Jump to content

Hjemmelaget kuletrekker?


Erlend Meyer

Recommended Posts

Spennhylser har vel rykte på seg for å lage hakk i kula, for de fleste er det nok ikke et problem men om man har lyst til å ha ting på stell så kan det jo være litt irriterende.

Når jeg leste trådtittelen kom jeg til å se for meg en kuletrekker inspirert av en såkalt kinesisk fingerfelle, en vevd sylinder som øker i diameter ved kompresjon i lengderetning og minker ved strekk. En slik en i et materiale med litt friksjon kunne kanskje klare biffen både skånsomt og enkelt?

Link to comment
Share on other sites

Når man ser åssen ei kule ser ut etter en tur gjennom løpet er jeg veldig usikker på om ripene spennhylsa lager har mye og bety..? I verste fall bruker man kulene i ammo det ikke er så farlig med, er i de fleste tilfeller ett begrenset antall det er snakk om. 

 

Men liker ideen åkke som?

 

Erlend: er det bryet verdt å lage en selv? Koster vel ikke all verden å alle gjør så å si det samme..

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Man bør vel ikke bruke kulene til match-ammo, men det er helt OK.

SofaBamse: Jeg liker tanken, men hva skulle den strømpen lages av? Og tror du en får nok friksjon mot en glatt kule til at det funker? En herdet spennhylse vet jeg i det minste hvordan jeg skal lage. Men for all del, jeg er åpen for forslag.

Aannerud: Er det verdt det? Nja, si det? Et slikt verktøy pluss hylser koster fort tusenlappen, men så er det gleden ved å lage sitt eget verktøy da. Slike prosjekter starter ofte med at jeg kjeder meg, og da liker jeg å sitte å tegne i Inventor. Og når en først har fått et ferdig design må en nesten se om det funker, eller hva? Dessuten er det en perfekt unnskyldning for å fyre opp herdeovnen  ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...