Jump to content

Transport av trofe fra Sør Afrika


Stick & String

Recommended Posts

Var en tur tilbake til Sør Afrika i måndeskiftet Feb/Mars. Jentungen og jeg skjøt 7 dyr som er videresendt til preparant. Vi jakta i Eastern Cape og preparant holder til i Grahamstown. Jeg ha tidligere arrangert Consolidated shipping, Dvs at vi leier en 20 fots container og fyller den med flest mulig kasser. Sist gang jeg gjorde dette hadde vi 11 kasser og kom særdeles fordelaktig ut primessig. De fleste bruker flyfrakt som er dyrt, men raskt og effektivt. Båtfrakt er mye rimeligere, men tar selvsagt litt lengre tid . Hva betyr vel egentlig det når man vanligvis må vente et år og mere før preparant der nede er ferdig. Hvis man da ikke bruker Dip and Pack som vanligvis er unnagjort på noen måneder. Hvis man sender enkel kasse med båt vil den bli plassert i en container sammen med annet gods, primært andre trofekasser. Når så skipet ankommer lossehavn i EU blir containeren åpnet for veterinærkontroll, dette kan ofte ta tid med påløpende utgifter for lagerleie.

Hvis vi går sammen flere og sender i en 20 fots container vil denne gå fra EU havn uåpnet til Norge og jeg har gode kontakter for å klarert containeren inn. Sist gang jeg gjorde dette mener jeg at alt sammen kom på 3500 for min del og det var en stor kasse. Hadde fopr et par år siden en liten kasse som ble flysendt fra Johannesburg på 8500.

 Hvis det er interesse for å være med på noe sånt er det bare å sende meg en PM. Trofeene bær i utgangspunktet kunne sendes fra preparant i Eastern Cape og jeg forventer at mine trofeer er ferdige sommer 2018

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hei, PM funket ikke så tar det her.

Jeg var nede i august 2016, har ikke hørt noe fra preparanten ennå. Men kan være interessert dersom det lar seg gjøre. Skal sjekke opp med PH om når det kan være klart. Er det noe  sted dette evt må fraktes til ?

Svar gjerne på e-post tlast@frisurf.no

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

På grunn av ganske laber interesse har jeg fått kassen sendt fra RSA nå. Det ble dip&pack denne gang og transportutgiftene ble ikke all verden. Dyrt nok, men til å leve med. Det som er "sjarmerende" med transport fra RSA er alle de fantasifulle fees de klarer å legge på . Etter ganske mange forsendelser har jeg fått disse påslagene med mer eller mindre fantasifulle navn.... Selve transport kostnaden utgjør ca 20% av totalsummen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ting tar tid. Fekk mail fra Karoo Taxidermy i dag, om mottak av trofe, faktura med dato 1.august, halvparten overført før igangsettelse og 8-10mnd prepareringstid...  Uannsett, neste sommar skal eg da ha heim 3-4 kasser. Andre som har dyr hjå dei, evt skal ha heim dyr frå Eastern Cape?

19023465_10158829186000026_327158636119647164_o.jpg

19029359_10158826971235026_1183385119290544577_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...