Jump to content

Redusert skive til oppskyting


Recommended Posts

Skal ta det store steget og begynne å jakte storvilt. Jeg liker å skyte med rifle og vil veldig gjerne trene med skiva man bruker til oppskyting, men jeg har kun tilgang til en 50 meters bane til vanlig og må ta treningsskuddene og oppskyting ett annet sted. Så jeg er på utkikk etter en redusert skive som jeg kan trene på. Noen som vet om dette blir solgt? Jeg finner kun til 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor "må" du ha redusert skive? Eller dyrefigur? 

 Bare å lage en ring med 15 cm diameter på et papir henge opp og sørge for å skyte 5 treff innom ringen.

Om du absolutt vil ha redusert reinsimle kan nok noen som driver kopiering og trykking av banner, plaktater og sånt hjelpe deg.

Link to comment
Share on other sites

Du ser hvor sirkelen på reinskiva er, hvis du har høy nok forstørrelse når du skyter opp. På de elektroniske skivene så er det ofte limt på en gummi sirkel i treffsona. Du ser i allefall et rufsete hull i midten av treffsona, hvis skivene ikke er helt nye.

Hvis det er treffpunktet på reinsfiguren du lurer på, så kan du sikte rett opp for baksida av beinet og midt på. Eller du kan kjøpe deg en vanlig simleblink for 100m og skru ned forstørrelse på kikkertsikte når du trener. Har du samling som er bedre enn en sirkel med diameter på 15 cm, så er du klarer du prøva. På oppskytinga kan du stiller siktet opp og få samme siktebilde som på trening.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, erikraude skrev:

Sirkelen er på 15 cm, så er det å vite hvor på simla den er, men det er jo greit å vite på fjellet også, det er skremmende få dyr der ute som har fått med seg kravet til merking av treffsone. 

Man trenger vel strengt tatt ikke å trene på simla for å skyte et dyr. Før man jakter bør man vite hvor man bør treffe for å få et dødelig skudd. 

Link to comment
Share on other sites

Poenget var vel å trene på storviltprøva, ikke å lære amatomi av simlefiguren.  Men midt mellom frambiena og midt på, funker i praksis også. I allefall i de vinklene det anbefales å skyte på. Litt høyt er bedre enn litt lavt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...