litt uventet på banen i går. Jeg stod og skjøt med min Ruger 1022, jeg brukte forholdsvis billig Geco Rifle - siden jeg skjøt stående, og siden jeg ikke ser den store forskjellen på ammunisjon i den, Litt bedre med f.eks. RWS Rifle Match, på 100m, ser det ikke på 15m. Den ser ut til å samle sånn 5-6cm-ish på 100m (holder DFS tier, men ikke mer) uansett - jeg har tilogmed gitt den ei halv pakke Tenex uten at det hjalp.. 

Men så lå det en kjenning der og skjøt med sin 22 AR15, med tofot og opplegg, og testa samlinger, han skjøt CCI std. og var ikke fornøyd. Jeg mener samling på 10-15 skudd så ut som 10-15cm - dvs omtrent som jeg skjøt stående... Jeg henta ei eske RWS til han, med den forventning at det iallefall skulle bli litt bedre. Det ble det ikke..

Med RWS Rifle Match (som holder innertieren med margin når skutt i Saueren min) så ble den ARen til ei hagle rett og slett. Den spredde mest i høyden, men også litt i sida, og vi snakker 15-20cm, 30 kanskje til enkeltskudd som "datt ned" under resten. Halvautoer kan virkelig gi overraskelser.

 

Alle ballistikkapper virker med 22LR - putt inn BC og kjør. Lapua sin har Lapua sin ammo inne, og er skremmende presis.

 

K

Litt påfyll i gammel tråd.

 

Med 22lr adapter i min AR, sprer den som ei hagle (Både med 16" og 20" løp).

På 15m skal jeg være glad om jeg treffer svarten på DFS skiva med 5sk.

 

Federal Champion 36gr HV (Cooper plated) bulk, har så langt fungert best og gitt akseptable samlinger til bruk i mini Rifle. Cci std kan til nød brukes (samme samling, men gir fett jeg ikke ønsker i mag og løp/gassystem.

 

Samtidig er Federal Champion utrolig dårlig både i Saueren (ikke uventet) men også i 10/22n.

 

22lr går ikke godt i de større 223 løpa.

AR med 22lr løp, samler etter sigende omtrent som en 10/22.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en veldig kort .223 pipe (13,5" Armalite pipe med påsveisa komp, så den er lovlig) med blokkert gassport og et CMMG konverteringssett på mitt .22lr AR oppsett

Skyter kun CCI standard og TopShot. Fordi jeg er gjerrig.

 

Presisjonen er ikke kjempeimponerende, men "sprer som ei hagle" er et ganske fremmed begrep.

For en drøy uke siden var jeg ute med den for å få skrudd inn siktene skikkelig, og så at den sprer noe større enn en 20-kroning på 25 meter og en litt voksen snusboks på 50 meter. På ca 90 meter hadde jeg en firkanta stålplate på 15x15 cm, og denne hadde jeg ikke noe problem med å treffe om jeg hadde god støtte og tok meg tid. Tviler på at det er noen grad av samling. Tror vi skal nøye oss med at kula traff stålet.

 

Men dette er mer enn godt nok for meg. Og ganske langt fra å "spre som ei hagle", og er dermed så bra at jeg hittil ikke har tatt meg bryet med å kjøpe en ekte .22lr pipe selv om det selvsagt ville blitt bedre.

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, AndersR skrev:

Men dette er mer enn godt nok for meg. Og ganske langt fra å "spre som ei hagle", og er dermed så bra at jeg hittil ikke har tatt meg bryet med å kjøpe en ekte .22lr pipe selv om det selvsagt ville blitt bedre.

Det er jo dette som gjør at vi ofte diskuterer forbi hverandre om 22LR. For mitt bruk at 22LR, som er DFS-15, ungene sitt DFS-100m og min PRS-trening, ut til kanskje 200m - så gjør slik spredning som du beskriver - skytinga helt meningsløs. Samlinga må iallfall ned på "halv snusboks" på 100m, og jeg kan vel leve med å holde den 15x15-gongen på 200m... På 50m må jeg kunne treffe en tegnestift, hver gang. Ikke med ei 5 skuddssamling - men med 60

 

K

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, M67 said:

 På 50m må jeg kunne treffe en tegnestift, hver gang. Ikke med ei 5 skuddssamling - men med 60

 

K

 

Men jeg vil nå påstå dette er ett ekstremt krav i forhold til det folk flest bruker en .22LR til.

Og å bruke dette til så si rifle X er håpløs, blir litt som å si bil Y er håpløs fordi den ikke klarer Nurbürgring Nordschleife på under 7min 20 sek

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Cardinal skrev:

 

Men jeg vil nå påstå dette er ett ekstremt krav i forhold til det folk flest bruker en .22LR til.

Og å bruke dette til så si rifle X er håpløs, blir litt som å si bil Y er håpløs fordi den ikke klarer Nurbürgring Nordschleife på under 7min 20 sek

Jeg tror det er langt flere som bruker 22LR til konkurranseskyting, eller trening til det (annet enn DSS), enn det reelt sett er som "plinker" rundt forbi. Men etter mitt syn er ei rifle "meningsløs" når den sprer så mye at det er rifla som står for mesteparten av spredningen. Da gjør den ikke mer enn å smelle.
Uansett, en AT 37 Landcruiser er håpløs på Nordschleife, men genial til mye annet - og du kommer ikke langt med en blodtrimma Corvette C8 i på dårlig skogsbilvei, selv om rett sjåfør nok klarer å lure den ned langt ned på 7-tallet... Alt til sitt bruk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
M67 skrev (På 19.4.2019 den 23.22):

 

Men HV ammo er ekstremt følsom for vind, så det kan være litt der, uten det forklarer alt.

 

K

Husk at det ikkje finnes dumme spørsmål - berre dumme folk! 😁 Men kan nokon forklare meg kvifor HV er meir følsom for vind enn SV? Uten at eg nokon gang har grubla over dette, so ville min første tanke vore det motsatte 🤔

Link to comment
Share on other sites

Fordi luftmotstanden øker drastisk når en passerer lydmuren. Luftmotstanden til et prosjektil er i tillegg til vinden det som avgjør avdriften. I tillegg får en ofte ustabilitet i det prosjektilet går fra og være i overlydshastighet og til og komme ned under den farta noe som påvirker presisjonen på litt lengre hold med slike ammo.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

magnum_mauser skrev (Akkurat nå):

Husk at det ikkje finnes dumme spørsmål - berre dumme folk! 😁 Men kan nokon forklare meg kvifor HV er meir følsom for vind enn SV? Uten at eg nokon gang har grubla over dette, so ville min første tanke vore det motsatte 🤔

Som bardp sier.

Det er fordi kula har langt større luftmotstand og mister fart veldig fort når den er super- og transsonisk. Ei kule som ikke har luftmotstand vil ikke ha vindavdrift.

Vindavdriften er matematisk lik «tidsforskjellen mellom faktisk kule og ei kule uten luftmotstand» multiplisert med vindhastigheten.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...